بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲
کد خبر : ۱۵۵۹۴۵

صنایع بورسی در روز گذشته در مجموع شرایط مناسبی داشتند؛ به شکلی که 23 صنعت سبز پوش شدند. بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز مانند روز شنبه در میان 10 صنعت نخست بورس قرار گرفتند.


کارشناسان معتقدند خوش بینی‌های حاصل از سیاست‌های انبساطی جدید دولت همچون کاهش نرخ سود بین بانکی و کاهش نرخ ذخیره قانونی و گشایش‌های احتمالی از طریق این سیاست‌ها از دلایل مهم رشد این گروه بوده است.

روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با 272 واحد(معادل 43/ 0 درصد) افزایش همانند روز گذشته کانال شکنی کرد تا در ارتفاع 63 هزار و 71 واحدی بایستد.


در میان صنایع بورسی 23 صنعت با افزایش شاخص، 11 صنعت با کاهش شاخص و 3 صنعت بدون تغییر به کار خود پایان دادند. صنایع دباغی، خودرو و محصولات کاغذی بیشترین افزایش شاخص و گروه‌های لیزینگ، استخراج سایر معادن و فلزات اساسی به ترتیب بیشترین کاهش شاخص را تجربه کردند. همچنین در میان 37 صنعت بورسی گروه خودرو بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

گشایش بانکی با سیاست‌های انبساطی


در میان اخبار تاثیرگذار بر وضعیت نمادهای این گروه می‌توان به تصمیمات اخیر دولت در اتخاذ سیاست‌های جدید رکودزدایی اشاره کرد. بخشی از این سیاست‌ها از طریق کاهش نرخ سود بین بانکی(از 29 به 26 درصد) و کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها (از 13 به 10 درصد بسته به وضعیت بانک) محقق خواهد شد.

محمد علیمرادی درباره وضعیت این صنعت بورسی و تاثیر سیاست‌های جدید بر آن به «دنیای اقتصاد» گفت: کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها از 13 به 10 درصد خواهد بود؛ کاهشی که بر مبنای شاخص‌های بانک مرکزی و بر‌اساس خوش حسابی و بدهی‌های بانکی متغیر خواهد بود. به این ترتیب در صورتی که کاهش حدودا 3 واحد درصد لحاظ شود و کل سپرده قانونی 90 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود با یک حساب سرانگشتی حدودا 13 تا 14 هزار میلیارد تومان نقدینگی آزاد خواهد شد.


وی افزود: البته عدد واقعی نقدینگی آزاد شده به دلیل اضافه برداشت‌ها و بدهی‌های این بانک‌ها به بانک مرکزی کمتر از این میزان خواهد بود؛ زیرا برخی از این بانک‌ها بدهی‌های قابل توجهی به بانک مرکزی دارند.


این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر این تغییرات بر وضعیت شرکت‌های بورسی گفت: درباره کاهش نرخ ذخیره قانونی باید اشاره کرد که این منابع آزاد شده با توجه به تنگناهای مالی شرکت‌های بورسی بسیار کارگشا خواهند بود و کمک زیادی به حل مشکلات نقدینگی این صنعت بورسی خواهند کرد. در عین حال کاهش نرخ سود بین بانکی نیز باعث کاهش فشار بر بانک‌ها خواهد شد. این نرخ 29 درصدی در شرایط رکود و تورم 15 درصدی فشار مضاعفی بر بانک‌ها وارد می‌کرد که اتخاذ سیاست‌های جدید موجب بهبود این وضعیت می‌شود.

دیروز شاخص گروه بانکی 94/ 0 درصد افزایش یافت. به این ترتیب عمده نمادهای این گروه افزایش قیمت را تجربه کردند. در میان نمادهای افزایش قیمت یافته بانک انصار با 16/ 4 درصد رشد قیمت در صدر ایستاد. حقیقی‌ها در معاملات این نماد در هر دو طرف خرید و فروش فعال تر بودند. 5/ 97 درصد از حجم خرید و 3/ 54 درصد از حجم فروش این نماد در اختیار این معامله‌گران بود.


پست بانک ایران نیز تنها نماد این گروه بود که کاهش قیمت یافت. حجم معاملات این نماد که 08/ 2 درصد افت قیمت را از خود نشان داد عمدتا در اختیار حقیقی‌ها بود. 7/ 97 درصد از حجم خرید و 9/ 99 درصد از حجم فروش این نماد به حقیقی‌ها اختصاص یافت.

روز قرمز سرمایه‌گذاری‌ها


شاخص گروه سرمایه‌گذاری‌ها در پایان معاملات روز گذشته 52/ 0 درصد کاهش یافت تا کثرت نمادهای قرمز پوش این گروه، رشد 5 نماد سبز‌پوش این گروه را بی‌تاثیر کند. سرمایه‌گذاری سایپا با 4/ 0 درصد افزایش قیمت در صدر جدول سرمایه‌گذاری‌ها و سرمایه‌گذاری خوارزمی با کاهش 96/ 1 درصدی در قعر ایستاد. مشارکت حقیقی‌ها در نمادهای یاد شده (وساپا و وخارزم) پررنگ‌تر از حقوقی‌ها بود. 5/ 65 درصد از حجم خرید و 8/ 97 درصد از حجم فروش وساپا در اختیار حقیقی‌ها بود. همچنین 2/ 88 درصد از حجم خرید و 4/ 88 درصد از حجم فروش «وخارزم» در اختیار این معامله‌گران بود.

حضور پررنگ حقیقی‌ها در خرید چندرشته‌ای‌ها


روز گذشته شاخص گروه چند‌رشته‌ای‌های صنعتی 13/ 0 درصد افزایش یافت. «وصندوق» تنها نمادی بود که در این گروه کاهش قیمت را تجربه کرد. سرمایه‌گذاری امید بدون تغییر قیمت به کار خود پایان داد؛ در حالی که وغدیر و وبانک با رشد قیمت به کار خود پایان دادند. وبانک نمادی بود که با 33/ 0 درصد افزایش قیمت بیشترین رشد قیمتی این گروه را از خود نشان داد. حقیقی‌ها 8/ 92 درصد از حجم خرید و 5/ 83 درصد از حجم فروش این نماد را به خود اختصاص دادند. این معامله‌گران در سمت خرید نماد وصندوق نیز فعال‌تر بودند و 3/ 93 درصد از حجم خرید این نماد را در اختیار داشتند. حضور حقوقی‌ها اما در سمت فروش وصندوق پررنگ‌تر بود به‌طوری که 7/ 60 درصد از فروش این نماد به‌وسیله آنها انجام شد. معامله‌گران حقیقی در خرید و فروش نماد وامید که بدون تغییر قیمت به کار خود پایان داد نیز فعال‌تر از حقوقی‌ها بودند.

رشد پسهند مانع افت گروه لاستیک نشد


شاخص گروه لاستیک و پلاستیک با وجود رشد قابل توجه پسهند، 38/ 0 درصد کاهش یافت. صنایع لاستیک‌سازی سهند با 36/ 4 درصد افزایش در صدر نمادهای سبز‌پوش گروه قرار گرفت. بیشترین کاهش قیمت نیز در معاملات پلاسکوکار رقم خورد تا این نماد 63/ 2 درصد افت قیمت را تجربه کند. حضور حقیقی‌ها در عموم نمادهای این گروه پررنگ‌تر از حقوقی‌ها بود. به جز نماد معاملاتی گروه صنعتی بارز،‌ معامله‌گران حقیقی در دو سوی خرید و فروش نمادهای گروه لاستیک فعال‌تر بودند؛ به شکلی که 100 درصد حجم معاملات نمادهای پسهند، پلاسک و پدرخش در اختیار آنها بود.


همچنین در این گروه نماد پکویر که از 15 مهر‌ماه و پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه بازگشایی شد، روز گذشته سود جدید هر سهم خود را شفاف‌سازی کرد. بر اساس اعلام شرکت به دلیل رکود تورمی حاکم بر اقتصاد، ورود تایرهای چینی و وضعیت نامناسب صنعت خودرو شرکت قادر به محقق کردن پیش‌بینی‌های گذشته خود نخواهد بود؛ به گونه‌ای که صرفا امکان تحقق 81 درصد از سود هر سهم پکویر وجود دارد. به این ترتیب سود هر سهم که در پیش‌بینی قبلی شرکت 4222 ریال لحاظ شده بود، به 3420 ریال کاهش یافت (حدود 19 درصد).

قرمز‌پوشی همراه و اخابر


نیم درصد کاهش شاخص نتیجه معاملات روز یکشنبه دونماد گروه رادیویی بود. هر دو نماد این گروه کاهش قیمت را تجربه کردند. اخابر 05/ 0 درصد و همراه 89/ 0 درصد افت قیمت یافت. حقیقی‌ها در سمت خرید هر دونماد فعال تر از حقوقی‌ها بودند؛ به شکلی که 3/ 79 درصد از حجم خرید اخابر و 5/ 63 درصد از حجم خرید همراه در اختیار آنها قرار گرفت. این معامله‌گران در سمت فروش نماد معاملاتی مخابرات ایران نیز حضور پررنگی داشتند و 4/ 97 درصد از حجم فروش این نماد را به خود اختصاص دادند. همراه اما با فروش قدرتمندتر حقوقی‌ها مواجه شد و 6/ 82 درصد از حجم فروش آن به‌وسیله این معامله‌گران رقم خورد.

/دنیای اقتصاد


اشتراک گذاری :
ارسال نظر