بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
در بررسی عملکرد سهامداران حقوقی طی روزهای معاملاتی گذشته:

بزرگان بورس در انتظار جهش بازار سرمایه

بانک تجارت در حالی طی دوره مذکور در نمادهای "ونیکی" و "رکیش" در نقش خریدار ظاهر شده که در هر یک از آنها تنها 200 هزار سهم را خریداری کرده است.
کد خبر : ۱۵۶۲۴۱
نویسنده :
جمشیدی
سهامداران حقوقی همواره به عنوان فعال ترین افراد در بازار سرمایه شناخته شده اند و نقش آفرینی و حضور پر رنگ آنها در نقش خریدار و فروشنده در روزهای معاملاتی بورس می تواند تأثیر بسزایی در جلب اعتماد سهامداران خرد و حقیقی برای ورود به این بازار و تزریق نقدینگی در آن داشته باشد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، شرکت های حقوقی طی چهار روز معاملاتی گذشته خریدهای اندکی در نماد معاملاتی زیر مجموعه های خود انجام داده اند و در مقابل نیز تمایل چندانی به فروش سهام شرکت های زیر مجموعه خود نداشتند که شاید یکی از دلایل آن افت قابل توجه ارزش سهام و عدم توجیه پذیر بودن فروش سهام در قیمت های کنونی باشد و به نظر می رسد شرکت های حقوقی همچون هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری مترصد فرصتی برای ایجاد جوی مثبت در بازار سرمایه و فروش بخشی از سهام زیر مجموعه های خود و آزاد کردن بخشی از سرمایه های بلوکه شده در آنها هستند. به گونه ای که با عدم حضور فعال در روند معاملاتی همچون حقیقی ها در انتظار تغییر جهت بورس و جهش آن به سمت رونق و شکوفایی هستند.

بر اساس اطلاعات موجود، بانک تجارت در حالی طی دوره مذکور در نمادهای "ونیکی" و "رکیش" در نقش خریدار ظاهر شده که در هر یک از آنها تنها 200 هزار سهم را خریداری کرده است.

حال آنکه شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند به عنوان سهامدار پنج درصدی "وبیمه" اقدام به خرید حدود چهار میلیون سهم آن نموده و شرکت سرمایه گذاری سمند حدود 600 هزار سهم شرکت لیزنیگ خودرو غدیر را به پرتفوی بورسی خود افزوده است.

در نماد "قشرین" نیز شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران تنها 200 هزار سهم آن را تحصیل کرد و بیش از 25 میلیون سهم بانک ملت به پرتفوی سرمایه گذاری صندوق تأمین آتیه کارکنان بانک ملت رفت.

علاوه بر این، شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا بیش از 300 هزار سهم شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها را به تملک خود در آورد و صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی حکمت خریدار بیش از میلیون 44 سهم بانک حکمت ایران بود.

صندوق سرمایه گذاری بازار گردانی سپهر صادر در حالی حدود دو درصد از سهام بانک صادرات را تحت تملک خود دارد که 110 میلیون سهم "وبصادر" را طی دوره مذکور به سبد سرمایه گذاری های خود افزود.

این در حالی است که برخی از سهامداران حقوقی در نقش فروشنده ظاهر شدند و اقدام به فروش سهام تحت تملک خود نمودند. به گونه ای که شرکت فراز انرژی دنا 700 هزار سهم شرکت تاید واتر خاورمیانه را عرضه کرد.

علاوه بر این، شرکت سرمایه گذاری تدبیر گران آتیه ایرانیان در حالی 700 هزار سهم "حتاید" را به تملک خود درآورد که بیش از یک میلیون سهم بانک پاسارگاد را از سبد بورسی خود خارج کرد.

در پایان این گزارش می افزاید، نماد معاملاتی اغلب شرکت های خودروساز در حالی طی یک شنبه هفته جاری به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شد که شرکت سرمایه گذاری ملی ایران از دوشنبه هفته گذشته تا شنبه هفته جاری بیش از چهار میلیون سهم شرکت ایران خودرو دیزل را به فروش رساند و در مقابل طی مدت مذکور خریدار 800 هزار سهم "فلوله" بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
چرا جهش؟!
این مثبت امروز هم کاملا ساختگی است! در این چند روز یک گزارش 6 ماهه که کمتر از 40 یا 50 درصد تعدیل منفی داشته باشه نیومده بعد چرا باید جهش داشته باشیم! این گزارش ها نمای واقعی اقتصاد ماست! برای اصلاح این وضعیت اگه همه چیز درست بشه حداقل دوسال زمان نیاز داره!