بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
کد خبر : ۱۵۵۰۷۶

تهران - ایرنا - معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اوراق اسناد خزانه اسلامی با 250 میلیارد تومان به جمع ابزارهای بازار سرمایه پیوست و بزودی بازار ابزارهای فرابورس شاهد دست به دست شدن این اوراق بین پیمانکاران و سرمایه گذاران می شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، حسن امیری افزود: این هفته اسناد خزانه اسلامی عملیاتی می شود و فرابورس از این پس شاهد این ابزار جدید خواهد بود.
وی اظهار داشت: این ابزار برای مطالبات معوق کاربرد دارد و هم اکنون برای انتشار هزار میلیارد تومان برنامه ریزی شده و در گام نخست 250 میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه اسلامی به دست پیمانکاران داده شده که عمدتاً متعلق به پیمانکاران وزارت راه است که در بودجه 93 مطالبات شان سررسید شده است.
این مقام مسوول با بیان اینکه این اوراق با سررسید 23 اسفند 94 منتشر شده است، درباره تعهد دولت به پرداخت بدهی ها در سررسید اوراق خاطرنشان کرد: دولت قول داده که نسبت به بازپرداخت این اوراق دقیق عمل کند چون این اوراق یک ابزار جدید در بازار سرمایه است و برای اطمینان بابت این تعهد از ارکان مختلف دولت از سازمان مدیریت تا خزانه داری کل کشور و وزیر اقتصاد برای این اوراق امضاء گرفته شده است.
امیری با بیان اینکه دولت به جد از این اوراق حمایت می کند، گفت: دولت در صدد است که این اوراق توسعه پیدا کند و از هم اکنون بحث 6 هزار میلیارد تومان در این اوراق مطرح است در نتیجه اگر دولت نتواند اعتماد مورد نیاز برای این اوراق را ایجاد کند طبیعتاً استقبالی از این اوراق نمی شود.
معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درباره اهمیت اوراق اسناد خزانه اسلامی، اظهار داشت: این اوراق ابزار مهمی است چون منفعت آن چند بخشی است، به عبارتی از یک سو قیمت واقعی پول را نشان می دهد و از سوی دیگر منافعش در اختیار پیمانکار قرار می گیرد و از طرف دیگر برای سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و صندوق های سرمایه گذاری یک ابزار جدید است که از طریق آن می توانند سبد سرمایه گذاری شان را متنوع کنند.
به گفته این عضو هیأت مدیره این سازمان، از آنجا که این اوراق سود ندارد و با کسر از قیمت به فروش می رود یک ابزار جدید است که می تواند در تنوع بخشی سبد سرمایه گذاران نقش ویژه ای داشته باشد.
وی درباره مزایای این اوراق برای پیمانکاران، گفت: پیمانکاری که اسناد خزانه اسلامی را در اختیار دارد و نمی خواهد تا سررسید اسناد صبر کند، می تواند دیس کانت کند و پول اسناد را زودتر از سررسید بگیرد و این امکان به رونق بیشتر در کسب و کار پیمانکار کمک می کند. بدین ترتیب این اوراق نه تنها می تواند راهکار مناسبی برای رفع نگرانی پیمانکاران در خصوص عدم وصول طلب های شان باشد بلکه بر پایه این امکان می توانند زودتر از سررسید اوراق به منابع مالی مورد نیاز دست پیدا کنند.
وی درباره سازو کار فروش این اوراق در بازار سرمایه، افزود: پیمانکار برحسب اینکه با چه قیمتی می خواهند اوراق را تنزیل کند، زیر قیمت اسمی آنرا در بازار ابزارهای فرابورس به فروش می رساند.
امیری با اشاره به اهمیت این اوراق در بازارهای جهانی، گفت: اوراق خزانه در دنیا با رقم های بسیار بالا توسط دولت ها منتشر می شود و یک راهکار بسیار مناسب برای تأمین سرمایه از طریق بورس است و از کم ریسک ترین و معتبرترین اوراق مبادله شده در بازارهای جهانی است، بنابراین توسعه این ابزار می تواند به عنوان یک منبع مناسب برای تأمین مالی فعالیت های عمرانی و غیر عمرانی دولت از طریق بازار سرمایه باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
حقیقی ها دولت میخواهد طلب پیمانکاران را از جیب شما پرداخت کند مواضب باشید