بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
تحمیل برخی هزینه ها به صورتی تبعیض آمیز همچون عوارض کسب و پیشه و پسماند شهرداری، صنعت کارگزاری را در شرایط دشواری قرار داده است. بطوریکه شورای شهر تهران بر اساس ضرایب خاصی برای اصناف مختلف عوارض کسب و پیشه تعیین می کند.
کد خبر : ۱۵۷۱۱۴
نویسنده :
کیوان فر
دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تحمیل تبعیض آمیز یکسری هزینه ها از جمله عوارض کسب و پیشه و پسماند شهرداری را به عنوان یکی از مهمترین دلایل زیان دهی و فزونی هزینه ها در مقابل درآمدهای شرکت های فعال در صنعت کارگزاری اعلام کرد.

روح الله میر صانعی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز، ضمن تأکید بر اینکه پس از آغاز رکود در بورس و تداوم آن در سال اخیر و در نتیجه کاهش ارزش معاملات سهام و به تبع آن درآمد کارگزاری ها، هزینه های آنها همچنانی رو به فزونی رفته است، اظهار داشت: تحمیل برخی هزینه ها به صورتی تبعیض آمیز همچون عوارض کسب و پیشه و پسماند شهرداری، صنعت کارگزاری را در شرایط دشواری قرار داده است. بطوریکه شورای شهر تهران بر اساس ضرایب خاصی برای اصناف مختلف عوارض کسب و پیشه تعیین می کند.

وی افزود: طی سال 1386 شورای شهر تهران ضریب عوارض کسب و پیشه صنعت کارگزاری را 200 هزار واحد تعیین کرد. این در حالی است که این ضریب برای صنایع مشابه همانند کارگزاران بیمه، مشاورین املاک و دفاتر اسناد رسمی بین چهار تا پنج هزار واحد وضع شد. افزون بر این موارد، بالاترین ضریبی هم که برای سایر اصناف وجود دارد، مربوط به صنف طلا فروشان است که حدود هشت هزار واحد می باشد. اما در شرایطی غیر منطقی و تبعیض آمیز کارگزاران بر اساس ضریب 200 هزار واحدی عوارض را بایستی پرداخت کنند؛ در حالیکه این رقم پیش از آن معادل سایر صنف ها یعنی چهار هزار واحد بود. بانک ها نیز در حالی پیش از این عوارض کسب و پیشه را بر مبنای ضریب 100 هزار واحد پرداخت می کردند که دیوان عدالت اداری در پی اعتراض آنها به این عوارض، پرداخت آن را لغو کرد.


دست شهرداری در سفره بورسی ها/ چالش کم بود، شهرداری هم اضافه شد!

وی ادامه داد: در حالی یک شرکت کارگزاری بایستی این مبالغ را پرداخت کند که عوارض پسماند شهرداری نیز معادل نصف عوارض کسب و پیشه می باشد.

دبیر کانون کارگزاران با تأکید بر غیر منطقی بودن عوارض کسب و پیشه تعیین شده برای صنعت کارگزاری، از پیگیری ها بابت اصلاح و تعدیل این رقم سخن گفت.

میرصانعی پیرامون پیگیری های به عمل آمده از سوی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار برای لغو این عوارض و اصلاح آن اظهار داشت: در ابتدا جلساتی با کمیسیون بودجه شورای شهر تهران برگزار شد؛ اما آنچه به دست آمد این بود که سیاست های شهرداری این است که به جای فروش تراکم، به سمت درآمدهای ماندگار و طولانی مدت برود؛ بنابراین سازمان مذکور درخواست کارگزاران بابت کاهش این عوارض را قبول ندارد.

این مقام مسئول عنوان کرد: البته طبق قانون، وزیر کشور می تواند آن را لغو کند که در همین ارتباط خطاب به وزیر کشور طی نامه درخواست خود را ارایه کردیم. همچنین به وزارت اقتصاد و سازمان بورس نامه هایی ارسال شد تا از طریق آنها برای وزیر کشور درخواست لغو این عوارض ارایه گردد که تمام این مراحل انجام شد. همچنین معاون اول رییس جمهور نیز در همین ارتباط با شورای عالی بورس جلسه ای داشت که طی آن نماینده کانون ها موضوع را مطرح کرد و به موجب این جلسه معاون اول ریاست جمهوری طی نامه ای مراتب را به استحضار وزیر کشور رساند. اما با وجود ارایه تمام مستندات و مدارک هنوز این درخواست در حال بررسی بوده و هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

وی ادامه داد: اما در میان همه صنایع و اصناف، بانک ها در حالی به دلیل انجام فعالیت کشوری و به موجب رأی دیوان عدالت اداری از پرداخت این عوارض معاف شده اند که فعالیت کارگزاری ها نیز خدماتی کشوری محسوب می شود. اما بانک ها به دلیل در اختیار داشتن منابع مالی و اعتبارات بیشتر سریع تر به نتیجه رسیده اند. ما هم از طریق کارگزاران به دیوان عدالت اداری شکایت کرده ایم و موازی با ارایه درخواست به وزارت کشور، از این محل نیز پیگیر موضوع هستیم. هر چند طی چندین سالی که بر روی این پرونده کار کرده ایم، تاکنون نتوانسته ایم به نتیجه لازم دست یابیم.

در خاتمه، دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با درخواست از رسانه ها برای پیگیری این موضوع از مراجع ذی صلاح و کمک به حل آن، تأکید کرد: حتی در این رابطه شهرداری تهران نه تنها به ما، بلکه حتی به نامه استعلام استانداری تهران نیز هیچ پاسخی نمی دهد و چنانچه این عوارض توسط کارگزاری ها پرداخت نشود، دفاتر آنها توسط شهرداری پلمپ می شود.

در پایان این گزارش می افزاید، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار طی نامه های متعدد پیگیر اصلاح این عوارض که هزینه های هنگفتی را به صنعت کارگزاری بورس تحمیل کرده، می باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
داود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
تو این رکود ثقیل و وحشتناک هر دولت بود یارانه ها ی نقدی رو حذف میکرد مالیات بر ارزش افزوده که خود از علل رکود و تورم هستش حذف میکرد.آخر ده درصد هم مالیات مستقیم میشه.عجب بخور بخوری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
ما که آخرش هم نفهمیدیم که این کارگزاری ها غیر از اعتبار دهی به چه درد دیگری می خورد. اگر دوستان اطلاع دارند خوشحال می شوم بشنوم.
امیر
-
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
از الان بنده خدا برای انتخابات هزینه لازم داره....
مهر ماه در برخی مناطق شهرداری تهران بسته های هدیه توزیع کرده تا بتونه برای انتخابات خوب رای جمع کنه.....خداییش با این درآمد شهرداری تهرن این وضعیت پایتخته!!!!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
هر بلایی خواستین سر سهامدارا آوردین . حالا خودتونو بورسی میدونین رقم این هزینه در برابر سودی که از عرضه های اولیه گیرتون میاد عددی نیست .
ناشناس
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
بابا پرفسور کف کارمزد کمتر از 500000توان 2000تومان و سقفش 20000000تومان هست در سال یه کارگزاری تا 100000000تومان هم به شهرداری باید عوارض و پسماند بده اون وقت یه کارگزار در سال چقدر درآمد داره علی الخصوص تو این بازار که خیلی از کارگزاران به واسطه حقوق پرسنل و هزینه های کمرشکن زیانده شده
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
امتیاز کارگزارانی‌ها تو آینه بازار خراب بالای ده میلیارد تومان خرید و فروش میشه پس اوضاعش خراب نیست دلت براشون نسوزه
با بانک
GERMANY
سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷
شهرداری بابت هزینه پسمان بانک (یک شعبه)2میلیارد تومان از شعبه یک بانک طلب کرده است جالب است بدانید پس ماند بانک کاغذ است که توسط دستگاه خورد و به فروش می رسد پس ماند یک شعبه به اندازه پس ماتند یک واحد 40متری هم نیست .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۲
كارگزاريها با كارمزد بي منطقي كه از معاملات آنلاين ميگيرن نيايد نسبت به عوارضي كه پرداخت ميكنن اعتراضي داشته باشن.
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
الحمدو..... از رانت استفاده میکنند و دستشان تو جیب چه کسی نیست ؟
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
آقای شهردار عوارض دریافتی از مردم تهران را در کشور همسایه غربی هزینه می کند.
خوب دیگه مقدمات انتخابات خرداد 96 را از هم اکنون فراهم می نمایند.