پاسخ اهالی تالار به یک نامه/ خودروسازها بخوانند/ روی بسته طلایی اسم بورس رو نوشتن
همچنین در این روز "پارسان" با 38 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وتجارت" با 22 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.
شاخص فرابورس نیز با 6 واحد کاهش به رقم 706 واحد رسید.
گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 910 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 393 میلیارد ریال رسید.
بازار سرمایه در معاملات امروز هم روندی غیر قابل توجه و نزولی را پشت سر گذاشت که این موضوع در نرخ اغلب سهام شرکت ها قابل رویت بود هر چند که برخی تک نمادها توانستد روندی صعودی و بعضاً همراه با صف خرید را پشت سر گذارند.
بر اساس گزارش بورس نیوز، بنظر می رسد جزئیات بسته اقتصادی جدید خیلی مورد توجه اهالی تالار قرار نگرفته و همین موضوع باعث شد تا تب تند بورسی ها برای خرید سهام خیلی زود فروکش کند و مجدداً بازار سرمایه راه نزول را در پیش بگیرد.
البته شب گذشته طیب نیا در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با تأکید بر تأثیر گذاران بودن بسته جدید به تسریع رونق اقتصادی، نوید آغاز روزهای مثبت و صعودی بورس از دو ماه آینده را داده بود و بطور ضمنی هم بیان کرده بود که هر روند صعودی و واکنش مثبت بورس طی دو ماه آینده نه تنها نباید تشبیه به حباب شود بلکه این روند می تواند ادامه دار و قابل توجه باشد. حال باید دید که آیا این بسته ناجی اقتصاد و بورس خواهد بود یا خیر.
از سویی دیگر اهالی تالار بر این باورند که بازار سرمایه بیش از اینکه نگاهشان به بسته طلایی باشد بیشتر به سمت دو موضوع اساسی و تأثیر گذار بر بورس است، ابتدا نرخ سود تسهیلات بانکی و دوم نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی و لذا تا زمانیکه اقدام عملی در جهت تعیین تکلیف این دو نرخ در جهت حمایت از تولید صورت نگیرد خیلی نمی توان به بسته ها امیدوار بود حتی اگر روی این بسته طلایی اسم بورس را نوشته باشند.
از همین رو شاید نقش وزارت نفت در تسریع خروج اقتصاد از رکود و تأثیر آن بر رونق بازار سرمایه حتی بیش از وزارت اقتصاد باشد که باید مسئولین امر زنگنه را از این مهم آگاه کنند. به هر حال هنوز خاطر اهالی تالار هست که آغاز روند نزولی بورس در سه ماهه چهارم سال 92 از پیشنهاد وزارت نفت برای افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها شروع شد و شاید انتظار بازار پایان این روند نزولی با رفع این چالش از سر بورس را دارد.
از سویی دیگر شاهد اعطای وام 25 میلیونی خرید خودرو به مردم به جهت ایجاد تقاضا برای محصولات شرکت های خودرویی هستیم، اقدامی که نه تنها منجر به ایجاد تقاضا نخواهد شد بلکه در آینده ای نه چندان دور یکی از بزرگترین چالش ها را برای بانک ها ایجاد خواهد کرد. چراکه این وام اگر قرار باشد با شرایط سخت گیرانه و دشوار در اختیار مردم قرار بگیرد قطعاً کمتر کسی توان دریافت آن و واجد شرایط بودن را خوهد داشت، اگر هم قرار باشد بسیار آسان و سهل در اختیار مردم قرار گیرد که دیر نمی پاید افراد از پرداخت اقساط این وام سر باز می زنند و نتیجه امر بانک می ماند و کلی قسط عقب افتاده و ماشین های مستهلک که حتی به افت قیمت هم نمی ارزند.
بر این اساس شاید دولت در شناسایی مشکلات صنعت خودرو قدری اشتباه کرده و تصمیم عجولان گرفته به هر حال نباید فراموش کرد که وضع این شرکت های خودروساز در زمان قبل از آغاز کمپین هم همین بوده و فرقی با امروز نداشته اند.
دولت باید بداند که مشکل اصلی و اساسی خودروسازان در دو بخش است، نخست هزینه های مالی سنگین آنها است که باید پس از تحریم ها با ارایه تسهیلات خارجی ارزان قیمت فرصت تسویه این هزینه های گزاف را به آنها داد و مشکل دوم و اساسی آنها عدم مدیریت صحیح این شرکت ها است چرا که تا مادامی که منافع شخصی مقدم بر منافع شرکت است وضع این شرکت ها به همین منوال بوده و تنها راه چاره حضور مدیران شرکت های خارجی و مشارکت آنها در شرکت های خودروسازی ایرانی است. متأسفانه امروز رقم هایی به عنوان پاداش، کارت هدیه، هزینه مأموریت، هزینه ... در این شرکت ها جا به جا می شود که علی رغم نجومی بودن اما برای مدیران خودورسازی به مثابه پول خورد می باشد. شاید بد نباشد مسئولین دولتی یک مقایسه کوچکی بین دستمزد دریافتی مدیر یک خودروساز ژاپنی یا آلمانی با خالص دریافتی رومیزی و کنار میزی یک مدیر خودروساز ایرانی داشته باشند. بعضاً دیده شده مزایای این مدیران 10 تا 15 برابر حقوق آنها شده و این یعنی شرکت به زوال برود و یا چه به کمال برسد مدیر مربوطه در عشق و حال به سر می برد.
اما قرار است نتیجه شورای پول و اعتبار با موضوع کاهش نرخ سود بانکی امروز بعدازظهر اعلام شود تا حداقل تکلیف یکی از اساسی ترین عوامل ایجاد رکود در اقتصاد و بورس مشخص گردد. مطمئناً نتیجه جلسه امروز دید خوبی به اهالی بازار سرمایه در عزم دولت برای خروج بورس از رکود خواهد داد.
همچنین باخبر شدیم معاون امور مسکن وزیر شهرسازی خبر از رونمایی بسته خروج مسکن از رکود طی هفته آینده را داده است، ظاهراً بازار بسته های در بسته این روزها داغ شده و هر وزارت خانه ای در حال ارسال بسته به سمت پاستور با پست پیشتاز است. اهالی تالار معتقدند اثرات توافق هسته ای در غالب بسته ای قرار است اقتصاد خسته ای همچون ایران را سر حال بیاورد. یادش بخیر قبلاً دلاور هسته ای داشتیم الآن داریم نام آور بسته ای پیدا می کنیم.
اما خبر مهم دیگر نامه بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران به رییس جمهور است. این عزیزان که پس از نامه نگاری های فراوان در جهت عدم اجرای توافق هسته ای راه به جایی نبردند امروز از رییس جمهور خواسته اند که جلوی فشار رانت جویان برای کاهش نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها بایستد. لذا اهالی تالار ضمن عرض خسته نباشید به این عزیزان، نظر برادران گرانقدر را به چند نکته جلب می کنند:
1- شرکت های پتروشیمی یا همان رانت خواران مدنظر شما بزرگترین چرخ اقتصاد این کشور را در صادرات و ارز آوری دارند.
2- رکود موجود در بورسی که شما در نامه 4 وزیر فقط خوانده اید مردم ما و جمع کثیری از سهامداران خرد و حقیقی شرکت های پتروشیمی 22 ماه است که به عیناً دیده اند، پس لطفاً به گونه ای سخن نگوید که خدای ناکرده فرض شود منظور شما درک بیشترتان از مسایل اقتصادی نسبت به 4 وزیر است.
3- شاید قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه 30 سنت باشد اما بد نیست بدانید که هم اکنون نرخ خوراک گاز مصرفی پتروشیمی ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس 5 تا 6 سنت، در روسیه10 تا 11 سنت و در کشور آمریکای جنایتکار 10 سنت می باشد، پس قطعاً توجیح داردکشوری همچون ایران که بزرگترین مزیت آن دارا بودن ذخایر نفت و گاز است بین تولید کنندگان کشور خود نسبت به خارجی ها تفاوت ویژه ای قایل باشد خصوصاً اینکه این اقدام به پیشرفت کشور خودمان نیز می انجامد.
لطفاً توجه داشته باشید که کشوری مثل ترکیه که منابع نفتی ندارد در صنایع بالا دستی وارد نشده و بیشترین فعالیت را در صنایع پایین دستی دارد، در دیگر کشورها هم که نفت ندارند به جای این مزیت تکنولوژی فضای کسب و کار و پول ارزان قیمت در اختیار بخش تولید خود قرار می دهند. برادران عزیز هیچکس از یک طرفه به قاضی رفتن ناراضی باز نگشته.
4- کاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها دادن یارانه از بودجه وزارت نفت برای اصلاح شاخص نیست. در جریان باشید که شاخص بورس بر اثر بیماری به این روز نیافتاده بلکه همان اقدامی که شما امروز از آن دفاع می کنید باعث به زیان نشستن عده کثیری از سرمایه گذاران و افت قابل توجه دماسنج اقتصاد شده است، شاید بد نباشد بدانید 30 درصد ارزش بازار سرمایه فعلی ما همین صنعت پتروشیمی می باشد.
برادران، تدبیر و منطق آنچه که شما عزیزان و زحمتکشان این انقلاب عزیز می فرمایید نیست بلکه تدبیر یعنی درآوردن دست دولت از جیب بخش خصوصی و حمایت از تولید داخل به جهت افزایش توان اقتصادی کشور حال چه آن شرکت خصوصی باشد چه خصولتی.
جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir
خدایا ما را از این گرداب بورس نجات بده
همین آقایون بسیج دانشگاهی ، بعدا با زحمت بی وقفه ی خودشون و صرفا از راه خوندن درس ، نه هیچ رانتی ، فوق دکترا میشن و میان میشن مسئولان کشور
خدایا پناه بر تو
اینو خوب اومدی مخصوصا اون آمریکای جنایتکار رو !!
جالب اینجاست از همه چی سررشته دارن خخخخ
عزیزان نمیذارن مردم اقتصاد آزاد و واقعی را تجربه کنند
اگر هرکسی در جایگاه خودش نظر میداد این همه مشکل نداشتیم فقط یاد گرفته اند رانت اگه از بعضی از اونها بپرسی حتی معنی اون را هم شاید ندانند
تشکر از بورس نیوز باشد که این دانشجویان اطلاعات خود را وسیع تر نمایند
الحق که خیری مردی
خوشم میاد که جسارت داری و برای گفتن حرف حق از هیچکس و هیچ چیز نم ترسی
دمت گرم-دوست داریم
چند روز پیش بنده .... میخواستم بخرم که قیمت چینی آن 9 هزار تومان و بدون گارانتی بود که بنده تعدادی از آن را 4 ساله دارم استفاده میکنم و امتحان پس داده بود. و قیمت ایرانی آن 19 هزار تومان بود که تنها تفاوتش فقط داشتن گارانتی یکساله بود که تازه اگر نیاز به گارانتی هم بود و اگر قبول هم میکردند باید کلی کرایه تاکسی بدهیم و.... که اصلا" به صرفه نبود.
حالا چطور چینی ها محصولی را اینقدر ارزان تولید میکنند که پس از طی کردن آنهمه مسافت از آنور دنیا .. دلال و باربری و ... نصف قیمت کالایی که همین شهر بغلی من تولید میشود ،تمام میشود و بدست من مصرف کننده میرسد.؟؟؟؟؟!!!!!!!!
آیا این صنعت با این همه سوء مدیریت محکوم به نابودی نیست؟ آیا نابودی حق مسلم این تولید کننده نیست؟
من پارسال قبل از وزیر صنعت پیشنهاد داده بودم بجای واردات از چین بهتره مدیران چینی وارد کشور کنیم.