بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
مدرک گرایی وضعیتی را توصیف می کند که در آن، مدارک تحصیلی برای غربال کردن و گزینش داوطلبان هر شغل مورد استفاده قرار می گیرد. متأسفانه این پدیده در بازار سرمایه کشورمان که یکی از بازارهای کار نوظهور در ایران محسوب می شود، در حال گسترش می باشد به طوریکه مدرک تحصیلی دانشگاهی و یا گواهینامه های حرفه ای افراد که از سازمان بورس اوراق بهادار دریافت می کنند، ملاک ارزیابی آنها قرار می گیرد.
کد خبر : ۱۵۶۰۴۱
نویسنده :
یارمحمدی
آنچه امروزه بازار کار را دچار مشکلاتی کرده ناهماهنگی بین بازار کار و نظام اموزشی کشور است به طوریکه به دلیل بروز پدیده ای به نام مدرک گرایی به توانایی و استعداد افراد توجه نمی شود و صرفاً ملاک ارزیابی کارمندان تعداد مدرک علمی آنها قرار گرفته است.

به گزارش بورس نیوز، مدرک گرایی وضعیتی را توصیف می کند که در آن، مدارک تحصیلی برای غربال کردن و گزینش داوطلبان هر شغل مورد استفاده قرار می گیرد. متأسفانه این پدیده در بازار سرمایه کشورمان که یکی از بازارهای کار نوظهور در ایران محسوب می شود، در حال گسترش می باشد به طوریکه مدرک تحصیلی دانشگاهی و یا گواهینامه های حرفه ای افراد که از سازمان بورس اوراق بهادار دریافت می کنند، ملاک ارزیابی آنها قرار می گیرد.

بر اساس این گزارش، كارگزارانی كه در بورس فعالیت می كنند هرساله در یک دوره مشخص مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می گیرند که از جمله یکی از این معیارها، طبق دستورالعمل مشخص شده، پرسنل دارای گواهینامه های حرفه ای بورس و مدراک تحصیلی دانشگاهی می باشد.
این در حالی است که افرادی در حال حاضر در برخی از این مجموعه ها فعالیت دارند صرفاً به دلیل داشتن مدرک مورد نیاز شرکت، استخدام شده و این امتیاز را از افراد با تجربه سلب کرده اند.
در بازار سرمایه کشورمان نمونه های بسیار زیادی از این قبیل وجود دارد و کارگزاری ها یکی از این موارد هستند.

بر این اساس، همه گیر شدن پدیده مدرک گرایی در بازار سرمایه باعث شده تا فعالانی که مدتی است در این بازار مشغول به فعالیت بوده و حتی افرادی عملکرد مناسبی نیز از خود برجای گذاشته اند، نیز به دلیل نداشتن مدرک مورد نظر سازمان مربوطه، زیر سوال بروند در حالی که فردی که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده ، گواهینامه های بورسی را نیز دریافت کرده و هیچ تجربه عملی ندارد صرفا به دلیل دارا بودن مدارک دانشگاهی و گواهینامه های حرفه ای در بازار در سمت های حساس و مهم روی کار بیایند.

داشتن اطلاعات علمی و مدرک دانشگاهی هیچ جای سوال ندارد و روی بحث این گزارش با مطالبی است که در دانشگاه ها و کلاس های آموزشی برای دانشجویان ارایه می گردد، چرا که اغلب در کلاس های درسی مطالبی را به دانشجو آموزش می دهند که صرفاً جنبه تئوریک داشته و در بازاری مثل بورس ایران، به دلیل کارایی نامناسب بازارسرمایه، به هیچ عنوان جنبه عملی ندارد و تنها این موارد را در کتابها می توان یافت.

در این رابطه می توان به مدیران جوان و دارای مدارک علمی سطح بالا، در برخی صندوق های سرمایه گذاری اشاره کرد که به دلیل نداشتن تجربه کافی در زمینه سرمایه گذاری در بازار طی مدت رکود اقتصادی، نتوانستند عملکردی متناسب با ماهیت شرکتشان رقم بزنند و این درحالی است که این چنین شرایط را تنها افرادی که تجربه کافی در بازار دارند می توانند به خوبی تحت کنترل قرار دهند.

همچنین همواره شاهد این امر بوده ایم که افرادی که به تازگی مدرک دانشگاهی خود را دریافت کرده اند به دلیل مشترک بودن مباحث و سر فصل دروس آزمون گواهینامه های بورس موفق به اخذ آن شده و بدون هیچ تجربه عملی وارد بازار کار می شوند درحالی که مدیر ارشد یک شرکت سرمایه گذاری که سالیان قبل این دروس را گذرانده، با تجربه چندین ساله باید در کنار این افراد بی تجربه باید در آزمون شرکت کنند در حالی که این مدیران بر اساس تجربه خود با استفاده از روش های ساده عملکرد مناسبی داشتند. همچنین در برخی از شرکت های سرمایه گذاری و مشاوره مالی نیز شاهد پدیده مدرک گرایی هستیم چرا که یکی از معیار های استخدام نیروی کاررا داشتن مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در نظر گرفته اند.

این گزارش در پایان می افزاید، با توجه به تمامی عوامل ذکر شده به مسئولین این بازار کار پیشنهاد می شود تا در مباحثی که بر اساس آن فعالان بازار را مورد ارزیابی قرار می دهند تجدید نظر کرده و علاوه بر مدرک معتبر به توانایی و تجربه افراد نیز توجه داشته باشند


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
احسنت به موضوع گزارش ...

متاسفانه ایران دچار مدرک گرایی شده!!!
در همه جای دنیا گفته میشه که اگه بلدی کاری رو انجام بدی بیا جلو ... حالا میخاد دکترا داشته باشی یا دیپلم ... مهم انجام دادن درست کارهاست ...


این معضل در حال حاضر در حوزه حسابرسی هم وجود داره ...



مدارک حرفه ای مسخره و بدرد نخور ...! واقعاً که
ناشناس
جمعه ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
مارو با اين مدارك يكي دو سال سر كار مي ذارن در صورتي كه تو همين يك دو سال مي تونستيم يك تحليلگر حرفه اي بشيم حالا هم كه مدارك را گرفتيم كو كار ؟ كاش حداقل عرضه اين را داشتن كه براي صاحبان اين مدارك واقعا كار ايجاد مي كردند !!!!!
چاپار
ROMANIA
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
سلام :بنده با ادله ثابت م كنم 50 درصد مديران اين شركت ها خودشان مدرك گرا هستند.
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
واقعا من این مطلب رو تایید میکنم من فردی رو میشناسم که 6 سال سابقه کار و 4 سالش سابقه معامله گری است. و دارای معدل 19 کارشناسی مدیریت بازرگانی دارای مدرک معامله گری است و تمام کلاسهای آموزشی کانون در این باره رو گذرانده است ولی به خاطر یک تصور غلط که از طرف کانون کارگزاران به او ابلاغ شده که رشته مدیریت بازرگانی جز رشته های مورد قبول نیست به او هنوز مدرک نداده اند و به او گفته اند باید حتما مدرک اصول هم داشته باشی .در حالی که این فرد یک معامله گر و تحلیلگر قویی هست.واقعا من متاسم به خاطر همچین قوانینی در بورس.
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
تجربه چي دارند اين باسابقه ها؟ در حالي كه نميتونن ساده ترين امتحانات حرفه اي گري رو پاس كنند.
كجاي دنيا در بازارهاي سرمايه صرف داشتن تجربه ميتونيد شغل پيدا كنيد أنهم يك شغل حرفه اي در حاليكه تجربه دوستان باسابقه بدون مدارك حرفه اي صرفا بدليل نوپا بودن بازار بوده است وگرنه در بازار پيشرفته شما بدون مدرك حرفه اي نميتوني سابقه هم براي خودت دست و پا كني
ناشناس
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
4سال در بورس فعالیت کردن مساویست با مدرک گرفتن عملی در دانشگاه بورس و بسیار با ارزش تر از مدرک دکترا از زاهدان یا شهرهای دیگر که هیچ بار علمی ندارد
ناشناس
جمعه ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲
ناشناس sit down پليز
saman
ROMANIA
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
بورس نیوز معلوم نیست کی نتونسته مدرک بگیره که چند وقته گیر دادی به این ازمون های بورس!!!! داشتن تجربه که منافاتی با مدرک گرفتن نداره. زحمت بکشه بخونه هم به روز میشه هم مدرک میگیره
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
این با سابقه ها که فرمودین از اول سابقه داشتن؟
الان یه جوون با کارشناسی ارشد یا کارشناسی و کلی از مدارک سازمان بورس با زحمت وارد یه کارگزاری میشه با حقوق پایه ی وزارت کار!
ایا این جوون که حداقل یه پیشینه تحصیلی داره حق کار تو یه کارگزاری نداره؟
اما اون فرد با سابقه که چندین برابر حقوق میگیره و توانایی قبولی در حتی ازمون مقرارات سازمان بورسم نداره شایستگی این شغل داره؟
نگران نباشید اون جوونایی که با این مدارکا وارد بازار کار شدن چند سال دیگه خیلی بهتر از این افراد به اصطلاح با تحربه ی امروز کارایی خواهند داشت.
ناشناس
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
ببخشید اما این تجربه را باید در دانشگاه مربوطه پیدا میکردند و نه با دارایی و سرمایه دیگران
ملت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
تخصص ،تجربه کاری دوبازوی مهم برای هرکاری می باشند .چرادائم همدیگررازیرسوال می بریم ؟هرشخصی باداشتن هردوی آنها می تواند موفق باشد و هیچکدام به تنهایی کافی نبوده و نمی تواند وجه تمایز اشخاص باشد.
حمید
ROMANIA
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
با سابقه ای که نتونه مدرک ساده اصول بازار سرمایه رو بگیره اون تحلیلگر .........
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
من به عنوان یک سهامدار که با دو تا از شرکت های کار گزاری کار میکنم باید بگویم هرموقع باشرکتی که معامله گرش فقط دارای مدرک مهامله گری است کار می کنم بدلیل بی تجربگی واطلاعات غلط ونبود مهارت لازم ضرر به من رسانده ولی وقتی باشرکت دیگر که معامله گر آن دارای تجربه ومهارت بالا وچندین سال سابقه کار می کنم اطلاعات درستی دراختیارم گذاشته وسهام خوبی شناسایی کنم وسودی نیز کسب کنم .لذا به این نتیجه رسیدم که در کارگزاریهایی که از این افراد کم تجربه وفقط باداشتن مدرک بی ارزش معامله گری فقط درواقع کار یک اپراتور راانجام می دهندوفاقد هیچگونه علم تحلیل بازار میباشند.
saman
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
تو دیگه چقدر بدبختی که به امید یکی دیگه ترید میکنی. حضور امثال شما بازارو به این روز انداخته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
سابقه کار هم در گرفتن سمت در کارگزاری از شرایط بورس می باشد. که ترکیب مدرک تحصیلی و مدارک حرفه ای و سابقه مرتبط بهترین حالت می باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
مدرک گرایی نباشه بورس میشه مثل سالهای قبل از 84 که همه چی تو بورس خانوادگی بود. احتمالا این بنده خدا نمیتونه مدارک لازم رو بگیره اومده اینجا گله کرده
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
با سلام خدمت دوستان عزیز. اینکه توی کشورمون مدرک گرایی خیلی زیاده شکی نیست اما برای انجام هر کاری پیش‌شرط‌هایی لازم است و این مدارک هم پیش‌شرطی برای حضور در شرکت‌های کارگزاری هستند. کسانی که فاقد این مدارک هستند و البته دارای تجربه مناسب در این زمینه می‌باشند میتونند در جاهی بهتر و مناسبتری که حقوق و مزایای بهتری نسبه به این شرکتها داره مشغول به کار بشن.
مثلا میتونن توی شرکتهای سرمایه گذاری مشغول به کار بشن یا در قسمت امور مربوط به سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس و یا هم اگر از صنعت خاصی اطلاعات خوبی دارند توی هلدینگ‌های مربوط به اون صنعت کار کنند و یا اگر اینکه در امور تحلیلی تخصص دارند در زمینه مشاوره سرمایه‌گذاری فعالیت کنند.
خیلی از افرادی که مدارک بالایی در این زمینه دارند جزء نخبگان مالی کشور هستند که پس از کسب تجربه لازم (البته با شروع از پایین و طی نردبان ترقی) می‌توانند در آینده تاثیراتی مهم و اساسی بر بورس داشته باشند
شهروز قنوي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
بنام خدا

سايت محترم وزين بورس نيوز :

بسيار سپاس و تشكر از مطلب بسيار مهم و معظلي كه اكنون در اكثر كارگزاريها مشاهده مي شود و اغلب به صورت اشتباه معاملاتي و عدم تجربه و اطلاع از اركان بازار سرمايه در اكثر جديد الورود ها و قبولي ها مشهود است كه اغلب ضررهايي كلان به فعاليت و اعتبار كارگزاريها داشته است . اينجانب بارها و بارها با تماس با كانون محترم كارگزاران بورس و سازمان بورس اوراق بهادار بارها اين موضوع را گوشزد كرده و درخواست كلاسهاي ويژه براي آن دسته از افرادي داشتم كه مثل خودم 15 سال سابقه كار در كارگزاري داشته و از زمان جناب آقاي ميرمطهري تا كنون در كارگزاري فعال و از ريزه كاريهاي فعاليتهاي كارگزاري و بورس كاملا آشنا هستم متاسفانه سازمان بورس با اين همه كاستيهايي كه داشته و دارد و اكثرا تصميمات غلط و نادرست كه نبود تفكرات كارشناسي چنين وضعيت بغرنجي را بوجود آورده اين مسئله در كنار آنها متاسفانه لاينحل مانده و اكثر همكاران پيشكسوت ما با خطرات مورد اشاره مواجه هستند . از مديديت محترم و همكاران دلسوز و صميمي سايت بورس نيوز خواهشمندم اين موضوع را از طرف پرسنل اكثر كارگزاييها و 4 استان آذربايجان شرقي - غربي - اردبيل - زنجان با مقام مسئول ذيربط مطرح و مشكل اين افراد را حل نمايند .
با سپاس و قدرداني
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
بورس نيوز عزيز خيلي از اين با سابقه هاي باعرضه كه نميتونن ساده ترين امتحانات رو قبول بشن و الان شما از اين وضعيت ناراحتي، فقط سه دقيقه باهاشون صحبت كني عمق فاجعه رو متوجه ميشي و ميفهمي حق با كي هست. طرف با ده سال سابقه و كلي و پول و تازه ليسانس ده سال پيش جفنگياتي رو بهت تحويل ميده كه درجا به وجدان خودت ميگي ببين كيا تو اين بازار رشد كردن (فقط به دليل نوپا بودن اين بازار). هيچ كس به خودش دروغ نميگه، هركس كه ناراحته از اين وضعيت پيش صادقانه فكر بكنه حق رو به مدرك گرايي ميده نه سابقه دوستان بسيار بي سواد.
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۲
بورس نيوز عزيز خيلي از اين با سابقه هاي باعرضه كه نميتونن ساده ترين امتحانات رو قبول بشن و الان شما از اين وضعيت ناراحتي، فقط سه دقيقه باهاشون صحبت كني عمق فاجعه رو متوجه ميشي و ميفهمي حق با كي هست. طرف با ده سال سابقه و كلي و پول و تازه ليسانس ده سال پيش جفنگياتي رو بهت تحويل ميده كه درجا به وجدان خودت ميگي ببين كيا تو اين بازار رشد كردن (فقط به دليل نوپا بودن اين بازار). هيچ كس به خودش دروغ نميگه، هركس كه ناراحته از اين وضعيت پيش صادقانه فكر بكنه حق رو به مدرك گرايي ميده نه سابقه دوستان بسيار بي سواد.
نيما
-
جمعه ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
من الان ارشد مديريت مالي ميخونم شيش سال تجربه حضور در بورس رو دارم كاملا اشنام و ميتونم تحليل كنم فقط بخاطر اين كه تحليل گري رو ندارم جاي قبولهم نميكنن خدايش فاجعه است
pedram
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
سلام
من از 18 سالگی در بورس فعالیت میکنم و الان که در سن 21 سالگی میباشم،میتوانم به جرات بگویم که بیشتر علوم تحلیل بازار را به صورت علمی و تجربی یاد گرفته ام،اما تنها به دلیل نداشتن مدرک کارشناسی(هم اکنون دانشجوی این مقطع هستم.)نتوانسته ام در آزمون های سازمان شرکت کنم،به همین دلیل هنگامی که برای فعالیت و کسب تجربه به شرکت هایی همچون کارگزاری و یا سرمایه گذاری مراجعه میکنم ابتدا میپرسند مدرک داری یا نه،و اگر شما پاسخ منفی بدهید دیگر به توانایی شما کاری ندارند و اگر شما حتی از افراد حاضر در آن شرکت هم توانایی بیشتری داشته باشه،اصلا برایشان مهم نیست.
به نظر من اگر شرط داشتن حداقل مدرک کارشناسی را از آزمون ها بردارند،افرادی که دارای تجربه و علم کافی هستند و صرفا به دلیل نداشتن مدرک آکادمیک دانشگاهی از بازار دور مانده اند، میتوانند به بازار کمک کنند.
iman
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
بایستی قبول کنیم که خیلی از مدیران صندوق که خیلی از مدارک بازار سرمایه رو هم گرفتن صندوق های سرمایه گذاری رو به قه قرا بردند.بایستی بپذیریم و قبول بکنیم که خیلی از دوستان با تجربه بازار که مدارک سازمان را ندارن خیلی بهتر و مسلط تر از این مدیران دارن در کارگزاری ها فعالیت میکنن و میتونیم ببینیم که صندوق های اونها در رده بالا قرار دارن.مهم اینست که بتونید تو این بازار سود بگیرید.حالا هی بگین من مدرک دارم ببینیم براتون سود میشه یاه نه.تعصب بیجا روی مدرک داشتن خود رو گول زدنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹
مطمئن هستم با وجودی که مدرک اقتصاد ندارم از هر تحلیل گری بهتر میتوانم مسیر قیمت را تشخیص دهم


نمونه:
قیمت دلار طی چند هفته اینده به سوی 5000 تومان خواهد رفت

ایران خودرو 70- 90 تومان را خواهد دید

و......