بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
کد خبر : ۱۵۵۳۸۹
رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: با وجود آنکه آموزش و پرورش زیربار نمی‌رود، اما اعتیاد در مدارس وجود دارد.

به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در همایش سراسری درس‌های آموخته شده از کارزارهای رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد با تاکید بر مصرف شیشه که امروز در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد، افزود: اعتیاد در دانشگاه‌ها نیز وجود دارد؛ بنابراین شاهد وجود اعتیاد در خانواده‌ها، محیط‌های اجتماعی و کاری هستیم و باید از ابزارها و راهکارهای مختلف به منظور آگاهی رسانی به مردم در زمینه مصرف شیشه بهره ببریم، چراکه استعمال این ماده مخدر اثرات مخربی بر سلامت فرد دارد و افراد با یکبار مصرف نیز به آن اعتیاد پیدا می‌کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: اعتیاد بزرگترین معضلی است که با آن مواجه هستیم و واقعیت تلخی است که باید آن را بپذیریم. در این شرایط لازم است در جهت متوقف کردن رشد اعتیاد تلاش کنیم و در ادامه از میزان شیوع آن بکاهیم. اعتیاد پدیده بسیار مخربی است که ابعاد جهانی دارد.

رییس سازمان بهزیستی کشور با ارائه آمارهایی از وضعیت ابتلا به اعتیاد در کشور اظهار کرد: بیش از نیمی از طلاق‌ها، 25 درصد آمارهای همسرآزاری و کودک‌آزاری و 35 درصد از جرایم به اعتیاد مربوط است.

بندپی در ادامه گفت: در حال حاضر آمار معتادان سرگردان در خیابان‌ها حدود 120 هزار نفر در کشور می‌شود که در شهر یزد 4، 5 هزار نفراز معتادان جمع‌آوری شده‌اند که به گفته استاندار یزد این کار موجب کاهش جرایم پس از دو، سه ماه شد.

وی با بیان اینکه دو رویکرد منفی در حوزه اعتیاد در کشور در حال شکل‌گیری است، گفت: در حال حاضر شاهد گرایش افراد از مصرف موادمخدر سنتی به موادمخدر صنعتی هستیم و در حال حاضر شیشه به عنوان پرمصرف‌ترین ماده مخدر در جامعه در حال رواج است. از سوی دیگر تعداد آمار اعتیاد زنان و دختران نیز در حال افزایش است.

رییس سازمان بهزیستی کشور افزود: مرکز پیشگیری و مبارزه با مصرف مواد اعتیادآور دو، سه هفته پیش عملکرد خود را به وزارت کشور ارائه داد. استراتژی اول سازمان بهزیستی، پیشگیری از اعتیاد و ارتقای آگاهی و دانش مردم است تا منجر به تحمیل رفتار شود.

بندپی تاکید کرد: یکی از ظرفیت‌هایی که از آن می‌توان بهره برد رسانه‌هاست، البته باید از ظرفیت‌های رسانه‌ای مدیریت شده و برنامه‌ریزی شده و مبتنی بر شواهد استفاده شود. تلویزیون به عنوان رسانه ملی در زندگی ما حضور دارد و این رسانه می‌تواند نقش ارزنده‌ای در زمینه پیشگیری از مصرف موادمخدر ایفا کند؛ علاوه بر آن می‌توان از ظرفیت‌های رسانه‌های شنیداری و مکتوب نیز بهره برد.

وی تاکید کرد: باید سازوکاری در جهت بهره‌گیری هدفمند از ظرفیت‌های رسانه‌ها طراحی کنیم. نخستین هدف ما در این زمینه باید افزایش آگاهی و حساسیت جامعه درباره اعتیاد باشد. هرچقدر بتوانیم در این زمینه به موفقیت دست یابیم، مردم کمتر به سمت موادمخدر سوق می‌یابند.

رییس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: بیش از 50 درصد از معتادان متاهل هستند و اگر هر یک از آنها یک فرزند نیز داشته باشند، تعداد زیادی از افراد جامعه درگیر معضل اعتیاد می‌شوند. این در حالی است که آمار معتادان کشور یک میلیون و 300 هزار نفر است.

بندپی با بیان اینکه رسانه‌ها به عنوان یک حلقه ارتباطی بین مردم و تصمیم‌گیران هستند، گفت: لازم است رسانه‌ها مردم را به مشارکت بیشتر در جهت پیشگیری از موادمخدر دعوت کنند. علاوه بر آن همکاری با مسائل ارتباط جمعی نباید مقطعی باشد. در این جهت به یک نهضت فراگیر نیازمند هستیم که در تمام سال فعالیت کند تا بتوانیم خود را از شرایط کنونی رهایی بخشیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر موازی‌کاری بین دستگاه‌های اجرایی در حوزه اعتیاد به حداقل رسیده است و آنان با یکدیگر تشریک مساعی دارند و رویکردهای علمی در حال طراحی شدن است تا با بهره‌گیری از دستگاه‌ها بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا شاهد رشد آمار نگران‌کننده اعتیاد نباشیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم، دکتر محسن روشن‌پژوه، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نیز اظهار کرد: عوامل پرخطر می‌توانند در حوزه اعتیاد تاثیرگذار باشند و از جمله آنها می‌توان به عوامل ژنتیک اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اعتیاد یک مشکل پیچیده است، اظهار کرد: ترک تحصیل و پرخاشگری در پدیده اعتیاد می‌توانند تاثیر بگذارند. از سوی دیگر برخی عوامل باعث تشدید بروز اعتیاد می‌شود که از جمله آنها می‌توان به حاشیه‌نشینی، فقر، نبود حمایت اجتماعی، محدودیت‌های محیطی، جنگ و بلایای طبیعی اشاره کرد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد تاکید کرد: اقداماتی مانند اجرای کارزارهای رسانه‌ای به تنهایی نمی‌تواند برای پیشگیری از اعتیاد کافی باشد و لازم است نظام سلامت‌محور به گونه‌ای طراحی شود که پیشگیری از اعتیاد جزو اصلی باشد.

روشن‌پژوه در پایان با اشاره به کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد گفت: هدف اصلی این کارزار تغییر آگاهی و رفتار است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
بسمه تعالی
و همچنین ۹۹ درصد این معتاد ها دزد هم تشریف دارند....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
مگر معتادها غیر از سرگردانی کار دیگه ای هم انجام میدهند؟!!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
امار خیلی بالاتر از این حرفاست مردم دیگه نادان نیستن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
از این 120 هزار نفر 100 هزار نفرش تو محله ما اتابک منطقه 15 تهران هستن.