بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
در پی بررسی 5 ساله روند قیمتی

ریگ در کفش "وملی"

یکی از شرکت هایی که بنظر می رسید مسئولین بورس با حساسیت بیشتری اتفاقات و روند آن را دنبال کنند شرکت گروه صنعتی ملی با نماد "وملی" است که خیلی آرام و بی صدا در حال طی کردن روند شبهه ناک خود می باشد.
کد خبر : ۱۵۶۶۶۸
نویسنده :
بابک آموخته

یکی از مهمترین خط قرمزهای مسئولین بازار سرمایه کشور از گذشته تا به امروز موضوع سفته بازی و دستکاری قیمتی در سهام شرکت ها بوده بطوریکه در گذشته اگر کوچکترین شائبه ای از دستکاری قیمتی در سهام یک شرکت به وجود می آمد مسئولین بورس با توقف نماد آن شرکت درخواست ارایه اطلاعیه شفاف سازی از مدیران آن شرکت را می کردند، اما متأسفانه طی مدت اخیر در برخی نمادها این گونه اقدامات بسیار کمتر از گذشته از سوی ناظرین دیده شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، یکی از شرکت هایی که بنظر می رسید مسئولین بورس با حساسیت بیشتری اتفاقات و روند آن را دنبال کنند شرکت گروه صنعتی ملی با نماد "وملی" است که خیلی آرام و بی صدا در حال طی کردن روند شبهه ناک خود می باشد.

اصلی ترین دستاویز این شرکت فعال در بازار دوم بورس که سبب نوسانات شدید قیمتی آن شده، میران سهام شناور "وملی" در بورس می باشد که اکنون 3 درصد بوده و 96 درصد آن تحت مالکیت صندوق بازنشستگی کشور می باشد و این اختیار را به سفته بازان می دهد تا هر گونه که تمایل دارند با این شرکت در بازار رفتار نمایند.

حال به بیان برخی اتفاقات قیمتی که برای این نماد تا به امروز رقم زده شده می پردازیم تا راحت تر بتوان درک درستی از نحوه بازی قیمتی در سهامی که شناوری آن اندک است، داشت.

شرکت گروه صنعتی ملی پس از یک بازی قیمتی جانانه ای که در 23 خرداد ماه سال 88 برای آن آغاز می شود و موجبات رشد بیش از 52 درصدی آن را فرآهم می کند تازه از فردای همان روز روند صعودی را در نرخ 100 تومان آغاز می کند نرخی که به واسطه رشد 52 درصدی این سهام با حجم معامله اندک 75 هزار سهمی بعد از بازگشایی نماد بدست می آید. شاید بتوان این روز را نقطه عطف کسب بازدهی های قابل توجه عده ای از ما بهتران در این نماد نامید.

این شرکت از همان روز روند صعودی خود را آغاز می کند و ظرف مدت یکسال و چند ماه در تاریخ 26 مهر ماه سال 89 در نرخ 935 تومان با حجم معامله بیش از 11 میلیون سهمی به تعادل می رسد، در نظر داشته باشید که این سهم طی مدت رشد قیمت مذکور تنها 5 روز کاری با حجم بیش از 100 هزار سهمی مواجه شده است و در مابقی روزهای معاملاتی حجم معاملات این نماد بطور میانگین کمتر از 10000 هزار سهم بوده است.

حال باز می گردیم به ادامه روند معاملاتی این نماد از تاریخ تعادل و معامله بیش از 11 میلیون سهمی.

"وملی" از تاریخ 1389.08.01 یعنی 4 روز پس از تعادل، وارد فاز نزولی شدید شده و در صف فروش قفل می شود بطوریکه این روند با حجم معامله روزانه کمتر از 5 هزار سهم بطور میانگین تا تاریخ 17 دی ماه سال 91 ادامه می یابد و در تمام این مدت فقط قانون رفع گره معاملاتی باعث افت قیمت سهام می شود و این سهم هیچگاه به تعادل نمی رسد تا اینکه تاریخ تکرار می شود اما اینبار بر عکس دفعه گذشته.

بطوریکه نماد شرکت گروه صنعتی ملی پس از مشمول شدن قانون رفع گره معاملاتی برای دو روز پیاپی سرانجام 17 دی ماه 91 برای تعدیل منفی متوقف و در تاریخ 3 بهمن همان سال با افت قیمت 66.5 درصدی مجدداً در نرخ 160 تومان در تابلوی معاملات آرام می گیرد. اما علامت سوال دوم بزرگ در این هنگام حجم معامله بیش از 8 میلیون و 700 هزار سهمی در آن روز می باشد، علامت سوالی که به فاصله یک روز پاسخ آن برای اهالی تالار مشخص می گردد.

چرا که "وملی" از فردای آن روز در صف خرید قفل می شود تا اینکه در تاریخ 16 بهمن ماه 91 یعنی هفت روز پس از بازگشایی مجدداً با حجم معامله 8 میلیون سهمی مواجه می شود و همچنان به روند صعوی خود ادامه می دهد. جالب است بدانید که این 8 میلیون سهام از یک کد حقوقی به یک حقوقی دیگر انتقال پیدا کرده است.

اما از شعبده بازی قشنگ این شرکت زمانی رونمایی می شود که دو روز کاری بعد از این معامله و در تاریخ 18 بهمن نماد "وملی" متوقف و در تاریخ 29 بهمن ماه با رشد قیمتی بیش از 61 درصدی با نرخ 270 تومان دوباره به تابلو معاملات باز می گردد. اما اینبار دیگر خبری از حجم معاملات سنگین در روز بازگشایی نبود، شاید خبر آمده بود که خبری در راه است.

خلاصه بگویم این روند تا نرخ 301 تومان در تاریخ 20 اسفند ماه 92 ادامه می یابد تا اینکه در این روز سرانجام تعادل قیمتی بدون انجام معاملات قابل توجه در این نماد شکل می گیرد.

بر این اساس، "وملی" برای مدت 6 ماه در استراحت بدون افت قیمتی بسر می برد و در تمام این مدت محدوده 290 تومان تا 314 تومان آن حمایت می شود. شایان ذکر است که در تمام طول مدت مذکور بالاترین حجم معامله این نماد 50 هزار سهم بوده و در مابقی موارد اغلب زیر 3 هزار سهم معامله شده است.

سرانجام بعد از استراحت 6 ماهه، مجدداً "وملی" در تاریخ 6 مهرماه 92 از جا بر می خیزد و روند خود را از نرخ 300 تومان یعنی همان نرخ 6 ماه پیش آغاز می کند، شاید دیگر نیازی به گفتن نباشد که این نماد در صف خرید و عدم عرضه سهام توسط سهامدار عمده قفل می شود و به همت قانون رفع گره معاملاتی پله های صعودی را یکی پس از دیگر طی می کند. اتفاقی که تا به اینجای مطلب در هر دو روند صعودی و نزولی زیاد بیان کردیم.

اما در نهایت سهام 300 تومانی "وملی" در تاریخ 11 خرداد ماه 93 در نرخ 694 تومان یعنی بازدهی حدوداً 130 درصدی در 9 ماه دوباره آرا می گیرد تا باز هم صف فروش و افت قیمت تکرار شود. اما در همین روزهای منفی برنامه بعدی سهامدار این شرکت برای اجرای سناریوی صعود مجدد پی ریزی می شود، برنامه ای که اینبار بنا به هر دلیلی یکسال و 20 روز بطول می انجامد تا پس از تغییر و تحولات مدیریتی در این شرکت نرخ 418 تومان به عنوان رقم پایه اجرای سناریو صعود بعدی برای این سهم انتخاب گردد، سناریویی که از 9 تیر ماه سال جاری در حافظ مجدداً اجرا و تا همین امروز هم سکانس های آن در حالیکه نرخ این سهم به 727 تومان رسیده برای اهالی تالار قابل مشاهده است.

از سهامی که با دارا بودن بیش از 247 میلیون سهم امروز تنها شاهد سهام شناوری 7.5 میلیون سهمی در بورس یعنی 3 درصد از 20 درصد شناوری مورد نظر مسئولین بورس است بیش از این هم انتظار نمی رود.

راستی چقدر این میزان سهام شناور به آن رقم 8 میلیون معامله ای که داستانش را پیش تر گفتیم نزدیک است. جلل خالق.

شاید وقت آن رسیده باشد تا مسئولین بازار سرمایه به این موضوع رسیدگی کنند و با توجه به اینکه سهم شناور این نماد بسیار اندک است سهامدار عمده را وادار به عرضه برای رسیدن به حد نصاب لازم سهام شناور بکنند.

و سوال آخر واقعاً نقش نظارت و سهامدار عمده در روندی که بیان شد چیست؟ و بالاخره چه کسی پاسخ می دهد که ریگی در کفش "وملی" هست یا خیر؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
ROMANIA
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
یک عده در بورس با پول همین سهامدارهای حقیقی که در شرکتهاو صندوقها سرمایه گذاری کردند جولان می دهند شرکتهای که 3و4 برابر سرمایه خود زیان دارند را به بالا ترین قیمت می رسانند مثال ثنوسای چند وقت پیش شپلی قجام ولی در عوض شرکتهای که سود خوب دارند مثل ثشاهد زیر مجموعه ثمسکن یعنی یک عده بورس را از راه اصلی منحرف کردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
این سهم 949 ریال سود پیش بینی کرده! باید نزولی باشه؟
ناشناس
ESTONIA
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
لطفا در ارتباط با سفته بازی شکل گرفته در قصفها هم تحقیقی صورت دهید. با تشکر
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
بورس نیوز لطفا سهم شتهران هم پیگیری کنید که حدود یکسال هرروز صف خرید هست.من فکر میکنم خط قرمز مسئولین بازار سرمایه موارد دیگری باشد متاسفانه!!!!
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
من دارم تو نداری بیخیال بورس نیاز چشماتو باز کن قند اصفهان قند قزوین دعبید نبروج شپلی شتهران این همه سهم
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
بابا یکی قصفها ببینه با 1 میلیون صف از 200 به 500 رسیده با همین سفته بازی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
شبيه اين موارد متاسفانه در بورس ما زياد هست و هيچ برخوردي هم با متخلفان نميشه. شركتهايي كه تعديل منفي يا مثبت ميدهند و بعد از مدت كوتاهي برعكسش را اعلام ميكنند و افراديكه قبل از اعلام تعديلات از خبرها اطلاع دارند و ...
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱
پیگیری این زد و بندها در "وملی" از طریق ناظرین بورس و مجازات چپاولگران سهامداران جزء از همه جا بیخبر نه تنها سخت نیست، بلکه بسیار ساده است. حالا چرا اقدام نمی شود؟ جواب این هم سخت نیست. چون شرکای آنها در جایی لانه کرده اند که مانع پیگیری می شوند.
محب ندرلو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۶
تنها راه رسیدگی به حسابهای بانکی ناظران واطرافیانشون میباشدکه بعذاز این اعمال بشود