بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
مستطيل شيشه اي تالار

ساعت شنی بورس فعال شد

رشد 36 واحدی شاخص کل بورس در معاملات روز جاری سبب بازگشت این نماگر به مدار 63 هزار واحدی شد، بازگشتی که به مثابه لبه تیغ راه رفتن است چرا که در حال حاضر شاخص کل بورس نه حاشیه امنی برای ماندن در کانال 63 هزار واحدی دارد و نه تضمینی برای عدم بازگشت به مدار 62 هزار واحدی.
کد خبر : ۱۵۶۸۴۱
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز دو شنبه 94.08.18 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 16 واحد افزایش به رقم 44001 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 130 واحد افزایش عدد 138516 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 14 واحد افزایش به رقم 24662 واحد رسيد.

همچنین در این روز "پارسان" با 30 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 14 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد افزایش به رقم 702 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1277 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 733 میلیارد ریال رسید.

رشد 36 واحدی شاخص کل بورس در معاملات روز جاری سبب بازگشت این نماگر به مدار 63 هزار واحدی شد، بازگشتی که به مثابه لبه تیغ راه رفتن است چرا که در حال حاضر شاخص کل بورس نه حاشیه امنی برای ماندن در کانال 63 هزار واحدی دارد و نه تضمینی برای عدم بازگشت به مدار 62 هزار واحدی.

بر اساس گزارش بورس نیوز، اولین تأثیرات اجرای بسته اقتصادی جدید برای خروج از رکود طی روز جاری با موفقیت به انجام رسید بطوریکه با آغاز عملیاتی شدن طرح جدید فروش خودرو با وام 25 میلیونی، تا این لحظه بیش از 5 هزار خودرو به فروش رفته که نشان از استقبال خوب مردم از این طرح دارد اما نکته قابل توجه آنجاست که در معاملات بازار سرمایه امروز، سهام شرکت های خودرویی هیچ واکنشی نسبت به این موضوع از خود نشان ندادند و کار خود را با روند نزولی به پایان بردند، اهالی تالار معتقدند این بی تفاوتی بازار نسبت به کم رنگ شدن بزرگترین مشکل این روزهای خودروسازان زنگ خطری است برای مسئولین اقتصاد در جهت احتمال تداوم این روند با اجرای دیگر بندهای بسته اقتصادی جدید در بازار سرمایه که باید فکری به حال آن شود.

البته قبل از این اتفاق واکنش بازار به نرخ جدید 18 درصدی سپرده بانکی هم قابل تأمل بود.

به هر حال هوشمندی بازار سرمایه و فعالان آن در مواجه با برخی مسایل اقتصادی باعث بروز چنین رفتارهایی در بورس می شود چرا که شاید کمتر کسی است که نداند هزینه مالی فوق سنگین دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو آنچنان بر سر سودآوری این شرکت ها سایه افکنده که اجازه ندهد چنین مسکن های موقتی درمانی برای درد کهنه این شرکت ها نباشد.

اما بشنوید از یک اتفاق قابل توجه در معاملات روز جاری بازار ارز.

امروز در حال رشد نرخ دلار به رقم 3560 تومان در بازار ارز بودیم که شاید کمتر کسی توقع چنین موضوعی را در روزهای پایانی باقی مانده تا اجرای برجام داشت.

جالب است که بازارهای متأثر از این اتفاق مثبت نه تنها واکنش مطلوبی نداشته اند بلکه حتی واکنش عکس هم خود نشان داده اند که بازار سرمایه و روند آن بهترین مثال است حال آنکه بازار ارز که پیش بینی می شد با اجرای برجام روند با ثبات تر در جهت نزول را در پیش گیرد هم اکنون جور بازار سرمایه را در طی کردن روند صعودی می کشد و این یعنی همچنان اقتصاد ایران از منطق و مبنای عقلایی پیروی نمی کند شاید هم در پس پرده چیزی دیگر است که ما از آن بی خبریم.

در مجموع بازار سرمایه زمان زیادی برای ایستادن دوباره و بازگرداندن امید و اعتماد از دست رفته ندارد. شاید بتوان گفت که ساعت شنی بورس شمارش ثانیه ها را آغاز کرده و به انتظار رسیدن حرکتی تازه و جدید نشسته است، حرکتی که بتواند اولین ماه زمستانی بورس را بهاری کند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عطا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
از اونجایی که بازار سهام تقریبا از سهامداران حقیقی جوگیر و غیر حرفه ای خالی شده ، حرفه ای های باقیمانده منتظرن ببینن آیا به عنوان مثال این روند اقبال وام خرید خودرو ادامه دار خواهد بود یا نه تا بعداز اون تصمیم بگیرن که چکار کنن.
در مورد نرخ دلار هم به احتمال زیاد همون دستهای پشت پرده هستند که با توجه به نزدیک شدن رفع تحریمها و گشایش های مالی که باعث افت واقعی نرخ دلار خواهد شد ، نرخ دلار رو افزایش دادن تا پس از حجوم دلارهای بلوکه شده نرخ از همون 3100-3200 مدنظرشون پایین تر نیاد.
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
توازپس پرده خبرداری ولی بدبختایی که ضرر دادندبیخبرند....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
مثل اینکه شماها حرف حساب حالیتون نیس. بابا جون با چه زبانی باید بگم که دولت هیچ اعتقادی به بورس نداره. والله والله والله دولت نمیخواد سهامدار روز خوش ببینه. وگرنه حقوقی بی... رو مجبور میکرد تا دست از این بازیهاشون بردارن.
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸
این آمار فروش 5000 خودرو در روز اول طرح دروغی بیش نیست . شخصا" امروز به نمایندگی ایران خودرو مراجعه کردم . با شرایطی که مغایر با اعلام اولیه بود مردم با اعتراض محل را ترک میکردند .
1- وام 7 ساله را به 4 سال تقلیل دادند .
2-شعار داده بودند که ضامن نمیخواد . اما حالا نمایندگی میگه هم ضامن میخواد و هم باید اعتبار سنجی کنیم و پرینت حساب جاری برای 30 گردش آخر را مطالبه میکرد .
3- شعار اولیه ارائه چک یا سفته بود . اما حالا منحصرا" چک از متقاصی و ضامن و تعهد دفتر خانه و ... میخواهند.
4- در شعار اولیه ادعای تحویل فوری بود . حالا فرغون ساز میگه حداقل !!! 1ماه و در صورت وصول وجه از بانک خودرو تحویل میشود .
بابا خالی بندی هم حدی داره . چرا با گزارش وزارن صنعت که خودش مسبب این بلبشو هست و آمار کذب میده توجه میکنید.
اگر متقاضی خرید امروز رفته باشه نماینگی . برای تهیه این مدارک اگر بتواند آماده کند چندین روز زمان میبرد . .حالا چطوری 5000 نفر موفق به ثبت نام شدند خدا عالم است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹
خدا از زبانت بشنود، ولی من اعتقاد دارم که همیشه در اوج نا امیدی و یاس همه چیز به یک باره تغیر میکنه و به قول شما بهار در زمستان . انشا ا..
حیدری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲
بازار سرمایه بسیار خوب می شود
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲
تا سود بانکی به زیر نرخ تورم یعنی کمتر از 12% نرسد بازار یورس و کل اقتصاد در سراشیبی سقوط خواهد بود. والسلام مابقی حرف مفت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۵
جابه‌جا‌یی‌های عمده در برخی سهم‌های بزرگ در روزهای اخیر دلیل ثبت نوسانات محدود شاخص بوده است
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
این تیتر را باید میزدی:
"شمارش معکوس برای اینکه مردم را برای n امین بار تلکه کنند شروع شد."