بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
در پی بازگشت عاملان افت چند وقت اخیر بورس به تابلوی معاملات:

چرخش بورس به سمت مسیر صعودی با موتور خودروسازان

انتظار می رفت که شرکت های خودرویی گزارش های شش ماهه اسف باری را به بازار سرمایه ارائه دهند و سهامداران نیز با آگاهی از این موضوع با نزدیک شدن به زمان انتشار این گزارش ها به استقبال آن ها رفته بودند که بموجب آن طی هفته های گذشته نه تنها گروه خودرو با افزایش عرضه جهت فروش سهام و افت قیمت مواجه شده بود بلکه روند نزولی بر کلیت بازار سرمایه حکمفرما شده بود و اغلب گروه ها در دوره انتشار گزارش های عملکرد شش ماهه در مسیر نزولی حرکت کردند.
کد خبر : ۱۵۶۴۷۸
نویسنده :
جمشیدی
سهام شرکت های خودرویی در حالی از هفته گذشته یکی پس از دیگری به تابلوی معاملات بورس بازگشتند که علیرغم اعلام تعدیل های منفی قابل توجه و شناسایی زیان های هنگفت بر اساس عملکرد نیمه نخست امسال، نماد معاملاتی آنها با رشد قیمتی و بعضاً افت نامحسوس ارزش سهام، مورد بازگشایی قرار گرفته است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، انتظار می رفت که شرکت های خودرویی گزارش های شش ماهه اسف باری را به بازار سرمایه ارائه دهند و سهامداران نیز با آگاهی از این موضوع با نزدیک شدن به زمان انتشار این گزارش ها به استقبال آن ها رفته بودند که بموجب آن طی هفته های گذشته نه تنها گروه خودرو با افزایش عرضه جهت فروش سهام و افت قیمت مواجه شده بود بلکه روند نزولی بر کلیت بازار سرمایه حکمفرما شده بود و اغلب گروه ها در دوره انتشار گزارش های عملکرد شش ماهه در مسیر نزولی حرکت کردند.

این درحالی است که شرکت های خودوریی بویژه خودروسازان بزرگ پا را فراتر از انتظار سهامداران گذاشتند و تعدیل های منفی بی سابقه ای که بعضاً با تبدیل سود برآوردی به زیان هنگفت همراه بوده، ارائه کردند، حال آنکه شاهد آن هستیم که نماد شرکت های خودرویی با رشد قیمتی مورد بازگشایی قرار می گیرد. همچنان که لیدر گروه یعنی ایران خودرو پس از اعلام تعدیل منفی 74 درصدی سود برآوردی 221 ریالی در نهایت در روز بازگشایی یعنی چهارشنبه هفته گذشته با افت حدود 3.5 درصدی مواجه شد. همین وضعیت در نحوه بازگشایی شرکت های هم گروه نیز مشاهده می شود. به گونه ای که شرکت سایپا طی دوره مذکور با تقلیل سود برآوردی 4 ریالی به زیان 145 ریالی تقریباً همان افت حدود 3.5 درصدی قیمت سهام را در روز بازگشایی تجربه کرد.

از همه جالبتر آنکه شرکت زامیاد پس از اعلام تغییر سود 25 ریالی به زیان 272 ریالی بر اساس عملکرد شش ماهه اول امسال طی روز یکشنبه هفته جاری با رشد قیمتی بیش از پنج درصدی به تابلوی معاملات بازگشت. حال آنکه در این شرایط گروه خودرو پس از بازگشت به تابلوی معاملات به مدد برنامه های ایران خودرو جهت مشارکت با شرکت خودروساز فرانسوی با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شده اند و اغلب نمادها طی روز گذشته با پایداری صف خرید سهام به کار خود پایان دادند.

این در حالی است که شرکت تولید محور خودرو به عنوان دیگر هم گروهی این شرکت ها یا برخی از سهام شرکت های فعال در بورس علیرغم ارائه گزارش عملکرد مناسب مورد بی توجهی سهامداران قرار گرفته اند و روند قیمتی را پشت سر می گذارند که درخور عملکرد قابل قبول آنها طی نیمه اول امسال نیست. جالب است بدانید که "خمحور" پس از اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی 10 ریالی به سود 31 ریالی، روند منفی قیمتی را سپری می کند.

از این رو، عاملان تشدید افت چند وقت اخیر قیمت سهام شرکت ها در بازار سرمایه که به لطف گزارش های نامطلوب آنها سرمایه بسیاری از سهامداران در نتیجه کاهش ارزش سهام شرکت ها ذوب شد، در شرایط فعلی و پس از بازگشت به بازار سرمایه با بی اعتنایی در مقصر بودن آنها در روند منفی شکل گرفته و نحوه گزارش های مالی منتشر شده، مسیر صعودی را طی می کنند و فعالان بازار سرمایه با برگشت خود به بورس علیرغم تولید خودروهایی بی کیفیت و توان قدرت پایین، موتور محرک بورس را روشن کردند و این شرکت ها علیرغم وضعیت بنیادی نامناسب مورد توجه سهامداران قرار گرفته اند.

به نظر می رسد قیمت سهام شرکت های خودوریی نیز همچون محصولات تولیدی آنها بی کیفیت اما با ظاهری آراسته است و سهامداران و فعالان بازار سرمایه که طی 20 ماهه اخیر عایدی جز زیان از سرمایه گذاری های خود بدست نیاورده اند، با بی توجهی به این موضوع در صف تقاضا برای خرید سهام شرکت های خودرویی می نشینند تا بهره ای هر چند اندک از رشد قیمتی سهام آنها ببرند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
یهعی واقعا شما معتقدید که اینها کار چند تا سهامدار حقیقی است ؟کانلا مشخص هست که دست دولت چقدر در بازار سرمایه دخالت دارد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
بازار بورس یه بازار آینده نگر هست. به نوشته خود شما قبل از ارسال گزارشهای شش ماهه خودروسازها، تعدیل منفی رو پیش بینی و پیش خور کرده بود (پایین آمدن خودرو تا 170 تومن). پس خیلی عجیب نیست که بعد از بازگشایی افت قابل توجهی نداشتیم. از طرفی با افزایش احتمال اجرایی شدن برجام و مشارکت خودروسازهای خارجی و حمایت دولت از خودروسازها این افزایش ها هم طبیعی هستند. به شرطی که خیلی هیجانی نباشند که تا به امروز نبودن.
ناشناس
-
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
خودرو سازان آينده دارترين سهام بازارند
چشم عادل
ROMANIA
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
چه کسی محاسبه میکند ملک ایرانخودرو فقط در جاده مخصوص چقدر ارزش دارد ؟ پس نتیجه میگیریم بدون تجهیزات ارزش هرسهم خیلی بیشتر از فعالیت روزانه است بدانید قیمت سهم اینجور نمیماند در فروش سهم عاقلانه تصمیم بگیرید .
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
کار درست رو مردم میکنن که سهام طلایی این شرکت ها رو میخرن. بورس نیوز اینها ادعاهای بی پایه و اساسی که تو داری میگی. واقعیت چیز دیگه است. سهام خودروسازی انحصاری ایران اندازه طلا ارزش داره . در آینده نزدیک اینو می بینی
ناشناس
سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
طلایی بله برای خودشان اینها ملت را از لحاظ اقتصادی تحت کنترل دلران عمرا بزارن ملت از قیمت های طلایی سرخوش شوند میگید نه این اینده و ببینید ان را
ایینستین
سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
دقیقا همینطوره همانطور که حالا که مشخص شده بازار کلا دست حقوقی هاست و حقوقی هم اگثرا دولتی
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
بهتر نیست واقعیت را در نظر داشت بیشتر قیمت در سهام این گروه افت واقعی خود را کرده بودند ، یعنی انتطار داشتید سایپا 100 ت روز عرضه 50 ت باشد و غیره ، بازار هم هوش دارد اینقدر هم ... نیست به هر صورت این گروه آینده خوبی دارد چون به نظر میرسد تمام خودرو سازان را به بخش خصوصی واگذار کنند .