بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
در بررسی بازدهی بورس و شرکت ها طی شهریور ماه امسال بدست آمد:

حرکت خلاف جهت سم سفید با طلای سیاه

صرف نظر از موضوع توافق هسته ای، اما اتفاقاتی نیز در حوزه اقتصادی رخ داد که از جمله آن می توان به ابلاغ بخش نامه بودجه سال 95 کل کشور از سوی رییس جمهور به دستگاه های اجرایی اشاره کرد تا این دستگاه ها طی موعد مقرر برنامه پیشنهادی خود را به سازمان برنامه ریزی و بودجه ارائه کنند.
کد خبر : ۱۵۴۸۰۶
نویسنده :
جمشیدی
بازار سرمایه آخرین ماه از فصل تابستان را با اخبار مثبت منتشر شده پیرامون بررسی توافق برجام در کنگره آمریکا و در مقابل عدم توجه و واکنش سهامداران نسبت به این موضوع پشت سر گذاشت. آنچنان که حتی طی روزهای پایانی شهریور ماه شاهد افزایش فشار فروش سهام و تلاش سهامداران برای خروج از بورس و در نهایت تشکیل صف فروش در برخی از نمادهای پر بیننده و مطرح بورس و فرابورس بوده ایم.

بر اساس گزارش بورس نیوز، صرف نظر از موضوع توافق هسته ای، اما اتفاقاتی نیز در حوزه اقتصادی رخ داد که از جمله آن می توان به ابلاغ بخش نامه بودجه سال 95 کل کشور از سوی رییس جمهور به دستگاه های اجرایی اشاره کرد تا این دستگاه ها طی موعد مقرر برنامه پیشنهادی خود را به سازمان برنامه ریزی و بودجه ارائه کنند. برخی از موارد در بخش نامه مذکور مطرح شده بود که موجب افزایش نا امیدی های شکل گرفته نسبت به آینده اقتصاد کشور گردید.

بر این اساس، برخی از کارشناسان بازار سرمایه بخش نامه بودجه سال 95 کل کشور و نزدیک شدن به پایان سال مالی شرکت های کارگزاری و موعد مقرر برای تسویه اعتبارهای دریافتی سهامداران را به عنوان عوامل موثر در تشدید روند نزولی بازار سرمایه طی شهریور ماه بویژه روزهای پایانی فصل تابستان مطرح کردند که در کنار همه این موارد، شرایط نا به سامان اقتصادی به عنوان پر و پا قرص ترین عامل تأثیر گذار بر رکود بازار سرمایه به شمار می رود.

از این رو در ادامه روند نزولی افت شاخص ها و ارزش سهام شرکت ها در بازار سرمایه شاخص کل بورس طی شهریور ماه امسال با بازدهی منفی پنج درصدی همراه شد و با شروع معاملات از ابتدای کانال 65 هزار واحدی در نهایت در نیمه مدار 61 هزار واحدی ایستاد. همچنین ماحصل معاملات ماه گذشته تحقق بازدهی منفی 3.54 درصدی بوده است.

بر اساس اطلاعات موجود، در خصوص بازدهی گروه ها نیز موضوع دریافت مجوز افزایش قیمت قند و شکر در حالی طی نیمه شهریور ماه امسال بیش از پیش تقویت یافت و انجمن گروه جلساتی را با سازمان های مربوطه برای دریافت این مجوز برگزار کردندکه در این بین علیرغم انتشار خبر رسمی در خصوص خروجی جلسه مذکور و عدم افزایش نرخ فروش شکر، روند صعودی پر شتاب این گروه که از اواخر مرداد ماه آغاز شده بود، همچنان تداوم یافت و در نهایت سبب تحقق بازدهی به طور میانگین 35.42 درصدی صنعت قند و شکر شد. به گونه ای که بیشترین بازدهی مثبت در آخرین ماه از فصل تابستان به نام این گروه و شرکت های فعال در آن به ثبت رسید.

در کنار آن، گروه محصولات چرمی با تک سهم فعال در آن یعنی "وملی" در رده دوم قرار گرفت و شرکت گروه صنعتی ملی با تحقق بازدهی مثبت حدود 18 درصدی، عنوان پر بازده ترین صنعت از میان صنایع مختلف را به خود اختصاص داد. جایگاه سوم نیز به گروه چاپ با کسب بازدهی مثبت حدود پنج درصدی اختصاص یافت.

این در حالی است که در میان صنایعی که بیشترین بازدهی منفی را محقق ساختند، گروه هایی همچون استخراج نفت و گاز به جز اکتشافات، استخراج سایر معادن، خودرو و قطعات، پیمانکاری صنعتی، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط و هتل و رستوران به چشم می خورد که از میان آنها سه گروه اول در جایگاه نخست جدول کم بازده ترین صنایع قرار می گیرند.

به طوریکه استخراج نفت و گاز به جز کشف با افت قیمتی 23.35 درصدی تک نماد آن یعنی "حفاری" رتبه اول، استخراج سایر معادن با کاهش حدود 20 درصدی قیمت سهم آن یعنی "کماسه" خودرو قطعات با کسب بازدهی منفی بیش از 12 درصد و نیز رتبه دوم و سوم را از آن خود ساختند.

در خصوص بازدهی سهام شرکت ها نیز مجموعه های فعال در گروه قند و شکر و پالایشی به ترتیب گوی سبقت برای اعطای بیشترین بازدهی مثبت و منفی را ربودند، به طوریکه شرکت های قند شیروان قوچان و بجنورد، قند چهار محال بختیاری و نیز قند شیرین خراسان در صدر جدول پر بازده ترین سهام قرار گرفتند و در مقابل آن شرکت های پالایش نفت تبریز، لاوان و شیراز در جایگاه های اول جدول کم بازده ترین سهام قرار گرفتند که البته این بازدهی منفی در نمادهای پالایشی بویژه شاوان در معاملات کمتر از یک ماه و متأثر از افت قابل توجه ارزش سهام هنگام بازگشایی نماد معاملاتی آنها پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سهامداران و انتشار گزارشات عملکرد سه ماهه نخست سال مالی جاری محقق گردید.

حرکت خلاف جهت سم سفید با طلای سیاه

همچنین عنوان نقد شونده ترین سهام نیز به شرکت پارس خودرو، بانک صادرات ایران و ایران خودرو اعطا شد.

در پایان این گزارش می افزاید، طی شهریور ماه سال 94 بیش از 15 میلیون و 230 هزار سهم میان سهامداران رد و بدل شد که این میزان ارزشی به مبلغ بیش از 131 هزار و 71 میلیارد ریال را رقم زده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
ای خدا وساپا سهامش من بد بختم کرد 190 تومان خریدم الان دوسال الان شده 100تومان خدا کند این مدیر جدید وساپا به داد این سهم برسد به زودی انشالا