بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
در بررسی گزارش عملکرد نیمه نخست شرکت های فعال در بورس بدست آمد:

نمایان شدن اوضاع نامناسب اقتصادی در عملکرد اغلب شرکت ها

اغلب شرکت ها گزارشات نامناسبی را از عملکرد خود به نمایش گذاشتند و صرف نظر از گروه خودرو که تعدیل های منفی قابل توجهی را به ثبت رساندند شرکت های پلاسکو کار سایپا و چینی ایران گوی سبقت را در اعلام تعدیل منفی سود برآوردی ربودند و تعدیلات با اهمیتی را اعلام کردند که بیانگر موانع و تهدیدهای پیش روی وضعیت سودآوری این شرکت ها است.
کد خبر : ۱۵۶۲۸۲
نویسنده :
جمشیدی
گزارش و اطلاعات مالی شرکت های فعال در بازار سرمایه بر اساس عملکرد شش ماهه اول سال مالی جاری در حالی از ابتدای مهر ماه امسال روانه کدال شده که این گزارش ها از عملکرد نامناسب اغلب مجموعه ها طی دوره مذکور حکایت دارد و یکی از روزنه های امید فعالان بازار سرمایه برای رونق بورس با انتشار این گزارشات به یأس و نا امیدی تبدیل گردید.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در حالی اغلب شرکت ها با پایان نیمه اول سال جاری اقدام به تهیه و انتشار گزارش عملکرد شش ماهه اول نموده اند که به دلیل رکود اقتصادی حاکم بر کشور و اتخاذ سیاست های پولی و مالی انقباضی دولت و نیز اجرای برنامه هایی برای کنترل نرخ تورم اکثر شرکت ها عملکرد نامطلوبی را از خود به نمایش گذاشتند.

بر اساس اطلاعات موجود، در گروه خودرو شرکت های سایپا، صنایع ریخته گری ایران و زامیاد طی عملکرد شش ماهه سود برآوردی خود را به زیان تبدیل کردند.

نمایان شدن اوضاع نامناسب اقتصادی در عملکرد اغلب شرکت ها

علاوه بر این، شرکت سایپا دیزل طی دوره مذکور زیان 143 درصدی را به زیان 1078 ریالی تغییر داد که این امر بیانگر افزایش 654 درصدی زیان برآوردی "خکاوه" طی دوره مذکور است.

در این بین مجموعه هایی همچون شرکت الکتریک خودرو شرق، ایران خودرو، مهندسی صنعتی روان فن آور، موتورسازان تراکتورسازی ایران و ریخته گری تراکتورسازی ایران تعدیل های منفی قابل توجهی را بر اساس عملکرد دوره مذکور اعلام می کنند.

نمایان شدن اوضاع نامناسب اقتصادی در عملکرد اغلب شرکت ها

این در حالی است که شرکت تولید محور خودرو با عملکرد مناسب خود طی نیمه اول امسال در میان شرکت های هم گروه خود خوش می درخشد و سود برآوردی 10 ریالی را به 31 ریال سود به ازای هر سهم افزایش می دهد.

مابقی شرکت های فعال در گروه خودرو و ساخت قطعات که گزارش عملکرد خود را منتشر کرده اند پیش درآمد هر سهم را بدون تغییر ارائه نموده اند.

در گروه بانک اما اکثر بانک ها پیش بینی درآمد هر سهم بر اساس عملکرد شش ماهه اول را بدون تغییر ارائه کردند که در میان آنها بیشترین درصد پوشش سود برآوردی به بانک های صادرات، ملت، سینا و انصار اختصاص دارد به گونه ای که هر یک از نمادها به پوشش حدود 50 درصدی دست یافته اند.

نمایان شدن اوضاع نامناسب اقتصادی در عملکرد اغلب شرکت ها

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که بانک گردشگری که سال مالی آن پایان آذر ماه است بر اساس عملکرد 9 ماهه خود یعنی نیمه اول سال 94 سود برآوردی 197 ریالی را با کاهش 74 درصدی به 52 ریال سود تعدیل داده است.

بر اساس این گزارش، اگر بخواهیم گزارش عملکرد شرکت های فعال در بورس را از نظر میزان پوشش سود برآوردی مورد بررسی قرار دهیم می توان به شرکت هایی همچون روز دارو، سیمان کردستان، بالاس، سیمان خاش، ایران کیش و لوله و ماشین سازی ایران اشاره کرد به طوریکه مجموعه های مذکور موفق به پوشش بیش از 70 درصدی سود برآوردی شده اند و در میان آنها شرکت روزدارو با پوشش 103 درصدی سود برآوردی 191 ریالی در جایگاه نخست قرار می گیرد.

نمایان شدن اوضاع نامناسب اقتصادی در عملکرد اغلب شرکت ها

البته به این نکته حائز اهمیت است که تا لحظه تنظیم این گزارش 23 شرکت گزارشات مناسبی حاکی از پوشش بین 50 تا 70 درصدی سود برآوردی منتشر کرده اند.

این در حالی است که همانطور که عنوان شد اغلب شرکت ها گزارشات نامناسبی را از عملکرد خود به نمایش گذاشتند و صرف نظر از گروه خودرو که تعدیل های منفی قابل توجهی را به ثبت رساندند شرکت های پلاسکو کار سایپا و چینی ایران گوی سبقت را در اعلام تعدیل منفی سود برآوردی ربودند و تعدیلات با اهمیتی را اعلام کردند که بیانگر موانع و تهدیدهای پیش روی وضعیت سودآوری این شرکت ها است.

بر اساس اطلاعات موجود، شرکت پلاسکو کار سایپا که در آخرین پیش بینی درآمد هر سهم خود سود 19 ریالی را به سهامدارانش وعده داده بود، بر اساس عملکرد شش ماهه اول امسال 224 ریال زیان برآورد کرد و بدین ترتیب تعدیل منفی 1279 درصدی را در گزارش 6 ماهه خود اعلام نمود.

همین وضعیت را در شرکت کارخانه چینی ایران شاهد هستیم و "کچینی" در حالی در عملکرد شش ماهه اول وعده سود 52 ریالی را با کاهش 1275 درصدی به زیان 611 ریالی تقلیل داد.

بر این اساس می توان گفت سیاست های دولت برای کنترل تورم و اتخاذ برخی برنامه های نادرست در حالی به اقتصاد کشور لطمه وارد کرده که آثار منفی آن به وضوح در عملکرد شش ماهه اول امسال شرکت ها نمود پیدا کرده است. به گونه ای که عدم حمایت از صنایع و تولید کنندگان و نیز عدم اجرای برنامه هایی برای پوشش هزینه های تحمیلی بر آنها در کنار عملکرد مدیران شرکت ها برای مقابله با بحران اقتصادی نتیجه ای جز تحقق سودهای اندک و در برخی موارد زیان برای آنها در بر نداشته است و شرکت ها که هر سال بواسطه دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات، رشد نرخ ارز و بهای جهانی فلزات اساسی و نفت بخشی از هزینه های تولید را جبران می کردند، سال جاری با به بن بست خوردن در راه دریافت مجوز افزایش قیمت فروش محصولات و نیز اوضاع نامناسب اقتصاد جهانی به ورطه زیان دهی و بعضاً ورشکستگی سوق یافتند و هر یک پس از درگیری سودهای اعلامی خود در ابتدای سال را یا کاهش دادند یا به زیان تبدیل کردند.

از این رو، امیدواریم تا با گشایش روابط بین المللی و رفع تحریم ها که طی ماه های آینده اجرایی می شود و با تحقق وعده های دولتمردان برای اجرای راهکارهایی جهت ایجاد رونق در اقتصاد کشور و تقویت بخش تقاضا وضعیت عملیاتی و سودآوری، شرکت ها و صنایع نیز بار دیگر احیا شوند و روزهای طلایی آنها تکرار شود و با گام برداشتن در مسیر شکوفایی و رونق به رشد سودآوری دست یابند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شکرستان
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
مگر از ررررررررررررررررکود خارج نشده اید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲
هیچ نگران نباشید مشکل در مملکت ما ایران فقط همین صد سال اول است بعد همه چیز با لطف خداوند درست میشود
کارخانجات مخابراتی ایران
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
کنترل نامحسوس شرکتهای سهامی عام باعث سود اوری می شود