بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
"مرقام" با سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه ،در 6 ماه نخست سال مالی خود موفق به پوشش 45 درصدی سود هر سهم و شناسایی 174 ریال سود به ازای هر سهم شده و در 9 ماهه نیز با 69 درصد پوشش بودجه مبلغ 224 ریال سود برای سهامدارنش رقم زده و در مقایسه با دیگر شرکت های این گروه عملکرد متوسطی داشته است.
کد خبر : ۱۵۶۹۹۴
نویسنده :
یارمحمدی
با پایان یافتن مهر ماه و مهلت قانونی ارائه گزارش عملکرد 6 ماهه، اغلب شرکت های فعال در بورس اوراق بهادار که سال مالی منتهی به 29 اسفند دارند صورتهای مالی میان دوره ای را ارائه و بر اساس آن پیش بینی درآمد هر سهم خود را بار دیگر روانه سایت کدال کردند.

این موضوع بهانه ای شد تا به سراغ گروه رایانه و فعالیت های وابسته به آن که شامل 8 شرکت می باشد، رفته و عملکرد 6 ماه نخست سال جاری آنها را با توجه به آنچه که این مجموعه ها برآورد کرده را بررسی کنیم.

به گزارش بورس نیوز، همانطور که در جدول زیر مشخص است این گروه برای سال مالی منتهی به 29 اسفند سال 94 به صورت کلی طبق آخرین پیش بینی ارائه شده مبلغ 707 میلیارد تومان سود برآورد کرده که طی 6 ماه نخست تنها48 درصد آنرا پوشش دادند که این مبلغ نسبت به سال گذشته با رشد 159 درصدی همراه شده است.

از عملکرد و تعدیل مثبت تا بازدهی قیمتی شرکت های گروه انفورماتیک

لازم به ذکر است که در جدول فوق اطلاعات شرکت ایران ارقام به دلیل تفاوت در سال مالی ارائه نشده است. "مرقام" با سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه ،در 6 ماه نخست سال مالی خود موفق به پوشش 45 درصدی سود هر سهم و شناسایی 174 ریال سود به ازای هر سهم شده و در 9 ماهه نیز با 69 درصد پوشش بودجه مبلغ 224 ریال سود برای سهامدارنش رقم زده و در مقایسه با دیگر شرکت های این گروه عملکرد متوسطی داشته است.

بر اساس اطلاعات موجود، نمادهای "افرا"، "رکیش"، "رانفور"، "مداران"، "رتاپ"، "سیستم" و "مفاخر" بهترین عملکرد سودآوری و درآمدی را برای سهامداران خود ایجاد کرده اند که در این بین شرکت ایران کیش با افزایش 12.71 درصدی سود هر سهم بیشترین تعدیل مثبت را به خود اختصاص داده و به دنبال آن شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با رشد 2.34 درصدی سود هر سهم در رتبه دوم قرار گرفته است و بقیه مجموعه های فعال در این گروه با عدم تغییر سود برآوردی همراه شدند.

اما در این بین همانطور که عنوان شد شرکت افرا با پوشش 68.54 درصدی بودجه بهترین عملکرد را از این منظر به همراه داشته و طی شش ماه نخست سال جاری مبلغ 146 ریال سود به ازای هر سهم برای سهامدارنش کنار گذاشته است. در حالی که در مقابل این مجموعه، شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی با نماد "مفاخر" با پوشش 39.50- درصدی سود برآورد شده روبروست و طی 6 ماه نخست سال جاری مبلغ 143ریال زیان شناسایی کرده است.

بر اساس این گزارش، در بین این 8 شرکت طی 6 ماه نخست از لحاظ بازدهی قیمتی "رانفور" با رشد 41.29 درصدی بهترین عملکرد و "مفاخر" با بازدهی منفی 42.12 درصدی بدترین عملکرد را، برای فعالان این صنعت رقم زده است.

از عملکرد و تعدیل مثبت تا بازدهی قیمتی شرکت های گروه انفورماتیک

در پایان گفتنی است که این صنعت در جریان رکود بازار سرمایه و اقتصاد کشور کمتر تحت تأثیر قرار گرفته و به نظر می رسد با توجه به عملکرد نسبتاً مناسب نسبت به سایر گروه های فعال در بازار، با بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد رونق در کشور ،رشد درآمدی بهتری را داشته باشند و بتوان چشم انداز روشنی را برای این صنعت متصور شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
بعید نیست این گروه مثل قندی ها بشه.
مخصوصا برخی سهم ها مثل مفاخر که در کف هستند.