بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
در بررسی روند قیمتی شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران:

بازیچه ای در دستان سفته بازان

شرکت موتورسازان تراکتورسازی در حالی اولین روز معاملاتی امسال را با قیمت2700ریال آغاز کرده که پس از رسیدن به قیمت معاملاتی 3213 ریالی در 16 فروردین ماه همان سال، روند نزولی و نوسانی خود را آغاز کرد. مسیری که تداوم آن منجر به تشکیل صف فروش سهام شده و به موجب آن، این روزها سهامداران "خموتور" در صف تقاضا برای فروش ها نشسته اند.
کد خبر : ۱۵۵۴۸۰
نویسنده :
جمشیدی
شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران یکی از زیرمجموعه های شرکت تراکتورسازی ایران است که همواره روند قیمتی سهام آن با نوسانات متعددی همراه بوده و معاملات شش ماهه اول سال جاری برای سهامدارانش عایدی جز زیان به ارمغان نیاورده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، اگر چه مجموعه مذکور طی سال گذشته از لحاظ سودآوری و تحقق برآوردها و برنامه های خود تا حدودی مناسب عمل کرده و تقریباً پایان سال 93 همان سود 245 ریالی برآوردی ابتدای سال خود را محقق کرده و طی سال مالی جاری نیز 18 درصد از سود برآوردی 267 ریالی را پوشش داده است، اما بررسی روند معاملاتی "خموتور" از ابتدای سال جاری تا نیمه اول امسال از نوسانات متعدد قیمتی و بازدهی منفی سهام این مجموعه حکایت دارد.

شرکت موتورسازان تراکتورسازی در حالی اولین روز معاملاتی امسال را با قیمت2700ریال آغاز کرده که پس از رسیدن به قیمت معاملاتی 3213 ریالی در 16 فروردین ماه همان سال، روند نزولی و نوسانی خود را آغاز کرد. مسیری که تداوم آن منجر به تشکیل صف فروش سهام شده و به موجب آن، این روزها سهامداران "خموتور" در صف تقاضا برای فروش ها نشسته اند.

بر این اساس، شرکت موتورسازان تراکتور سازی ایران از ابتدای سال جاری تا نیمه اول امسال با کاهش 4.73 درصدی ارزش سهام مواجه شده که اگرچه در مقایسه با بازدهی منفی 17 درصدی گروه خودرو فاصله زیادی دارد، اما در حالی طی روزهای اخیر صف فروش سهام در این نمادشکل گرفته که به دلیل حجم پایین معاملات روزانه که در بسیاری از موارد کمتر از حجم مبنای 235 هزار سهمی آن بوده و نیز به دلیل رتبه نقد شوندگی 227 مرتبه ای "خموتور" مجالی به سهامداران برای خروج از این سهم و آزاد کردن سرمایه بلوکه شده آن ها داده نمی شود و شاید این امر مانع از افت بیشتر سهام شده است.علاوه بر این، این موضوع نشان از عدم استقبال فعالان بازار سرمایه برای خرید این سهم است.

این در حالی است که با بررسی سابقه معاملاتی "خموتور" طی مدت مذکور در می یابیم که شرکت تراکتورسازی ایران و آستان قدس رضوی به عنوان سهامداران عمده "خموتور" هیچ دخالتی در روند معاملات آن نداشته اند و اغلب معاملات توسط سهامداران حقیقی رقم خورده است و سهامداران حقوقی تنها طی روزهای ابتدایی سال جاری یعنی درست زمان رشد قیمتی سهام اقدام به خرید و فروش سهام این مجموعه نموده اند.

بر این اساس به نظر می رسد سهام این مجموعه فعال در گروه خودرو و ساخت قطعات با سرمایه 20 میلیارد و 400 میلیون تومانی بازیچه دست سفته بازان شده و به دلیل عدم نظارت دقیق مدیریت شرکت بر روند معاملات سهام "خموتور" در بازار سرمایه و نیز سهامداران عمده آن سهام مجموعه با نوسانات متعددی همراه شده که در نهایت این موضوع به قیمت ضرر سهامداران حقیقی و خرد تمام شده است.

بر این اساس این سوال مطرح می شود که مدیران شرکت موتورسازان تراکتورساز ایران و سهامداران عمده آن به عنوان متولیان شرکت چرا به وظایف خود در خصوص حمایت از روند قیمتی سهام شرکت در بازار سرمایه عمل نمی کنند؟ و چرا با عملکرد نامناسب خود عمداً با سرمایه و اعتماد سهامداران حقیقی بازی می کنند؟ به نظر می رسد در صورتیکه مدیریت شرکت اعتقادی به معامله سهم مجموعه موتورسازان تراکتورسازی ایران در بورس ندارد، این موضوع را با متولیان بازار سرمایه مطرح کند و در این خصوص اطلاع رسانی رسمی کند تا فعالان بازار سرمایه نیز تکلیف خود را با این سهم بدانند!


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
ROMANIA
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
آقا فقط حقوقیها می خواهند حقیقی در بازار بورس نماند چون دلیل دارم چه حقیقیها در بازار باشند یا نباشد مدیران شرکتها اکثر دولتی هستند حقوقهای انچنانی وپاداشهای انچنانی دارند ودر مجامع حقیقیها موی دماغشان می شوند مثل خارزم حق تقدم می فروشد 20در صد کم میکند مثل وصنعت زیر مجموعه هاش صف فروش شده مثل نیرو کلر سهامدار به زیر مجموعه نگاه میکند وصنعت را زیر 100 می فروشد