بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
کد خبر : ۱۵۴۸۹۷
-با تداوم ابهام در قيمت فروش گندله متعلق به دوقلوهاي معدني بورس تهران يعني چادرملو و گل گهر،قيمت سهام بزرگترين هلدينگ معدني بورس(سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات) براي نخستين بار در تاريخ 14 ساله حضور در بورس تهران به زير 100 تومان رسيد. 
به گزارش خبرگزاري موج،سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات هلدينگي است که با مالکيت در دوقلوهاي سنگ آهني و شرکت هايي همچون فولاد صبانور و همچنين ملي مس ،فولاد خراسان و...در دي ماه سال 92 قيمت سهام آن بالاي 1000 تومان بود ،اما هم اکنون پس از برگزاري دو مجمع ساليانه و تقسيم 37 و 45 تومان سود نقدي و همچنين دو افزايش سرمايه 146 و 37 درصدي قيمت آن به زير 100تومان رسيده است.
اين اتفاق حاصل تصميم محمد رضا نعمت زاده در کاهش 3 درصدي قيمت گندله،تعيين عوارض بهره مالکانه سنگين،گرفتن پروانه بهره برداري از گل گهر و چادرملو و البته شرايط نامناسب اقتصاد و بازار سرمايه کشور است.
مرتضي علي اکبري مديرمالي و اقتصادي هلدينگ توسعه معادن و فلزات درباره شرايط کنوني بزرگترين هلدينگ معدني بورس گفت:شرکت هاي چادرملو ، گل گهر و فولاد صبانور حدود 80 درصد از ارزش پرتفوليوي معادن و فلزات را به خود اختصاص داده اند،بنابراين رخدادهايي همچون تعيين بهره مالکانه سنگين براي بهره برداري از معادن در کنار تصميماتي همچون کاهش دستوري قيمت گندله آهن و همچنين شرايط اقتصادي موجود،سبب شد تا قيمت سهام اين شرکت از عدد 1000 تومان در زمستان سال 92 به زير 100 تومان در شرايط کنوني برسد.!
اين مقام مسئول درباره احتمال ترميم قيمت سهم گفت:با تداوم ابهامات موجود به ويژه مشخص نشدن پرونده کاهش قيمت گندله فعلا نمي توان درباره بهبود وضعيت سهام اين هلدينگ در بورس تهران صحبت کرد و حقوقي هاي بازار سهام نيز براي حمايت از سهم نقدينگي لازم و کافي را ندارند.
اين مقام مسئول در بزرگترين هلدينگ معدني بورس تهران با بيان اين که در اين شرايط هيچ سرمايه گذار جديدي طرح توسعه جديد شروع نخواهد کرد،گفت: بازار سرمايه به اين تصميمات ناگهاني واکنش طبيعي نشان داده و بي اعتماد شده و لذا تا اتفاق واقعي نيفتد حرکتي براي بهبود بازار انجام نمي شود.قبلا بازار نسبت به هر اتفاق مثبتي،عکس العمل نشان مي داد و مزاياي آن را پيش خور مي کرد ولي الان بي اعتماد شده است.
وي در ادامه به آخرين وضعيت صنعت فولاد و سنگ آهن اشاره کرد و افزود:يک طرح فولادي که پيش از اين با 350 ميليارد تومان تکميل مي شد الان با 750 ميليارد تومان هم به اتمام نمي رسد.در اين شرايط بايد اين پرسش مهم را پرسيد که آيا سود اين شرکت ها هم دو برابر شده است؟مسلما خير پس 55 ميليون تن فولاد چطور با اين هزينه ها و قيمت هاي سنگ آهن محقق خواهد شد ؟ مسئولان امر چطور نمي دانند که سنگ آهن اضافي توليد کشور چقدر است که وقتي توليدات انباشته مي شود و صداي همه در مي آيد تازه متوجه مي شوند سرمايه هاي مردم روي زمين مانده و عوارض کنسانتره را بايد حذف کنند تا صادرات صورت گيرد .صادراتي که برابر قيمت تمام شده است.
وي گفت: بايد حقوق دولتي معادن در اين شرايط کم شود و از ميزان حق انتفاع هم کاسته شود و بايد بدهي هاي گذشته را نيز حذف کنند.در کنار رونق است که دولت مي تواند ماليات بگيرد ماليات از سود براي دولت بهتر است يا عوارض خرد کننده به معدن و فولاد؟
تحليل گران بازار سهام پيش بيني کرده اند:اين سهم در حالي در زير قيمت اسمي معامله مي شود که در صورت شکستن اين تابو، احتمالا بايد منتظر قيمت هايي زير 90 تومان هم بود.جالب آن است که اين سهم فقط 166 تومان ارزش دفتري دارد و اکنون در حال نزول به نصف ارزش دفتري است و با اين اوصاف مشخص نيست که فروشندگان اين سهم قرار است پس از فروش معادن و فلزات چه سهمي بخرند؟ 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
دلواپسا دارن عرضه میکنن سهم بیاد پایین!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴
اه سهامداران از استین برزیل و استرالیا بیرون زد.تا درس عبرتی برای همه سهام چاق کن های بی وجدان شود.
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳
... و با اين اوصاف مشخص نيست که فروشندگان اين سهم قرار است پس از فروش معادن و فلزات چه سهمي بخرند؟ )
مگه قراره در این آشفته بازار کسی سهم هم بخرد ؟ هر بالایی فرصت خروج ست و بس س س س
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۴
سلام عقل که نباشد جان در عذاب است انقدر کارخانه سیمان و فولاد ساختن که شدن عین ماجرای کارخانه ماکارونی سازی وپفک ولواشک توازن در فعالیت دولت وجود ندارد ودولت سفیهانه فعالیت مکند افراط وتفریط نشانه اشکار دولت است