بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
کد خبر : ۱۵۵۹۰۷
بانک مرکزی تصمیم گرفته تا ۸۰ درصد قیمت خودروهای داخلی را وام بپردازد. البته سقف ۲۵ میلیون تومانی را هم برای این وام در نظر گرفته است. با یک حساب سرانگشتی،یک پراید را می‌توان با ۴ میلیون تومان صاحب شد.

به گزارش مهر، دولت بسته رونق اقتصادی در شش ماهه پیش رو را بالاخره رونمایی کرد. این بسته بندهای زیادی داشت که تحریک تقاضا را شاید بتوان شاه بیت همه آنها دانست. برخی روایت‌ها از ۹ هزار میلیارد تومان کالای مانده در انبارها خبر می‌دهند و برخی تولیدکنندگان هم، پای خود را از روی پدال گاز تولید برداشته‌اند و به مانعی به نام موجودی انبار برخورده‌اند. حال دیگر نه تولید برایشان باصرفه است و نه انبارهایشان اجازه تولید بیشتر را می‌دهد.

پشت پرده افزایش ۱۰ میلیونی وام خودرو
شاید در ابتدا دولت این موضوع را خیلی جدی نمی‌پنداشت و معتقد بود که تولیدکنندگان باید خود، بازار را پیدا کنند و شیوه‌هایی را به کار بگیرند که تقاضای مشتریانشان را تحریک کرده و آنها را به خرید وادارد. اما اینگونه نشد؛ یعنی هر چقدر که تولیدکنندگان در بازار زور زدند، به دلیل تفکری که در عامه مردم شکل گرفته بود که بالاخره به زودی تحریم‌ها برداشته می‌شود و کالاها راه ارزانی را در پیش می گیرند، استراتژی‌های فروش آنها شکل نگرفت و همین امر سبب شد تا مانعی بزرگ پیش روی تولید بیشتر و حتی ادامه روند فعالیتشان گذاشته شود.

اکنون این تولیدکنندگان بودند و کالاهایی که در انبار مانده بود. خودرو هم از این قاعده مستثنی نشد و اول کمپینی راه افتاد که مانع از خرید خودروهای داخلی تا ارزان شدن از سوی مردم شود و پس از آن، بازار هم به همین کمپین و رفتارهای مردم واکنش نشان داد و راهی را در پیش گرفت که عملا، هیچ چیز گرمابخش بازار خودرو و رونق معاملات نشد. البته دولت برای تحریک تقاضا، در شورای پول و اعتبار مصوب کرد که وام خودرو به ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد؛ در حالیکه تا پیش از آن، بانکها اگر حاضر می شدند که وامی به خریداران خودرو و متقاضیان دریافت این تسهیلات بپردازند، تنها ۷ میلیون تومان پرداخت می شد. 

اما مدتی که گذشت، ترفند دولت برای پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی خرید خودرو هم نتوانست سردی را از معاملات خودرو پس بگیرد و گرمابخش بازار باشد. از سوی دیگر، موجودی انبار کارخانجات خودرو هم روز به روز بیشتر می شد و در نتیجه خودروسازان تصمیم گرفتند که ترمز تولید را بکشند؛ در حالیکه آنها مرز تولید یک میلیون دستگاه را هم رد کرده بودند. 

حال این، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که باید دست به قلم می‌شد و شاید از بحرانی در صنعت خودرو به دلیل سردی بازار می گفت. او که البته پای نامه‌ای را به درخواست علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا کرد که هشدار می داد رکود دارد به بحران تبدیل می شود؛ به صراحت از موجودی انبار کارخانجات خودرو گفت. در این نامه ذکر شده بود که در صنعت خودرو صورت‌های مالی، زیان انباشته ای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان می دهد و این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است.

البته کار به همین جا هم ختم نشد. بلکه خودرو که یکی از پیشران‌های رشد اقتصادی بود و در سال گذشته که کشور رشد ۳ درصدی اقتصاد را تجربه کرد، یک پای ثابت و البته اثرگذارش در ۴ فصل متمادی، افزایش تولید خودرو بود. به همین دلیل دولت دست به کار شد و تصمیم گرفت که در بسته رونق اقتصادی که برای شش ماهه دوم سال جاری تدوین کرده است، توجه ویژه ای به تحریک تقاضای خودرو داشته باشد. به همین دلیل ولی‌اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که وام خرید خودرو از ۱۵ میلیون تومان به سقف ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته و متقاضیان تا ۸۰ درصد قیمت یک خودرو را می‌توانند وام دریافت کنند و ۸ ساله پس دهند.

وام ۲۵ میلیونی با بازار خودرو چه می کند؟
بر همین اساس، یک حساب سرانگشتی به خوبی نشان می دهد که اگر یک متقاضی، ۸۰ درصد نرخ یک خودرو را بخواهد وام از بانک دریافت کند، می تواند با پرداخت ۴ میلیون تومان یک پراید ۲۰ میلیون تومانی بخرد و ۱۶ میلیون تومان مابقی را هم ظرف مدت ۷ سال و با نرخ ۱۶ درصد بازپرداخت کند. البته بعد دیگر داستان، همراهی بانکها و تامین منابع مورد نیاز آنها برای متقاضیان است. 

در این میان البته افزایش وام خودرو، موافقان و مخالفان بسیاری هم دارد. برخی می گویند که نباید مجدد خودروسازان را در لاک حمایتی دولت فرو برد و برخی دیگر نیز بر این باورند که هر گونه تلنگری در صنعت خودرو، منجر به فعال شدن صنایع پایین دستی یعنی فولاد و قطعه سازان و قالب سازان و سایر بخش‌های مرتبط با تولید خودرو می‌شود. 

اما فعالان بازار خودرو معتقدند که افزایش وام خودرو می تواند تحرکی در بازار ایجاد کرده و گرمای بهاری را به بازار سرد و پاییزی خودرو بدهد. یکی از این فعالان خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: حال که دولت تصمیم به این گرفته که تحرکی در بازار خودرو ایجاد کند؛ بانکها نیز باید همراهی لازم را صورت دهند؛ به نظر می رسد که این ترفند دولت بتواند تقاضای بازار را تحریک کند.

وی می افزاید: اکنون موقعیت و فرصت خوبی برای مردم پیش آمده تا با حداقل قیمت و در واقع، پیش پرداخت، خودروهای داخلی را خریداری کنند؛ چراکه ممکن است با فعال شدن شورای رقابت، مجدد خودروسازان فیلشان یاد هندوستان کند و تقاضای افزایش قیمت را به این شورا ارایه دهند.

اولتیماتوم سیف به خریداران خودرو
این گفته فعال بازار خودرو در حالی است که روز گذشته نیز علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم شرایط بازار را اکنون در بهترین وضعیت برای خرید کالاها دانست و گفت که نه به عنوان یک وزیر، بلکه به عنوان یک شهروند و کارشناس اقتصادی، اگر قصد خرید کالایی را داشته باشد، حتما و حتما اکنون را بهترین فرصت برای مراجعه به بازار می داند.

البته ولی اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز با تائید صحبت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ممکن است در سال آینده و پس از اتمام دوره اجرای شش ماهه بسته رونق اقتصادی، دیگر چنین فرصت‌هایی برای مردم در خرید کالا با وام مناسب و تسهیلاتی که دولت برای تحریک تقاضا در نظر گرفته، پیش نیاید.

با ۴ میلیون تومان خودرو بخرید
حساب سرانگشتی نشان می دهد که با وامی که دولت برای خرید خودرو تا سقف ۲۵ میلیون تومان و به میزان ۸۰ درصد ارزش خودرو تدارک دیده است، یک پراید ۲۰ میلیون تومانی را می توان به قیمت ۴ میلیون تومان خریداری کرد. 

هم اکنون قیمت هر دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، هر دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس ۲۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پارس دوگانه سوز ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و پارس اتومات دو ایربگ نیز ۴۳ میلیون تومان است.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار ۳۵میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ معادل ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، رانا ۳۲میلیون تومان، تندر ۹۰ ای۲ معادل ۴۰میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ اتومات ای۲ معادل ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سمند SE معادل ۲۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سمند LXمعادل ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سمند EF۷ نیز ۲۹میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، همچنین قیمت هر دستگاه رنو کپچر نیز ۱۱۹ میلیون تومان در بازار است.

بررسی های میدانی مهر نشانگر این است که قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۴۱ معادل ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، تیبا ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و تیبا هاچ بک نیز ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر دستگاه خودروی آریو با گیربکس دستی ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، آریو با گیربکس اتوماتیک ۵۴ میلیون تومان، کیا سراتو ۱۶۰۰ دنده‌ای ۷۲ میلیون و ۲۰۰ تومان و کیا سراتو ۱۸۰۰ اتومات ۸۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.
وام ۲۵میلیونی با بازار خودرو چه می‌کند؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ذاکری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
خیلی خوبه اگر که واقعیت داشته باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
مردم پول ندارن بعد شما دنبال وامي ؟! اخه دانشمندان گرامي كسي كه پول نداره پرايد بخره قسط وام رو چطور ميخواد بده
ناشناس
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
دمت گرم .. این جمله " ملت پول ندارند " را انگار بعضی ها نمی فهمند ...
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
نمیخریم
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
روی حرف و پندهای آقای طیب نیا دیگر کسی حساب باز نمیکند و معمولا هر چه او میگوید مردم با اختمال قریب به یقین میدانند که برعکسش از اب در میاید و یک کاسه ای زیر نیم کاسه است!!! ایشان همه کوپنهای اعتبارشان را نزد ملت مدتهاست خرج کرده اند!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
اولا بهره 16 درصدی داره که بنا به تجربه خودم اونو احتمالا طوری حساب میکنن که به بیش از 20 درصد هم برسه.
ثانیا با پولش فقط میتونی خودروی بنجل بخری و از فرداش باید تعمیرگاهها رو آباد کنی.
ثالثا خرید خودروی صفر داخلی ممنوع ممنوع ممنوع
میلاد
ROMANIA
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
بله صد در صد مردم هم میخرند.25 میلیون وام که بخوای برگردونی به خودشون میشه 30 میلیون به اضافه 4 میلیون هم که باید نقد بدی میشه 34 میلیون یه پراید ابوقراضه که مردم 20 میلیون میخرن میشه 34 میلیون چقدر حساب کتابشون خوبه نمیدونم مردو رو چی فرض کردن اینا
ناشناس
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
دانشمند پراید خودش 20 میلیونه تو میخوای به خاطرش 25 میلیون وام بگیری؟
شکرستان
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
25 میلیون میشود 41 میلیون.
حسین
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
انگاری میلاد تا حالا وام نگرفته
طفلکی فک میکنه کل سودش همین شانزده درصد هست :)
shrvin
ROMANIA
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
اون وقت مثل سیم کارت ایرانسل میشه هر کی از ننش قهر میکنه میگه من میرم یه ماشین بخرم مخصوصاً خانوما سه ماه کار میکنن بعد میرن ماشین میخرن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
صورت مساله پاک شد! تکلیف کیفیت پایین محصولاتی که تو انبار خودروسازی ها جا خوش کردن چی میشه؟
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
واقعا مردم را ساده و بلا نسبت ابله فرض کردند اصل موضوع اینه که خودرو گرونه و باید ارزون بشه نه اینکه با دادن وام مردم را به خریدن این ماشینهای لگنی ترغیب کرد اصل قضیه اینه که نباید اینهمه پول برای ماشینهای بی کیفیت داد مگر وام را نباید با پول پرداخت کرد یجوری اقایان مسئولین اعلام میکنند که انگار وام بلا عوض یا یارانه برای خرید خودرو دارند میدهند و سر مردم منت میگذارند باید بدانید کمپین همچنان برقرار است
ناشناس
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
افرین و احسنت ..
اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
بابا سرتون دارن کلاه میگذارن دنبال این وام مگر کسی خیلی ببخشید عقل نداشته باشه که بره 25 میلیون وام 16 درصد یک مثال ساده میزنم تا ببینید چطوری میخوان سرتون کلاه بگذارن سمند مثلا 30 میلیون تومان 5 میلیون نقد میدی و بعدش 25 میلیون وام میگیری تا باهاش این ماشین رو بخری در مدت 7 سال بازپرداخت با وام 16 درصد باید 53 میلیون تومان برگردونی در حالی که به نظرتون سمند شما 7 سال دیگه چقدر شده خوبه 20 میلیون تومان چقدر ضرر میکنید ؟؟!!!! این خودروها با این کیفیت اگر براش وام 4 درصد میدادن شاید بازار تکونی میخورد اما اینطوری دو قرون ارزش نداره. به نظرم خرید خودروی صفر ممنوع تا زمانی که تعرفه واردات خودرو بشه 10 درصد و از حالت انحصار در بیاد بعد اونموقه هر کاری خواستن با قیمت و کیفیت خودروی داخلی بکنن چطور ما میتونیم انواع موشک و نانو و برنامه های هسته ای رو خودمون تولید کنیم ولی یک موتور داخلی که تا 5 سال حداقل نیاز به تعمیر گاه نداشته باشه نمیتونیم تولید کنیم؟!!!!
ناشناس
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
اکبر جون حرفت حقه مرحبا .

فقط فکر کنم 7 سال بعد قیمت اون سمند فرضی شما با چشم انداز اقتصادی پیش رو کمتر از 3 میلیون باشه نه 20 میلیون !!!!
کل این پروژه وام پوست موز زیر پای مردم انداختنه ... نباید خودرو خرید .
naser
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
هیچ اتفاقی رخ نمیده و استقبالی هم نمیشه . چون حباب قیمت هنوز رفع نشده. کیفیت همچنان افتضاح و سرویس گارنتی هم که اظهر من الشمسه
حسین
UNITED KINGDOM
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
دغل بازی خورو سازانست . منت میکذارند که حداکثر 25 میلیون با بهره 16% !!! آنهم برای خودروهای بی کیفیت و مونتاژی با قطعات بنجل چینی و ایرانی و بدون گارانتی و البته با حباب قیمت . الان اطلس خودرو و نگین و کرمان موتور و ... 30 تا 70 میلیون تسهیلات با بهره های صفر تا 10 % برای خودرو های با کیفیت میدند .
یه ایرانی دلسوخته
GERMANY
شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
هموطنان عزیزتر از جانم! نخرین این خودرو های بنجولو با وام هایی که کمرتونو خم میکنن. با ۴ میلیون یه پیکان ۷۷ یا پراید ۷۵ بخری برنده ای. چون هم اقساط نمیدی هم کیفیتش از صفر کیلومترش بالاتره
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
واقعا خنده داره

چند روز پیش تو همین شبکه 2 خودمون نشون داد اونور آبو مازراتی از دم قسط ماهی 120 یورو یعنی ب پول ما 600 هزار تومان
اون کشته ای ک تا الان تو جاده بخاطر ارابه مرگ (پراید ) دادیم تو جنگ تحمیلی ندادیم
مقدم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
ملت عزیز مستحضر باشند که بسته ویژه دولت جهت نجات ایران ن خودرو و سایپا طرح شده است نه برای خروج از رکودو رونق اقتصادی .
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
خودروی ۱۵ میلیونی را کردند ۳۵ میلیون حالا میگن بیان قسطی بخرین ۵۵ میلیون !!! جالبه ۱۵ میلیونیش قطعات فرانسوی بود و۵۵ میلیونیش قطعات چین !!!! جالبتر آدمایی هستن که رفتن اسم نوشتن لایق دلسوزی هستن حتما خیلی بی ماشینی کشیدن که حاضرن ماشین قلابی رو ۴۵ تا ۵۵ میلیون پول بدن !!!!!