بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
کد خبر : ۱۵۵۴۴۷
جلسه بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از دقایقی قبل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
روحانی به مجلس نیامد / رسایی: من در خانه ای 140 متری زندگی می کنم، آخوندی کجا زندگی می کند؟ / لاریجانی: آقای رسایی تخلف نکنید / کوچک زاده: روحانی مجلس را به حساب نمی آورد / این استیضاح فریاد بی‌خانمان‌ها علیه کابینه تنبل و مرفه است / آخوندی: انصاف داشته باشید

جلسه بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از دقایقی قبل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش «انتخاب»، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس‌جمهور مى‏‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مى‏‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس‌جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

وزیر یا وزیران مورد استیضاح مى‏‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

بیانات استیضاح‌کنندگان و پاسخ آنها در یک یا چند جلسه باید به طور متوالى صورت گیرد و استیضاح‌کنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگرى را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحث قرار دهند.

پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‏‌جمهور از طرف هیئت وزیران مورد استیضاح، حداکثر 2 نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق دارند توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز نکند. رئیس‌جمهور مى‏‌تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیئت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مى‏‌تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

در بخشی دیگر از آیین‌نامه آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأى مى‏‌گذارد و در صورتى که وزیر یا هیئت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاح‏‌کنندگان مطالب خود را بیان مى‏‌کنند و رئیس اعلام اخذ رأى عدم اعتماد مى‏‌کند.

جلسه استیضاح عباس آخوندی در حالی آغاز شد که فراکسیون رهروان ولایت در جلسه صبح امروزش مخالفت اعضای این فراکسیون با استیضاح را اعلام کرد.

جلسه استیضاح با نطق موافقان استیضاح آغاز شد

استیضاح آخوندی سیاسی نیست

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با برشمردن دلایل استیضاح وزیر راه گفت که این استیضاح سیاسی نیست.

موسی‌الرضا ثروتی که در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر راه سخن می‌گفت، اظهار کرد: این استیضاح در راستای حل مشکلات مردم است.

این نماینده مجلس ضمن قدردانی از وزیر راه و سایر وزرای دولت برای حضور در جلسه استیضاح اظهار کرد: اولین سوالی که از ما می شود این است که چرا استیضاح؟ نمایندگان ابزارهایی از جمله مکاتبه، مذاکره، سوال و برگزاری جلسات متعدد در اختیار دارند که ما تقریباً تمام مراحل را دنبال کردیم. آقای لاریجانی دو جلسه و آقای ابوترابی هم دو جلسه برگزار کردند و آقای جلالی و دیگران هم تلاش‌هایی کردند که مشکلات مربوطه حل شود.

وی اضافه کرد: رکود فعلی صدای همه را بلند کرده و حتی آشپز هم از شوری آش می‌نالد. رکود مسکن مهر و پروژه‌های اینچنینی و مزخرف خواندن مسکن مهر در حالی که این طرح از طرح‌های خوبی بوده که رهبری هم به آن تأکید کرده‌اند و یکی از نیازهای اولیه در قانون اساسی نیز مسکن عنوان شده از ایراداتی است که ما وارد می‌دانیم. مردم از وضعیت جاده‌ها نیز کلافه هستند.

ثروتی عدم توسعه و گسترش حمل و نقل ریلی علیرغم وجود قانون، فقدان برنامه‌ریزی و عدم تحقق برنامه‌های وزیر در زمان رأی اعتماد را از دیگر مشکلات وزارت راه و شهرسازی عنوان و خاطرنشان کرد: 1.5 میلیون نفر به خاطر رکود مسکن بیکار شده‌اند و احکام برنامه پنجم، قانون جامع مسکن، قانون جامع حمل و نقل عمومی و... به بهانه نبود اعتبار و تحریم اجرا نمی‌شود و طرح‌های توسعه راکد مانده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: قرار بود سالانه 10 درصد از تلفات جاده‌ای کاهش یابد که این کار انجام نشده و دریغ از برنامه‌ریزی و مدیریت فعال. همچنین بر اساس مقایسه صورت گرفته در سال 91، 27 میلیون مسافر جابجا شده در حالی که در سال 93، 24 میلیون مسافر جابجا شده است و این به معنای افت 11 درصدی در این زمینه است. علاوه بر این در سال 91 سالانه 5700 کیلومتر راه روستایی آسفالت می‌شد که این رقم در سال 93 به 3000 کیلومتر رسیده است.

ثروتی با اشاره به توقف وام‌های روستایی و مقاوم‌سازی مسکن، اظهار کرد: ما معتقدیم اگر مشکلاتی وجود دارد باید در دولت حل شود.

وی با بیان اینکه وعده‌های وزیر راه و شهرسازی در زمان رأی اعتماد عملی نشده، گفت: از 113 مورد ارائه شده در روز رأی اعتماد،‌ 84 درصد آن نیازی به اعتبار نداشته اما کدام یک اجرایی شده است.

ثروتی عملکرد 10 ساله راه‌آهن را حاکی از کاهش شدید فعالیت‌ها دانست و در پایان از جوسازی‌های صورت گرفته در مورد سیاسی بودن استیضاح وزیر راه انتقاد کرد.

در این حین در صحن مجلس نمایندگان فریاد الله اکبر سر دادند.

موسوی لارگانی در ادامه در ابتدای سخنان خود با تذکر آیین نامه ای خطاب به رییس مجلس گفت: مسوول نظم در مجلس آقای لاریجانی است، اما ایشان نظم ایجاد نمی کنند و اگر کسی توجه نمی کند ما هم صحبت نکنیم. لاریجانی در ادامه گفت: من چندین بار تذکر دادم آقایان حسنی و آشوری مسوول نظم در جلسه شدند.

وی در ادامه سخنان خود به بی عدالتی در توزیع امکانات در روستاها، خالی شدن سکنه در روستاها برای عدم امکانات و همچنین مشکلات در حوزه استیجاری در شهرها و کمبود وام مسکن اشاره کرد.

رسایی نیز با قرار گرفتن در جایگاه به پیرموذن و جلالی برای برهم زدن نظم جلسه تذکر داد. وی در ادامه با پخش فیلم درباره مسکن مهر به انتقادات خود ادامه داد.

رسایی گفت: وعده های سر خرمن مسکن مهر اجرایی نشده است، چرا برخی ضعف های خود را با شانتاژ تبلیغاتی می پوشانند. سیاسی ترین وزیر کابینه آقای آخوندی است اما ما نمی خواهیم پرونده وی را باز کنیم. در ادامه مجددا نمایندگان فریاد الله اکبر سر دادند و لاریجانی از این فرصت استفاده کرد و مجدد برای برهم زدن نظم جلسه تذکر داد. رسایی همچنین گفت برخی زمانیکه مخالفین صحبت می کنند نظم جلسه را برهم می زنند تا صدای آنان شنیده نشود.

هیچ شائبه سیاسی در استیضاح وزیر راه نمی‌بینیم

مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران نیز در مجلس با تاکید بر این که هیچ شائبه سیاسی در کار خودم و همکارانم نمی‌بینم گفت: عمده‌ترین مشکل در عملکرد وزیر مربوط به ایثارگران است که تاکنون قوانینی را که در این خصوص وجود دارد اجرایی نکرده است.

وی در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی با بیان این که انتقاد بنده نسبت به عملکرد وزیر آن هم در حوزه مربوط به ایثارگران و تامین مسکن خانواده‌های ایثارگر است گفت: طبق قانون برنامه، وزارت راه و شهرسازی مکلف است نسبت به تامین مسکن جانبازان بالای 25 تا 50 درصد که دو سال سابقه حضور در جنگ را داشتند اقدام کند، اما علی رغم پیگیر‌هایی که انجام شده این کار تحقق نیافته است.

وی افزود: از 158 هزار و 362 واجد شرایط اعلامی از سوی ایثارگران تنها زیر 4 درصد توانستند از این امتیاز برخوردار شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه متاسفانه در تامین مسکن و ارائه تسهیلات به ایثارگران حکم برنامه پنجم ابتر مانده است اظهار کرد: این مساله باید به صورت ریشه‌ای حل شود و نیاز به پیگیری مستمر دارد لذا در راستای امر نظارت نمایندگان این موضوعات را ابتدا با تذکر شفاهی، سپس کتبی و نهایتا طرح سوال مطرح کردیم، اما چون تاکنون مشکل ایثارگران حل نشده است امروز استیضاح در دستور کار مجلس قرار دارد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در استیضاح وزیر راه و شهرسازی هیچ شائبه‌ی سیاسی در کار خود و همکارانم نمی‌بینیم افزود:‌ چرا هنوز فرزندان شهدا در شرکت‌های تابعه این وزارت‌خانه رسمی نشده‌اند؟ چرا شرکت‌های مجموعه وزارت راه اجرای بند «و» قانون برنامه پنجم در خصوص استخدام ایثارگران را عمل نمی‌کند؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تسهیلات هواپیمایی برای ایثارگران و خانواده‌های آنان گفت: ماده 41 قانون خدمات رسانی به ایثارگران صراحت دارد به این که ایثارگران، جانبازان و خانواده‌های آنان در صورت مسافرت از طریق هر یک از وسایل حمل و نقل کشور با ارائه کارت ایثارگری از پرداخت 50 درصد هزینه معاف هستند اما این اتفاق رخ نداده است.

رحماندوست در ادامه اظهار کرد: حتی در اماکن و ناوگان‌های حمل و نقل شهری نیز تمهیدات لازم برای سهولت رفت و آمد ایثارگران و کسانی که از طریق ویلچر استفاده می‌کنند دیده نشده است. این در حالی است که در کشورهای دست چندم هم این مناسب سازی مسیرها صورت گرفته، اما در کشور ما متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد : اخیرا شرکت هواپیمایی ماهان برای ارائه خدمات ویژه که در دنیا مجانی انجام می‌شود گفته باید چهل هزار تومان برای ارائه این خدمات بپردازند.

وی در پایان با بیان این که بنده استیضاح را امضاء نکرده بودم، اما در این مدت چون دیدم هنوز بسیاری از مسائل حل نشده است آن را امضاء کردم گفت: فکر می‌کنم وزیری که مساله به این کوچکی را نتواند حل کند وزیر مناسبی نیست.

رحماندوست ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص قول‌های داده شده از طرف وزیر فیلمی را در جلسه علنی مجلس پخش کرد که در آن آخوندی گفت همه موارد را درباره وضعیت ایثارگران پیگیری می‌کند.

موسوی لارگانی: چرا روستاییانی که به احمدی نژاد رای داده اند را مجازات می کنید؟

موسوی لارگانی خطاب به آخوندی وزیر راه و مسکن و شهرسازی گفت: چرا باید برخی حوزه های انتخابیه را نسبت به بقیه اولویت دهید؟ چرا باید به شهرستانی 20 میلیارد تومان اختصاص دهید و برای شهرستانی دیگر 100 میلیون تومان؟ چرا باید روستاییانی که به احمدی نژاد رای داده اند به این دلیل مجازات شوند و بودجه کمتری برای عمران آنها اختصاص داده شود؟

وی ادامه داد:علت قرار داد وزارتخانه شما با شرکت ابن سینا که از وابستگان شما هستند چیست؟ چرا خون برخی برای شما رنگین تر است؟ کاش جرات داشتید و به مردم می گفتید.

لارگانی گفت:آیا رکود بی سابقه در صنعت ساختمان و مسکن که در دوسال مدیریت شما ایجاد شده قابل قبول است؟ شما چه برنامه ای برای حل این مشکل داشتید؟یکی از برنامه های شما شفاف سازی و مبارزه با فساد بود. دو سال گذشت اما شما کاری نکردید.طبق برنامه قرار بود نسبت به مهندسی مجدد ساختار وزارت خانه اقدام کنید دو سال گذشت اما دریغ از یک خط گزارش و یا اقدام عملی در این رابطه .قرار بود برای وصول طلبکاران و بدهی های وزارتخانه برنامه دهید اما دو سال گذشته و شما هنوز کاری در این باره نکردید و اتفاقا به این دلیل هزاران فرصت شغلی در وزارتخانه شما از دست رفته است.

وی اضافه کرد: وزراتخانه شما محل جولان افراد تندرو سیاسی شده است. افرادی که منافع خود را به منافع ملی ترجیح می دهند. و هیچ اهمیتی به اقشار کم درآمد و مشکلات آنها نمی دهند. ایا شما می دانید یک مستاجر چه سختی هایی متحمل می شود یا یک روستایی چگونه در خیابان های خاکی روزگار می گذراند؟

رسایی: خانه ام 140 متری است

رسایی با قرار گرفتن در جایگاه به پیرموذن و جلالی برای برهم زدن نظم جلسه تذکر داد. وی در ادامه با پخش فیلم درباره مسکن مهر به انتقادات خود ادامه داد.

رسایی گفت: وعده های سر خرمن مسکن مهر اجرایی نشده است، چرا برخی ضعف های خود را با شانتاژ تبلیغاتی می پوشانند. سیاسی ترین وزیر کابینه آقای آخوندی است اما ما نمی خواهیم پرونده وی را باز کنیم. در ادامه مجددا نمایندگان فریاد الله اکبر سر دادند و لاریجانی از این فرصت استفاده کرد و مجدد برای برهم زدن نظم جلسه تذکر داد. رسایی همچنین گفت برخی زمانیکه مخالفین صحبت می کنند نظم جلسه را برهم می زنند تا صدای آنان شنیده نشود.

رسایی گفت: وعده های سر خرمن مسکن مهر اجرایی نشده است، چرا برخی ضعف های خود را با شانتاژ تبلیغاتی می پوشانند. سیاسی ترین وزیر کابینه آقای آخوندی است اما ما نمی خواهیم پرونده وی را باز کنیم. در ادامه مجددا نمایندگان فریاد الله اکبر سر دادند و لاریجانی از این فرصت استفاده کرد و مجدد برای برهم زدن نظم دادگاه تذکر داد. رسایی همچنین گفت برخی زمانیکه مخالفین صحبت می کنند نظم جلسه را برهم می زنند تا صدای آنان شنیده نشود. رسایی سپس در حین پخش فیلم خطاب به آخوندی گفت: شما با وعده های دورغین خود رای آوردید و هیچ کاری برای مردم انجام ندادید و روز قیامت باید جواب بدهید. آقای آخوندی بگویید کجا زندگی می کنید این حق مردم است من در خانه ای 140 متری زندگی می کنم و ترسی از گفتن آن ندارم.

وی اظهار کرد: امروز استیضاح در حالی برگزار می‌شود که پیش از این دو سوال از آقای آخوندی مطرح شده بود. ایشان بعد از دادن وعده‌هایی با اختلاف 8 رأی وزیر شدند و این رأی شکننده این توقع را ایجاد می‌کرد که به وعده‌هایشان توجه کنند.

وی افزود: اردیبهشت ماه سال 93 اولین سوال از وزیر راه مطرح شد و ایشان گفت که فرصتی برای اجرای تعهداتش نداشته و در نتیجه متقاضی سوال، سوالش را پس گرفت و به رأی نگذاشت. اما امروز همان فرد جزو متقاضیان استیضاح است.

این نماینده مجلس یادآور شد: یک سال بعد من سوالی را از آقای آخوندی در خصوص مسکن مهر مطرح کردم و ایشان همان پاسخ‌هایی را به من دادکه به آقای حاجی داده بود و سوال به رأی گذاشته شد و آقای وزیر با وعده‌هایی که برای حل مشکل دادند با اختلاف یک رأی که بعداً معلوم شد درست نبوده از کارت زرد مجلس خلاصی پیدا کرد.

رسایی ادامه داد: آیا اگر استیضاح سیاسی بود ما اینقدر مماشات می‌کردیم و آیا استیضاح سیاسی اینقدر روند طولانی را طی می‌کند؟

لاریجانی سخنان رسایی را رد کرد

لاریجانی پس از سخنان حمید رسایی که در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی سخن می‌گفت، اظهار کرد: آقای رسایی نکته‌ای را گفتند که در مورد سوال گذشته از وزیر اختلاف یک رأی وجود داشته که بعد مشخص شد درست نبود و از کارت زرد مجلس رهایی یافت.

وی ادامه داد: این مسأله مربوط به هیأت رئیسه است و ما چنین چیزی را تأیید نمی‌کنیم.

در این بین رسایی می‌خواست به لاریجانی در این رابطه پاسخ دهد که رئیس مجلس ادامه داد: آقای رسایی تخلف نکنید، ‌شما اتهامی را به هیأت رئیسه زدید و حالا هیأت رئیسه جواب شما را می‌دهد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: شما حرفی زدید که معلوم شد خلاف بوده و ما چنین حرفی را تأیید نمی‌کنیم و در آن زمان سوال انجام شد و رأی نیاورد.

کوچک زاده: روحانی مجلس را به حساب نمی آورد

مهدی کوچک زاده از موافقان استیضاح وزیر راه صحبت‌هایی در نطق خود مطرح کرد که در ادامه با اعتراض طیب‌نیا وزیر اقتصاد و تعدادی از نمایندگان مواجه شد.

این نماینده مجلس در ابتدای نطق خود با اشاره به این که نمایندگان دور وزیر راه جمع شده‌اند گفت: اعضای کابینه‌ای که رئیسش مجلس را به حساب نمی‌آورد، اعضایش هم وقت شنیدن این حرف‌ها را ندارند.

او ادامه داد:‌ در دو سه هفته‌ی اخیر که پس از تلاش‌های بسیار این استیضاح از قید قضاوت‌ها و برداشت‌های سلیقه‌ای رها شد و در مسیر قانونی قرار گرفت شارلاتانیزم رسانه‌ای خدمتگزار کانون‌های قدرت و ثروت تلاش نمودند که آن را جناحی نشان دهند و ضرب‌المثل کافر همه را به کیش خود پندارد مصداق واقعی پیدا کرد.

کوچک‌زاده افزود:‌ این استیضاح از نظر من که آن را امضاء کرده‌ام صد در صد در خدمت منافع یک جماعت و در مقابله با منافع یک جماعت دیگر است. این استیضاح فریاد بی‌خانمان‌ها و بیهوده‌نشینانی علیه کابینه تنبل و مرفه است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: این استیضاح می‌خواهد منعکس کننده فریاد پابرهنگانی باشد که می‌گوید اگر برای آسفالت کردن فضای بین بلوک‌های مسکن هشتگرد بودجه نیست چطور از ابتدای روستای کوشکه زرد تا دم ویلای آقای جهانگیری بودجه است؟

کوچک‌زاده ادامه داد: این استیضاح می خواهد بغض فروخورده کسانی را بازتاباند که می‌گویند اگر بودجه برای ارتقای حمل و نقل عمومی نیست چطور برای خرید ایرباس، برای سفر رئیس جمهور به نیویورک بودجه است؟

او سپس خطاب به آخوندی گفت: شما از 20 سالگی معاون وزیر بودید و پس از سالها اشتغال کرسی وزارت‌خانه برای جبران خدماتتان با بودجه وزارت نفت به انگلستان اعزام شدید و پس از اخذ مدرک دکترا خدماتتان را با پذیرش ریاست ستاد فتنه جبران کردید.

کوچک زاده همچنین گفت: این استیضاح فریاد کامیون‌داران مظلومی است که بی هیچ حمایتی در مقابل زورگویی‌های مدیریت گمرک بوشهر در بحث تخلیه بار به حال خود رها شده‌اند چون وابسته به آقایان وزارت اقتصاد نیستند. البته این مساله ربطی به آقای آخوندی ندارد اما ایشان هم هیچ کاری برای این افراد نکرده‌اند.

این صحبت‌های کوچک زاده با اعتراض طیب‌نیا وزیر اقتصاد که در جمع مجلس حاضر بود مواجه شد و برخی دیگر از نمایندگان نیز به کوچک‌زاده معترض شدند.

اما این نماینده اصولگرا نطق خود را ادامه داد و افزود: این اعتراض می‌خواهد حرف جوانان با عرضه و فرهیخته‌ای را منعکس کند که می‌گوید برخی از کمبود بودجه را می‌توان از فروش زمین‌ها و واحدهای تجاری مسکن مهر تامین کرد. این استیضاح، استیضاج متعهدان به عهد علیه وزیری است که موقع رای اعتماد خودش و رئیسش هزار وعده و وعید بیجا به مردم دادند، اما دریغ از عمل به یکی از آنها.

او افزود: رئیس جمهور قرار بود صد روزه مشکلات را حل کند اما امروز دو سال می‌گذرد. قرار بود به درد مردم برسد، نه این که وزیر خود را مامور دست دادن با شیطان کند.

مهدی هاشمی: درست است که شما آخوندی هستید ولی آخوند نیستی که فتوا بدهی

رئیس کمیسیون عمران خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: شما درست است که آخوندی هستید ولی آخوند نیستی که فتوا بدهی و بنویسی جایز نیست.

مهدی هاشمی، نماینده مردم تهران گفت: این استیضاح بعد از سه مرحله درخواست استیضاح و بعد از دو سال در دستور کار مجلس قرار گرفت و بحث ما عملکردی است.

هاشمی ادامه داد: من به لحاظ محدودیت وقت، نمی خواهم به 62 محوری که در مراحل مختلف برای استیضاح مورد بحث قرار گرفت را مطرح کنم اما به نکاتی اشاره می کنم.

نماینده مردم تهران به موضوع حوادث اشاره کرد و گفت: فرصتی نیست که وضعیت حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای را به درستی مطرح کنیم اما در این حوزه اولویت ایمنی است. من به آمار حوادث از 2008 تا 2015 اشاره می کنم. در سال 2008، ایران 200 درصد سوانحش مازاد بر نرم جهانی بود و 20 درصد مازاد بر نرم غرب آسیا بود. این رقم در سال 2009، 95 درصد مازاد بر نرم جهانی و همچنان 20 درصد مازاد بر نرم غرب آسیا بود. در سال 2010، این ارقام به ترتیب به 15 در صد و 10 درصد کاهش یافت. در سال2011، نرم سوانح در ایران 18درصد مازاد بر نرم جهانی، در سال 2012، 19درصد مازاد بر نرم جهانی، در سال 2013، 50درصد و در سال 2014، 150 درصد مازاد بر نرم جهانی شد و برآورد شده که تا پایان سال 2015 ایران 220 درصد می شود.

وی ادامه داد: چرا این اتفاق افتاد؟ بودجه کم داشتیم؟ یا عدم به کار گیری افراد توانمند باعث شده که این وضعیت پیش آید؟ چرا با وجود تذکرات کارشناسی پروازها انجام شده و ما این سقوط ها را داشتیم. چرا برای پرواز آنتونوف 140 که 42 نفر کشته شدند، کسی بازخواست نشد؟

رئیس کمیسیون عمران اظهار کرد: هواپیمای چک فلایتی در اسفند 92 در کیش سقوط کرد و بعد از شش ماه از آب بیرون نیامد و حتی جنازه ها از آب درنیامد. آقای وزیر قرار بود شما شخصا این مسائل را پیگیری کنید. چند بار تاکنون چرخ هواپیما باز نشده است؟ چرا کار نظارت به خود شرکت هواپیمایی واگذار شده است؟

هاشمی گفت: چرا وقت نمی گذارید؟ بگویم چرا؟ چون وقتتان را برای بازدید از خانه هنرمندان، کمیته فرهنگ و تمدن، توسعه نظام مالی، راه اندازی میز زنان در وزارتخانه و ... وقت می گذارید. مگر دولت وزیر اقتصاد ندارد؟ من البته از این چهار وزیر که نامه نوشتند تشکر می کنم و از رئیس جمهور تشکر می کنم که دستور پیگیری دادند.

نماینده موافق استیضاح وزیر راه افزود: شما این گفت و گو های نسبی و سببی که دارید را کنار بگذارید. چند بار باید شاهد این مشاجرات باشیم؟ چرا نمایندگان اقلیت ها باید ماه ها پشت در باشند تا شما وقت بدهید؟

هاشمی سپس به انتخابات نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: در ماده 11 قانون شرایط صلاحیت ها مشخص است اما 24 ساعت مانده، شما شرایط جدیدی از قول خودتان مطرح می کنید. شما درست است که آخوندی هستید ولی آخوند که نیستی که فتوا بدهی و بنویسی جایز نیست. پس از فتوای شما دوباره سایت باز می شود، مهندسی ریزش می شود تا عده ای ثبت نام نکنند.

وی گفت: شما گفتید می خواهید جوان گرایی بکنید. 24 نفر لیست از مدیران ارشد شما اینجاست که همه بازنشسته هستند. عمل معکوس می کنید؟

هاشمی اظهار کرد: از زمانی که ریاست جمهور انتخاب شدند تا زمانی که کار را به دست گرفتند، 25 نماینده درخواست وقت کردند برای کمک به پروژه های عمرانی کشور. شما بگویید آقای انصاری، ما چقدر پیگیری کردیم و وقت ندادند؟

وی گفت: چرا اولویت ها را در پروژه ها رعایت نمی کنید؟ پروژه مکران که مورد تایید مقام معظم رهبری است، 88 درصد پیشرفت داشته بعد دو سال شده 92 درصد. این اولویت هاست؟

رئیس کمیسیون عمران اظهار کرد: این تعامل است که ما در وزارتخانه، کمیسیون را می آوریم و می گوییم همه جوره در خدمت شما هستیم. برای حل مشکلات مردم، خودمان را کوچک می کنیم. فردا صبحش مدیری عوض می شود ما خبر نداریم. بسیاری از چیزها را باید از اخبار متوجه شویم، این درست است؟

وی با بیان اینکه این ال سی هایی که به شرکت های هواپیمایی داده می شد، قرار بود سه ماهه باشد، اما قراردادهای یک ساله بسته شد، تصریح کرد: شما برای یک فرودگاه هزار ویک صغری و کبری می کنید که وقتی رئیس جمهور به سفر می رود این قرار داد امضا شود، این چه ارزشی دارد؟ شما مدعی مبارزه با فساد هستید.

هاشمی گفت: ما دو سال تلاش کردیم که این استیضاح شکل نگیرد. حاج اقای ابوترابی، آقای باهنر، شما شهادت بدهید که ما چقدر تلاش کردیم مشکلات رفع شود اما حاضر نیستند همکاری کنند.

اخوندی: انصاف داشته باشید

وزیر راه گفت: من گلایه ای از نمایندگان استیضاح کننده ندارم و خوشحالم که گوش ها را حساس کردید اما امیدواریم صحبت های من مورد توجه قرار گیرد .

وی افزود: من چهاربار در جلسات کمیسیون عمران شرکت کردم و دوستان این کمیسیون گواهی می دهند که سوالات از من با اکثریت بالا مورد توجه قرار گرفت.

اخوندی اضافه کرد: وزارت خانه ما 56 هزار کارمند و ده ها هزار پیمانکار و مشاور دارد و می دانید وقتی طرحی مطرح می شود یک وزارت خانه چقدر تحت تاثیر قرار می گیرد و من اجازه نمی دهم به اندازه سوزنی سازمان من تحت تاثیر استیضاح قرار گیرد.

وی تصریح کرد: صنعت هواپیمایی در دوران تحریم بیشترین آسیب را دیده است و 11 سال است هیچ سرمایه گذاری صورت نگرفته و نیازمند بازسازی است.

وزیر راه گفت: برخی نمایندگان به من می گویند چقدر شما روستا را می شناسید باید بگویم من چهار سال در ابتدای انقلاب عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی بودم. ما در سال گذشته که یک ریال در بودجه نداشتیم 6 هزار کیلومتر راه روستایی ایجاد کردیم. من از نمایندگان می خواهم در برنامه استیضاح من رعایت انصاف را کنند.

آرامی: آخوندی نگاهی ملی دارد

آرامی سخنگوی کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه نباید نگاه سیاسی به وزارتخانه راه و شهرسازی وجود داشته باشد‌، گفت که 18 عضو کیمسیون عمران در نامه‌ای به تعامل بسیار خوب وزیر و معاونانش با کمیسیون اذعان کرده‌اند.

منصور آرامی به عنوان مخالف استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس گفت: بنده از عملکرد وزیری دفاع می‌کنم که نگاه ملی به مسائل عمرانی کشور دارد و تنها وزارتخانه‌ای است که پیمانکاری اداره نمی‌شود. باید نگاه‌ها به این وزیر استراتژیک و مبتنی بر اقتصاد ملی باشد تا حرکات عمرانی کشور به خوبی پیش رود.

وی با بیان اینکه داشتن نگاه ملی به حوزه اقتصاد باعث رشد و شکوفایی کشور می‌شود، گفت: نباید نگاه سیاسی به وزارت راه و شهرسازی وجود داشته باشد‌. چون این نگاه مناسب وزارتخانه و وزیری که مبتنی بر نگاه ملی به دنبال رفع اشکالات و ایرادات است‌، نیست.

عضو هیات رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی و معاونانش تعامل بسیار خوبی با این کمیسیون داشته‌اند گفت که این موضوع در نامه‌ای که به امضای 18 عضو کمیسیون عمران رسیده است‌، مورد اشاره قرار گرفته است.

آرامی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی در حال تغییر رویکرد از وزارت خانه کاملا دولتی به وزارتخانه خصوصی است‌، گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد که این وزارتخانه در حال تغییر رویکرد است.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال در بخش بنادر بخش خصوصی 2500 میلیارد تومان مشارکت داشته است‌، گفت: در بخش ریلی که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید شده است و در برنامه پنجم قانون بودجه آمده است، 2700 میلیارد تومان بخش خصوصی سرمایه گذاری کرده است که این نشان از جهشی در تغییر نگاه وزارتخانه است.

به گفته وی، وزارت راه و شهرسازی 121 پروژه به ارزش 98 هزار میلیارد تومان را به فراخوان عمومی گذاشته که این نشان می‌دهد این وزارتخانه به دنبال جذب سرمایه داخلی و خارجی است. چون این وزارتخانه برای انجام پروژه‌ها به 123 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تنها 6400 میلیارد تومان اعتبار بودجه‌ای در سال 94 به این وزارتخانه اختصاص یافته و تاکنون 850 میلیارد تومان نقدینگی داشته است.

سخنگوی کمیسیون عمران توضیح داد: در شرایطی که با این اعتبار وزارت راه و شهرسازی عملکرد مطلوبی داشته است آیا انتظار دارید که کارها به بخش خصوصی و مشارکت مردمی داده نشود‌ و به جای آن اعتبارات به یکسری پروژه‌هایی داده شود که ممکن است نتیجه نداشته باشد.

آرامی در ادامه به پاسخ در مورد منتقدان عملکرد وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن مهر پرداخت و گفت: بنده از سال 85 یعنی از زمانی که پروژه مسکن مهر کلید خورد به عنوان شهردار شهری بودم که در آن 40 هزار واحد پروانه برای مسکن مهر صادر شد. در آن زمان به رئیس جمهور و وزیر مسکن وقت مشکلات را مطرح کردم.

سخنگوی کمیسیون عمران در ادامه به گزارش شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی در تاریخ 5 اسفند سال 91 در دولت گذشته خطاب به احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین اشاره و اظهار کرد: این گزارش مشکلات مسکن مهر را به رئیس جمهور وقت گوشزد کرده است که از جمله آن عدم توانایی در تامین امکانات و تاسیسات زیربنایی مثل آب و برق گاز و کمبود خدمات و امکانات مربوط به فضای آموزشی‌، بهداشتی‌، مذهبی و انتظامی است.

وی افزود: این گزارش وضع اسفبار مسکن مهر را مورد اشاره قرار داده؛ بنابراین اینکه وزیر تاکنون توانسته 500 هزار واحد مسکن مهر را تحویل دهد یعنی کار جهادی و انقلابی کرده چون در دو دولت گذشته تنها 600 هزار واحد مسکن مهر تحویل داده شده است.

آرامی با بیان اینکه این گزارش به مشکلات مسکن مهر از سال 91 به بعد اشاره کرده است یادآور شد: کشور از سال 91 به بعد با تحریم و مشکلات بعد از آن همچون کمبود اعتبارات عمرانی مواجه شده است؛ یعنی از سال 85 تا 91 وضعیت مسکن مهر مطلوب نبوده که به استناد به همین گزارش پیشرفت‌های فیزیکی با تاخیر مواجه شده که گلایه های مردم را به دنبال داشته است.

سخنگوی کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه پروژه مسکن مهر به بهترین نحو بنا بر تاکید رهبری،‌ مسئولان نظام و انتظار مردم به اتمام برسد گفت: طبق این گزارش قبول کنید که مسکن مهر مشکلات اساسی فنی و زیربنایی دارد که تاکنون وزیر حرکت جهادی و انقلابی کرده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
مردم چی فرض کردی آقای رسایی......!!!!
ناشناس
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳
فکر میکنه 140 متر در تهران خیلی چیز کمیه. تازه حتما اون 140 متر هم در بهترین نقطه تهرانه. والله در بدترین نقطه هم باشه خیلیها آرزوشو دارن.
ناشناس
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
این دو نفر دیگه وقاحت و به اوج خودش رسوندند
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶
من ساکن مسکن ظلم رازی ۱ مجتمع آموزش وپرورش کرمانشاه هستم .می خواهم بگویم که این طرح از اول یک طرح خودنمایی از دولت نهم ودهم بود که میلیاردها دولار به اقتصاد ایرا ن ضرر وارد کرد. این طرح باید در بافت فرسوده که آب ،برق،گاز ،تلفن ، فاضلاب ،مدرسه و تعداد زیادی امکانات از پیش ساخته شده داشت باید انجام می شد نه در حاشیه شهر که هیچ امکاناتی ندارد وزمین بایر است. خدا شاهد است تمام بدبختیهای ما از آن هشت سال دولت کذایی منشاء می گیرد.
ناشناس
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
اگه ناراحتی بلند شو از اون خونه. کسی مجبورت نکرده. موندم شما که سرپناهی جز مسکن مهر نداری چرا شاکی هستی!
یک شهروند
ROMANIA
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
اگرامثال رسایی و کوچک زاده ها و ...در جامعه ما وجود نداشتند قطعا وضع مردم خیلی بهتر از اینها بود....لطفاسکوت....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰
آقای رسایی شما نسبت به آقای آخوندی چند کلاس سواد داری؟ چقدر سابقه کار داری؟ چقدر برای مردم مفید کار میکنی؟ و .....
قادر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
رفیق اقای رسایی هم کاپشن کارگری می پوشید و نان و بادمجان می خورد و تمام منابع انسانی ، اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اعتقادی و..... را نابود کرد . خانه مهم نیست چند متر باشد فکر باید بزرگ باشد که شماها ندارید .