بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
با پیگیری های زیادی که انجام گردید سر انجام بورس انرژی به عنوان یک بورس مجزا با محوریت برق تأسیس شد به گونه ای که بورس انرژی در ابتدا تنها به عنوان بورس برق برنامه اجرایی شدن را در پیش داشت که پس از ورود نفت و سایر فرآورده های انرژی به بورس انرژی تغییر یافت.
کد خبر : ۱۵۶۴۰۶
نویسنده :
محمدآموخته
به گزارش خبرنگار بورس نیوز، مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه آرمان در اولین همایش معرفی روش های تأمین مالی در صنعت برق با اشاره به اینکه راه اندازی بورس انرژی در زمان خود با مخالفت های شدیدی روبرو بود، اظهار داشت: ایجاد فضایی برای معاملات برق در بازار سرمایه در ابتدا توسط وزارت نیرو مطرح شد بطوریکه موضوعی دور از دسترس به دلیل عدم تطابق آن با شرایط بورس به حساب می آمد.

محمود رضا خواجه نصیری در ادامه افزود: با پیگیری های زیادی که انجام گردید سر انجام بورس انرژی به عنوان یک بورس مجزا با محوریت برق تأسیس شد به گونه ای که بورس انرژی در ابتدا تنها به عنوان بورس برق برنامه اجرایی شدن را در پیش داشت که پس از ورود نفت و سایر فرآورده های انرژی به بورس انرژی تغییر یافت.

وی با اشاره به اینکه صنعت برق می تواند از لحاظ منابع مصارف، تأمین مالی و فعالیت ها به تنهایی با رویکردی حمایت محور و به دور از تنگناهای بانک های دولت اداره گردد، گفت: در حال حاضر، سرمایه گذاران خارجی تقاضای زیادی نسبت به ورود به صنعت برق ایران را داشته اند که این نشان از چشم انداز مثبت سرمایه گذاری در صنعت برق ایران و تأمین نیازهای مالی سرمایه گذارها را شامل می شود.

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه آرمان، عدم استقبال سرمایه گذاران داخلی در پروژه های صنعت برق کشور را به دلیل عدم تحقق وعده های دولت دانست و افزود: در شرایط کنونی، صنعت برق از لحاظ مالی و اقتصادی به عنوان حیاط خلوت دولت درنظر گرفته می شود به گونه ای که اگر زمانی دولت تصمیم به پرداخت مطالبات پیمانکاران برقی را بگیرد می توانیم به راحتی رشد صنعت برق و شرکت های مرتبط با آن همچون "مپنا" و "بترانس" را در بورس اوراق بهادار شاهد باشیم.

خواجه نصیری، پا بر جا بودن صنعت برق در شرایط نامناسب سرمایه گذاری فعلی را یک اراده ملی غیر قابل انکار توصیف کرد و یادآور شد: در راستای پیشرفت صنعت برق، بایستی نقشه راهی به منظور خصوصی سازی این صنعت مشخص گردد به گونه ای که جریان سرمایه گذارها به صنعت برق به صورت ساختار یافته انجام گیرد.

وی، نگاه به تأمین مالی برای اصلاح ساختار سرمایه شرکت های برقی را امری مهم عنوان کرد و افزود: تمامی شرکت های فعال در صنعت برق در هر شرایطی بایستی نگاه به تأمین مالی خود را در نظر گیرند و حتی شرکت هایی که از لحاظ نقدینگی در شرایط مطلوب تری قرار گرفته اند نیز بایستی در جهت توسعه سرمایه گذار خود فعالیت نمایند.

مدیر سابق نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس ، هدف از برگزاری همچین همایش هایی را در جهت انتقال دانش مالی و راهکارهای مرتبط با آن به داخل شرکت های برقی دانست و افزود: شرکت هایی که عمدتاً به واسطه ساختار، دارای مدیران غیر مالی و بیشتر فنی می باشند در شرایط حادتری قرار دارند و احتمال می رود فرصت های مالی بیشتری را در ساختارهای مدیریت شرکت ها از دست بدهند.

وی، ورود به ساختار مالی شرکت هایی که با اولویت نگاه فنی به دنبال راندمان سود دهی می باشند را امری مهم ارزیابی کرد و گفت: در شرایط کنونی، بازار سرمایه تمرکز بیشتری برای روش های تأمین مالی نسبت به گذشته در اختیار دارد و این بدان معنا است که تصمیم گیران صنعت برق می توانند از انواع روش های تأمین مالی استفاده نمایند.

خواجه نصیری، حجم بالای مطالبات انبار شده بانک ها در حوزه صنعت برق را از عوامل مهم در عدم انتشار اوراق مشارکت در وزارت نیرو عنوان کرد و یادآور شد: بحث مربوط به تأمین مالی و رفع مشکلات حال حاضر در صنعت برق، نیازمند یک مشاوره همه جانبه است و بایستی به متخصصان این صنعت اجازه داده شود که با بهترین روش های حال حاضر در دنیا و متناسب با شرایط کشور، ساختار مالی هر شرکتی محیا گردد.

شایان ذکر است، همایش معرفی روش های تأمین مالی در صنعت برق صبح روز چهار شنبه هفته گذشته در محل نیروگاه طرشت با همکاری شرکت تأمین سرمایه آرمان و با حضور مهندس ریاحی (سرپرست شبکه برق ایران ) و همچنین ملاکی (رییس انجمن تولیدکنندگان صنعت برق) برگزار شد.

عدم تحقق وعده های دولت به پیمانکاران برقی/ استقبال سرمایه گذاران خارجی به منظور شرکت در پروژه های برقی


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
وعده دولت در یک جا تحقق پیدا کرد آنهم در تعطیلی نیروگاه هسته ای.که به امری