بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
در شرایطی که اکثر قریب به اتفاق شرکت های فعال در بازار سرمایه عملکرد بسیار مناسبی را متأثر از شرایط نابه سامان بازار فروش محصولات و خدمات ناشی از رکود اقتصادی از خود به نمایش گذاشته اند، مجموعه هایی همچون شیشه همدان وجود دارند که علیرغم عدم مجهز بودن واحدهای تولیدی، مناسب عمل کردند و تا حد توان از ظرفیت های تولیدی موجود در مجموعه بهره برده اند.
کد خبر : ۱۵۶۵۵۴
نویسنده :
جمشیدی
همزمان با آغاز فصل پاییز و اتمام دوره فعالیت شرکت های فعال در بازار سرمایه طی شش ماهه اول سال، شرکت های بورسی اقدام به تهیه و ارسال گزارش عملکرد خود طی مدت مذکور می کنند تا سهامداران و معامله گران از دستاوردها و نحوه فعالیت شرکت ها مطلع شوند و مابقی سال بر اساس بررسی صورت های مالی و عملکرد شرکت ها که در نیمه اول به نمایش گذاشته اند، اقدام به سرمایه گذاری کنند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در شرایطی که اکثر قریب به اتفاق شرکت های فعال در بازار سرمایه عملکرد بسیار مناسبی را متأثر از شرایط نابه سامان بازار فروش محصولات و خدمات ناشی از رکود اقتصادی از خود به نمایش گذاشته اند، مجموعه هایی همچون شیشه همدان وجود دارند که علیرغم عدم مجهز بودن واحدهای تولیدی، مناسب عمل کردند و تا حد توان از ظرفیت های تولیدی موجود در مجموعه بهره برده اند.

بر اساس اطلاعات موجود و اظهارات درج شده در صورت های مالی شرکت شیشه همدان عمر فعالیت کوره واحد دو یکی از خطوط تولیدی این شرکت در حالی پایان سال 86 می باشد که "کهمدا" به دلیل عدم وجود نقدینگی کافی برای تجهیز واحد تولیدی همچنان از کوره مذکور در فرآیند تولید محصولات استفاده می کند. چرا که جایگزین کردن کوره جدید نیازمند تأمین مالی ناشی از هزینه خرید و نصب کوره از کشورهای خارجی است که تاکنون شرایط برای انجام این امر فراهم نشده است.

بر این اساس شرکت شیشه همدان هر سال در بودجه سال مالی خود مفروضاتی همچون توقف کوره واحد دو به مدت پنج ماه را لحاظ می کند و برنامه های آتی شرکت را با نگرشی محتاطانه به دلیل احتمال توقف کوره و در پی آن کاهش مقدار تولید و فروش محصولات ارائه می دهد تا درصورتیکه وضعیت سودآوری شرکت به دلایل مذکور به مخاطره افتاد، سهامداران شرکت متضرر نشوند. چرا که اتمام عمر مفید کوره واحد دو خطری است که همواره وضعیت عملیاتی و سودآوری شرکت را به مخاطره می اندازد و توقف یکباره آن می تواند عاملی برای افت تولید و سودآوری شرکت و در پی آن عدم تحقق برآورد ها و برنامه های تدوین شده برای یک سال فعالیت باشد.

از این رو، در شرایطی که بسیاری از شرکت ها سود برآوردی ابتدای سال جاری خود را به زیان تبدیل کرده اند و یا پوشش اندک سود برآوردی را برای سهامداران خود به ارمغان آوردند، اما شرکت شیشه همدان گام به گام در مسیر سودآوری پیش رفته است.

همچنان که بررسی صورت های مالی عملکرد میاندوره ای شرکت از ابتدای سال گذشته تاکنون بوضوح بیانگر این موضوع است. بطوریکه شرکت شیشه همدان در حالی اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 خرداد ماه سال 94 را با برآورد سود 1285 ریالی ارائه کرده که در نهایت طی عملکرد 12 ماهه خود با رشد حدود 12 درصدی موفق به تحقق سود 1433 ریالی شده است. حال آنکه شرکت طی فعالیت یک ساله با بهره برداری از ظرفیت تولید کوره واحد دو، هیچ توقفی در فرآیند تولید محصولات اعمال نکرده است.

به گونه ای که، شرکت میزان تولید در بودجه سال مالی جاری را بر اساس میانگین تولید 10 ماهه سال با فرض امکان حفظ و نگهداری کوره واحد (2) تا پایان فروردین ماه 95 جهت انجام تعمیرات اساسی (تعمیرات سرد)، به میزان 64 هزار تن برای سال مالی منتهی به 31 خرداد ماه 95 پیش بینی کرده است.

بر این اساس، بودجه سال مالی 95 شرکت شیشه همدان در حالی با پیش بینی سود 1017 ریالی تدوین شده که "کهمدا" با تعدیل مثبت 14 درصدی سود برآوردی بر اساس عملکرد سه ماهه نخست سال مالی جاری موفق به پوشش 34 درصدی سود برآوردی گردیده است.

البته ناگفته نماند که عواملی همچون افزایش درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها، افزایش پنج درصدی نرخ فروش محصولات و درآمدهای متفرقه در روند رو به رشد سودآوری شرکت موثر واقع شده است.

بر این اساس می توان گفت شرکت شیشه همدان با نگاهی واقعی به پتانسیل های موجود در شرکت برای تولید و فعالیت اقدام به برآورد برنامه های آتی خود در طول یک سال فعالیت نموده تا با توجه به شرایطی که در واحدهای تولیدی آن وجود دارد، از ضرر و زیان احتمالی سهامداران جلوگیری بعمل آید و امید واهی به سهامداران خود ندهد به نظر می رسد در شرایط فعلی که اقتصاد کشور در رکود عمیق فرو رفته و صنایع قدرتمند و مطرح کشور بواسطه رکود اقتصادی زیان ده شدند و بازار سرمایه نیز حال و روز خوشی ندارد. بد نیست که مدیران شرکت ها برنامه های آتی خود را با توجه به پتانسیل های موجود تدوین کنند تا سراب رشد سودآوری برای سهامداران ترسیم نشود و اعتماد و اطمینان آنها از بین نرود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۴
بورس نيوز جان، هروقت يه خبر مثبت از شيشه همدان زدى قيمتش ريخته. چرا؟!