بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
اقدامات قانونی لازم برای پذیرش، ورود و عرضه سه زیر مجموعه هلدینگ سیمان غدیر، سرمایه گذاری اعتضاد و نیز غدیر ایرانیان به عمل آمده تا در راستای شفاف سازی بیشتر در شرایطی که وضع بورس هم با رونق همراه باشد، سهام این مجموعه ها را عرضه کنیم.
کد خبر : ۱۵۶۱۹۴
نویسنده :
کیوان فر
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر صبح روز جاری با حضور در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه از جدیدترین برنامه های این مجموعه بورسی خبر داد و ضمن ارایه گزارشی از عملکرد "وغدیر" به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش بورس نیوز غلامرضا سلیمانی طی این جلسه که در محل سالن کنفرانس شرکت سرمایه گذاری غدیر برگزار شد، اظهار داشت: خوش بختانه پس از حصول توافقات هسته ای و تأیید برجام و برنامه اجرای آن تا دو ماه آتی، شاهد حضور اکثر شرکت های اروپایی در کشور و به ویژه در مجموعه "وغدیر" بوده ایم.

وی استقبال سرمایه گذاران اروپایی را ناشی از دو عامل مهم دانست و گفت: در وهله اول نکته مهم این است که ظرفیت های قابل استفاده برای سرمایه گذاری در ایران بسیار وسیع و با منابع انرژی فراوان، نیروی انسانی فعال، محیط کسب و کار پویا و امنیت بالاست که به همین دلیل خارجی ها به سرمایه گذاری در ایران علاقه مند شده اند. در وهله دوم وضعیت کشورهای اروپایی و نیز نرخ رشد اقتصادی در جهان در وضعیت مناسبی نیست و رکود بر اقتصاد آنها نیز سایه افکنده است. از این رو شرکت های بزرگ خارجی مترصد شناسایی فضاهای مناسب و جذاب برای سرمایه گذاری بودند که با بررسی های خود دریافته اند که ایران قابلیت خوبی برای سرمایه گذاری دارد.

وی تأکید کرد: در این جا بایستی دقت کنیم که پس از حضور سرمایه گذاران خارجی از تکنولوژی های نوین و سرمایه و منابع نقدینگی آنها که می تواند با نرخ های بهره پایین در اختیار ما قرار گیرد، استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون شرکت های اروپایی بزرگ و معروفی به ایران آمده و سرمایه گذاری غدیر جلسات متعددی با آنها برگزار کرده است، اعلام کرد: در این جلسات توافقاتی در زمینه های گوناگون حاصل شده که امیدواریم بعد از آذر ماه عملیاتی شوند. این بخش ها شامل حوزه انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، زیرساخت ها، نیروگاه ها، پروژه های آب شیرین کن و صنایع معدنی است که ایران و به ویژه سرمایه گذاری غدیر در آنها مزیت دارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در مجموعه "وغدیر" پروژه های متعددی برای سرمایه گذاری داریم که لازم است برای آنها نقدینگی بیشتری جذب شود. در این راستا پروژه ها را به طور جدی پیگیری کرده ایم که امیدواریم برخی از آنها اوایل سال 1395 به بهره برداری برسند.

وی به برنامه افزایش 50 درصدی سرمایه "وغدیر" اشاره کرد و گفت: مدارک و مستندات این افزایش سرمایه به سازمان بورس ارایه شده تا طی تاریخ 94.08.07 سرمایه شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و سود انباشته و اندوخته ها از 3600 میلیارد به 5400 میلیارد تومان افزایش یابد. به عبارتی سرمایه شرکت به میزان 1000 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و 800 میلیارد تومان از محل اندوخته و سود انباشته افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه گفت: این منابع برای اجرای پروژه ها و نیز مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر اختصاص می یابد که از محل اجرای این پروژه ها سود "وغدیر" برای سال مالی 95 با افزایش همراه خواهد شد.

وی در خصوص پروژه های در دست اجرای این شرکت سرمایه گذاری گفت: اجرای پروژه های نیروگاهی همچون نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان، سیکل ترکیبی هرمز، نیروگاه غدیر، مجتمع فولاد نی ریز و آلومینیوم جنوب علاوه بر پروژه های بزرگترین زیر مجموعه ما یعنی "پارسان" در دست اقدام است. همچنین در بخش معدن نیز با توجه به مزیت های موجود اقدام به دریافت چهار پهنه معدنی جدید از دولت کرده ایم که استخراج و تولید انواع مواد معدنی و کانه های فلزی همچون سنگ آهن، مس، ذغال سنگ، کک، فلورین و فسفات را شامل می شود.

وی همچنین از بهره برداری پروژه های گوهر زمین و غدیر ایرانیان خبر داد و پیرامون سرمایه گذاری در حوزه فولاد اظهار داشت: در خصوص صنعت فولادی حضور"وغدیر" بیشتر در زنجیره های بالا دستی خواهد بود. چرا که در سطح کشور ظرفیت های ایجاد شده بیشتر نیازمند گندله، آهن اسفنجی و کنسانتره است.

پیشنهاد سرمایه گذاری غدیر پیرامون نرخ خوراک پتروشیمی ها

وی در پاسخ به سوالی پیرامون مباحث مدیریتی در حوزه پتروشیمی و سیاست گذاری ها در خصوص نرخ خوراک توسط مجموعه سرمایه گذاری غدیر اظهار داشت: با اجرای اصل 44 قانون اساسی، پتروشیمی ها و معدنی ها به سمت خصوصی شدن پیش رفتند؛ پس ساز و کار شرکت های خصوصی بر آنها حاکم است . حال آنکه نرخ گذاری مواد اولیه و خوراک مصرفی آنها همچون نرخ گاز پتروشیمی ها و بهره مالکانه معادن همچنان دست دولت باقی مانده است. طبیعی به نظر می رسد که شرکت های این حوزه متأثر از نحوه قیمت گذاری ها هستند. مسلماً برای مجموعه سرمایه گذاری غدیر به عنوان یکی از شرکت هایی که مالک برخی شرکت های واگذار شده است، نحوه نرخ گذاری ها اهمیت دارد. در این راستا گزارش کارشناسی و دقیقی پیرامون نرخ خوراک آماده و به مسئولین ذی صلاح ارایه شده که در آن نه تنها بر مبنای وضعیت جهانی، بلکه پیرامون نرخ های منطقه نیز گزارش های دقیقی تهیه گردیده است. چرا که ما معتقدیم این اشتباه است که نرخ خوراک پتروشیمی ها را به صورت جهانی محاسبه کنیم، بلکه مبنا نرخ های منطقه ای است.

سلیمانی افزود: در این رابطه مسلم است که نرخ خوراک در کشورهای منطقه همگی از ایران پایین تر است و لازم به نظر می رسد که این نرخ ها بایستی تعدیل شده و بر همین اساس تلاش داریم این موضوع را اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه طبق فرمول مصوب مجلس شورای اسلامی برای نرخ خوراک بر مبنای میانگین وزنی میزان مصرف خانوارها، واحدهای صنعتی و نیز صادراتی نرخ پیشنهادی "وغدیر" برای این نرخ حدود هشت سنت است، تأکید کرد: در شرایط فعلی افت بهای نفت بر قیمت گاز هم اثر روانی منفی اعمال کرد و جالب اینجاست که قیمت گاز نیز در واحدهای پتروشیمی از دو جنبه باعث کاهش سود شد. اول، کاهش قیمت فروش در سطح جهانی و دوم، افزایش بهای خوراک مصرفی. این در حالی است که در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی قرار است اقداماتی انجام دهیم که نیاز خود را به غربی ها تا حد امکان کاهش داده و تولیدات را افزایش دهیم. اما اتفاقی که افتاد با افزایش نرخ خوراک و کاهش بهای فروش سود پتروشیمی ها کاهش یافت که در نتیجه آن مالیات پرداختی آنها به دولت با افت مواجه شد و در عمل دولت نتوانست مالیات مناسبی از این محل به دست بیاورد و درآمدهای دولت کاهش یافت. پس این سیاست به نفع دولت هم نبود و ای کاش اقدامی صورت می پذیرفت که صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از قوی ترین بخش های اقتصادی با 16 میلیارد یورو صادرات غیر نفتی بیشتر مورد حمایت قرار می گرفت. اما در مقابل با این اقدامات میزان سرمایه گذاری ها در این حوزه نیز به شدت کاهش یافته است.

بهبود بورس از سه ماهه چهارم سال

وی در بیان پیش بینی خود از چشم انداز بازار سرمایه و زمان بهبود نسبی شرایط جهت ایجاد رونق دوباره در بورس گفت: بازار سرمایه ایران از دو بخش تأثیر می پذیرد. اول از محل سود واقعی شرکت هاست که اگر به طور کامل محقق شده و با تعدیل مثبت نیز همراه شود، روند قیمت ها و شاخص ها با افزایش همراه خواهد شد. دوم نیز مربوط به بخش روانی بازار است که با امیدواری به افزایش حجم سرمایه گذاری خارجی در کشور و نیز با تعدیل نرخ خوراک پتروشیمی ها و عوارض معدنی ها بازار می تواند رو به بهبود حرکت کند. ضمن اینکه به اعتقاد بنده با توجه به اینکه سرمایه گذاران خارجی می توانند در سه ماهه چهارم امسال قراردادهایی را امضا و اجرایی کنند، بازار سرمایه می تواند تأثیر روانی مثبتی از این امر بپذیرد. از این رو پیش بینی می شود از سه ماهه چهارم سال جاری دوره جدیدی در بورس شکل گیرد.

تفاهم با 5 کشور اروپایی برای سرمایه گذاری 5 میلیارد یورویی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز پیرامون اینکه "وغدیر" با چه کشورهایی به تفاهم رسیده و چه پروژه هایی و با چه میزان سرمایه گذاری در این راستا اجرایی خواهد شد، گفت: در جلساتی که تاکنون با شرکت های اروپایی برگزار شده با پنج کشور ایتالیا، آلمان، فرانسه، سوییس و اسپانیا تفاهم نامه هایی به امضا رسیده که در بخش های پتروشیمی، گاز، نیروگاهی، آب شیرین کن، تبدیل زباله به انرژی و معادن پروژه هایی به ارزش 8.5 میلیارد یورو وجود دارد که می توانیم حدود پنج میلیارد یورو جذب سرمایه خارجی داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بورس نیوز پیرامون برنامه جهت ورود زیر مجموعه های غیر بورسی در بازار سهام اعلام کرد: اقدامات قانونی لازم برای پذیرش، ورود و عرضه سه زیر مجموعه هلدینگ سیمان غدیر، سرمایه گذاری اعتضاد و نیز غدیر ایرانیان به عمل آمده تا در راستای شفاف سازی بیشتر در شرایطی که وضع بورس هم با رونق همراه باشد، سهام این مجموعه ها را عرضه کنیم.

مدیر عامل سرمایه گذاری غدیر پیرامون استفاده از ابزارهای مالی در تأمین نقدینگی مورد نیاز پروژه ها تأکید کرد: در حوزه خرید دین و نیز صندوق پروژه به طور جدی اقداماتی صورت گرفته و امیدواریم سازمان بورس مجوزهای لازم را در این رابطه ارایه کند که از خرید دین برای سرمایه گذاری در بخش معادن استفاده خواهد شد و برای اجرای فاز یک پروژه پتروشیمی کیان به ارزش یک میلیاد یورو قصد داریم از صندوق پروژه جهت تأمین مالی استفاده کنیم.

همکاری با وزارت کشور برای یک پروژه

وی با اشاره به پروژه های جدید "وغدیر" از اجرای پروژه ICT برای برگزاری انتخابات سال 94 مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیکی در 8 استان کشور توسط "وغدیر" خبر داد و افزود: این پروژه با همکاری وزارت کشور و تأیید شورای نگهبان برای اولین بار در کشور اجرایی خواهد شد. همچنین در خصوص ورود به صنعت دارو نیز هیأت مدیره مصوبه ای ایجاد هلدینگ دارویی را صادر کرده تا در شرکت های تولید کننده داروهای با تکنولوژی بالا و دارای دانش فنی جدید وارد شویم.

حقوقی ها از بازار حمایت کنند/ حقیقی ها سهام خود را ارزان نفروشند

وی در خصوص عملکرد حقوقی ها طی ماه های اخیر و عدم حمایت آنها از بازار سرمایه نیز تأکید کرد: سرمایه گذاری غدیر در ماه های اخیر نه تنها سهمی را نفروخته، بلکه خریدار هم بوده است. انتظار هم می رود که سایر حقوقی ها از سهام تحت مالکیت خود حمایت کنند. چرا که قیمت های فعلی سهام شرکت ها حدود یک سوم ارزش جایگزینی آنهاست و بنده به عنوان یک حقوقی حاضر نیستم در این قیمت ها فروشنده باشم. سایر سهامداران نیز بایستی به بازار کمک کرده و از آن حمایت کنند. چرا که مطمئناً بازار در این شرایط باقی نخواهد ماند و بنده اطمینان دارم اقتصاد از رکود خارج شده و با ورود سرمایه گذاران خارجی اوضاع رو به بهبود خواهد رفت. از این رو نظر کارشناسی خود را اینگونه اعلام می کنم که اگر سهامداران حقیقی به پول نیاز ندارند، سهام خود را به این قیمت های ارزان نفروشند. چرا که فروش با این نرخ ها در بورس ایران به نوعی به حراج گذاشتن مال خود فرد است. حال آنکه حتی اگر 20 درصد مذاکرات انجام شده طی این مدت نیز به نتیجه برسد، تحولی بزرگ در بازار سرمایه ایران ایجاد خواهد شد.

مخالف خروج پتروشیمی ها از بورس کالا هستم

سلیمانی در خاتمه سخنان خود با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا مخالفت کرد و گفت: به اعتقاد بنده این امر به نفع کشور نیست و نه تنها محصولات پتروشیمی را از قیمت گذاری شفاف خارج می کند، بلکه پای دلالان را نیز به این صنعت باز می کند که در این صورت محصولات با قیمتی گران تر به مصرف کننده خواهد رسید. در حالیکه هیچ سودی برای پتروشیمی ها نخواهد داشت. از این رو با خروج این محصولات از بورس کالا موافق نیستم، بلکه معتقدم اگر ایرادی وجود دارد بایستی آن را برطرف کرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
واعظ زاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
بورس نیوز ممنونتم کی بی سی به حقش رسید وغدیر وتوسم به حقشان میرسند.سه سهم تاپ کی بی سی وتوسم وغدیر
احمد مهجوری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱
یک مصاحبه بدون جنجال توسط یک مدیر موفق که کارشناس نیز میباشد وبدون هیچ هیاهو بابرنامه ریزی مناسب بنگاه تحت سرپرستی خود را با اتفاقات پس از برجام پیش میبرد .
ما که زبانمان مو در اورد این همه در مورد نرخ خوراک استدلالات کارشناسی اوردیم ومرتب " کامنت " گذاشتیم .ظاهرا مرغ این بیژن خان یک پا دارد .....نمیدانم این نرخ 20 سنت را از کجا دراورده ؟ که گاه و بیگاه به زبان میاورد نمیداند که وی یک مقام مسئول است ونبایستی بدون استدلال ومنطق کارشناسی چیزی گفت.تمام کارشناسان و کارنشناسان ؟ متفقا بر نرخ 8 سنت خوراک اجماع دارند جز این بیژن خان
اسد
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸
چرا این مجلس را نمیگی همش صحبت بیژن خانه
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
خیلی جدی نگیرین این قبیل پیش بینی ها هی سه ماه به سه ماه تمدید میشه .....
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
دیگران حرف زدند. شما هم حرف میزنید .باید خلاقیت کاری داشته باشید.که ندارید .
سلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
همین که شرکت غدیرمردونه سود سهامداراش فردای مجمع به حساب ریخت جای تشکر داره.
سلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
شرکتهایی که سود سهامدارشو بلوکه میکنه و نمیده باعث دلسردی سهامدار میشه .اگر سازمان بورس با شرکتهای بد قول ودروغگو برخورد کنه به نفع خودش و شرکتهای خوش قول میشه .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹
ممنون از شجاعت این مدیر درباره نرخ خوراک پتروشیمی
(چون مدیران در مملکت ما اگر انتقاد کنند برشون برمیدارند)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
من بورس میخوام مردم میام در بورس میگن ما بورس میخواییم بابا دولت پول مردم وبرد بورس تا ۸سال دیگه تمام شد
مونا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
همش دروغه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱
با همین دروغ ها از دو سال پیش سرمایه مردم را... !هر موقع خرید های خودشان تمام شود قبمت ها را با هیاهو بالا خواهند بردتا دو باره گروه دیگری را غارت کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱
این سهام وغدیر ضرر دهها میلیونی به من زد
مدام گزارش دروغ می داد پارسال قیمت اش از660 به 230 سقوط کرد اگر شرکت سودده است چرا هی مدام افزایش سرمایه می دهید
بازار سرمایه هرج ومرج است هرلحظه درخاورمیانه امکان گسترش جنگ می رود چه سهامی چه کشکی ، بنظرم الان موقع خرید دلار وطلا است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
چطور ممکن است زمانی که سازمان اب فاضل اب را وارد شبکه اب شرب تهران نموذه یک غیرایرانی بیاید اب شیرین کن وارد شبکه نماید
رجبعلی خوش اندام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
شرکت بزرگ غدیر با ،تدبیر واراده مسئولین
توانمندش ومدیر عامل دلسوز ودانشمندش وهمت سهامداران با وفایش به سمت قله های پیشرفت ودر مسیر توسعه ایران اسلامی در حرکت است،به امید موفقیت های بیشتر
نا شناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
این اقایان کارشنان هی وعده خروج از رکود را مدام تکرار میکنندولی عملادر عرض دو سال خلاف این به اثبات رسیده است .