بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
قوانین حوزه بانکی کشور عمدتاً مربوط به سنوات گذشته است و در بسیاری از زمینه ها همین قوانین تکه پاره ای بخش خصوصی را دچار مشکل کرده است. در این راستا اتاق بازرگانی می تواند در تعامل با وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و کلیه بانک های مجاز برای اصلاح برخی قوانین موجود اقدام کند تا چارچوب کلی قوانین ارایه شده و تکلیف نظام بانکی کشور مشخص گردد.
کد خبر : ۱۵۴۶۳۷
نویسنده :
کیوان فر
مدیر عامل بانک پارسیان عصر روز گذشته به مناسبت سالروز تأسیس این بانک خصوصی و آغاز پانزدهمین سال خدمت رسانی این مجموعه بورسی در جمع خبرنگاران و اصحاب قلم حاضر شد و ضمن بیان نکاتی، به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، علی پرویزیان در ابتدای سخنان خود از آغاز همکاری ها با اتاق های بازرگانی استان تهران و ایران برای اقدام جهت اصلاح برخی قوانین موجود در نظام بانکی سخن گفت و افزود: قوانین حوزه بانکی کشور عمدتاً مربوط به سنوات گذشته است و در بسیاری از زمینه ها همین قوانین تکه پاره ای بخش خصوصی را دچار مشکل کرده است. در این راستا اتاق بازرگانی می تواند در تعامل با وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و کلیه بانک های مجاز برای اصلاح برخی قوانین موجود اقدام کند تا چارچوب کلی قوانین ارایه شده و تکلیف نظام بانکی کشور مشخص گردد.

وی ادامه داد: البته در شرایط فعلی دیدگاه ها پیرامون بانک های خصوصی متفاوت است، اما رییس جمهوری نامه لزوم تدوین نظام بانکداری اسلامی را ارایه کرده اند که در صورت اجرا می تواند برخی از موضوعات را حل و فصل کند.

وی یکی از مشکلات را ناشی از سقف سهامداری مجاز در بانک ها دانست و عنوان کرد: در حال حاضر یک سرمایه گذار خارجی در حالی می تواند حداکثر تا 40 درصد از سهام یک بانک ایرانی را تحت مالکیت خود داشته باشد که این میزان برای سرمایه گذار حقیقی ایرانی حداکثر پنج درصد و برای سرمایه گذار حقوقی حداکثر 10 درصد است. این سقف ها هم نکات مثبت را در بر می گیرد و هم شامل نکات منفی می باشد. چرا که اگر یک شرکت بزرگ بخواهد در سیستم بانکی کشور سرمایه گذاری کند، با محدودیت خرید سهام مواجه است. گرچه تاکنون برخی مجموعه ها این سقف را رعایت نکرده و خود را با قوانین مطابقت نداده اند. از این رو پیشنهاد اصلاح قانون را ارایه داده ایم تا به عنوان یک بانک خصوصی در چهارچوب قانون قرار بگیریم.

وی پیرامون تفکیک درآمدهای بانک پارسیان اظهار داشت: درآمد بانک به سمت درآمد حاصل از تسهیلات سوق پیدا کرده و در این خصوص 2.5درصد نرخ حق الوکاله پیش بینی شده برای بانک ها می باشد که البته به دلیل بالا رفتن نرخ سپرده ها و محدودیت در افزایش نرخ تسهیلات، اغلب بانک ها از جمله بانک پارسیان حداکثر نرخ حق الوکاله 1.2 درصدی را از مشتریان خود کسب کرده اند که نصف رقم پیش بینی شده می باشد. بطوریکه این امر بخشی از درآمدها را کاهش می دهد و امیدواریم با نظر شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی این نرخ ها تعدیل شود.

پرویزیان تأکید کرد: بخش دیگر درآمدها از محل سرویس های کارمزدی است که متأسفانه به دلایل مختلف اعم از شرایط اقتصادی و نیز نظر خود بانک ها این درآمدها دریافت نمی شود. در حوزه خدمات صدور ضمانت نامه ها هم که منبع درآمدی خوبی محسوب می شود، به دلیل شرایط فعلی کشور با تخفیف بالایی انجام می پذیرد.

مدیرعامل بانک پارسیان پیرامون نسبت کفایت سرمایه استاندارد بانک ها گفت: استاندارد این نسبت از 8 به 12 درصد افزایش یافته، اما برای اینکه بانک های خصوصی خود را با این استاندارد تطبیق دهند، زمان بیشتری لازم است و راه رسیدن به نسبت 12 درصدی نیز افزایش سرمایه می باشد.

وی افزود: در همین راستا مقرر گردیده سرمایه بانک از 15 هزار و 700 میلیارد به 23 هزار و 760 میلیارد ریال افزایش یابد که با این اقدام نسبت کفایت سرمایه بانک پارسیان به حدود 9 خواهد رسید. همچنین در ادامه این فرآیند، سرمایه بانک با تصویب مجمع صاحبان سهام می تواند به 40 هزار میلیارد ریال نیز افزایش یابد.

پرویزیان با اشاره به اینکه موضوع مطالبات شش هزار میلیارد ریالی از یک بدهکار بانک پارسیان حل شده، درخصوص مطالبات معوق گفت: معوقه ها جریان سرمایه را از فرآیند کسب و کار خارج می کند و می تواند به دارایی های سمی تبدیل شود که فعالیت بانک ها و سایر کسب و کارها را دچار خدشه می سازد. البته در این دوره بخش زیادی از معوقات حل و فصل شده؛ بطوریکه با کمک دولت، بانک مرکزی و قرارگاه ختم الانبیاء معوقات مربوط به یک بدهکار بانکی به مبلغ شش هزار میلیارد ریال حل شده و مقرر گردیده برخی معوقات بانک ها با اسناد خزانه دولتی معاوضه شود.

وی حجم کل مطالبات بانک پارسیان را از بابت تسهیلات اعطایی 32 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: حجم مطالبات جاری به 19 هزار و 600 میلیارد و حجم مطالبات سررسید گذشته به 11 هزار میلیارد تومان رسیده است. میزان مطالبات مشکوک الوصول بانک نیز رقمی معادل هزار و 900 میلیارد تومان می باشد.

مدیرعامل بانک پارسیان در پاسخ به سوالی پیرامون برداشت بانک مرکزی از حساب این بانک را حدود 1580 میلیارد ریال اعلام کرد و از انعقاد قرارداد عاملیت 3.5 میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری در حوزه طرح های ملی و در صنایع بالا دستی نفت از محل منابع صندوق توسعه ملی خبر داد.

علت توقف طولانی "وپارس" و زمان بازگشایی نماد

رضایی معاون مالی و اداری بانک پارسیان در خصوص توقف نماد معاملاتی سهم از 29 تیرماه امسال تاکنون به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: قرار بود طبق نظر بانک مرکزی تنها 6 ریال سود معادل 10 درصد سود خالص تقسیم شود که در مجمع تقسیم سود 60 ریالی مصوب گردید. سازمان بورس نیز اعلام کرد تا تأیید بانک مرکزی پیرامون این میزان سود تقسیمی ارایه نشود، نماد معاملاتی "وپارس" باز نخواهد شد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی با این شرط تقسیم 60 ریالی سود را تأیید کرده که سهامداران عمده سود تقسیمی خود را مطالبه نکند و مبلغ مذکور را به افزایش سرمایه بانک تخصیص دهند. در این راستا گروه سرمایه گذاری تدبیر نظر مثبت خود را داده، اما گروه ایران خودرو هنوز با این موضوع موافقت نکرده است؛ اما پس از دریافت موافقت این سهامدار عمده می توان شاهد بازگشایی نماد بود.

وی از ارایه آخرین مدارک لازم پیرامون نواقص موجود برای افزایش سرمایه 50 درصدی بانک از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به سازمان بورس طی روز گذشته خبر داد و گفت: احتمالاً تا 10 روز آتی بتوان مجوزهای لازم را از سازمان مذکور دریافت کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شاهین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳
بورس نیوز عزیز

لظفا یه تحقیقی هم از بانک قوامین کنید ببینید اونجا چه خبره

بیچارم کردن