بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
در بررسی کارنامه بورس طی نیمه اول سال جاری بدست آمد:

شش ماهه اول امسال به کام سهامداران بازار پایه

در گروه خودرو نیز بزرگترین خودروسازان داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا درخواست افزایش قیمت فروش حدود 10 درصدی را مطرح کردند که حاشیه های متفاوتی را با خود به دنبال داشت، اما به دلیل عدم موافقت شورای رقابت با این موضوع و نیز برگزاری کمپین نخریدن خودرو تقاضا برای خرید خودروهای داخلی کاهش یافت تا آنجا که اکثریت جامعه معتقدند که قیمت خودروهای داخلی به دلیل پایین بودن کیفیت آنها و نیز عدم رضایت مشتریان نه تنها نباید افزایش یابد، بلکه می بایست با کاهش نیز همراه شود.
کد خبر : ۱۵۴۸۸۳
نویسنده :
جمشیدی
روزهای ابتدایی سال 94 با اتفاقات خوشایند و پیشروی مناسب مهمترین دستاورد کابینه سیاسی دولت یازدهم همراه شد تا سهامداران و فعالان بازار سرمایه که پس از یکسال زیان متداوم توانی برای حضور دوباره در این بازار نداشتند، سال جدید را با امید برای رشد بازار سرمایه و جبران بخشی از ضرر و زیان سرمایه گذاری ماه های گذشته خود جبران کنند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه طی نیمه اول سال جاری با افت و خیزهایی همراه بود و در حالی تلاش دولت برای رفع تحریم ها وگشایش روابط بین المللی که 12 سال با آن درگیر بود، طی نیمه اول امسال به بار نشست و در نهایت توافق تاریخی هسته ای محقق شد که برخلاف انتظار و باور بسیاری از سهامداران و حتی کارشناسان ارشد اقتصادی دستیابی به مهمترین پدیده سیاسی تأثیر مثبت حائز اهمیتی بر بازار سرمایه اعمال نکرد و در این شرایط حتی با تداوم سیاست های انقباضی دولت و اعلام نرخ های سود بانکی بالا و در نهایت رکود عمیق حاکم بر اقتصاد کشور روند نزولی بورس شدت گرفت و شاخص کل یکی از پس از دیگری پله های سقوط به کانال های پایین تر را پشت سر گذاشت.

در این وضعیت همچنین تلاش اغلب صنایع برای دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات به دلیل اهداف کلی دولت در راستای کنترل نرخ تورم به نتیجه مثبتی ختم نشد و در شرایطی که هزینه تولید محصولات افزایش یافت گروه های مختلف نتوانستند از حربه خود برای جبران هزینه ها یعنی همان رشد قیمت فروش محصولات استفاده کنند.

علاوه بر این، در این مدت در گروه های مطرح بورس همچون پتروشیمی و پالایشی همچنان ابهامات گذشته یعنی نرخ خوراک مصرفی و قیمت فروش فرآورده های نفتی پا برجا بود. هر چند که دولت طی شهریور ماه سال جاری نرخ خوراک 13 سنت را برای واحدهای پتروشیمی تعیین کرد اما، این مجموعه ها و انجمن گروه همچنان به تجدید نظر دولت و وزارت نفت در این خصوص امیدوار هستند.

در گروه خودرو نیز بزرگترین خودروسازان داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا درخواست افزایش قیمت فروش حدود 10 درصدی را مطرح کردند که حاشیه های متفاوتی را با خود به دنبال داشت، اما به دلیل عدم موافقت شورای رقابت با این موضوع و نیز برگزاری کمپین نخریدن خودرو تقاضا برای خرید خودروهای داخلی کاهش یافت تا آنجا که اکثریت جامعه معتقدند که قیمت خودروهای داخلی به دلیل پایین بودن کیفیت آنها و نیز عدم رضایت مشتریان نه تنها نباید افزایش یابد، بلکه می بایست با کاهش نیز همراه شود.

همین وضعیت را در گروه سیمان شاهد بودیم، انجمن این گروه مذاکرات متعددی را با سازمان های مربوطه برای دریافت مجوز افزایش نرخ فروش بین 17 تا 21 درصدی انجام داد، اما این تلاش ها نتایج مثبتی را به دنبال نداشت و این گروه همچنان با چالش هایی همچون دپوی تولید، کاهش تقاضا و نیز از دست دادن مهمترین بازار هدف صادراتی مواجه هستند.

در این شرایط اما گروه قند و شکر از موضوع دریافت مجوز افزایش نرخ فروش بیشترین بهره را برد، آنچنان که انتشار شایعاتی در این خصوص موجب تحقق بازدهی های قابل توجه سهام شرکت های فعال در گروه در شرایط نا بسامان بازار سرمایه شد.

بر این اساس، در حالی صنایع مختلف بورس به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و اتخاذ سیاست های ضد تورمی اوضاع ناخوشایندی را پشت سر گذاشتند که در پی آن گزارش عملکرد سه ماهه شرکت ها که آخرین امید سهامداران برای ایجاد جو مثبت در بازار سرمایه و حرکت رو به رشد آن به شمار می رفت به یأس و نا امیدی تبدیل شد و تقریباً اغلب شرکت ها گزارش های نا مطلوبی را ارائه کردند.

از این رو شاخص کل با شروع از کانال 62 هزار واحدی و تجریه بالاترین مقدار آن یعنی کانال 70 هزار واحدی طی 17 فروردین ماه، در نهایت طی آخرین روز از شش ماهه نخست امسال به نیمه کانال 61 هزار واحدی رسید و شاخص کل طی عملکرد این دوره بازدهی منفی حدود یک درصدی را ثبت نمود.

بر اساس اطلاعات موجود، از میان صنایع مختلف گروه منسوجات بازدهی مثبت 45 درصدی را به سهامداران زیر مجموعه های خود اعطا کرد و به عنوان پر بازده ترین صنعت از میان صنایع مختلف مطرح شد. بعد از آن گروه های وسایل ارتباطی با تحقق بازدهی مثبت حدود 41 درصدی و قند و شکر با بازدهی مثبت حدود 28 درصدی رتبه دوم و سوم را از نظر بیشترین بازدهی مثبت از آن خود ساختند.

در مقابل اما، گروه تجارت عمده و خرده فروشی با افت قیمتی تک سهم آن یعنی "بدکو" کمترین بازدهی را بدست آورد و در صدر جدول کم بازده ترین گروه ها قرار گرفت. بعد از آن صنعت سایر حمل و نقل که سهام زیر مجموعه های فعال در آن به طور میانگین با رشد قیمتی 34 درصدی همراه شده و نیز گروه خرده فروشی در پی کاهش ارزش سهام تک نماد آن یعنی "قاسم" در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفتند.

علاوه بر این، شرکت های شیشه قزوین، لوازم خانگی پارس و تجهیزات سدید در حالی عنوان پر بازده ترین سهام را طی معاملات نیمه اول امسال از آن خود ساختند که در مقابل مجموعه های پتروشیمی کازرون، خود کفایی آزادگان و پارس پامچال در ردیف های نخست جدول سهام شرکت هایی که بیشترین افت قیمتی را تجربه کردند، جای گرفتند.

شش ماهه اول امسال به کام سهامداران بازار پایه

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که نماد معاملاتی "کقزوی"، "لخانه" و "فسدید" که در جدول پر بازده ترین سهام قرار گرفتند در بازار پایه فرابورس معامله می شوند. همچنین نمادهایی همچون "ثنام"، "لازما"، "وتعاون"، "انرژی"، "شوش" و"لپیام" که در ردیف های بعدی هستند در بازار پایه فرابورس معامله می شوند. بر این اساس می توان به بازدهی مثبت 60 تا 70 درصدی "شتهران"، "قشرین" و"حفارس" اشاره کرد.

در پایان این گزارش می افزاید، شرکت های کشتیرانی ایران، سرمایه گذاری رنا و سرمایه گذاری صنعت بیمه نقد شونده ترین سهام شرکت ها طی مدت مذکور بودند و در نهایت معامله بیش از 99 میلیارد سهام ارزشی به مبلغ بیش از 207 هزار و 49 میلیارد ریال را به ثبت رسانیده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر