بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
در پی استقبال مردم از طرح وام 25 میلیونی خودرو:

تکرار تجربه یک تصمیم اشتباه/ بحران جدید در انتظار کشور است؟

به نظر می رسد اگرچه اعطای وام 25 میلیونی خودرو به منظور افزایش تقاضا برای خرید خودرو و خروج از رکود اقتصادی تدوین و اجرایی می شود، اما این برنامه به دلیل افزایش تعداد خودروهای سواری در شهرها بویژه شهرهای بزرگی همچون تهران تبعات منفی را در پی خواهد داشت و دیگر هوای پاکی برای نفس کشیدن وجود نخواهد داشت.
کد خبر : ۱۵۶۸۵۱
نویسنده :
جمشیدی
اوایل سال 88 در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد طرحی توسط کنگره آمریکا به تصویب رسید که طی آن سناتورهای آمریکایی خواستار قطع فروش سه شرکت بزرگ خارجی تأمین کننده بنزین به کشور ایران شده بودند که این موضوع با واکنش رییس جمهور دولت دهم مواجه شد و در عین حال وزیر نفت اعلام کرد که ایران از توانایی تولید بنزین مورد نیاز خود در 48 ساعت برخوردار است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، پس از قطعی شدن تحریم واردات بنزین به ایران، محمود احمدی نژاد رییس جمهور دولت نهم و دهم دستور داد تا واحدهای تولید بنزین در پالایشگاه ها راه اندازی شود و شخصاً در مراسم راه اندازی برخی از این واحدهای تولید حضور یافت.

در این شرایط، اگرچه راه اندازی خطوط تولید بنزین در پالایشگاه ها به منظور خودکفایی در تولید بنزین و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های پالایشگاه ها اجرایی شد، اما این امر تبعات منفی متعددی همچون آلودگی شدید آب و هوا و شیوع بیماری های تنفسی و تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و اداره ها در برخی از روزها را با خود به همراه داشت.

چرا که کیفیت فرآورده های نفتی تولیدی ایران به دلیل قدیمی بودن واحدهای تولیدی پالایشگاه ها فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داشت و بنزین های بی کیفیت و سرب دار توسط پالایشگاه ها تولید می شد و به دست مردم می رسید. به طوریکه وزارت بهداشت نیز نسبت به آلایندگی بنزین تولیدی پالایشگاه ها اعتراضاتی کردند و طرح ضربتی خود کفایی بنزین جهت مقابله با تحریم واردات بنزین و ناکام ماندن طرح های کنگره آمریکا علیه ایران حواشی و تبعات مختلفی را به همراه داشت و در نهایت سلامتی افراد جامعه را مورد هدف قرار داد و بیشترین ضرر بر کودکان و افراد سالخورده تحمیل شد.

بر اساس این گزارش، این موضوع در حالی در دولت دهم و در زمان اعمال تحریم های بین المللی اتفاق افتاد که به نظر می رسد موضوعی مشابه به آن در شرایط فعلی در حال رخ دادن است و دولت برنامه ای را اجرایی می کند که سبب ایجاد بحران در آینده ای نزدیک خواهد شد. چرا که دولت یازدهم طی ماه گذشته بسته اقتصادی را برای خروج از رکود ارائه نمود که اعطای وام خودرو به متقاضیان خرید خودرو به میزان 80 درصد از قیمت فروش آن تا سقف 25 میلیون تومان یکی از مواردی است که در بسته مذکور لحاظ شده و از روز گذشته نیز اجرایی شد. بطوریکه خبرها حاکی از آن است که این طرح در همان روز آغازین اجرا به دلیل شرایط ویژه در نظر گرفته شده برای متقاضیان با استقبال مردم مواجه شده و در فاصله زمانی یک روزه خبرها و عکس های متعددی حاکی از ازدحام متقاضیان جلوی درب نمایندگی های شرکت های ایران خودرو و سایپا و آمارهای قابل توجه تعداد فروش خودروها منتشر شده است.

این در حالی است که به نظر می رسد اگرچه اعطای وام 25 میلیونی خودرو به منظور افزایش تقاضا برای خرید خودرو و خروج از رکود اقتصادی تدوین و اجرایی می شود، اما این برنامه به دلیل افزایش تعداد خودروهای سواری در شهرها بویژه شهرهای بزرگی همچون تهران تبعات منفی را در پی خواهد داشت و دیگر هوای پاکی برای نفس کشیدن وجود نخواهد داشت.

چراکه در حال حاضر با تعداد خودروهای سواری فعلی نیز بسیاری از شهرهای بزرگ با مشکلات زیست محیطی، آلایندگی هوا و ترافیک مسیرها و جاده ها مواجه هستند و سلامت جسمی و روحی آنها از این بابت به مخاطره افتاده است و این معضلات در شرایط نابسامان اقتصادی موجب شده تا شرایط معیشتی مردم بیش از پیش دشوار گردد.

بر این اساس به نظر می رسد دولت یازدهم علیرغم برخورداری از افرادی خبره و با دانش کافی در کابینه اقتصادی خود طرحی را تدوین و اجرایی می کند که اگرچه موجب بهبود شرایط فروش محصولات خودروسازان می شود اما موجب می گردد تا معضلات فعلی زیست محیطی و ترافیکی دو چندان شده و درصورتیکه دولت و شرکت های خودروساز محدودیت هایی را در اعطای وام خودرو اعمال نکنند و بی محابا به همه متقاضیان وام بدهند، بزودی شاهد افزایش سطح آلودگی هوا و به مخاطره افتادن سلامتی مردم خواهیم بود و شهر تهران به پارکینگی بزرگ تبدیل خواهد شد و بحران دیگری در انتظار کشور خواهد بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
دیگه چی ؟؟دیگه هیچ چیزی پیدا نکردید؟؟عجب
امینی
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
بغیر از آلودگی هوا فقیر را فقیر تر خواهد کرد تمع وام خودرو وکالا چشمان در خواست کنندگان را کور کرده جلوی خود یعنی آینده چه خواهد شد را نمی بیند
ناشناس
-
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
دولت هر كاري مي كند يك عده گير مي دهند بورس نيوز هنوز 3 چهارم ايرانيان فاقد خودرو هستند خوب نمي شود كه به بهانه شلوغي وآلودگي يك عده را هميشه محروم نگه داشت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
تا دیروز می گفتید استقبال نمیشه! بعد خواستید کمپین نخریدن راه بیندازید! حالا میگید بحران بزرگ! آیا هر چی دلت خواست باید بنویسید؟!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
مرد حسابی چرا داستان میگی؟ اگه اینطوری باشه باید تمام کارخانه های خودرو سازی تعطیل بشن یا روزی دو تا ماشین تولید کنن تا تعداد خریدار و کسی که ماشین داره زیاد نشه و هوا هم آلوده نشه و..... تو که قلم دستته و می تونی توی سایت مقاله بنویسی یه ذره فکر کن بعد بنویس...
مریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
این اخباری که در مورد استقبال مردم در مورد خرید خودرو هست فقط یک نوع شانتاژه . یعنی فقط برای تحریک مردمه .
توجه کنید به :
کیفیت پایین خودرو هایی که ماه ها در پارگینک خودرو ساز ها در زیر بارون و آفتاب بوده
مدت اقساط از 7 سال به 4 سال
دریافت تعداد چک کمتر در ازای افزایش درصد سود
افزایش ترافیک پیش رو
افزایش آلودگی پیش رو
افزایش میزان مصرف سوخت
افزایش تصادفات جاده به دلیل نبود زیر ساخت کافی
و بعد از ثبت نام ها حتما دوستان برنامه ریز ثبت نام کنندگان را به دلیل تمکن مالی در پرداخت اقساط از یارانه حذف خواهد کرد
در نهایت خیلی ها اقساط خود را پرداخت نخواهند کرد و حجم زیاد پرونده قضایی تشکیل خواهد شد
و پلیس راهور در جاده به جای وظیفه خود باید در حال تعقیب و گریز جهت توقیف این خودرو ها باشه
نوید
RUSSIAN FEDERATION
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
ماشین میخریم میگین هوا آلوده میشه.
ماشین نمیخریم میگین کمپین هست و شما ضد نظام هستتید .

تورو خدا تکلیف ما رو مشخص کنید
باشم
نباشم
بمونم
یا نمونم !!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
بورس نيوز واقعاً كه!!!! اين تحليلت هم مثل تحليل هاى بازار سهامت بود، آخه يه كم فكر كن بعداً بنويس!!!! تا مرد سخن نگفته باشد عيب و هنرش نهفته باشد، از خنده تركيدم :) حالا اگر مينوشتى خودروهاى هيبريدى توليد بشه و ال و بل و جيم بل باز يه چيزيي، بميرم برات بورس نيوز كه اينهمه دلسوز جون مردمى اما به فكر مالشون نيستي
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
سلام اینهمه دانشکاه اینهمه دانشجو اینهمه صنعتکر اینهمه مغز نمی توانند خودرو بسازند از نوع ملی نمی توانند پالیشکاه بسازند نمی توانند پتروشیمی بسازند نمی توانند راه حل به دهند ووو این مسئله جوک است درام است ترازئی است این جه داستانی است همه ادعا دارنند
حمید
ESTONIA
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷
یه عده نشستن وفقط ایراد میگیرند واینو برا خودشون افتخار میدونند شما اگر چیزی سرت میشه و کارشناسی خوب یه راهکار ارائه بده/