بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
کد خبر : ۱۵۵۲۸۳

بورس اوراق بهادار تهران در حالی به کار خود پایان داد که با افت دامنه‌دار قیمت سهام در اغلب نمادهای معاملاتی با ریزش دسته‌جمعی شاخص‌های خود مواجه شد و شاخص کل با ۲۸۰ واحدکاهش به ۶۱۲۱۷ واحد رسید. چنان که روند معاملات بازار سهام در فضایی توأم با بیم و امید همراه بود. بازاری که نشان می‌داد برای تصمیم‌گیری در مورد ادامه راه خود با تردیدهای بسیار مواجه است. با وجود انتشار خبرهای مثبت در اواخر هفته گذشته اما بازار سهام همچنان هر علامت مثبتی را فرصت خروج از سهام می‌داند و تالار شیشه‌ای مطابق روند هفته گذشته سیر نزولی به خود گرفت و با وجود تمام پیش‌بینی‌های مثبت، شاخص کل بورس باز هم سقوط کرد.

123536363613524473474

این روند حاکی از ادامه بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به بازار سهام بوده و تا زمانی که اعتماد از دست رفته آنها به بورس بازنگردد، شاهد ادامه داشتن این سیر خواهیم بود و می‌توان انتطار روند مثبت بازار را از ابتدای سال آینده داشت. گرچه این چشم‌انداز هم احتمالا جهش بزرگ را به‌همراه نخواهد داشت.

ادامه سلطه معاملات بلوکی بر بازار سهام

طی معاملات روز گذشته همچنان حجم و ارزش معاملات سهام در حالی با بی‌رونقی و رکود مواجه بود که در برخی نمادهای معاملاتی حقوقی‌ها و بازارگردان‌های آنها معاملات بلوکی را دنبال کردند. بر همین اساس در نماد معاملاتی بانک دی دیروز 42 میلیون سهم به ارزش 6میلیارد و 917 میلیارد تومان از سوی حقوقی خود به کد شرکت‌های تابعه کد به کد شد. در نماد معاملاتی بانک صادرات ایران نیز 20 میلیون سهم به ارزش یک میلیارد و 700میلیون تومان از کد حقوقی به کد حقیقی واگذار شد. در پتروشیمی مبین اما بیش از 17 میلیون سهم این شرکت از سوی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به ارزش 5 میلیارد و 500 میلیون تومان کد به کد شد. در بازار معاملات بلوکی سهام نیز حق تقدم خرید سهام شرکت توسعه اقتصادی آرین به حجمی بالغ بر 10 میلیون و 493هزار سهم به ارزش بیش از 65 میلیون و 597 هزار تومان از سوی حقوقی در بازار پایه توافقی فرابورس واگذار شد.

عرضه بالا در نماد ایران خودرو

در گروه بانک شاهد روندی منفی و نزولی بودیم و در پایان معاملات تمام نمادها در بازه منفی قرار گرفتند. در گروه خودرو عرضه به قدری در نماد ایران خودرو بالا بود که این سهم در صدر نمادهای پر عرضه قرار گرفت که نیمه دوم بازار را تماما با صف فروش همراه کرد. نمادهای گروه خودرو روند نزولی داشتند و در پایان معاملات تمام نمادها قرمز‌‌پوش بودند. در گروه انبوه‌سازی آ.س.پ و سـرمـایـه‌گذاری مـسـکن شمال‌غرب تنها نمادهای مثبت گروه در پایان معاملات بودند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس به زیر قیمت عرضه اولیه خود نزول کرد. سخت آژند طی یک شفاف‌سازی اعلام کرد، املاک مورد نظر در بودجه ۹۴ را به فروش رسانده و بیش از ۹۰ درصد پیش‌بینی سود هر سهم را (۲۰۱ ریال برای هر سهم) محقق کرده است.

شایعه توقف نمادهای قندی به علت سفته بازی

مــدت‌هـاســت کــه سرمایه‌گذاران توجهی به گروه سیمان ندارند و معاملات نمادهای آن مثبت و منفی و با حجم کم معامله می‌شوند. در گروه حمل و نقل نمادهای این گروه با وجود خبرهای مثبت حاکی از برداشته شدن تحریم‌های حوزه حمل و نقل، با روند بازار همسو شدند. کشتیرانی ایران و حمل و نقل پتروشیمی دو نماد مثبت گروه در پایان معاملات بودند. در گروه قند و شکر شایعه توقف نمادهای قندی توسط سازمان بورس به علت سفته بازی، معاملات این گروه را با روندی نزولی همراه کرد. البته اکثر نمادهای گروه همچنان در بازه مثبت معاملات را به پایان رساندند و پرحجم معامله شدند.

افت 14 واحدی آیفکس

معامله‌گران فرابورس ایران در روز 11مهرماه 94، 137 میلیون و 220 هزار ورقه بهادار به ارزش 448 میلیارد و 500میلیون ریال را خرید و فروش کردند. در روز گذشته، 9 میلیون و 140 هزار سهم قند شیروان به ارزش 25میلیارد و 200میلیون ریال دادوستد شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات روز جاری را به نام خود ثبت کرد. این گزارش حاکی‌است در روز نخست هفته، سهام معادن مس تکنار و پس از آن شمال شرق شاهرود و قند چهارمحال بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام شرکت‌های فناوری اطلاعات خوارزمی، زغال سنگ پروده طبس و تأسیسات راه‌آهن با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند. آیفکس در جریان معاملات روز گذشته با افت 14 واحدی در رقم 664.07 متوقف شد، ضمن آنکه قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز در اغلب نمادها کاهش پیدا کرد و هر برگه آن در محدوده 603 تا 699 هزار ریال معامله شد. نماد معاملاتی شرکت بیمه نوین نیز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد بازگشایی شد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سلام
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
به کی بگیم وصنا سود93رو نمیده 200روزگذشت .اهای ایهناس
ناشناس
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
قندیها بازده 400 درصدی خواهند داشت.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
تورو به جان مادرتان کد حقوقی ها رو مسدود کنید.مرا به یاری تو امید نیست شر مرسان.
اینها فقط دارن میفروشن.حقوقی ها و صندوق ها دارن اوراق خزانه میخرن.ملت رو بیچاره کردن.ما حمایتشون رو نخواستیم.کدشون رو مسدود کنید.