بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
کد خبر : ۱۵۵۰۰۱

اسماعیل دلخموش: روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۳۲ واحد (۰۵/۰ درصد) افزایش یافت تا به رقم ۶۱ هزار و ۵۶۳ واحد برسد. به این ترتیب شاخص ۲۴ صنعت بورسی با کاهش مواجه شد.

دنیای اقتصاد: در میان گروه‌های مختلف صنعت لاستیک و پلاستیک بیشترین افت از ابتدای سال را از خود نشان می‌دهد. گروهی که به باور کارشناسان گرچه از کاهش قیمت نفت در کاهش بهای تمام شده منتفع شده است اما تحت تاثیر واردات لاستیک‌های چینی و کاهش تقاضای داخلی با بحرانی شدید مواجه است. از سوی دیگر کاهش ارزش یوآن (واحد پول چین) نیز بر مشکلات این گروه افزوده و امکان رقابت با کالاهای ارزان تر چینی را برای آنان دشوارتر ساخته است. در پایان معاملات روز یکشنبه شاخص ۹ صنعت بورسی افزایش یافت. ۲۴ صنعت بورسی با کاهش شاخص مواجه شدند و ۴ صنعت بدون تغییر شاخص به کار خود پایان دادند. در این میان محصولات چرمی، محصولات غذایی به جز قند و محصولات کاغذی بیشترین افزایش و صنایع قند و شکر، کانی غیر‌فلزی و لیزینگ بیشترین کاهش شاخص را از خود نشان دادند. همچنین، در معاملات روز یکشنبه گروه محصولات فلزی بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.
لاستیک‌سازان و تهدید واردات
افت قیمتی روز گذشته در برخی نمادهای این گروه افت شاخص کل گروه لاستیک از ابتدای سال را به ۵/ ۲۷ درصد رساند تا بحران در این صنعت بورسی همچنان ادامه یابد.
سلمان نصیرزاده در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» مشکلات این گروه را چنین تشریح کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات گروه لاستیک و پلاستیک بحث واردات است که جایگزین‌هایی با کیفیت پایین‌تر اما قیمت ارزان‌تر برای لاستیک‌های تولید داخل ایجاد کرده است. وی افزود: از سوی دیگر تولیدکنندگان لاستیک با کاهش قابل توجه تقاضا نیز مواجه هستند. کاهش تولید خودرو با توجه به مشکلات خودروسازان در شرایط فعلی و مطالباتی که تایرسازان از صنعت خودرو دارند بر مشکلات این گروه افزوده است.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: گرچه کاهش قیمت نفت توانسته تا حدی بهای تمام شده تولیدات این صنعت را کاهش دهد اما کاهش تقاضا شدیدتر بوده است. از سوی دیگر جایگزین شدن سهم بازار لاستیک‌سازان داخلی به‌وسیله محصولات رقیب عمدتا چینی نیز بحران این گروه را تشدید کرده است. در عین حال کاهش ارزش یوآن در ماه‌های گذشته امکان رقابت تولیدات داخلی با محصولات چینی را بیش از پیش دشوار ساخته است. نصیرزاده معتقد است: مجموعه عوامل یاد شده باعث شده حاشیه سود تولید‌کنندگان داخلی لاستیک کاهش یابد و شرکت‌های فعال در این صنعت به اعطای تخفیفات بیشتر و تلاش برای محقق کردن فروش پیش‌بینی شده در دوره‌های زمانی طولانی‌تر رو آورند. روز یکشنبه شاخص گروه لاستیک و پلاستیک ۱۳/ ۰ درصد کاهش را تجربه کرد تا افزایش قیمت قابل توجه ۹۲/ ۴ درصدی ایران تایر نیز نتواند از افت شاخص گروه جلوگیری کند. روز گذشته ۳ نماد این گروه افزایش قیمت یافتند و ۴ نماد نیز کاهش قیمت را تجربه کردند که در میان آنها پلاسکوکار با ۴۱/ ۱ درصد افت قیمت بیشترین کاهش قیمت نمادهای این گروه را تجربه کرد. معامله‌گران حقیقی در این گروه فعال‌تر از حقوقی‌ها بودند. این معامله‌گران ۱/ ۹۴ درصد از حجم خرید و ۹/ ۹۵ درصد از حجم فروش نماد پتایر را در اختیار داشتند. همچنین ۱۰۰ درصد از حجم خرید و فروش نمادهای پسهند، پکویر، پدرخش، پاسا و پلاسک به حقیقی‌ها اختصاص یافت.

حقوقی‌ها خریداران اخابر
روز یکشنبه شاخص کل گروه مخابرات ۰۳/ ۰ درصد کاهش یافت. مخابرات ایران با رشد ۰۵/ ۰ درصدی نماد سبز‌پوش گروه بود در حالی که ارتباطات سیار ایران با نماد معاملاتی همراه ۰۸/ ۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد.
عمده حجم خرید در معاملات اخابر به‌وسیله حقوقی‌ها انجام گرفت(۹/ ۸۷ درصد از حجم خرید) در حالی که ۷/ ۸۲ درصد از حجم فروش این نماد در اختیار حقیقی‌ها بود. ۴/ ۶۰ درصد از حجم خرید و ۱/ ۴۲ درصد از حجم فروش همراه نیز به معامله‌گران حقیقی اختصاص یافت.
در میان اخباری که احتمالا می‌توانند بر شرایط نمادهای این گروه اثرگذار باشند باید به گفته‌های مدیر عامل شرکت مخابرات درباب درخواست رسمی مخابرات برای احیای تعرفه ۳/ ۵۱ریالی هر پالس اشاره کرد. اسدالله دهناد، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در یک نشست خبری در نمایشگاه تله‌کام ۲۰۱۵ خبر از احتمال تغییر ساختار در شرکت مخابرات و همچنین ارسال نامه‌ای به سازمان تنظیم مقررات مبنی بر بازگشت تعرفه‌ها به قبل از اجرای هم‌کدی داد. وی در بخش دیگری از سخنانش به مذاکره با دولت برای تهاتر بدهی‌های دو‌جانبه دولت و مخابرات اشاره کرد.

سنگینی کفه بانک‌ها به سمت قرمز
روز گذشته کفه نمادهای قرمز‌پوش این گروه بر نمادهای سبزپوش چربید تا شاخص گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری ۰۹/ ۰ درصد کاهش یابد. ۵ نماد از ۱۰ نماد فعال گروه کاهش قیمت داشتند در حالی که ۴ نماد رشد یافتند و یک نماد بدون تغییر قیمت باقی ماند. نماد معاملاتی بانک ملت با ۳۷/ ۰ درصد افزایش قیمت صدر‌نشین بانکی‌ها بود و بانک پاسارگاد با کاهش ۹۴/ ۰ درصدی در قعر جدول گروه ایستاد. بانک کارآفرین نیز نهایتا بدون تغییر قیمت به کار خود پایان داد. مشارکت حقوقی‌ها در خرید سهام بانک ملت بیشتر بود به شکلی که ۹/ ۶۱ درصد از حجم خرید این نماد به این معامله‌گران اختصاص یافت. ۶/ ۸۵ درصد از حجم فروش وبملت نیز در اختیار حقیقی‌ها بود. ۸۳ درصد از حجم خرید وپاسار نیز به‌وسیله حقوقی‌ها انجام شد و ۸/ ۶۱ درصد از حجم فروش این نماد به حقیقی‌ها اختصاص یافت.

غدیر با فاصله در صدر
دیروز شاخص گروه چند‌رشته‌ای‌ها با ۱۳/ ۰ درصد رشد مواجه شد. در این گروه سرمایه‌گذاری غدیر با ۴۳/ ۰ درصد رشد قیمت تنها نماد سبز‌پوش گروه بود. سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی ۱۷/ ۰ درصد کاهش قیمت یافت. سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری توسعه ملی نیز بدون تغییر قیمت به کار خود پایان دادند. بررسی مشارکت معامله‌گران حقیقی و حقوقی در معاملات روز گذشته شرکت‌های چند‌رشته‌ای صنعتی نشان می‌دهد ۳/ ۶۷ درصد از حجم خرید و ۶/ ۶۰ درصد از حجم فروش «وغدیر» و ۳/ ۵۱ درصد از حجم خرید و ۹/ ۶۶ درصد از حجم فروش «وصندوق» در اختیار معامله‌گران حقوقی بود.

سبز‌پوشی دونماد در روز منفی
روز یکشنبه شاخص گروه سرمایه‌گذاری‌ها ۳۸/ ۰ درصد کاهش یافت. تنها دو نماد از نمادهای این گروه افزایش قیمت را تجربه کردند. نمادهای وبیمه و وتوسم به ترتیب رشدهای قیمتی ۸۵/ ۲ درصدی و ۱۲/ ۰ درصدی یافتند در حالی که ۷ نماد این گروه کاهش قیمت داشتند که وصنا با ۰۳/ ۲ درصد کاهش در میان این نمادها بیشترین کاهش قیمت را از خود نشان داد. حجم معاملات وبیمه نماد صدرنشین این گروه بیشتر در اختیار حقیقی‌ها بود. ۴/ ۹۲ درصد از حجم خرید و ۷۲ درصد از حجم فروش این نماد به حقیقی‌ها اختصاص داشت. وصنا اما چندان مورد اقبال حقیقی‌ها نبود و ۱۰۰ درصد از حجم فروش این نماد به‌وسیله این معامله‌گران انجام شد. ۵/ ۹۵ درصد از حجم خرید این نماد در اختیار حقوقی‌ها بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر