بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
توسط یک فعال بازار سرمایه بررسی شد:

نگاهی به پتانسیل های "حتاید"

این شرکت در حال حاظر یکی از شرکتهای زیر مجموعه بانک مهراقتصاد است.در 24 اردیبهشت 1347 با سرمایه 10 میلیون ریال و با هدف فعالیت در زمینه های نصب و تعمیر لوله های زیر دریایی ساخت اسکله و نیز حمل و نقل دریایی در شهر تهران به ثبت رسید.
کد خبر : ۱۵۴۶۲۷

تایدواتر شرکت ایرانی است که در زمینه ارائه خدمات بندری و دریایی و  کشتیرانی،لایروبی،ترانزیت،عمران و فناوری اطلاعات فعالیت می نمیاد.

این شرکت در حال حاظر یکی از شرکتهای زیر مجموعه بانک مهراقتصاد است.در 24 اردیبهشت 1347 با سرمایه 10 میلیون ریال و با هدف فعالیت در زمینه های نصب و تعمیر لوله های زیر دریایی ساخت اسکله و نیز حمل و نقل دریایی در شهر تهران به ثبت رسید.

بنیان گذار این شرکت در مهر 1346 با نام شرکت خدمات دریایی تایدواتر خاورمیانه شد.این شرکت پس از یک سال با همکاری شرکت تایدواتر آمریکا تبدیل به شرکت سهامی خاص خدمات دریایی تایدواتر خاورمیانه شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی این شرکت زیر نظر سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

درتاریخ 1383 وارد بورس اوراق بهادار شد و در سال 1387 در پی اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سهام مدیریتی این شرکت از سازمان مذبور به بخش خصوصی واگذار شد.

شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان با خرید 64% سهم این شرکت سهامدار عمده تایدواتر می باشد.

طرح سیلوی غلات در بندر شهید رجایی،طرح سیلوی غلات در بندر امام(ره)،طرح سیلوی غلات در بندرامیرآباد از مهمترین برنامه های شرکت برای سال جاری و سال آینده می باشد.

اهداف و برنامه ها:

الف-برنامه های کوتاه مدت:

-احداث 2 باب انبار به مساحت 13500 مترمربع در سایت 10 هکتاری شرکت در بندر امام (ره)

-بهره برداری موقت از زمین 15 هکتاری بندرامام (ره) جهت پارکینگ تانکرهای سوختی

-احداث انبار مسقف به مساحت 10 هزار متر مربع در بندر امیرآباد و تکمیل و نوسازی و بهسازی تجهیزات بندری در آن ناحیه

ب-برنامه های بلند مدت:

-مشارکت و سرمایه گذاری با شرکت های معتبر داخلی و خارجی در حوزه های بندری در صورت اخذ مجوز از سازمان بنادر و دریانوردی

-برنامه ریزی جهت سرمایه گذاری و انجام فعالیت های بندری (احداث انبار-تخلیه و بارگیری-تامین تجهیزات و کالا-) حسب تفاهم نامه منعقده با اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان

-احداث سیلوی 150 هزارتنی در بندر امام (ره)

-احداث سیلوی غلات در بندر شهید رجایی

-مکانیزه کردن ترمینال مواد معدنی در بندر شهید رجایی

-احداث سیلوی غلات در بندر امیر آباد

با توجه به آمارهای منتشر شده از سوی گمرک ایران و افزایش جمعیت نیاز کشور به غلات روز به روز افزایش می یابد.بر اساس بررسی های صورت گرفته در جمع 10 قلم کالای اصلی وارداتی به کشور هفت قلم محصولات کشاورزی محسوب شده و تنها 3 قلم کالا در جمع کالاهای صنعتی قرار دارد که شامل ورق و فولاد و کک هستند.

طبق آمار گمرک کشور بیشترین جهش در واردات به ترتیب مربوط به گندم،جو،سویا و ذرت دامی می باشد.

متوسط مصرف سرانه گندم هر نفر ایرانی تا پایان سال 94 رقم 176 کیلوگرم می باشد،بر اساس بررسی های صورت گرفته بندر امام خمینی (ره) و بندرامیرآباد در ایران به عنوان پایانه ورود غلات شناخته شده و سالانه میلیون ها تن غلات به خصوص گندم از طریق این بنادر وارد کشور می شود.

ظرفیت تخلیه انواع کالا در بندر امام بالغ بر 50 میلیون تن در سال بوده که در حال حاضر متاسفانه از 40% ظرفیت آن استفاده می شود.به طور میانگین واردات انواع غلات از طریق بندرامام خمینی (ره) طی سالهای اخیر بالغ بر 10 میلیون تن در سال بوده است.

شرکت تایدواترخاورمیانه هم اکنون در ساخت سیلو و واردات کالا و غلات در بندر امام خمینی (ره) و بندر امیرآباد حضور فعال داشته است!

معرفی بندر امام خمینی (ره) و موقعیت مکانی:

بندرامام خمینی از نظر تقسیمات کشوری بخشی از شهرستان بندر ماهشهر در استان خوزستان است و بیشترین جمعیت آن در سربندر ساکن هستند.این بندر با داشتن 34 اسکله فعال بزرگترین بندر فعال کشور است.عمده سکنه سر بندر دربخش تجارت بندر،کشتیرانی،گمرک،صنایع پتروشیمی و دوایر دولتی مشغول به کار می باشند.

-نسبت تخلیه شرکت تایدواتر به کل تخلیه غلات در بندر امام خمینی (ره) طی 4 ماه اول سال 93

نگاهی به پتانسیل های

با توجه به تجربیات و پتانسیل های شرکت تایدواتر این شرکت قصد توسعه فعالیت و ظرفیت کاری خود در بندر امام داشته و در همین راستا درصدد اجاره 2 پست اسکله و حدود 7 هکتار زمین از سازمان بنادر و دریانوردی بوده که با تامین تجهیزات و سرمایه گذاری بلند مدت،سهم و درصد شرکت تایدواتر از نظر تناژ تخلیه غلات به 20% افزایش می یابد.

پر واضح است کشور در سال های آینده با مشکل و بحران کم آبی مواجه است که به نظر می رسد واردات غلات به خصوص گندم دارای روند افزایشی باشد و حتی ظرفیت تخلیه نیز افزایش یافته و شرکت بتواند سهم بیشتری از واردات را در اختیار بگیرد.

با فرض اینکه شرکت در سال 95، 1.8 میلیون تن غلات در بندرامام (ره) تخلیه نماید و با نگاهی به تعرفه های تخلیه کالا از سوی سازمان بنادر برای سال 94 می توان تخمین زد که این پروژه برای سال 95 مبلغ 193650میلیون ریال درآمد زایی برای شرکت داشته باشد.

نکته-مدت زمان قرارداد شرکت به صورت 25 ساله است.

معرفی بندر امیرآباد و موقعیت مکانی:

منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد بندرگاهی است در شمال شهرستان بهشهر در استان مازندران،این منقطه در 3 فاز با 34 پست اسکله طراحی شده است،که اکنون فاز اول آن تکمیل شده است.وسعت این منطقه ویژه یک هزار هکتار است و به شبکه ریلی کشور نیز پیوند دارد.با احداث 20 اسکله دیگر در فازهای دوم و سوم بندر امیرآباد بزرگترین و مهمترین بندر حاشیه دریای خزر خواهد بود.

عمده غلات از بندر ماخاچ کالا در قزاقستان از طریق آبهای دریای خزر و بندر امیرآباد و مقداری غلات نیز از روسیه و از طریق بندر آستاراخان-امیر آباد به کشور وارد می شود.

ظرفیت سیلوهای بندر امیر آباد 538 هزار تن می باشد

طی قراردادی که در تاریخ 10 شهریور ماه 94 مابین شرکت تایدواترخاورمیانه و منطقه ویژه اقتصادی بندر امیر آباد به ارزش 95 میلیارد ریال منعقد شد شرکت تایدواتر موظف به ساخت سیلوی 41 هزار تنی در این بندر شده است .

با توجه به اینکه بندر امیر آباد تنها بندر پایلوت غلات در شمال کشور است،قرارداد احداث این سیلو به صورت B.O.T و به مدت 15 سال می باشد.

قرارداد بی.او.تی یا ساخت،بهره برداری و انتقال(واگذاری) به قراردادهایی گفته می شود که در آن شرکت یا شرکتهایی در قبال امتیازاتی،اقدام به اجرای پروژه های سنگین(به لحاظ مالی)نموده،مدت محدودی از پروژه اجرا شده،منتفع گردیده و سپس پروژه یعنی مستحدثات را به طوریکه امکان کامل را داشته باشد،بلاعوض به طرف دیگر که-عموما" دولتها یا شرکتهای وابسته به دولت می باشند-انتقال می دهند.

مدت زمان تعیین شده برای اتمام ساخت این سیلو یک سال می باشد و با بهره برداری از این سیلوها ظرفیت نگهداری سالانه غلات در بندر امیرآباد به میزان 410 هزار تن افزایش می یابد.

این بندر(بندر امیرآباد) با قرارگرفتن در مسیر بین المللی کریدور شمال-جنوب و دارای اراضی وسیع پشتیبانی قابل بهره برداری تا 2120 هکتار از استراتژیک ترین بنادر شمال کشور می باشد.

جمع بندی:

شرکت تایدواتر با در دست داشتن پروژه های غلات (ساخت سیلو-بارگیری-نگه داری) در بنادر امام خمینی (ره) و بندر امیر آباد و بندر شهید رجایی و اتصال این بنادر به شبکه ریلی کشور می توان شرکت تایدواترخاورمیانه را بزرگترین اپراتور کریدور شمال و جنوب غلات کشور نام گذاری کرد.

نویسنده:عطااله صفرزاده


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرهادي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
سلام . دستت درد نکند . عالي بود آقا عطا جان عزيز
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
من تعجب میکنم از این گزارشات که بورس نیوز اقدام به انتشار آنها میکند چرا که این نوشته ها در گزارشات شرکت و در کدال موجود است و نیازی به تکرار آن تحت عنوان یک گزارش وجود ندارد.
علی
UNITED STATES
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۲
گزارش اصلاحی کشتیرانی هم اومد جالبه سود انباشتش نزدیک 60درصد بیشتر شده موجودی نقدیشم نزدیک 500درصد