بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
کد خبر : ۱۵۶۹۹۶

مردی که اقدام به کلاهبرداری از ثروتمندان تهران کرده بود، توسط پلیس شناسایی و دستگیر شد.

پنجم آبان ماه امسال خانمی با مراجعه به کلانتری ۱۳۷ نصر به ماموران اعلام داشت که بدون اطلاع وی، فرد یا افرادی با استفاده از سند مالکیت خانه اش در منطقه سعادت آباد اقدام به گرفتن وام ۴۰۰ میلیون تومانی کرده اند.

5zvhdus3adsxcfhg0jon

تحقیقات اولیه در کلانتری ۱۳۷ نصر

شاکیه در اظهارات اولیه اش به مأمورین اعلام کرد: جهت دریافت وام به بانک رفته بودم که به بنده اعلام شد که سند خانه ام در رهن بانک است !! بلافاصله به شعبه مذکور در سعادت آباد مراجعه و در بررسی مدارک ارائه شده به بانک متوجه شدم که سند خانه ام بدون اطلاع بنده به شخص دیگری منتقل شده است.

با توجه به اظهارات شاکیه، مأمورین تیم تجسس ویژه کلانتری ۱۳۷ نصر با مراجعه به بانک و در ادامه «اداره ثبت» اطلاع پیدا کردند که سند مالکیت متعلق به منزل شاکیه با یک وکالت نامه محضری دارای اصالت قانونی به شخصی بنام «مهدی . ق» منتقل شده اما شاکیه عنوان داشت که به هیچ عنوان این وکالت نامه از سوی وی صادر نشده است لذا «مهدی . ق» در محدوده سعادت آباد شناسایی و توسط مأمورین کلانتری دستگیر ۱۳۷ نصر، دستگیر شد.

پرونده در پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع جعل و کلاهبرداری و به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای ناحیه ۲ تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

اظهارات مهدی . ق

«مهدی . ق» پس از دستگیری و انتقال به پایگاه دوم پلیس آگاهی به کارآگاهان گفت: پدر بنده نزد شخصی بنام آقای حمیدرضا کاکاوند به عنوان راننده مشغول به کار است و به این واسطه با این شخص آشنا شدم؛ مدتی پیش حمیدرضا کاکاوند به بهانه پرداخت کارمزد بالا جهت انجام یک عملیات بانکی، با وکالتنامه ای که از مالک خانه (شاکیه) در اختیار داشت و مدعی بود که آنرا جهت انجام تمامی امور مالی و اداری از شاکیه دریافت نموده پیشنهاد داد که سند مالکیت خانه شاکیه، بنام من منتقل کند تا او بتواند در ازای رهن سند خانه، پول مورد نیاز شاکیه را در قالب وام بانکی تهیه و برایش ارسال نماید؛ من نیز در ازای گرفتن کارمزد قبول کردم تا این کار را انجام داده و با مراجعه به بانک و در ادامه رهن گذاشتن سند ملک نزد بانک ، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان وام از بانک تحویل گرفته و به حمیدرضا کاکاوند بدهم. طی این مدت آقای کاکاوند همیشه عنوان می کرد که صاحبخانه در خارج از کشور زندگی می کند و به دلایل مختلفی قادر به مسافرت به ایران نمی باشد.

آقای کاکاوند همان مستأجر شاکیه بود

کارآگاهان در تحقیقات خود اطلاع پیدا کردند که شاکیه در حدود سه ماه پیش خانه اش را به صورت مبله و در ازای دریافت ماهیانه ۲۵ میلیون تومان، جهت زندگی به شخصی بنام حمیدرضا کاکاوند اجاره داده در حالی که بنا به اظهارات مهدی و پدرش، این شخص (حمیدرضا کاکاوند) تا چندی در منطقه قلهک سکونت داشته است.

در ادامه و با مراجعه به دفترخانه رسمی محل صدور وکالتنامه جهت واگذاری اسناد مالکیت خانه متعلق به شاکیه به ارزش تقریبی ۵ میلیارد تومان، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که حمیدرضا کاکاوند با جعل نامه منتسب به یکی از سفارتخانه های کشورهای همسایه مدعی گردیده است که ایشان از سوی شاکیه وکالت تام الاختیار جهت انجام امور مالی و اداری در اختیار دارد و دفترخانه نیز با استناد به این نامه اقدام به صدور وکالتنامه بنام ایشان و در ادامه صدور سند مالکیت بنام «مهدی . ق» نموده است.

شناسایی پرونده های مشابه

با توجه به پیچیدگی پرونده و احتمال وقوع کلاهبرداری های مشابه، کارآگاهان با بررسی پرونده های مشابه اطلاع پیدا کردند که اخذ وام هایی از شعبات مختلف بانکی و در واقع کلاهبرداری های مشابه دیگری در سطح شهر تهران انجام شده که طی آنها، در مجموع بیش از ۴ میلیارد تومان پول در قالب وام های بانکی دریافت گردیده و در تمامی آنها شکات هیچگونه اطلاعی از رهن املاک خود نزد بانک نداشته اند؛ در بررسی های بعمل آمده از شکات اخیر نیز مشخص شد که شخص مشخصی با هویت های مختلف حمیدرضا کاکاوند، پرویز جداری عباسی و مرتضی ستاری فر، ابتدا اقدام به اجاره خانه از آنها نموده و در ادامه و به شیوه ای مشابه و با ارائه نامه مجعول منتسب به یکی از کشورهای همسایه اقدام به دریافت وکالت محضری و نهایتا اخذ وام از شعبات بانکی نموده است.

دستگیری مرد هزار چهره

در شرایطی که کمترین اطلاعات در خصوص هویت واقعی متهم پرونده در اختیار کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی قرار داشت اما با انجام تحقیقات و اقدامات پلیسی، کارآگاهان نهایتا موفق به شناسایی محل تردد متهم پرونده در منطقه قیطریه شده و با بهره گیری از تصاویر متهم ، موفق به شناسایی و دستگیری وی شدند.

با دستگیری متهم بنام واقعی «پیمان . ک» (متولد ۱۳۵۰) و شناسایی مخفیگاه وی، کارآگاهان در بازرسی از مخفیگاه متهم موفق به کشف انواع مدارک شناسایی مجعول (گذرنامه، گواهینامه، شناسنامه) با هویت های مجعول حمیدرضا کاکاوند، پرویز جداری عباسی و مرتضی ستاری فر و همچنین امهار مجعول متعلق به تعدادی از دفترخانه های رسمی و همچنین سفارتخانه یکی از کشورهای همسایه شدند.

اعترافات متهم

متهم پس از دستگیری صراحتا به کلاهبرداری از شکات پرونده و دریافت وام های چند صد میلیون تومانی با استفاده از اسناد و مدارک مالکیت متعلق به آنها اعتراف و عنوان داشت: اولین بار در حدود سه سال پیش بود که به این شیوه اقدام به کلاهبرداری ۱٫۵ میلیارد تومانی کردم؛ پس از آن و به مدت دو سال در کشور یونان زندگی می کردم تا نهایتا طی این مدت تمامی پول هایم تمام شد !!. تصمیم گرفتم تا بار دیگر به ایران آمده و مجددا به همین شیوه اقدام به کلاهبرداری نمایم و حتی در چندین مورد نیز موفق به گرفتن وام های چند صد میلیون تومانی شدم ؛ قصد داشتم تا اینبار نیز به همان شیوه ی گذشته پول مورد نیاز برای زندگی در خارج از کشور را تهیه و اینبار برای همیشه از کشور بروم که دستگیر شدم.

سرهنگ کارآگاه سعدالله گزافی، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر، افزود: با توجه به اعتراف صریح متهم به کلاهبرداری های مشابه ، قرار قانونی از سوی مقام محترم قضایی صادر و متهم جهت انجام تحقیقات تکمیلی و شناسای دیگر جرایم ارتکابی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است ؛ لذا از کلیه شکات و مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفتند دعوت می شود تا جهت پیگیری شکایات خود به نشانی جدید پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در جنت آباد شمالی – نرسیده به اتوبان آبشناسان مراجعه کنند.

جام جم


اشتراک گذاری :
ارسال نظر