بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
در گفتگو با یک کارشناس صنعت پتروشیمی مطرح شد:

بررسی گزارش عملکرد نیمه اول امسال واحد های پتروشیمی

در یک سال و نیم گذشته که قیمت نفت روند کاهشی شدیدی را در پیش گرفت، در پی آن قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی کاهش یافت که البته میزان این کاهش با توجه به نوع محصولات متفاوت بوده است.
کد خبر : ۱۵۶۶۹۳
نویسنده :
جمشیدی
گزارش عملکرد شرکت ها طی نیمه اول امسال در حالی یکی پس از دیگری منتشر شد که اغلب این گزارش ها با برآورد نکردن انتطارات سهامداران موجب نا امیدی بیشتر آنها نسبت به آینده بازار سرمایه گردید. این در حالی است که در این میان شرکت های پتروشیمی که در پی افزایش قابل توجه نرخ خوراک مصرفی آنها با چالش های متعددی مواجه شدند و بموجب آن انتظار می رفت تا رفته رفته با کاهش روند سودآوری روبرو شوند، اما گزارش های مناسبی را طی عملکرد شش ماهه اول امسال از خود به نمایش گذاشتند. گزارشاتی که به نظر می رسد از نگاه و توجه فعالان بازار سرمایه پنهان مانده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در این شرایط این سوال مطرح می شود که از نگاه فعالان بازار سرمایه و کارشناسان آیا گزارش های منتشر شده توسط واحدهای پتروشیمی انتظارات سهامداران را برآورد کرده و بهترین عملکرد از آن کدام واحد پتروشیمی است؟

در همین ارتباط، یک کارشناس صنعت پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در یک سال و نیم گذشته که قیمت نفت روند کاهشی شدیدی را در پیش گرفت، در پی آن قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی کاهش یافت که البته میزان این کاهش با توجه به نوع محصولات متفاوت بوده است. در چنین وضعیتی، شرکت هایی که نرخ خوراک آن ها نیز تابعی از نرخ نفت باشد میزان زیان آن ها ناشی از کاهش قیمت محصولات با افت نرخ خرید مواد اولیه جبران خواهد شد. این در حالی است که نرخ خوراک اکثر واحد های پتروشیمی داخلی که گاز متان مصرف می کنند، با مصوبه سال گذشته وزارت نفت به عنوان سوخت مصرفی1320 ریال به ازای هر متر مکعب و برای مصرف به عنوان ماده اولیه، 13 سنت به ازای هر متر مکعب با نرخ دلار مبادلاتی تعیین گردید. از طرفی نرخ دلار مبادلاتی نیز طی سال جاری با توجه به سیاست های دولت روند افزایشی داشت و از 2650 در سال گذشته تا مرز 3000 تومان بالا رفت.

حمید یثربی افزود: با توجه به کاهش مبلغ فروش ناشی از کاهش نرخ جهانی، و از طرفی افزایش قیمت خوراک، انتظار کاهش سود از پتروشیمی ها می رود. مسئولین صنعت پتروشیمی همچنان بر کاهش نرخ 13 سنت به نرخی بین 8 تا 10 سنت تاکید دارند و حتی 4 وزیر دولت در نامه ای یکی از علل ریزش بورس را افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها برشمردند. در شرایط فعلی نرخ خوراک پتروشیمی ها برای سال 94 همچنان نامعلوم است و از طرف وزارت نفت اعلام شده که تا بیستم آبان ماه تکلیف نهایی خواهد شد.

وی در خصوص نرخ خوراک مصرفی لحاظ شده در بودجه شرکت های پتروشیمی اظهار داشت: سردرگرمی نرخ خوراک و از طرفی تغییرات مداوم نرخ ارز مبادلاتی، به گونه ای بوده است که در دوره اخیر شرکت های کمی اقدام به ارائه پیش بینی عملکرد کردند و تنها به ارائه صورتهای مالی میاندوره ای اکتفا نمودند که در این صورت ها نیز شرکت ها اطلاعاتی در خصوص مواد اولیه مصرفی افشا نمی کنند. بنابراین نمی توان بطور دقیق پی به نرخ اعمال شده از سوی شرکت ها در گزارش واقعی شش ماهه و نرخ مدنظر آن ها در بودجه اعلامی برد.

این کارشناس بازار سرمایه پیرامون اعمال اثر مثبت احتمالی بر سودآوری شرکت های پتروشیمی در صورت کاهش نرخ خوراک مصرفی آن ها گفت: در این میان شرکت های پتروشیمی کرمانشاه و پتروشیمی شیراز، نرخ گاز خوراک مصرفی خود را 3445 ریال درنظر گرفته اند. در واقع این دو شرکت نرخ هر متر مکعب گاز را 13 سنت فرض کرده اند اما نرخ دلار مبنای محاسبه را 2650 تومان لحاظ نمودند. با توجه به نرخ های کنونی دلار دولتی که در حدود 3000 تومان می باشد، در واقع این دو شرکت نرخ گاز مصرفی را مبلغی حدود 11.5 سنت در نظر گرفتند. بنابراین کاهش نرخ گاز به 10 سنت و پایین تر می تواند تاثیر مثبتی بر سودآوری این دو شرکت نسبت به بودجه های اعلامی در پی داشته باشد.

یثربی افزود: باید در خصوص نرخ خوراک مصرفی پتروشیمی ها بدان توجه کرد، افزایش ملایم نرخ دلار دولتی است که همچنان ادامه خواهد داشت. اگر چه برخی شرکت ها مانند پتروشیمی جم بخشی از محصولات خود را نیز بصورت بین مجتمعی و با نرخ ارز دولتی تسعیر می کنند اما افزایش این نرخ و همگرا شدن آن با نرخ ارز آزاد تاثیر منفی بر سود پتروشیمی ها وکاهش حاشیه سود آن ها خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گزارش عملکرد شش ماهه شرکت ها انتظارات سهامداران را برآورد کرده؟، گفت: در مجموع گزارش شش ماهه پتروشیمی ها مطابق انتظارات فعالان بازار سرمایه ارزیابی می شود و کلیه شرکت ها به دلیل کاهش قیمت فروش محصولات با افت مقدار فروش طی شش ماهه اول سال نسبت به دوره مشابه امسال قبل روبرو شدند و این موضوع در خصوص شرکت های تولیدکننده اوره مانند پتروشیمی شیراز و کرمانشاه شدیدتر بوده است. در این شرایط شرکت پتروشیمی مارون یک استثنا بود که با افزایش مناسب در مقدار فروش، مبلغ فروش آن نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایشی بود. شاید افزایش نرخ دلار آزاد که اخیرا از مرز 3500 تومان هم عبور کرده در شش ماهه دوم وضعیت فروش این شرکت ها را کمی بهتر کند.

در بهای تمام شده و حاشیه سود ناخالص اما وضعیت شرکت ها متفاوت بوده است. شرکت هایی گاز طبیعی مصرف می کنند با کاهش حاشیه سود روبرو شدند و در مقابل شرکت های پتروشیمی شازند و پتروشیمی جم که خوراک مایع مصرف می کنند با افزایش حاشیه سود مواجه گردیدند که این امر موجب شد تا شرکت های مصرف کننده خوراک مایع علیرغم کاهش مبلغ فروش بتوانند سودآوری خود را در سطوح پیش از کاهش نرخ جهانی حفظ کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر