بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸
بر اساس بند 14 حسابرس شرکت ملی سرب و روی ایران قسمتی از سهام مصوب سنوات قبل را در موعد مقرر قانونی طبق مفاد ماده قانون 24 اصلاحیه قانون تجارت به سهامداران خود پرداخت نکرده است.
کد خبر : ۱۵۴۷۶۳
نویسنده :
یارمحمدی
ملی سرب و روی ایران یکی از شرکت های فرعی مجموعه توسعه معادن روی ایرانکه در نماد معاملاتی "فسرب" در بازار سرمایه مورد داد و ستد قرار دارد طی یکسال گذشته، یعنی از شهریور ماه سال 93 تاکنون بازدهی منفی 29 درصدی برای سرمایه گذاران خود رقم زده و باعث شده تا ایرادات بسیاری به روند معاملات و سودآوری این شرکت وارد شود.

به گزارش بورس نیوز، این شرکت همانطور که عنوان شد از شهریور ماه سال گذشته از قیمت 173 تومان در جریان نوسانات کلی بازار و همراه با رکود بازار سرمایه با یک شیب نزولی به قیمت 97 تومان رسیده و بازدهی منفی 29 درصدی برای سهامداران خود رقم زده است.

همچنین، با توجه به صورت های مالی شرکت برای دوره منتهی به 29 اسفند سال 93 ابتدا 107 ریال زیان برآورد کرده بود که بر اساس عملکرد 9 ماهه به 82 ریال زیان تغییر و در نهایت با توجه به فروش 3 ماهه پایانی سال 93 زیان خود را به صفر رساند. اما با توجه به این تغییرات و کاهش زیان، برای سال مالی 94 باز هم زیان 194 ریالی پیش بینی کرده که در سه ماهه ابتدایی سال جاری 56 ریال زیان شناسایی کرده است که به نظر می رسد با توجه به توقف و تعطیلی خط تولید سرب کارخانه این روند زیان دهی شرکت همچنان ادامه داشته باشد.

بر این اساس، بازدهی منفی و زیان ده بودن این شرکت در مقایسه با گروهی که در آن قرار گرفته به صورتی است که تنها شرکت با نسبت پی بر ای منفی می باشد.

از سوی دیگر بر اساس بند 5 حسابرسی صورت های مالی 12 ماهه سال 93 همچنان ابهامات خط تولید سرب این شرکت پابرجاست. این خط تولید از مرداد ماه سال 92 از طرف استانداری زنجان بدلیل تعارضات اجتماعی، تعطیل و متوقف گردیده و علی رغم اعتقاد مدیریت شرکت مبنی بر بازگشایی مجدد آن مدارکی به حسابرس ارائه نشده، همچنین در بند 6 حسابرسی قید شده که، "فسرب"فاقد سیستم مناسبی برای محاسبات بهای تمام شده تولید بوده که طبق استانداردهای حسابداری، هزینه های غیر قابل جذب در تولید مثل هزینه های عدم استفاده مطلوب از ظرفیت ماشین آلات و عدم استفاده موثر از نیروی انسانی و ... بایستی از بهای تمام شده تولید کسر و به عنوان هزینه های جذب نشده در تولید در صورت سود و زیان شرکت منظور گردد ولی در این شرکت این فرآیند انجام نمی گیرد که باعث غیر واقعی بودن صورت های سود و زیان می باشد.

همچنین بر اساس بند 14 حسابرس شرکت ملی سرب و روی ایران قسمتی از سهام مصوب سنوات قبل را در موعد مقرر قانونی طبق مفاد ماده قانون 24 اصلاحیه قانون تجارت به سهامداران خود پرداخت نکرده است.

با توجه به همه موارد عنوان شده، آنچه از این بررسی ها بدست می آید این است که شرکتی که ادعا دارد با آخرین تکنولوژی ها و استانداردهایروز دنیا طراحی و ساخته شده چطور به مدت چند ماه خط تولیدش متوقف شده است و در حال حاضر با 10 درصد ظرفیت تولیدش مشغول به فعالیت می باشد؟

با توجه به مشکلات این شرکت، آیا بهتر نیست که مدیران ومسئولان فکر چاره باشند تا این همه امکانات و سرمایه در این شرایط بلا استفاده قرار نگیرد و در جای بهتر با کارایی و تولید بالاتر هزینه شود، ازطرفی با معامله سهام این شرکت در بازار سهامداران شاهد افت قیمت سهام و از بین رفتن سرمایه شان باشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شیشه ابگینه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
بعضی از اقایان در اینگونه شرکتهای بورسی راه جمع کردن ثروت وسود اوری را بلد نیستند فقط یاد گرفتند ناله کنند وشرکت را به قعر چاه بی اندازند وضرر شرکت رابیشتر کنند نیاز امروز بازار سرمایه وسهامداران نظارت وسرکشی وتحقیق نامحسوس در شرکتها ی سهامی عام است تا سهامداران به حق قانونی خودشان برسند در بعضی از شرکتها ی بورسی فرد مسول افسرده است وتوجه به کار وتولید ندارد ایا اینگونه کارخانجات بایستی به هر فردی به عنوان سهامدار اصلی به فروش وواگذار شود؟
لاماسیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
احسنت به بورس نیوز که درست فکر می کنی

متاسفانه چنین شرکت هایی با بی تدبیری

سرمایه های مردم را می سوزانند.

باید پیگیری شود