بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
از بین 30 شرکت، مجموعه روز دارو با بهترین عملکرد و پوشش103 درصدی بودجه برآوردی را به خود اختصاص داده است، اما شرکت هلدینگ دارو پخش بدترین عملکرد را برای سهامدارانش رقم زده بطوریکه تنها 6 ریال سود به ازای هر سهم سهامدارانش شناسایی کرده است.
کد خبر : ۱۵۷۰۵۳
نویسنده :
یارمحمدی
گروه دارویی یکی از صنایع مهم بورس است که با داشتن 35 شرکت فعال در بورس، فرابورس و بازار پایه مجموع دارایی هایش به 9 هزار و 303 میلیارد تومان می رسد و 2.5 درصد ارزش کل بازار سهام را به خود اختصاص داده است.

به گزارش بورس نیوز، این صنعت که در سال 93 همراه با اکثر گروه های فعال در بازار با افت ارزش همراه شده بود و این موضوع سبب شده تا در سال گذشته تعداد 21 شرکت در بازار بازدهی منفی و مابقی بازدهی مثبت قیمتی نصیب سهامداران خود کنند.

در جدول زیر عملکرد آن دسته از شرکت های این گروه که سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 را دارند، مورد بررسی قرار دادیم به طور کل مبلغ  13هزار و 981 میلیارد ریال سود برآورده کرده بودند که طی شش ماه نخست موفق به پوشش 28 درصد این مبلغ شدند.


شاگرد اول های گروه دارویی مشخص شدند

همانطور که در جدول فوق مشخص است از بین 30 شرکت، مجموعه روز دارو با بهترین عملکرد و پوشش 103 درصدی بودجه برآوردی را به خود اختصاص داده است، اما شرکت هلدینگ دارو پخش بدترین عملکرد را برای سهامدارانش رقم زده بطوریکه تنها 6 ریال سود به ازای هر سهم سهامدارانش شناسایی کرده است.

صنعت دارو از جمله صنایعی است که با شرکت های دانش بنیان ارتباط نزدیکی داشته و با توجه به ساخت داروهای جدید، به طور مرتب نیاز به توسعه شرکت های خود دارند که این موضوع در صورت اجرای صحیح و به موقع، می تواند بر عملکرد سودآوری آنها اثر گذار باشد. از طرفی در صورت لغو تحریم ها و حمایت دولت از این صنعت انتظار می رود در کنار صنایعی مثل نفت، گاز و پتروشیمی سومین قطب صادرات کشور را به خود اختصاص دهد، چرا که در حال حاضر ایران به عنوان یکی از قطب های صادر کننده دارو به خاورمیانه است و در صورت افزایش مراودات با دیگر کشورها می تواند این صادارت را گسترش دهد، همچنین چالش هایی که در جهت نقل و انتقال پول با آن مواجهند نیز از میان خواهد رفت و این صنعت می تواند آهنگ بهتری برای رشد به خود بگیرد.

اما نکته قابل توجه در این صنعت پایین بودن میزان سهام شناور این شرکت هاست و به همین دلیل رتبه نقد شوندگی این شرکت ها نسبت به دیگر مجموعه های فعال در بورس کمتر می باشد و همانطور که از جدول زیر مشخص است به دلیل سهام شناور پایین روند قیمتی سهام این مجموعه نتوانسته آنچنان که باید روند صعودی به خود بگیرد.


شاگرد اول های گروه دارویی مشخص شدند

با توجه به اطلاعات جدول فوق بیشترین بازدهی را طی شش ماه نخست سال جاری شرکت دارویی تهران شیمی با 72 درصد رشد قیمتی داشته و دارویی لقمان نیز با بازدهی منفی 27 درصدی با رتبه نقدشوندگی 228 بدترین عملکرد قیمتی را تا به ابتدای مهر ماه برای سهامدارانش رقم زده است.

در نهایت با توجه به تمامی موارد و اطلاعات ارائه شده، چشم انداز این صنعت نیز با لغو تحریم ها مثبت ارزیابی می شود و می تواند بازدهی بیشتری را برای سهامدارانش رقم بزند البته نکته قابل توجه در رابطه با برخی شرکتهای گروه دارویی فروش و پوشش بودجه برآورد شده آنها در نیمه دوم سال است، چرا که با توجه به سالهای گذشته و عملکرد این مجموعه ها در شش ماه دوم سال و با شروع فصل سرما با فروش داروهای آنتی بیوتیک بازار فروششان بهتر خواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
این جدول ها بی نهایت بی کیفیت و ریزه تا من کورم؟ خب آخه این چیه گذاشتی اینجا! اینا رو که اصلا نمیشه خوند! لطفا عکس با کیفت تر رو جایگزین کنید، من به اطلاعات این جدول ها نیاز دارم، ممنون.
کارخانجات مخابراتی ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
بازار سرمایه خوب می شود قدر سهام شرکت های خود را بدانید