بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
کد خبر : ۱۵۴۶۷۴
«من درباره عملکرد نمایندگان محترم نمی‌توانم قضاوت کنم. متأسفانه برخی نمایندگان مجلس فکر می‌کنند این شیوه‌ها مؤثر است، اما اگر همان نمایندگان بدانند که صد میلیون دلار در روز یعنی چه ضرری! قطعا وارد حاشیه‌سازی برخی جریان‌های سیاسی نمی‌شوند. من بعید می‌دانم نماینده‌ای این ضرر را متوجه شود، اما همچنان در دام حاشیه‌سازی‌های برخی جریانات مشخص قرار بگیرد. من امیدوارم چنین نماینده‌ای در کمیسیون برجام نباشد که این ضرر را متوجه شود، اما همچنان بر حاشیه‌ها پای بفشارد».

این را ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید. کمیسیون برجام چند هفته‌ای است با دعوت از افراد و جریانات مختلف، بررسی برجام را آغاز کرده است.  بررسی‌ای که به عقیده ترکان نباید وارد حاشیه‌های سیاسی شود و به عقیده او همین الان هم دیر است. مشروح گفت‌وگوی اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور، در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» در ذیل آمده است:

‌توافق هسته‌ای ایران و ١+٥ چند هفته‌ای است در کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی بررسی می‌‎شود. به نظر شما اجرای توافق هسته‌ای وین یا اجرانکردن آن، چه آسیبی به کشور می‌رساند؟

بی‌تردید هر فعال سیاسی و هر دولتمردی حساسیت مجلس شورای اسلامی در بررسی برجام را درک خواهد کرد. بالطبع مجلس که برجام را بررسی و نقد می‌کند، اما چند نکته در خلال روزهای بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی شایان ذکر بود که من صحبت‌کردن درباره آن را لازم و ضروری می‌دانم. نمایندگان محترم مجلس باید متوجه باشند هر روز تأخیر در اجرای موافقت‌نامه وین صد میلیون دلار به ایران ضربه وارد می‌کند. شاید گفتن این رقم تعجب همگان را برانگیزد، اما واقعیت تحریم‌ها و اثرگذاری آن در سال‌های گذشته بر همگان آشکار شده است و امروز همه بی‌صبرانه منتظرند برجام اجرا شود. من تردیدی ندارم اجرای برجام تا حدود زیادی می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. حال که برجام از سد کنگره آمریکا و مخالفان ایران در کنگره گذشته، شایسته است نمایندگان مجلس هرچه زودتر بحث و بررسی برجام را در مجلس شورای اسلامی به سرانجام برسانند تا جلوی ضرر روزانه صد میلیون دلاری اقتصاد کشور را بگیرند. بنابراین هیچ منطقی وجود ندارد که ما در تسریع توافق‌نامه‌ای که ممکن است شرایط اقتصادی ایران را بهتر از شرایط تحریم‌ها کند، تأخیر داشته باشیم. من تصور می‌کنم باید همه سازوکارهای کشور به کار بیفتد تا هرچه‌ زودتر این توافق به صورت اصولی و اساسی اجرائی شود. به دلیل شرایط خاص اقتصادی لازم است همراهی خود را هرچه زودتر برای اجرائی‌شدن برداشتن تحریم‌ها اعلام کنیم.

‌برخی از نمایندگان آشکارا به پذیرفتن برجام از سوی کشورمان انتقاد دارند. به طور کل بخشی از مجلس مخالف اجرای برجام است؟

دغدغه نمایندگان مختلف مجلس قابل درک است، اما نمایندگان محترم باید بدانند این مسئله امروز با شرایط اقتصادی کشور پیوند خورده است. اولا همه نمایندگان، مخالف با اجرای برجام نیستند، تنها تعدادی از نمایندگان محترم مجلس با اجرای برجام مخالف‌اند. در این بین، برخی از انتقادها جناحی و سیاسی است. کاری که دوستان ما دارند، در مجلس انجام می‌دهند اعم از دعوت افراد مختلف و جلسات متعدد خوب است، اما باید متوجه باشند که هر یک روز تأخیر مجلس در بررسی برجام، صد میلیون دلار به اقتصاد کشور آسیب می‌رساند. بی‌گمان نوع برخورد برخی از نمایندگان محترم مجلس در به‌تأخیرانداختن بررسی برجام در کمیسیون ممکن است به اهدافی که ما از توافق‌نامه برجام داشته‌ایم، ضربه وارد ‌کند. کمیسیونی که برای این کار تشکیل شده است باید اهداف خود را براساس سریع‌تر و اصولی عمل‌ کردن بگذارد و اصلا وارد حاشیه نشود. متأسفانه برخی جریان‌ها و برخی نمایندگان محترم دوست دارند کمیسیون برجام وارد حاشیه شود. اگر نمایندگان محترم به هر هدف حاشیه‌ای، ازجمله کارهای تبلیغاتی  توجه کنند، منجر به این می‌شود که تصمیمات کمیسیون وارد حاشیه شده و یک روز دیرتر به اهدافمان برسیم. ممکن است عده‌ای بخواهند با کارهای تبلیغاتی بررسی برجام را در مجلس به تأخیر بیندازند.

‌چه کسانی حاشیه‌سازی می‌کنند؟ منظور شما از کار تبلیغاتی در کمیسیون برجام چیست؟

من درباره عملکرد نمایندگان محترم نمی‌توانم قضاوت کنم. متأسفانه تعداد کمی نمایندگان مجلس فکر می‌کنند این شیوه‌ها مؤثر است، اما اگر همان نمایندگان بدانند که صد میلیون دلار در روز یعنی چه ضرری! قطعا وارد حاشیه‌سازی برخی جریان‌های سیاسی نمی‌شوند. من بعید می‌دانم نماینده‌ای این ضرر را متوجه شود، اما همچنان در دام حاشیه‌سازی‌های برخی جریانات مشخص قرار بگیرد. من امیدوارم چنین نماینده‌ای در کمیسیون برجام نباشد که این ضرر را متوجه شود، اما همچنان بر حاشیه‌ها پای بفشارد.

‌بی‌تردید برخی جریانات سیاسی و اقتصادی از تحریم‌ها در این سال‌ها بهره گرفته‌اند. به‌اصطلاح از تحریم‌ها کاسبی کرده‌اند. شما چطور انتظار دارید آنها موافق شما باشند؟

تحریم بی‌تردید فسادهای مالی گسترده را رقم زد. بابک زنجانی و حامیان بابک زنجانی را پدید آورد. من درباره اثرات تحریم‌ها حرف برای گفتن بسیار دارم. هنوز هم کسانی هستند که از اثرات تحریم‌ها مشغول کاسبی‌اند. ‌ درباره این رویکردها حرف برای گفتن بسیار دارم. اگر کسی متوجه شود یکی از عوامل اصلی فسادهای اداری و اقتصادی، تحریم‌ها بوده است، بی‌تردید به رفع تحریم‌ها رأی خواهد داد. ما حرف‌های گفتنی زیادی درباره فساد اقتصادی و بهره‌گیری از شرایط تحریم‌ها داریم که بعدا درباره آن صحبت خواهیم کرد. تحریم‌ها هزینه‌های آشکار و پنهانی را برای ما داشته است که یکی از آنها فساد اقتصادی و اداری امروز کشور است. من قول می‌دهم که در این مورد صحبت کنم. حرف‌های ناگفتنی زیادی درباره بهره‌گیری برخی، از شرایط تحریم‌ها داریم که بعدا بازگو خواهیم کرد.

 همه باید یادشان باشد حامیان تحریم، از فساد اقتصادی و رانت مالی به‌وجود‌آمده، بهره گرفته‌اند. ما می‌توانیم با یک تصمیم مناسب این شرایط را بهتر از گذشته کنیم. اکنون لازم است فارغ از حاشیه‌سازی‌هایی که عده‌ای برای برجام و مجلس ایجاد می‌کنند، نمایندگان تصمیم خود را بگیرند ما باید به ضرر روزانه صد میلیون دلاری که به ما وارد می‌شود، پایان دهیم این امر جز با وحدت میسر نخواهد شد. مجلس باید مراقب حاشیه‌سازی‌های عده‌ای در گوشه‌وکنار باشد. شاید برخی نخواهند توافق اجرا شود و تحریم‌ها پایان یابد. شاید برخی نخواهند به رانتی که برایشان فراهم شده پایان دهند. مجلس باید فارغ از حاشیه‌سازی‌های سیاسی کارش را تمام کند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
نترس و بگو 1000 میلیون دلار .
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
توافق بد همان بهتر که اجرا نشود....توافقی که حاصلش چنین بورسی باشد به سرتان سیاه شود....
قلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
یک سوال بسیار ساده .:
پس این ضرر و زیان ملی در طی سالها تاخیر در عاقل شدن را چه کس پرداخت میکند . بیخود نیست که ملت ایران امروز در حالیکه با ید در اوج عزت باشد در ذلت خود خواست به سر میبرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
حاضرم قسم بخورم توافق اجرایی هم بشه بورس و مملکت بدتر میشه و اینا میگن بهبود اوضاع ۶ سال طول میکشه!!!! پس دور دوم هم باید به حسن رای بدید تا کلا قفل رو از جا دربیاره!!! اونوقت رئیس جمهور بعدی هر چی کلید بیاره دیگه قفلی نمونده که باز کنه. این اوضاع بورس و اقتصاده بعد از دو سال از حضور کسی که ادعا داشت طی 100 روز خیلی چیزا رو با کلیدش درست میکنه!!
شکرستان
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹
احسنت.