بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
عملکرد متولیان و مدیران سازمان بورس موضوعی است که در کنار شرایط نابسامان اقتصادی مشکلات موجود را بیشتر کرده به گونه ای که مدیران سازمان بورس در برخی از روزهای معاملاتی ناشیانه شاخص را دست کاری می کنند و این موضوع مزید بر علت شده و سبب تشدید جو بی اعتمادی در بازار سرمایه گردیده است.
کد خبر : ۱۵۶۰۳۴
نویسنده :
جمشیدی

به نظر می رسد برداشت فعالان بازار سرمایه از عملکرد دولت یازدهم مبنی بر این است که دولت برنامه جدی و سنجیده ای برای خروج از رکود اقتصادی در نظر ندارد و عدم اعتماد و اطمینان نسبت به عملکرد دولت و تیم اقتصادی آن بر کلیت اقتصاد کشور و بازار سرمایه موثر واقع شده و در نهایت به ریزش شاخص ها و ارزش سهام شرکت های فعال در بورس منجر شده است.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: عملکرد متولیان و مدیران سازمان بورس موضوعی است که در کنار شرایط نابسامان اقتصادی مشکلات موجود را بیشتر کرده به گونه ای که مدیران سازمان بورس در برخی از روزهای معاملاتی ناشیانه شاخص را دست کاری می کنند و این موضوع مزید بر علت شده و سبب تشدید جو بی اعتمادی در بازار سرمایه گردیده است.

مرتضی رضا زاده به وضعیت عملیاتی شرکت های فعال در بورس اشاره کرد و ابراز داشت: گزارش عملکرد نیمه نخست شرکت های بورسی در حالی نا مناسب ارزیابی می شوند که گزارش عملکرد سه ماهه اول سال مالی جاری مجموعه ها منتج از رکود بازار فروش محصولات و انباشت کالاها بوده است.

این در حالی است که علیرغم شرایط نا مناسب بازار فروش محصولات شرکت ها هیچ اقدامی برای کاهش حداقلی قیمت فروش محصولات نمی کند تا انگیزه لازم برای متقاضیان ایجاد شود.

وی افزود: در کنار موارد عنوان شده بهای جهانی نفت و فلزات اساسی کاهش یافته حال آنکه اثرات آن بر هزینه شرکت های مصرف کننده این مواد اعمال نمی شود و در حال حاضر فاصله زیادی میان قیمت فروش داخلی و خارجی وجود دارد که موضوع رکود فعلی را ایجاد کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه به بسته اقتصادی دولت اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به سابقه ای که دولت در اجرای برنامه ها و سیاست های خود در این خصوص دارد، امیدواری به تحقق وعده ها وجود ندارد. حال آنکه به نظر می رسد مشکل ساختاری همچون نرخ بهره بالای بانکی سبب شده تا حاضر به سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بورس با رسیک بالا و بازدهی کمتر نباشند.

علاوه بر این، اعلام نرخ سود بالای سپرده ها از سوی بانک ها دو اثر منفی بر اقتصاد و بازار سرمایه اعمال می کند. چرا که از یک سو موجب زیان دهی بانک ها می شود همچنان که گزارش سه ماهه نخست سه بانک فعال در بازار سرمایه با زیان همراه بوده و این امر نشان دهنده مشکلات موجود در بانک ها برای باز پرداخت وام و انسجام بهره سپرده ها است و از سوی دیگر شرکت های تولید کننده همچون خودرو و بویژه دارو که حاشیه سود بالایی طی سال های گذشته داشته اند به دلیل هزینه های مالی بالا به زیان دهی رسیده اند.

رضا زاده با بیان اینکه هزینه مالی شرکت ها می بایست منطقی شود، در این خصوص گفت: نرخ بهره بالای بانکی معضل اصلی اقتصاد کشور و بازار سرمایه است و در هیچ یک از کشورهای خارجی نرخ بهره در این محدوده نیست. به نظرمی رسد دولت می بایست نرخ بهره را به کمتر از 20 درصد و در محدوده 16 درصد تعیین کند که وام کالا و خودرو که دولت با بهره 16 درصدی در بسته اقتصادی تدوین کرده سیگنال خوبی برای سرمایه گذاران با نگاه بلند مدت به شمار می رود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
بیش از یکسال هست که آقای روحانی و تیم اقتصادیش مرتبا می گویند نرخ سود باید کاهش یابد . نمی دانم این باید چرا این همه طولانی شده .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
کارشناس محترم .هزینه مالی در قیمت تمام شده محصولات بین 5 تا 7 در صد به نسبت صنعت میباشد اگر کمی بررسی کنید خواهید فهمید .مشگل تولید با بانکها عدم دسترسی به تسهیلات است ویا عمدتا مشکلات استمهال است در این شرایط بحرانی .بسیاری شرکتها حاضر هستند با همین نرخها اما شرایط سهل تر تسهیلات اخذ کنند . دوما چقدر به شما ها بایست گفت که اگر نرخ سپرده های مردم در بانکها به صفر در صد هم برسند این گروه به سمت بازار سرمایه نخواهند آمد بخصوص در شرایط فعلی . لطفا کمی بررسی کارشناسانه مبتنی بر آمار انجام دهید سپس اظهار نظر کنید .بازار سرمایه شما بخصوص بورس با این تدابیر رونق نمیگیرد لطفا بقیه بازار ها را بهم نریزید . والسلام.
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
امروز اوج این شاخص سازی ناشیانه سازمان بورس بود. واقعا متاسفم
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
همه این تحلیل ها را وارد هستند طرف نشته بیرون گود میگه ....
جلال
GERMANY
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
بی عرضگی مسولان اقتصادی رو همش بلدن بندازن گردن بلا کفر شماها خودتون مشکل دارین و همش به فکر منافع خودتونین اخه مگه میشه مملکت با وجود شماها پیشرفت کنه
کارگزار جوان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹
احسنت یه تحلیل درست و درمون اما کیه که توجه کنه................
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
هر روووووز هزارجور مسکن مرده رو تحریک میکنن، ولی هیچ اعتقادی به بورس ندارن
خودم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
گور پدر بازار سرمایه ، اگه بورس میخواد با کاهش سود بانکی رشد کنه میخوام صدسال سیاه رشد نکنه، سود سپرده های بانکی مردم کم شه که این قمارخونه بورس رونق بگیره؟ گور پدر پدرسوخته ش میخوام رونق نگیره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۶
اقتصاد مریضه و دکتر چه عرض کنم...
اینها بی تجربه اند و متاسفانه جسور هم نیستند.هر کاری هم می کنند، نتیجه عکس می دهد. حکایت شعر مولاناست.
"از هلیله قبض شد اطلاق رفت
آب آتش را مدد شد همچو نفت"
دکتر های ما فکر کردند که: "هر یکی از ما مسیح عالمی است...."
نه دوست عزیز: کار هر کس نیست خرمن کوفتن..........