بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
مسلم به نظر می رسد که مشکل اصلی پالایشگاه ها وزارت نفت و چوبی است که این نهاد دولتی لای چرخ آنها می گذارد؛ نه خود صنعت و یا حتی وضعیت بازار سرمایه. بلکه مشکل عدم اجرای مواد و تبصره هایی از قانون بودجه است که به دلایلی نامعلوم به آنها عمل نمی شود.
کد خبر : ۱۵۶۸۴۸
نویسنده :
کیوان فر
رکود اقتصادی حاکم بر کلیت اقتصاد از یک سو و سیاست گذاری نهادهای دولتی و تصمیم گیرنده از سوی دیگر پای خود را بر گلوی شرکت ها و تولیدکنندگان گذاشته اند تا در این شرایط نا به سامان، فشار مضاعفی به این بخش از اقتصاد کشور وارد آید.

به گزارش بورس نیوز، این حقیقت تلخ در حالی در کشور وجود دارد که ادامه این سیاست ها نه تنها به رکود حاکم بر بازار دامن می زند، بلکه اعتراض سهامداران متضرر به این عملکرد را نیز در پی داشته است.

یکی از همین گروه هایی که در نتیجه عملکرد نامطلوب بدنه دولت با چالش هایی مواجه شده، شرکت های پالایشی هستند که این روزها مجموعه های بورسی واگذار شده مشمول اصل 44 قانون اساسی در همین گروه چوب وزرات نفت را لای چرخ خود می بینند.

اما نکته جالب توجه در رابطه با این گروه تخطی وزارت نفت از قوانین کلی و موارد مندرج در بودجه کل کشور می باشد که موجب اعتراض سهامداران پالایشگاه های بورسی شده است.


آقای وزیر؛ تقاضا برای عمل به قانون

اولین موردی که این وزارتخانه چندان در اجرای وظایف خود به نص قانون پایبند نبوده، ماده 2 آیین نامه اجرای بندهای الف و ی تبصره 2 قانون بودجه کل کشور است که بر مبنای آن بایستی قیمت نفت تحویلی به پالایشگاه های داخلی و مجتمع های پتروشیمی اعم از دولتی و خصوصی 95 درصد متوسط بهای محموله های صادراتی نفت مشابه در هر ماه شمسی محاسبه شود.

این ماده قانونی در حالی به صراحت وجود دارد که بارها و بارها پالایش و پخش به عنوان زیر مجموعه متبوع وزارت نفت در ابلاغ آن به پالایشگاه ها جهت ارایه صورت های مالی عملکرد این مجتمع ها به بورس با تأخیر های بعضاً چند ماهه عمل کرده که همین امر در توقف طولانی مدت نمادهای پالایشی بورس و تشدید رکود در بازار سرمایه عاملی مهم به شمار می رود.

علاوه بر این در جایی وزارت نفت قیمت نفت خام تحویلی به این شرکت ها را گران تر از قیمت نفت خام صادراتی فوب خلیج فارس محاسبه می کند که در مقابل فرآورده های تولیدی این مجتمع ها را ارزان تر از آنچه که هست، خریداری می کند!

اما چرا اجرای این بند برای زیر مجموعه وزارت نفت آنقدر سخت است که به تبع آن شاهد مشکلات متعدد برای سهامداران شرکت های پالایشی در بورس هستیم؟ ضمن اینکه در حالی این آیین نامه تخفیف پنج درصدی را برای قیمت نفت خام تحویلی به پالایشگاه های داخلی در نظر گرفته که طبق ابلاغیه های پالایش و پخش، قیمت نفت خام تحویلی به این مجتمع ها گران تر از قیمت نفت خام صادراتی تحویلی در خلیج فارس برای آنها محاسبه شده که همین عامل تأثیر قابل توجهی در کاهش سودآوری و حتی زیان دهی شرکت های پالایشی اعمال کرده است.

همچنین نکته دیگر درخصوص ماده 5 همین آیین نامه است که طبق آن وزارت نفت موظف شده در ابتدای هر ماه قیمت متوسط هر بشکه نفت تحویلی در ماه پیش از آن به هر یک از پالایشگاه های داخلی را با عنایت به کیفیت نفت تحویلی به آن پالایشگاه بر مبنای ماده 3 این آیین نامه محاسبه و برای اعمال حساب با پالایشگاه ها با ذکر نام هر پالایشگاه به شرکت پالایش و پخش ابلاغ کند.

ماده ای که بارها و بارها توسط وزارت نفت زیر پا گذاشته شده و هر از گاهی با چند ماه و حتی بیش از یکسال تأخیر اعلام می شود.

اما در نتیجه همین خروج از قانون و عدم توجه به آن، در حالی شاهد کاهش حدود 50 درصدی ارزش بازاری سهام شرکت های این گروه از تیر ماه سال 93 تاکنون هستیم که در مقابل وزیر نفت در صحبت های خود پیرامون شرکت های پالایشگاهی عنوان می کند که " از رانت خواری خوشم نمی آید."

اما سوالی که باید پرسید این است که آقای وزیر منظورتان کدام رانت است؟ آیا تقاضا برای عمل به قانون رانت محسوب می شود؟

آیا در این شرایط که در هر محفلی صحبت از سرمایه گذار خارجی است، فکر می کنید با چنین عملکردی توسط بدنه دولت و در رأس آن وزارت نفت شاهد حضور آنها در بازارهای ایران خواهیم بود؟

بدین ترتیب در این بین مسلم به نظر می رسد که مشکل اصلی پالایشگاه ها وزارت نفت و چوبی است که این نهاد دولتی لای چرخ آنها می گذارد؛ نه خود صنعت و یا حتی وضعیت بازار سرمایه. بلکه مشکل عدم اجرای مواد و تبصره هایی از قانون بودجه است که به دلایلی نامعلوم به آنها عمل نمی شود.

افزون بر اینکه در دنیا بخش خصوصی حمایت دولت را دارد و با سیاست هایی بدنه دولت کوچک می شود تا همزمان با بزرگ شدن بخش خصوصی، دولت بیشتر ایفا کننده نقش نظارتی خود باشد. اما در ایران گویا همیشه باید خلاف جهت آب شنا کرد. بطوریکه به نظر می رسد وزارت نفت قصد ندارد اجازه کوچک شدن بدنه دولت را بدهد و شاید هم بدش نمی آید سهام پالایشی ها را که طبق اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده، دوباره پس بگیرد.

اما نکته مهم اینجاست که اگر بندهای قانونی اشاره شده در متن بودجه از سوی مسئولان دولتی و وزارت نفت رعایت شوند، مشکلات پالایشگاه های خصوصی هم حل می شود.

در این میان اما وظیفه سازمان بورس چیست؟ نهادی که در پی بروز اختلافات پا بر جای وزارت نفت و شرکت ملی پخش و پالایش با مجتمع های پالایشگاهی، اقدام به توقف طولانی مدت نمادهای این گروه کرد. بطوریکه این سازمان در حالی بارها در زمان تشدید اختلافات در پایان هر فصل و به هنگام لزوم ارایه ابلاغیه های پالایش و پخش برای اعلام نرخ خوراک و فرآورده های نفتی به پالایشگاه ها به منظور تهیه صورت های عملکرد میان دوره ای پا به میدان گذشته و بر طبل برگزاری جلسات مشترک جهت حل و فصل این مشکلات همیشگی می کوبد، که شواهد تاکنون نشان داده این جلسات هیچگونه خروجی مثبتی که به نفع سهامداران این شرکت ها باشد، در پی نداشته است تا با این روال به دنبال افزایش بی اعتمادی ها نسبت به اقدامات نسنجیده وزارت نفت و عدم اقدام مؤثر از سوی سازمان بورس، سهام این گروه که روزگاری لیدر بی رقیب بازار سرمایه و بورس بودند، در حال حاضر بی توجهی سرمایه گذاران را نسبته به خود شاهد باشند.

اما آنچه که در نهایت پا بر جا باقی مانده، سیلی از اعتراضات سهامدارانی است که جدا از زیان هنگفت، هیچ چشم اندازی از آینده این صنعت ندارند و مدام واهمه این را در سر می پرورانند که هر لحظه این امکان هست که نمادهای این گروه به دلیل تغییرات با اهمیت که پی بردن به مثبت و منفی بودنش کار نسبتاً سختی است، متوقف شوند. شاید تأخیر اخیر آنها در ارایه صورت های مالی عملکرد شش ماهه سال 94 هم نمونه بارز دیگری از شرایط بلاتکلیفی و نامعلوم سهامداران این گروه باشد که لقلقه هر روز زبان آنها این است که "گزارش عملکرد پالایشگاه ها شاید این هفته بیاید، ..."


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
پیمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
با سلام خدمت دوستان عزیز
جالبش اینجاست که این دولت دولت قبلی رو به بی قانونی متهم میکرد.واقعا جالبه
ناشناس
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
جالب اینجاست که خود تو میری اینها رو هی انتخاب میکنی
ناشناس
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۶
به نظرم جناب زنگنه و نعمت زاده در این دولت دارند انتقام 8 ساله را می گیرند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
این قانون در مورد نرخ خوراک تحویلی به پالایشگاهها مربوط به زمانی بود که نفت گرون بود ودولت پول خوبی از این بابت بدست میاورد و اخر کار هم که میخواستند بگویند ما از تولید حمایت میکنیم امدند حدود پنج درصد از قیمت خوراک را تخفیف دادند.اما حالا که نفت ارزان شده میبینند انگار قانون قبلی براشون نمیصرفه میاند خوراک را با قیمت بیشتری حتی نسبت به میانگین جهانی عرضه میکنند با این دلیل که ما از رانت خوشمون نمیاد.
اقا جون بحث رانت وسط نیست دوتا بحث وسطه
1-اشتهای سیری ناپذیر کل دولت هایی که سر کار اومدن برای جذب پول و بزرگ کردن بدنشون.
2-حمایت از بخش خصوصی هم که کلا در خون هیچ کدوم از دولتهایی که سر کار اومدن نیست.
دلیل عدم حمایت را هممون داریم به خوبی میبینیم.اونوقت تمام جوونا این مملکت با تحصیلات عالی دارن مینالندچو ن نه کاری دارن نه زندگی دارن نه میتونن ازدواج کنند اونوقت اکثرشون که خودم هم جز اونام درد بیکاری دور خیابونا ول هستیم هرجا هم بخوای بری سر کار صاحب کار میگه همین شاگردارا هم که فعلا دارم زیادن.
اون اقایی که اون بالا نشستی و میگی از رانت بدم میاد و چوب لای پرخ تولید میکنی
ازت میخوام یک ماه حقوق نگیری و از امکانات دولت استفاده نکنی تاببینی جوونا مملکت بیکاری و بیدرامدی چی میکشن.
سعید
UNITED STATES
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
مسئوالین سازمان بورس چرا خواب تان برده ؟! چرا جلوی تخلف شرکت پرشیا در سهام وتوصا را نمی بینید و به شرکت توصعه صنعتی تذکر نمی دهید؟! بلوک درصدی وتوصا را دارد با قیمت نودتومان بصورت خرد عرضه می کند ! و قصد دارد خریداران غریبه را از میدان به در کند تا حقیقی های رانت دار را با قیمت پایین سهامدار وتوصا نماید
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
این دولت سهامداران حقیقی را نابود کرد

من که به مخالف این دولت رای میدهم
محمد
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
کدام مخالف؟ اونایی که تایید میشن همه مثل همن.
ناشناس
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷
دقیقا با محمد موافقم. بین بد و بدتر چه حق انتخابی هست
مهدی
-
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
با سلام
فعلا گروههای فعال در بورس قیمت شاوان را حبابی بالا می برند و مسئولین سازمان نیز در خواب تشریف دارند
سهم زیان اعلام کرده قیمتش شده 900 تومن
و شپلی هم همینطور
بورس نیوز ممنون خواهیم بود که مقاله ای در خصوص فعالیت پنهان باندها در بورس کشور تهیه بفرمایید اگر سازمام بازرسی ورود کند پیدا کردن این افراد یا کارگزاریها کار بسیار ساده ای است. کاری که چند سال پبیش در ترکیه انجام شد و ردپای دولتی ها نیز در آن دیده شد.
فرهاد
KAZAKHSTAN
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
دولت روحانی با این تیم اقتصادی که برای خودش انتخاب کرد از آغاز فقط یک هدف را دنبال میکرد و آن چیزی نبود جز چپاول و غارت سرمایه های مردم و پس انداز و اندوخته هر کسی که با خون دل و صرفه جویی و چشم پوشی از همه تجملات زندگی که در خانه خود همه این اقازاده ها از نوع بهترینش موجود است. آیا این دولت واقعا دولت قابل اعتماد و احترام آنهاییست که زنگنه و دیگر وزرای تیم اقتصادی سرمایه هایشان را برای تامین بودجه دولت و کسب پاداش به یغما بردند؟!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
متاسفانه ایشان همش دم از قانون میزنن ولی خودشون قانون را نقض میکنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
حقوق کارمندان وزارت نفت حتی تا 15 ملیون تومن هم است و با کاهش قیمت نفت کاهش پیدا نکرده است اگر وزارت نفت بخواهد با قیمت کمتر نفت بفروشد حقوق از ما بهتران باید چگونه تامین شود
ناشناس
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۶
نازنینم، حتی آنها که در خارج تشریف دارند تا 50-60 میلیون هم حقوق می گیرند. بعد از اینکه با حقوق بالا بازنشست شدن، تازه با حقوق بالاتر بعنوان مشاور حکم کار می گیرند. عجب بخور بخورییه. تازه جناب رییس جمهور فرموده بودند، آنها که اتوبوسی آمدند، باید با همان اتوبوسها برگردند.کککککووووو؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
اگر مجلس این وزیر را استیضاح کند یقینا" بورس رشد می کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
سلام
من سال 92 سهم پالایشگاه بندر عباس شبندر به تعداد 35000 را 1620 تومان خریدم و الان ماندم و همسر و مادرم و خودم هر روز ناله و نفرین می کنم
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
آقای روحانی و آقای زنگنه تمام جوانی و روزهای خوشمان را از ما گرفتین. دیدارمان به قیامت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
اگر انصاف داشته باشیم هم روحانی و هم احمدی نژاد مقصرند اگر زمان دولت قبلی حباب سازی شد و پالایشگاهها با دوقیمت مختلف دلار را حساب می کردند چرا روز اولی که دولت یازدهم سرگار آمد شفاف سازی نکرد و برعکس مردم را تشویق کرد با قیمتهای حبابی در بورس سرمایه گزاری کنند در ثانی حالا که قیمت نفت پایین آمده فقط باید سهامدارها متضرر شوند پتروشیمی اراک همین امسال حقوقها را زیاد کرده است و میانگین 5 ملیون تومن می دهد چرا نیروهای مازاد را اخراج نمی کند
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
من و خانواده ام به خاطر سیاستهای این وزیر فقط در قبال بورس و به روحانی رای نمیدهی.گرچه روحانی را دوست داریم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
با سلام، بهتر نبود آقای زنگنه اول به امور شرکت نفت که در آنجا بسیار نورچشمی با حقوقهای آنچنانی کار می کنند، رسیدگی کنید. جناب وزیر کارمندان شما اصلا کار ندارند. برآورد ساعت کار مفید آنها به یک ساعت در روز هم نمی رسد، در عوض اضافه کار پاداش می گیرند و...تورو بخدا به خودتون بیایید و از خودتون شروع کنید.
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
مشکل بورس وکل اقتصاد این کشور خصومت شخصی زنگنه با بخش خصوصی می باشد نمی دانم روحانی که در سال 81 به ریس دولت ان زما ن یعنی خاتمی نامه نوشت واز سو مدیریت زنگنه هشدار داد چرا خودش دوباره این نفر را بکار گرفت همه باهم باخانواده هایمان با شرکت در انتخابات مجلس و رای دادن به مخالفان لا اقل انتقام بگیریم
علی
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
ازخودمون؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
کاش خدا عمری به من میداد وقتی روزی این نفت وگاز تموم میشد ببینم این اقایون پر مدعای اقتصادی چی میکنند کاش بودم کاش
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
بنده شخصا آقای زنگنه را وزیری توانمند می دانم ولی نمی دانم چرا کاری کرد که سهامداران خردی چون ما بدبخت شدیم .
مرتضی اراک
-
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱
من سهام بانکهای پاسارگاد صادرات وآرین را دارم بعد از سه سال هنوز نتونستم به پول خودم برسم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷
اینجوری نمیشه باید اقای زنگنه پاسخگو ضرر سهامداران باشه
حقیقت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲
95 درصد فوب رانته یا فروش نفت 30 دلاری شما بودید که وقتی نفت 100 دلار بود با فروش 60 دلاری اون استارت نزول نفت رو آغاز کردید واقعا استعمار از این بدتر خرید نفت نصف قیمت جهانی فروش کالا 3 برابر جهانی
AMIR
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳
حتما باید مجلس ایشان را استیضاح کند به دلیل ضربه به تولید و سرمایه گذاری در کشور ما به استیضاح کنندگان رای خواهیم داد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹
سلام
بنظرم اینصوصی سازیها و داستانی که درست شده فقط روشی است برای اینکه دست دولت راحتتر بتونه با پایین و بالا کردن قوانین راحت از زیر بار ورشکستگی صنایع فشلی که در چنته داره خلاص بشه .شما به پتروشیمی اصفهان نگاهی بندازید سهمی که سال 78میرفت به سطح 7000 تومن برسه یهو منفجر شد و سهامدارش بیچاره شدند و کارکنانش هر روز باید برند دم وزارت خونه و مجلس دنبال مطالباتشون!بقیه شرکتها هم همینجوری هستندصدرا ,سیمان فارس و خوزستان,گازلوله, حالا میرسیم به شبندر و... فکر کنم باید بی خیال این بورس بی در و پیکرشد.ایشاا. سال 97 یه سری می زنم سایتتون ببینم دیگه چه خبر!