بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
در جلسه معارفه شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا مطرح شد:

تشریح مهمترین فعالیت ها، دستاوردها و طرح های توسعه ای "کتوکا"

مقدار فروش شرکت طی سال های 93 و 92 با افت حدود 12 درصدی همراه بوده که این امر متأثر از کاهش سهم "کتوکا" در شرکت فولاد هرمزگان اتفاق افتاده است. این در حالی است که با رفع این مشکل کاهش فروش برای سال جاری رخ نخواهد داد.
کد خبر : ۱۵۵۱۳۱
در آستانه عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا جلسه معارفه ای طی روز جاری با حضور مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد به عنوان سهامدار عمده "کتوکا" و نیز مدیر عامل و مدیران ارشد شرکت تولیدی و خدماتی صنایع نسوز توکا برگزار شد تا مدیران این شرکت در حضور اصحاب رسانه به تشریح وضعیت عملیاتی این مجموعه تازه وارد فرابورس بپردازند.

مواضع فعالیت "کتوکا"

به گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، در ابتدا احمد کارگهی، مدیر عامل "وتوکا" تاریخچه ای از فعالیت های این مجموعه به عنوان سهامدار عمده "کتوکا" ارائه کرد و در ادامه هاشمی مدیر نظارت بر شرکت های زیر مجموعه "وتوکا" به تشریح فعالیت های این مجموعه پرداخت.

هاشمی در خصوص مواضع فعالیت شرکت تولیدی و خدماتی صنایع نسوز توکا عنوان کرد: تولید نسوز شامل انواع جرم ها و قطعات نسوز در کنار ارائه خدمات فنی و مهندسی از جمله فعالیت های اصلی "کتوکا" به شمار می روند.

وی افزود: یکی از خصوصیات بارز این شرکت در مقایسه با مجموعه های هم گروه آن خدماتی است که به متقاضیان ارائه می دهد، به طوریکه که این امر موجب شده تا حاشیه سود شرکت بیش از شرکت های هم گروه آن باشد.

جایگاه "کتوکا" در میان شرکت های هم گروه رقیب

مدیر نظارت بر شرکت های زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد به جایگاه "کتوکا" در میان شرکت های هم گروه آن اشاره کرد و گفت: این شرکت در حالی تولید کننده انواع جرم و ارائه دهنده خدمات است که شرکت های نسوز آذر، ایران و پارس جزو مجموعه های رقیب با آن به شمار می روند. حال آنکه کسب درآمد از محل ارائه خدمات در کنار تولید و فروش محصولات یکی از مزیت های این مجموعه می باشد.

سهم شرکت در بازار فروش و مصرف محصولات تولیدی

هاشمی افزود: سهم شرکت در بازار مصرف نسوز در کل کشور 2.5 درصد و در صنایع فولاد 5.8 درصد است. علاوه بر این سهم "کتوکا" در شرکت فولاد مبارکه سهم 10 درصد، در فولاد صبا 22 درصد و فولاد هرمزگان 10 درصد است.

وی ادامه داد: بازده دارایی ها و حاشیه سود ناخالص یکی از بارزترین تفاوت های این شرکت با مجموعه های رقیب آن است. به گونه ای که حاشیه سود ناخالص "کتوکا" 21 درصد و متوسط صنعت 23 درصد می باشد.

کنترل هزینه های تولید و جبران افت 12 درصدی فروش

مدیر نظارت بر شرکت های زیر مجموعه "وتوکا" در خصوص وضعیت فروش شرکت گفت: مقدار فروش شرکت طی سال های 93 و 92 با افت حدود 12 درصدی همراه بوده که این امر متأثر از کاهش سهم "کتوکا" در شرکت فولاد هرمزگان اتفاق افتاده است. این در حالی است که با رفع این مشکل کاهش فروش برای سال جاری رخ نخواهد داد.

علاوه بر این، افت 12 درصدی فروش اثر منفی بر وضعیت سودآوری شرکت بر جای نگذاشته. چرا که این امر با کنترل بهای تمام شده تولید ناشی از اجرای طرح های توسعه ای و افزایش بهره وری پوشش داده شده است.

برابری ظرفیت اسمی و واقعی تولید در "کتوکا"

هاشمی با بیان اینکه شرکت طی سال گذشته با ظرفیت اسمی 100درصدی تولید به فعالیت پرداخته، ادامه داد: طی سال گذشته حدود 10 هزار تن انواع جرم تولید شده و در "کتوکا" ظرفیت اسمی و واقعی برابری می کند.

در ادامه، کریمی مدیر عامل شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا به مهمترین برنامه های آتی این مجموعه و چشم انداز آن اشاره کرد و ابراز داشت: ظرفیت تولید فولاد در آینده ای نزدیک به 25 میلیون تن در سال خواهد رسید و تمام شرکت های تولید کننده فولاد به نسوز نیاز دارند و شرکت تولید کننده نسوزی موفق خواهد بود که بتواند تولیدات خود را در شرکت های فولادی نصب کند که این مجموعه در صدد انجام این امر می باشد.

برنامه های آتی "کتوکا" برای افزایش تولید و بهره وری:

کریمی به ظرفیت تولید شرکت اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از خط تولید جرم های آلومینی ظرفیت تولید شرکت به 15 هزار تن در سال افزایش یافته است.

و در کنار آن طرح توسعه ای دیگری در خصوص جرم منیزیتی در دست اقدام داریم که در پی اجرایی شدن آن ظرفیت تولید به 22 هزار تن خواهد رسید.

علاوه بر این، واحد جدید تولید جرم به ظرفیت هشت هزار تن نیز جزو برنامه آتی شرکت قرار دارد که هفته آینده با تحویل گرفتن زمین آن در منطقه ویژه اقتصادی استان هرمزگان پروژه عملیات اجرایی آن آغاز می شود و مزیت اجرای این پروژه این است که در آینده در منطقه ویژه اقتصادی استان هرمزگان فولاد به میزان 10 میلیون تن تولید خواهد شد که در حال حاضر از این میزان تنها هفت میلیون تن تولید می شود و قطعاً فولاد سازان نیاز به فولاد و در پی آن نسوز دارند. این مجموعه نیز با در اختیار داشتن مواد اولیه در منطقه مذکور می توان نیاز متقاضیان را تأمین کند.

وی به عملکرد مناسب شرکت در حوزه ارائه خدمات و نصب نسوز در شرکت های فولادسازی اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی اکثر شرکت های فولاد ساز از پرسنل "کتوکا" برای نصب نسوز در واحدهای تولیدی خود بهره می برند و شرکت طی عملکرد نیمه اول سال مالی جاری مناسب عمل کرده و حاشیه سود "کتوکا" به دلیل کنترل هزینه های تولید ناشی از بهره وری از نیروی کم انسانی مناسب بوده است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هم وطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱
بورس نیوز از زمان عرضه اولیه اطلاع رسانی فرماید با تشکر وقدر دانی از پیگیری شما
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
نماینده فرابورس و بورس نیوز خیلی خوش تیپ و حرفه ای هستند