بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
در بررسی وضعیت سودآوری و بازدهی قیمتی "شسپا" مطرح شد:

بازدهی منفی بیش از 50 درصدی به همراه تعدیل های منفی پی در پی نفت سپاهان

"شسپا" برای سال مالی جاری مبلغ 2504 ریال سود به ازای هر سهم برآورد کرده که سه ماه ابتدایی سال جاری تنها موفق به پوشش19 درصدی این پیش بینی شده است، طبق صورت های مالی ارائه شده این پوشش نا مناسب بودجه به دلیل عدم فروش مناسب در این مدت زمان بوده است.
کد خبر : ۱۵۵۲۴۰
نویسنده :
یارمحمدی
با توجه به رکود اقتصادی در دنیا افت قیمت جهانی نفت و محصولات وابسته را شاهد هستیم به طوریکه شرکت هایی که در این حوزه فعالیت دارند اغلب با مشکل همراه شده اند.

به گزارش بورس نیوز شرکت نفت سپاهان نیز تحت تأثیر این روند نزولی از یکسال گذشته تاکنون از قیمت 15556 ریال به 7639 ریال رسیده و بازدهی منفی بیش از 50 درصدی برای سهامدارنش رقم زده که در مقایسه با بازدهی کلی بازار درصد قابل توجهی است.

روند سودآوری و برآورد سود هر سهم این شرکت از ابتدای سال 93 با روندی نزولی همراه بوده، به طوریکه از سود 3398 ریالی به ازای هر سهم در اولین پیش بینی سال مالی منتهی به اسفند 93 با توجه به عملکرد واقعی 6 و 9 ماهه ابتدا به مبلغ 3469 ریال افزایش، سپس به مبلغ 2815 ریال کاهش پیدا کرد و با ادامه دار شدن این روند بالاخره در پایان سال مالی گذشته مبلغ 2308 ریال سود شناسایی کرد که نسبت به سال 92 به میزان 28 درصد افت داشت.

بر اساس این گزارش، "شسپا" برای سال مالی جاری مبلغ 2504 ریال سود به ازای هر سهم برآورد کرده که سه ماه ابتدایی سال جاری تنها موفق به پوشش19 درصدی این پیش بینی شده است، طبق صورت های مالی ارائه شده این پوشش نا مناسب بودجه به دلیل عدم فروش مناسب در این مدت زمان بوده است.

بازار صادراتی محصولات این شرکت نیز به واسطه کاهش قیمت جهانی نفت با عدم خرید کالا از سوی مشتریان مواجه بوده و علی رغم عدم تغییر در وضعیت روانکاران طی چند ماه پایانی سال گذشته این شرکت با افت سودآوری و فروش نا مناسب روبرو شده بود.

علاوه بر این، شرکت مفاد ماده 240 اصلاحیه قانون تجارت، در رابطه با پرداخت قسمتی از سود تقسیمی سهامدارانش را ظرف مهلت قانونی مقرر رعایت نکرده و این موضوع باعث اعتراض سهامداران این شرکت شده است.

از این رو با توجه به تمامی موارد ذکر شده و با توجه به روند نزولی سودآوری و قیمت سهام این شرکت در صورت ادامه دار شدن این شرایط و تهدیداتی که این مجموعه با آن روبروست عدم پوشش بودجه برآوردی برای سال مالی جاری دور از انتظار نیست.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شاهین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
خوشبختانه 1140 ازش خارج شدم البته باضرر ،انشاءالله به 250 تومن برسه دوباره وارد بشم...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
سود نقدی سهامدار عمده را نداده ، که به نظرم بهتر از اینه که بده
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
خوشبختانه در1750ازش خارج شدم.