بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
کد خبر : ۱۵۶۲۹۵
 با اینکه پتروشیمی‎ها نقش درخور‌توجهی در رشد اقتصادی کشور دارند، اما همواره خوراک ارزانشان محل نقد کارشناسان بوده است، ولی آن‌طور که مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران گفته، لابی‎ آنها با وزارتخانه‎ها چنان قوی است که به‌راحتی تصمیم‎ها را به‌نفع خود بازمی‎گردانند.   
 
 غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز چندی پیش گفته بود ٩٠ درصد سهام پتروشیمی‎ها متعلق به وزارت دفاع و رفاه است و به این خاطر از این صنعت حمایت می‎کنند و دو وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر صنعت، معدن و تجارت هم برای حمایت از رشد اقتصادی و دیگری به‌دلیل نقش هندلینگ بازار، دست به نگارش نامه زده‎اند. این گفته تاجگردون را اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‎جمهور نیز تأیید کرد. 
 
ترکان در گفت‎وگویی که با «شرق» داشت با تأكید بر اینکه ٩٠ درصد سهام پتروشیمی‎ها متعلق به دو وزارتخانه دفاع و رفاه است و دوست دارند خوراک ارزان بگیرند، گفت این امر سبب شد نامه را امضا کنند. این حمایت‎ها تا جایی پیش رفت که در رسانه‎ها خبری مبنی بر ارسال نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، منتشر شد. در این نامه نعمت‎زاده خواستار خروج این صنعت از بازار سرمایه شده بود. از همه اینها که بگذریم پای سود که در میان باشد، همیشه نام پتروشیمی‎ها می‎درخشد. وقتی که نرخ دلار سه برابر شد این پتروشیمی‎ها بودند که بیشترین سود را از آنِ خود کردند، به‌گونه‌ای كه حتی یکی از مدیران پتروشیمی هم به کسب سود پتروشیمی‎ها از گرانی ارز معترف می‎شود. البته این مسئله را بارها فعالان بازار سرمایه هم تأیید کرده‌اند. با توجه به اینکه نرخ دلار در سال‎های ٩٠ و ٩١ با تلاطم‌های شدیدی روبه‌رو شد و به یکباره از هزارو ٢٢٦ تومان به چهار هزار تومان نیز نزدیک شده بود، گفته‎های مدیرعامل پتروشیمی مارون که در شهریورماه سال ٩١ در سنا، سایت بازار سرمایه، منتشر شده بود، بسیار قابل تأمل است. 
 
شریف موسوی با اشاره به اینکه پتروشیمی‎ها از نظر نوع فعالیت به چند دسته تقسیم می‎شوند، خاطرنشان کرد: «یک دسته از پتروشیمی‎ها صد درصد صادراتی هستند و صادراتشان بسیار جذاب است. از سوی دیگر یک دسته از پتروشیمی‎ها ٥٠ درصد از محصولاتشان صادراتی است و مابقی را در بازار داخل می‌فروشند، این گروه از پتروشیمی‎ها با دسترسی به دو بازار داخلی و خارجی، به مسائل بیرونی و درونی واکنش نشان می‎دهند و در صورت افزایش قیمت ارز، شرایط به‌نفع این گروه می‌شود و درآمدهایشان افزایش می‎یابد». 
 
مدیرعامل پتروشیمی مارون همچنین با اشاره به اینکه رشد قیمت ارز به‌طورکلی موجب افزایش سودآوری این شرکت‎ها می‎شود، خاطرنشان کرد: «با انتشار گزارش‎های شش‌ماهه پتروشیمی‎ها، می‎توانیم آثار افزایش نرخ ارز را در سودآوری این گروه ملاحظه کنیم». 
 
او البته این نکته را هم یادآور می‎شود که: «به‌دلیل اینکه این دسته از پتروشیمی‎ها تأمین‎کننده بخشی از نیاز داخلی هستند، از نظر کسب درآمد در شرایط خاص اقتصادی با مشکل مواجه نمی‎شوند». 
 
در این صورت جای تعجب است که چرا همچنان برای دریافت خوراک ارزان تا این حد فشار می‎آورند، البته گذشتن از بازار پرسود به‌خودی‌خود چندان آسان نیست. این گروه از صنایع همیشه در نرخ ارز در بازار تأثیرگذار بودند و سعی داشتند زمانی برای عرضه اقدام کنند که دلار گران می‎شد و اگر چنین نمی‎شد با عرضه‌نکردن، اقدام به گران‌کردن دلار می‎کردند. مسئله‎ای که طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی نیز اوایل سال گذشته بر آن تأکید و با حضور در برنامه پایش، توقف ارز پتروشیمی‌ها را علت اصلی گرانی آن روزهای دلار عنوان کرد، اما حالا انتقادها چندان به مذاق آنها خوش نمی‎آید و قصد ندارند از این رانت پرپیمانه دست بشویند. دوست دارند خوراک ارزان بگیرند. 
 
در همین‌ راستا اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‎جمهور با اشاره به ارزان‎فروشی خوراک پتروشیمی‎ها، افزود: واقعیت این است که قیمت ١٣ سنت برای خوراک پتروشیمی‎ها ارزان است. در این میان برخی وزیران از تلاش برای کاهش قیمت خوراک تأثیر پذیرفته‎اند.  
 
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی با تأکید بر سخنان تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تصریح کرد: ٩٠درصد پتروشیمی‌ها برای دو وزارتخانه دفاع و رفاه و تحت مدیریت این دو وزیر هستند، بنابراین دوست دارند خوراک ارزان بگیرند. مگر چه کسی از پول مفت بدش می‌آید؟ همه خوش‌شان می‎آید. بنابراین آنها با این انگیزه‎ها نامه را امضا کردند. 
 
ترکان افزود: صنعت ایران عادت کرده گاز ارزان دریافت کند. ما با ارزان‎فروشی گاز مخالف هستیم. همین الان داریم گاز را با قیمت ١٣ سنت ارزان می‎فروشیم چون قیمت جهانی گاز، سه برابر این مقدار است. 
 
ترکان در واکنش به انتشار خبرهایی که در برخی رسانه‎ها مانند «الف و تابناک» در قالب رانت‎خواری و مفت‎خواری چهار وزیر نویسنده نامه معروف بحران بازار سرمایه به رئیس‎جمهور، در گفت‎وگو با «شرق» گفت: من هیچ‌گاه نگفته بودم چهار وزیری که نامه به روحانی را امضا کرده بودند، مفت‎خوار یا رانت‎خوار بوده‎اند. متأسفانه برخی از رسانه‎ها به‎صورت مغرضانه‎ای نقل‌قولی را از من منتشر کردند که هیچ‎گاه درست نبود و من از این تعابیر استفاده نکردم. در دولت یازدهم و در هیأت دولت هیچ اختلافی وجود ندارد و اینکه برخی تلاش می‎کنند این‎گونه القا کنند که میان وزیران و در دولت اختلاف هست تعبیر درستی نیست. اما برخی فکر می‌کنند با انتشار اخبار نادرست می‌توانند بر تصمیم‌گیری دولت تأثیر بگذارند. 
 
او همچنین درباره برنامه‎های دولت گفت: این نامه نشانه‌ای از اختلاف در تیم اقتصادی دولت نداشت و نباید نتیجه گرفت که کار این چهار وزیر در اصول اقتصادی دولت خللی ایجاد کرده است. برنامه دولت برای شش ماه آینده عبور از رکود و رونق تولید است. وزرای اقتصادی دولت نیز در این مسیر گام برمی‎دارند. بنابراین نباید این‌طور تصور شود که در دولت یازدهم اختلافی در عملکرد وزیران وجود دارد.

شرق
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
قبل از انتخابات می گفتید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
اکبر جون تو گفتی و ماه م باور کردیم!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
مدیریت دولت یک مدیریت پیر و فرسوده و ناکارآمد و بعضا 24 شغله است
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
به مفتخوری عادت کرده اند . خدا پدر وزیر کاربلد و مردمی نفت آقای زنگنه را بیامرزد که جلوی خوردن و بردن را گرفته و با آمدنش مجددا" نفت را یه جورایی ملی کرد.
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
سلام: شمابعداز دوسه هفته که از این موضوع گذشته تازه از خواب بیدار شده ای ونسبت مفتخور ورانت خوار را به وزرا داده ای ایااینها توهین نیست اگر نیست پس چیست نکنه شوخی کرده اید؟
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
اقای ترکان شما بفرمایید کدام صنایع از سه برابری نرخ ارز سود نبردند در ضمن شما فقط عادت کردید جلوی پایتان و پاداشهایتان را در نظر بگیرید به فکر اینده و سرمایه گذاری و اشتغال زایی و رشد اقتصادی کشور نبوده و نیستید یک چیز یاد گرفتیتد از اول دولت مفت خوری و رانت خوری برای این دو باید در جای دیگر جستجو کنی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
سلام همین وزرا و همکلاسیهاشون از اول قیمت پتروشیمی را انجور حساب کردند وبا رفقا استفاده کردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
اقتصاد دولتی و غیرشفاف و رانتی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳
دروغ میگه نرخ گاز خوراک پتروشیمی در هیچ جای دنیا 39 سنت نیست همین چند هفته پیش دولت هند برای سرمایه گذاری در پتروشیمی ایران درخواست گاز 5 سنتی داشت
محمد
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
مطئن باش به اونا زیر 5 سنت هم میدن چون زورشون به اونا نمی رسه. ولی برای داخل فقط قیمت میبرن بالا
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
مگه میشه رسانه ها از خودشان کلمه یا جمله ای بنویسند ؟!و اگر اینطور است ازشون شکایت بکن تا فایل صوتی مصاحبه شما را بیاورند و ببینی گفتی یا نه ؟!ما هم همه ساده شما نگفتی و اینقدر متین از حالت مغرضانه رسانه ها میگی ؟!!!داداش من گفتی خوب هم گفتی حالا افتادی به نه نه پ نه