بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
در گفتگو با کارشناس مسئول مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس مطرح شد:

بررسی تفاوت های صندوق پروژه با صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان

در حال حاضر موافقت اصولی با تاسیس صندوق سرمایه­ گذاری پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه پرند صادر شده و علاوه بر آن درخواست هایی در رابطه با تامین مالی از طریق صندوق سرمایه گذاری پروژه دریافت شده و متقاضیان در حال تکمیل مدارک می باشند.
کد خبر : ۱۵۴۹۳۸
نویسنده :
جمشیدی
اساسنامه و امید نامه صندوق های پروژه بر اساس تأمین مالی برای ساخت و اتمام عملیات یک پروژه همچون پروژه های خدماتی، ساختمانی یا تولیدی طراحی شده و ساختار آن با صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان اندکی متفاوت است.

کارشناس مسئول مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در حالی که فعالیت اصلی صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان جمع‌آوري وجوه از متقاضیان سرمایه ­گذاری در صندوق و ساخت پروژۀ ساختماني مندرج در اميدنامۀ صندوق از محل وجوه یاد شده، فروش واحدهاي ساختماني پروژه یادشده و در نهايت تقسيم عوايد ناشی از این فعاليت بين سرمايه‌گذاران صندوق است. موضوعات سرمایه­ گذاری صندوق­ های زمین و ساختمان از تشابه بیشتری نسبت به هم برخوردار هستند در حالی که در صندوق­ های پروژه، هر یک از پروژه ­ها از ویژگی­ های خاصی برخوردار می­ باشند.

رضا نوحی به تفاوت های ساختاری میان صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان و نیز صندوق پروژه اشاره کرد و اظهار داشت: صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان دارای رکنی به نام مدیر ساخت است که با احراز ویژگی­ های مدنظر اجرای عملیات ساختمانی را عهده ­دار می­ شود.

مدیر ساخت موظف است بر اساس پروانه ساختمانی و طرح توجیهی مصوب عملیات ساختمانی را انجام داده و صورت وضعیت پیشرفت کار را در مقاطع حداکثر یک ماهه به ناظر صندوق ارائه نماید. هر گونه پرداخت از محل منابع صندوق به مدیر ساخت بر اساس صورت وضعیت­ های پیشرفت پروژه و تایید آن­ها انجام می­شود.

حال آنکه صندوق پروژه رکنی به عنوان مدیر ساخت ندارد و به جای آن یک شرکت سهامی خاص با نام شرکت پروژه عهده دار اجرای عملیات پروژه بر اساس طرح توجیهی آن می باشد. بدین ترتیب منابع مالی توسط صندوق تامین می­شود و متناسب با پیشرفت کار پروژه در اختیار شرکت پروژه قرار می ­گیرد. تامین منابع مالی توسط صندوق از طریق عرضه عمومی واحدهای صندوق به عموم انجام می­ شود. تا زمانی که فعالیت صندوق پایان نپذیرفته است، مالکیت شرکت پروژه با صندوق است و سرمایه­ گذاران مالکان واحدهای سرمایه­ گذاری صندوق هستند. در پایان عمر صندوق که همزمان با اتمام پروژه خواهد بود، شرکت پروژه از سهامی خاص تبدیل به سهامی عام شده و واحدهای سرمایه­ گذاری صندوق تبدیل به سهام شرکت پروژه می­شود و صندوق سرمایه ­گذاری که واسطه بین سرمایه­ گذاران و شرکت پروژه بوده است، حذف می­ شود. دارندگان سهام شرکت می ­توانند نسبت به نگهداری و یا فروش سهام خود تصمیم­ گیری نمایند.

وی افزود: همانطور که عنوان شد عمر صندوق بر اساس بازه زمانی تعیین شده برای اجرای پروژه تعیین می شود و در طرح توجیهی مواردی همچون محل و زمان اجرای پروژه، استانداردهای مرتبط با پروژه و نیز مراحل تامین مالی جریانات نقدی ورودی و خروجی لحاظ می شود.

کارشناس مسئول مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که آیا صندوق های پروژه مشغول به فعالیت وجود دارد؟ ابراز داشت: در حال حاضر موافقت اصولی با تاسیس صندوق سرمایه­ گذاری پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه پرند صادر شده و علاوه بر آن درخواست هایی در رابطه با تامین مالی از طریق صندوق سرمایه گذاری پروژه دریافت شده و متقاضیان در حال تکمیل مدارک می باشند.

نوحی در خاتمه افزود: هیچ محدودیت خاصی برای متقاضیان جهت ارسال درخواست خود وجود ندارد. منتهی دریافت مجوز منوط به این است که طرح توجیه اقتصادی و بازدهی مناسب داشته باشد و تأمین مالی در چار چوب تعیین شده و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه انجام پذیرد. بدیهی است سوابق ارکان پیشنهادی صندوق و پیش­بینی صحیح پروژه در طرح توجیهی ارائه شده می­تواند نقش مهمی در موفقیت صندوق در عرضه عمومی واحدهای سرمایه­ گذاری داشته باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
ایجاد صندوق پروژه برای ساخت مترو و مونوریل اراک
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
ایجاد صندوق سرمایه گذاری پروژه برای تامین و تجهیز راه آهن میانه _ اردبیل, مترو سهند _ تبریز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
ساخت بیمارستان و درمانگاه و دانشکده پزشکی با صندوق پروژه مثلا طرح توسعه بیمارستان ولی عصر اراک
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹
دوخطه کردن راه آهن اراک - قم و راه اندازی ترن ست برقی اراک - تهران به عنوان یک پروژه ملی و زیرساختی, نیازمند جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است , ساخت راه آهن اراک - خمین - دلیجان - اصفهان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
۲ پروژه عمرانی با سودعالی = ساخت کنارگذر شمالی اراک به طول ۵۲ کیلومتر هم باعث کاهش مسافت سفر هم کاهش آلودگی هوا و هم کاهش تصادفات جاده ای میشود, ساخت مترو اراک _ شهرجدید مهاجران در ۷…ایستگاه میدان شریعتی اراک, میدان انقلاب اراک, دانشگاه علوم پزشکی, دانشگاه پردیس اراک , شهرک سنجان, پالایشگاه و پتروشیمی شازند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
احداث و بهره برداری آزادراه اراک - آشتیان تا تقاطع آزادراه ساوه -سلفچگان (مجتمع آفتاب ) به عنوان یک پروژه سرمایه گذاری در بورس معرفی شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی اراک (۱۰۰۰۰ میلیارد ریال ), ساخت بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی جایگزین شهید مدرس ساوه (۱۱۰ میلیارد ریال ), ساخت بیمارستان امام رضا شهرستان مامونیه (۱۰ میلیارد ریال ), ساخت کارخانه ذوب آهن امیرکبیر اراک در شهرک صنعتی خیر آباد اراک (۱۳۶ میلیارد ریال) در زمینه تولید شمش فولادی ساده کربنی و کم آلیاژی ،آهن اسفنجی به شکل بریکت,,, احداث کارخانه فولاد ماهان زرندیه (شهرک صنعتی مامونیه (۳۵ میلیاردذریال ),,, احداث کارخانه آرمان فولاد امیرکبیر_ فراهان _ شهرک صنعتی فرمهین (۲۳۶ میلیارد ریال), احداث تاسیسات تصفیه خانه شماره چهارم فاضلاب اراک (۲۰۰۰ میلیارد ریال ) _ ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر شازند و آستانه (۹۰۰ میلیارد ریال), ایجاد دهکده گردشگری و پارک آبی الماس اراک,... هلدینگ ها و شرکت های داخلی و خارجی میتوانند با ایجاد صندوق های سرمایه گذاری پروژه در توسعه شهرها و اشتغال زایی جوانان, کمک کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲
لطفا در مورد صندوق جسورانه رویش لوتوس بیشتر اطلاع رسانی کنید که دوشنبه ۲۹ آذر پذیره نویسی آغاز میشو
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵
متاسفانه وزارت بهداشت و درمان و وزارت راه و شهرسازی هیچ برنامه ریزی مشخصی برای جذب سرمایه گذاران داخلی ندارند ((در بخش بیمارستان سازی )), مثلا همین بیمارستان مامونیه که ۱ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داره, با یک فراخوان استانی قابل ساخت هست, خود بنده فوق لیسانس عمران و مهندس مجری بیکار نظام مهندسی هستم و ۱۱۰ میلیون تومان سرمایه نقد واسه سرمایه گذاری دارم, اگه ۹ نفر سرمایه گذار دیگه با همین مبلغ پیدا بشه, کار ساخت این بیمارستان آغاز میشه و هم باعث ارتقای بهداشت و سلامت مردم زرندیه میشه, هم باعث محرومیت زدایی از این شهرستان کوچک میشه, هم جلوی مهاجرت مردم زرندیه به مرکز استان برای یک جراحی ساده را میگیره, هم اشتغال پایدار برای جوانان زرندیه ایجاد میکنه, از نگهبان بیمارستان, منشی بخش, صندوقدار, تلفن چی, نظافت چی, آشپز بیمارستان تا سوپروایزر پرستاری و پزشکان همه مشغول به کار میشوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
تکمیل آزادراه ساوه _همدان و آزادراه ساوه _ تهران تا شهرستان بویین زهرا با جذب سرمایه گذاری از طریق اوراق اجاره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
برگزاری کلاس آموزشی ابزارهای تامین مالی بورس ویژه شهرداران کلانشهرها و اعضای شورای شهر برای ساخت پروژه توسعه و عمران شهری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
ازسوی نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی مطرح شد:
مذاکره با سرمایه گذار خارجی جهت اجرای طرح 55متری امیرکبیرکلانشهر اراک
مگا پروژه طرح 55 متری امیرکبیر کلانشهر اراک با سرمایه‌گذاری خارجی اجرا می‌شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵
ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل بود که در دولت یازدهم ایجاد این صندوق در ماده ۷ قانون دائمی کشور به ثبت رسید و پس از تایید شورای نگهبان لازم الاجراست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
حسین گروسی:
اتصال متروی تهران به شهریار، قدس و ملارد خواسته اصلی مردم منطقه است,
نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس مهمترین دغدغه مردم حوزه انتخابیه‌اش را بحث امکانات درمانی می‌داند و معتقد است: مهمترین دغدغه‌ مردم شهریار تکمیل بیمارستان امام‌خمینی است که ۱۹ سال پیش کلنگ‌زنی شده و سه رئیس‌جمهور کشور از این پروژه بازدید کردند و مصوبه داشتند ولی دریغ از یک متر پیشرفت فیزیکی.