بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
هر یک از این عوامل به نحوی بر روند درآمدی و سودآوری شرکت های فعال در این گروه اثر گذار بوده، به این ترتیب که یکی از پیامدهای رکود اقتصادی، بیکاری است و افزایش بیکاری انگیزه افراد را برای کلاهبرداری افزایش می دهد، هر چند که این کلاهبرداری ها مربوط به بیمه گران نیست اما، بیمه گر مسئول رسیدگی به شکایات کارفرما است به همین ترتیب می توان برای سایر رشته های بیمه ای هم احتمال رشد کلاهبرداری های بیمه ای را متصور بود.
کد خبر : ۱۵۶۴۷۷
نویسنده :
یارمحمدی
به دنبال رکود اقتصادی حاکم بر کشور بسیاری از صنایع فعال و بنگاه های اقتصادی هم دچار مشکلات فراوانی شدند، یکی از آنها، صنعت بیمه است که به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی، از سویی به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای اقتصادی مطرح بوده چرا که از فعالیت دیگر نهادهای فعال در کشور نیز پشتیبانی می کند.

به گزارش بورس نیوز، شاید بتوان با قطعیت گفت که اگر یک کشور به بیمه و حمایت های آن متکی نباشد در معرض خطرهای زیادی قرار می گیرد.

این صنعت که در سال 1310 خورشیدی فعالیت خود را در کشور آغاز کرد، در حال حاضر در جریان رکود اقتصادی با چالش ها و مشکلات زیادی همراه شده و اگر به صورت کلی به بررسی تأثیر رکود بر صنعت بیمه پرداخته شود، می توان به 5 عامل مهم و اثر گذار بر این گروه اشاره کرد که شامل افزایش کلاهبرداری بیمه ای، کاهش هزینه های تعمیراتی و عمرانی شرکت ها، کاهش هزینه های آموزشی، افزایش آتش سوزی عمدی و افزایش جرم می باشد.

بر اساس این گزارش، هر یک از این عوامل به نحوی بر روند درآمدی و سودآوری شرکت های فعال در این گروه اثر گذار بوده، به این ترتیب که یکی از پیامدهای رکود اقتصادی، بیکاری است و افزایش بیکاری انگیزه افراد را برای کلاهبرداری افزایش می دهد، هر چند که این کلاهبرداری ها مربوط به بیمه گران نیست اما، بیمه گر مسئول رسیدگی به شکایات کارفرما است به همین ترتیب می توان برای سایر رشته های بیمه ای هم احتمال رشد کلاهبرداری های بیمه ای را متصور بود.

بر این اساس، سودآوری شرکت بیمه البرز هم که از سال 88 به عنوان اولین شرکت بیمه دولتی در تابلوی اصلی بورس مشغول به فعالیت است در جریان این رکود و فضای رقابتی حاکم بر بازار بیمه گری کشور، به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، این شرکت در آخرین پیش بینی سود هر سهم خود بر اساس عملکرد واقعی 6 ماهه مبلغ 146 ریال سود برآورد کرده که طی 6 ماهه نخست 50 درصد از این مبالغ را پوشش داده، 73 ریال سود شناسایی کرده و قیمت سهام این شرکت نیز از ابتدای سال جاری از 1230 ریال به قیمت 995 ریال کاهش داشته؛ اما از نیمه مهر ماه سال جاری روندی مثبت به خود گرفته و با نوسانات بازار همراه شده است.

علاوه بر این موارد، بر اساس بند 8 مفاد ماده 240 اصلاحیه قانون تجارت، در خصوص پرداخت سود سهام عملکرد سالهای 1389 تا 1392 رعایت نگردیده است، طبق این ماده قانونی پرداخت سود به صاحبان سهام باید ظرف هشت ماه پس از تصمیم مجمع عمومی راجع به تقسیم سود انجام پذیرد در حالی که طبق اطلاعات موجود مدت زمان بیشتری از این مهلت قانونی گذشته اما شرکت این مبالغ را پرداخت نکرده است.

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، این صنعت که در زمان اعمال تحریم های بین المللی از طریق خود بیمه گری اقدام به بیمه اتکایی، ریسک سنگینی را متوجه شرکت های بیمه کرده و این در حالی است که برای پویایی اقتصاد، بهترین گزینه واگذاری برخی از ریسک ها به شرکت های بیمه خارجی می باشد، تا در صورت وقوع یک خسارت سنگین شرکت ها متضرر نشوند و در معرض ورشکستگی قرار نگیرند.

در پایان، نکته جالب توجه دیگری که در این صنعت وجود دارد فعالیت ضعیف این مجموعه ها در زمینه سرمایه گذاری است، چرا که این بخش از صورت های مالی درصد کمی را به خود اختصاص داده و این در حالی است که هر شرکت بیمه ای باید برای پوشش بخشی از هزینه های خود بخش سرمایه گذاری ها را قوت بخشد ولی در حال حاضر در این صنعت هیچ برنامه ای برای سال های آتی، در این زمینه ارائه نشده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر