بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
انتظار برای روند کاهشی سودآوری شرکت ها طی شش ماهه اول امسال در حالی تأثیر منفی بر روند قیمتی سهام آنها طی ماه های گذشته اعمال کرده بود که این امر در نحوه بازگشایی نماد معاملاتی آنها مشاهده شد و تقریباً اغلب شرکت ها با افت نامحسوس قیمت سهام به تابلوی معاملات بازگشتند.
کد خبر : ۱۵۶۶۹۴
نویسنده :
جمشیدی
نحوه فعالیت شرکت ها طی شش ماهه نخست امسال و گزارشهای عملکرد آنها طی این مدت مورد انتظار فعالان بازار سرمایه بود و سهامداران از ماه های گذشته انتشار چنین گزارشاتی را پیش بینی می کردند.

مدیر عامل موسسه حسابرسی حافظ گام با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: انتظار برای روند کاهشی سودآوری شرکت ها طی شش ماهه اول امسال در حالی تأثیر منفی بر روند قیمتی سهام آنها طی ماه های گذشته اعمال کرده بود که این امر در نحوه بازگشایی نماد معاملاتی آنها مشاهده شد و تقریباً اغلب شرکت ها با افت نامحسوس قیمت سهام به تابلوی معاملات بازگشتند.

حسین شیخی افزود: کارشناسان اقتصادی از دو سال گذشته بارها عنوان کرده بودند که خروج از رکود اقتصادی بسیار دشوارتر از خروج از تورم است، اما با این حال مسئولان اقتصادی توجهی نکردند و فعالیت صنایع و شرکت ها در پی عدم اتخاذ سیاست های کارآمد برای جلوگیری از رکود اقتصادی تحت الشعاع قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در گزارش های شش ماهه شرکت هاتمام واقعیت های اقتصادی منعکس نگردیده، در این خصوص ابراز داشت: به صورت های مالی شرکت ها که نگاه می کنیم در می یابیم که هزینه مالی اکثر شرکت ها رابا بحران مواجه ساخته و با این اوصاف گزارشات پایان سال شرکتها وضعیت بهتری نخواهدداشت.

در این شرایط ارز آماده حرکت در مسیر صعودی است و در صورت کاهش نرخ بهره ریسک روانه شدن نقدینگی به سمت بازار ارز وجود دارد که این امر موجب می شود تا نقدینگی به سمت تولید و صنایع سوق نیابد.

وی افزود: در شرایط اقتصادی فعلی ارائه بسته های اقتصادی نمی تواند کارساز باشد. چرا که وضع اقتصادی و توان خرید مردم به اندازه ای نامناسب است که نمی توان تقاضا را از سوی این بخش از جامعه تحریک کرد. بر این اساس می بایست از بنگاه ها و شرکت ها حمایت شود و بهای تمام شده تولید محصولات کاهش و در مقابل کیفیت تولیدات افزایش یابد و لازمه افزایش تقاضا سرمایه گذاری است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دولت درآمدی برای سرمایه گذاری ندارد، در این خصوص اظهار داشت: در حالی درآمد دولت 25 میلیارد دلار محاسبه می شود که از این مبلغ حدود 21میلیارد دلار صرف پرداخت یارانه می شود و منابع مالی لازم برای دولت جهت سرمایه گذاری باقی نمی ماند. در این شرایط سرمایه گذاران خارجی نیز به دلیل عدم فراهم بودن بسترهای لازم برای سرمایه گذاری، تمایلی برای تزریق نقدینگی و سرمایه گذاری در اقتصاد کشورمان ندارند.

مدیر عامل موسسه حسابرسی حافظ گام با اشاره به اینکه دست یابی به رونق اقتصادی نیاز به گذر زمان دارد و طی سال های آینده محقق می شود، گفت: دولت تفکر اشتباهی نسبت به صنعت پتروشیمی دارد و تنها به ارزش اسمی آنها توجه می کند. حال آنکه به طور قطع کاهش نرخ خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی به نفع دولت است و می تواند کاهش درآمدهای نفتی ناشی از افت بهای جهانی نفت را با درآمدهای ارزی حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی جبران کند. علاوه بر این، دولت می تواند سهام شرکت های پتروشیمی را در بازار سرمایه عرضه کند و درآمدهایی از این محل دریافت نماید.

شیخی در خاتمه به نرخ بهره بانکی اشاره کرد و ابراز داشت: نرخ سود بانکی در حالی از سوی بانک ها حدود 20 تا 23 درصد اعلام می شود که در این شرایط اغلب فعالان بازار سرمایه مترصد فرصتی برای خروج از بازار و سرمایه گذاری در بانک ها هستند و تمایلی برا ی ورود به بازار سرمایه ندارند. علاوه بر این، در خصوص کاهش نرخ بهره بانکی که در بسته اقتصادی عنوان شده باید گفت که در صورتیکه وضعیت کشورمان را با کشورهای اروپایی و آمریکا مقایسه کنیم، در می یابیم که کاهش نیم درصدی نرخ بهره در اقتصاد کشورهای مذکور تأثیر بسزایی دارد. حال آنکه کاهش دو درصدی این نرخ در اقتصاد کشورمان اثرمهمی ایجاد نمی کند و نیازمند کاهش 10 درصدی نرخ بهره هستیم که در شرایط فعلی امکان پذیر نیست. چرا که در صورت تحقق آن سرمایه ها روانه بازار نخواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
به همین راحتی پول وارد بورس کردیم و دولت را پولدار کردیم دیدید که با پول و سرمایه سهامداران چه کردند حالا مجبور شدن طرح کالایی راه بیندازن ولی ما دیگر نه در بازار سرمایه ور نه در این طرح پولی به دولت نخواهیم داد خود دولتمردان بروند و کالا بخرند
امینی
ROMANIA
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
نمی دانم چرا سهامدارها برای خرید سهام با پی ای پائین ترسیده اند چون خرید سهامدر بورس دوطرف سود است طرف اول سود می دهند طرف دوم اگر سود به زیان تبدیل شد مثلا 3 برابر ارزش شرکت مثل شپلی لازما پیام خپارس وخیلیهای دیگر آقایانی هستند به داد شما برسند همین سهاها را به چندین برابر قیمت از شما بخرند این دیگه ترسی ندارد ولی نا گفته نماند تا به 3 الی4 برابر شرکت زیان اباشته نرسیده باید صبر کرد