بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
در پی بررسی وضعیت سهام و شاخصهای بانکداری

پست مشکلات "وپست" به صندوق مدیریت و دولت

کیفیت سرانه سود پرسنل و جذب سپرده شعب در وضعیت بسیار بدی است بطوریکه در هر شعبه حدود 9 میلیارد تومان سپرده جذب شده که میانگین در صنعت بانکداری 49 میلیارد تومان است و سرانه سود پرسنل در این بانک (45- )میلیون تومان است در حالیکه میانگین در صنعت بانکداری 48 میلیون تومان سود است و این به دلیل پرسنل زیاد و جانمایی نامناسب شعب و تعداد زیاد آن است.
کد خبر : ۱۵۶۹۳۴

جلسه تحلیل پست بانک و بررسی گزارش شش ماهه بانک های حاضر در تابلوی بورس با همکاری کارگزاری آثل روز گذشته برگزار شد. در این جلسه وضعیت صنعت بانکداری و پست بانک برای اعضای باشگاه مشتریان بورس نیوز و کارشناسان بازار سرمایه مطرح و بررسی شد که خلاصه آن بشرح ذیل است.

نقاط ضعف پست بانک

1- این بانک به دلیل ترکیب سهامداری(51% متعلق به وزرات اقتصاد) امکان اجرای افزایش سرمایه ندارد و سرمایه آن پایین ترین سرمایه (323 میلیارد تومان) بین بانک ها بورسی است لذا امکان گسرتش بانک و افزایش توان تسهیلات دهی به دلیل نرخ کفایت سرمایه وجود ندارد.

2- در صورت سود و زیان هزینه اداری و دستمزد بالغ بر 221 میلیارد تومان است که ناشی از تعداد زیاد شعب(406) و تعداد زیاد پرسنل (2869) است که نسبت به سال گذشته حدود دو میلیارد تومان کاهش داشته که به نظر منطقی نمی رسد و کلاً در مقایسه با سرمایه بانک و حجم سپرده ها بسیار زیاد است و مشکل اصلی پست بانک برای رشد سودآوری در همین بخش است.

3- این بانک به دلیل مطالبات از دولت تعدادی سهام شرکت های مختلف را دریافت کرده که علیرغم گذشت زمان نتوانسته مالکیت آن را بدست آورد و 79 میلیارد تومان از این محل مطالبات دارد که به دلیل همین موضوع در سال 93 مجبور به دریافت تسهیلات بین بانکی شده که هزینه مالی را افزایش داده است.

وپست

4- کیفیت سرانه سود پرسنل و جذب سپرده شعب در وضعیت بسیار بدی است بطوریکه در هر شعبه حدود 9 میلیارد تومان سپرده جذب شده که میانگین در صنعت بانکداری 49 میلیارد تومان است و سرانه سود پرسنل در این بانک (45-) میلیون تومان است در حالیکه میانگین در صنعت بانکداری 48 میلیون تومان سود است و این به دلیل پرسنل زیاد و جانمایی نامناسب شعب و تعداد زیاد آن است.

سرانه جذب سپرده شعب

وپست

سرانه سود پرسنل

وپست

5- اسپرد این بانک بسیار اندک است و حدود 0.7% می باشد در صورتیکه میانگین در صنعت بانکداری 0.4 است و این یعنی خدمات بانک قابل عرضه با قیمت مناسب نیست.

وپست

6- جذب سپرده این بانک تنها 0.3% از کل نقدینگی کشور است که با توجه به گستردگی شعب و در مقایسه با سایر بانکها اندک است و سپرده ها نیز بسیار فرار است و ریسک دارد.

وپست

نقاط قوت

1- رعایت اصول و قوانین بانک مرکزی و نداشتن بدهی به بانک مرکزی از نقاط قوت بانک است.

نتیجه گیری: تا پست بانک از حالت دولتی خارج نشود و امکان افزایش سرمایه پیدا نکند نمی تواند حضور قوی در صنعت بانکداری داشته باشد. از سوی دیگر ساختار شعب و تعداد پرسنل هم باید اصلاح شود چون به شدت در مقایسه با سایر بانکها ناکارآمد است و همین مسأله سبب شده که بازده حقوق صاحبان سهام دارایی بانک منفی شود لذا هرگونه تزریق وجه از سوی متولیان به بانک در مقاطعی می تواند بانک را به کاهش زیان یا سودآوری اندک برساند اما در صورت عدم افزایش سرمایه به دلیل نرخ کفایت سرمایه امکان جذب مستمر منابع و تسهیلات دهی وجود ندارد و به دلیل هزینه های اداری و پرسنلی سودآوری بسیار پر نوسان خواهد بود.به نظر با پست این مشکلات به صندوق مدیریت بانک و دولت می توان امید به حل بخشی از مشکلات داشت .

وپست

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
تقاجان به یک باره بگو وضع خراب است خیال خودت را راحت کن چرا هی دونه به دونه دنبال این شرکت و ان بانک میروی نظام ارزشی می خواهی همین است
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
خوب این طرح گرانفروشی خودرو ۵روزه جمع شد و شکست خورد حالا باید با همان قیمت اقساطی بدون سود واگذار کننددر محله بعد شکست قیمت باید پذیرفت بازار اشباع شده ومردم گرفتار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
کاری به نظام ارزشی نداره، ما ارزش نظام ارزشی را نداریم، ما یعنی عمدتا مسئولین و عده ای از مردم. الان چند ساله که در ژ اپن و انگلیس بدنبال بانکداری بدون ربا هستند و تازه اونها فهمیدن که ثبات واقعی اقتصادی از این راه حاصل میشود.
کارمند بانک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۴
با سلام
بانک یک صنعت است و مدیریت در این صنعت حرف اول را میزند اما در پست بانک مدیریت گویا مورثی است و به انها ارث میرسد و هرگز ان صندلی را ترک نمی کنند
تا پست بانک تعیین تکلیف نکند که کارش خدمات در نقاط محروم است و یا بانکداری انتظاری نمی توان داشت
از تحلیل صورت گرفته بی نهایت سپاسگزارم
احمد اتحادپور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲
با توجه به کاهش بدهی در 6 ماهه و افزایش مطالبات از سایر بانکا و عاملیت وزارت ارتباطات در این بانک قطعابانک در سال 94 به شدت سود اور خواهد بود و تحلیل یک شرکت با اطلاعات سال قبل و عدم سناریو نویسی قطعا کارشناسانه نبوده است