بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
کد خبر : ۱۵۴۹۰۸
انجمن خودروسازان ایران در تحلیلی به بررسی دلایل به وجود آمدن رکود شدید در بازار خودرو ایران پرداخت. در این تحلیل سپردن امر قیمت‌گذاری به شورای رقابت یکی از دلایل ضرر و زیان خودروسازان و رکود در بازار خودرو اعلام شده است.
انجمن خودروسازان ایران با برشمردن دلایل وقوع رکود شدید در بازار خودرو کشور از حملات مستمر برخی مقامات و مسولان به صنعت خودرو، به عنوان یکی از دلایل اصلی ایجاد ذهنیت منفی این صنعت نزد مردم یاد کرد.

در این تحلیل با اشاره به سابقه ایجاد تصویر ذهنی منفی در مردم از ۵ سال پیش، آورده شده که حملات مستمر فرمانده راهور در مورد کیفیت نازل خودروها( فرار از پذیرش مسئولیت‌های راهور) و گفتن جملاتی نظیر «خودرو کیلویی چند» از زبان رئیس‌جمهور سابق باعث شده تا این توقع در مردم به وجود آید که قیمت خودرو باید رو به کاهش گذارد.

در بخش دیگری از این تحلیل از مصاحبه مداوم برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دال بر ضرورت کاهش قیمت خودرو به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد و سیاست مستمردامن زدن به جو روانی ایجاد شده توسط سازمان صدا و سیما بر علیه خودروسازان به عنوان دیگر دلایل کاهش محبوبیت خودروسازان داخلی در میان افکار عمومی یاد شده است.

انجمن خودروسازان ایران معتقد است که احاله امر قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت به زیان ۶۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان در سالهای ۹۱ و۹۲ انجامیده و موجب خروج نقدینگی از شرکت‌های خودروساز شده است.

بر اساس این تحلیل کاهش۵۰ درصدی قدرت خرید مردم از سال ۹۱، تشدید رکود در دو سال گذشته و جو روانی جامعه پس از توافق در مورد کاهش قیمت ارز سبب شده تا مردم به امید کاهش قیمت خودرو دست از خرید این کالا به‌طور موقت بردارند.

انجمن خودروسازان ایران معتقد است که افزایش برنامه تولید بدون توجه به هشدارهای کارشناسان از ۸۰۰ هزار دستگه به یک میلیون ۴۰۰ هزار دستگاه سبب شده تا مازاد عرضه در کشور به وجود آید و برخی از خودروها بدون مشتری بمانند.

از سویی دیگر اجرا نشدن مصوبات شورای پول و اعتبار مبنی بر پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی توسط بانک‌ها و عدم توفیق در رفع مشکلات شرکت‌های لیزینگ به عنوان بازوی یاری دهنده خریداران دو دلیل دیگر بروز رکود در این بازار اعلام شده است.

بر اساس اعلام انجمن خودروسازان، توقف خروج خودروهای فرسوده ناشی از کاهش شدید واردات در سال ۹۴، به فروش نرسیدن ۳۰ تا ۴۰ درصد خودروهای وارداتی در ۲ سال گذشته و آغازجنگ کاهش قیمت‌ها توسط یک شرکت وارد کننده، برای فروش سریعتر خودروهای وارداتی مدل ۲۰۱۴ سبب شده تا رقابتی برای دامپینگ عرضه خودرو در کشور به راه بیافتد.

این تشکل حامی خودروسازان اعتقاد دارد که مصاحبه های متعدد مدیران خودرو ساز در مورد عرضه محصولات جدید شرکت خودشان و شرکای خارجی‌شان، منجر به ایجاد حالت انتظار درمردم و به تاخیر انداختن خرید خودرو شده است.

انجمن خودروسازان در این تحلیل از وزارت صنعت خواسته تا کارگروهی برای بررسی راهکارهای تحریک تقاضا تشکیل دهد و راه حل مناسب برای هر یک از مشکلات صنعت خودرو را فراهم آورد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
تدبیر و امید مبارکه 6500میلیارد تومن ضرر که به خودرویها زدین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
کم بریز و بپاش کنند تا ضرر نکنند.
رضا
UNITED STATES
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
خودرو های تولیدی قدیمی است مردم خودرو روز می خواهند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
بفکر چاره باشید چون مردم اگاه شدن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴
هیوندا شاسی بلند در نمایشگاه المان ۱۶۰۰۰ دلار یا دمان نرود که قیمت واقعی دلار در ایران ۱۰۰۰ تومان است دولت برای سود بیشتر انرا ۳۵۰۰ تومان می فروشد
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
رهبر میفرمایند اقتصاد مقاومتی . یعنی تولید کم کیفیت بالا.یعنی مصرف بهینه وپرهیز از ریخت وپاش و غیر ضروریات.یعنی زیاد تلاش کنیم تا به جهان برسیم.اگه درست تلاش کرده بودید و خودروهای شما برای دیگر کشور ها طراحی شده بود امروز کاسه چه کنم به دست نمیگرفتید.همیشه فکر میکردید بازار بسته ای برای جولان شما هست حالا که اشبا شده و فروش ندارید باز به فکر رفع عیوب خود نیستید و دنبال محدودتر کردن بازار با افزایش تعرفه هستید.ایا شده لحظه ای فکر کنید که خودرو به اروپا صادر کنید؟ به خدا تجهیزاتی که شما خودرو ساز ها در اختیار دارید هیچ کمبودی نسبت به رقبا ندارد فقط خود شما مدیران مشکل دارید.و با توزیع این محصولات بی کیفیت بازار خود را محدودتر میکنید وزودتر تعطیل میشوید.
ایرانی
سه‌شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
پیرو گفته های دوست عزیز باید اضافه کنم اگه صنعت خودرو زیان داشت این پاداش چندصد میلیونی تومانی مدیران چی که برای خودشان در نظر میگیرند.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
اگر ايران خودرو و سايپا را به حال خود رها كنيم تا صد سال ديگه هم همين ماشينا را فقط با تغيير گلگيرو كاپوت به خورد مشتري بدبخت داخلي با قيمتهاي چند برابري ميدهندو مديراشون رو اين سادگي ملت جشن وسرور ميگيرند. ونمايندهاهم شعار حمايت از توليد ملي شون گوش فلك و پر ميكند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
تا اخر سال خودرویهارو مجبور کنن داراییهای مازادو بفروشن نه تنها 6500 میلیارد ضرر جبران میشه بلکه چندین برابر اون رقم سود میسازن و میتونن به دولت وام هم بدن.
naser
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱
.... به زیان ۶۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان در سالهای ۹۱ و۹۲ انجامیده و موجب خروج ... )
خیلی جالب شد . خب با این زیان سنگین در 91 و 92 آنوقت جه مقدار بعنوان پاداش تحقق !!! این زیان نا قابل به هیئت مدیره و سایر مدیرانتان تقسیم کردید ؟ آقای وزیر صنعت شما دنبال ضد انقلاب و خائن میگشتید ؟؟ !! از خواب بیدار شید
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷
همچنان تا بهبود کیفیت و ارائه سرویس گارانتی معتبر و ترکیدن حباب قیمت فرغون های سرهم شده با قطعات قلابی چینی .نمیخریم.
همچنان تا کاهش قابل قبول قیمت وارداتی ها .نمی خریم
بابک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷
خوشونو ناراحت نکنند. پراید بالای 7-8 تومن و 206 بالای 12- 13 تومن نمی ارزد . هر وقت باین قیمت رسید و گارانتی و کیفیت اش را هم بهبود دادید . یه فکری میکنیم. حالا دبیر صنعت تان هی رویا بافی کند
مرتضی
GERMANY
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
لعنت به این باندهای مافیایی که همه جای مملکت هستن و خون ملت رو تو شیشه میکنن. فقط افزایش قیمت. پس کیفیت چی؟
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
ضرر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چه ضرری؟؟؟بگو از سود چند صد درصدی یه کوچولو کم شده!!!!مگه نمیگن دلار شده 3.5 برابر؟؟؟؟؟؟؟/مگه کل قطعات پراید تولید داخل نیست؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۳
بجای اینکه دنبال راهکار تحریک مردم برای خرید خودروهای بیکیفیت باشی انها را به کشورهای دیگر عرضه کنید تا متوجه شویداصلا شما میتوانید خودروساز شوید یا نه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۴
سلام 50 سال مونتاز کاری وشارلاتانبازی در اوردید واسم خودتان را کذاشتید خودروساز شما کاری هم بلد نیستید درست کنید اکر کاری ساخته بودید تا حالا بعد از 50سال خودروساز شده بودید ولی حالا حتی گاری ساختن هم بلد نیستید جرا به این دلیل که حالا شارلاتان بازی یاد کرفتید
کریم ح
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹
ایران خودروسایپامی توانندتغیرکاربری به دهندواقدام به تولیدارابه وسایرلوازمک مرتبط باان رابکنند
وضمنا"مسولین می توانندبه زوراقدام به فروش اجباری وبرداشت ازحساب مردم کنند