بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
کد خبر : ۱۵۷۱۴۴

تبعات حادثه تروریستی پاریس بر امنیت جهانی و همچنین برگزاری دادگاه بابک زنجانی و مرتضوی در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع کنفرانس وین 2 و بیانیه آن از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های دوشنبه 25 آبان ماه را مرور کنید.

«روزنامه تابناک» در گزارشی با عنوان«جرایم تازه و متنوع برای رانندگان بدحجاب» به نقل از سخنگوی نیروی انتظامی سردار منتظر القائم می نویسد:« نشست خبری سردار سعید منتظر المهدی معاون اجتماعی ناجا برگزار شد. در این نشست درباره موضوعات مختلفی بحث شد اما شاید جالبترین مطلبی که این مقام نیروی انتظامی بیان کرد مربوط به نحوه جدید برخورد با رانندگان بدحجاب و هنجار شکن بود. سردار منتظر المهدی در پاسخ به سوالی مبنی بر فرمان چندی پیش فرمانده نیروی انتظامی در خصوص برخورد با هنجارشکنی و تخلفات رانندگی شامل دور دور، سرعت غیرمجاز، کشف حجاب،‌ مزاحمت برای نوامیس و ... اظهار کرد:‌ حجاب هنجاری پذیرفته شده در جامعه ماست و اکثریت زنان و دختران کشور ما نیز خود را مقید به رعایت آن می‌دانند.

وی از تشکیل سامانه ثبت تخلفات این چنینی خبر داد و افزود: این سامانه که در اختیار مدیران کشوری، لشگری و ماموران نامحسوس پلیس است، این قابلیت را دارد تا تخلفاتی مانند کشف حجاب در خودروها، مزاحمت برای نوامیس، دور دور کردن و غیره را از طریق وارد کردن شماره پلاک در خود ثبت کند و پس از آن با متخلفان برخورد خواهد شد.

سخنگوی نیروی انتظامی با بیان اینکه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اجتماعی برای این دسته از متخلفان پیش بینی شده است، اظهار کرد: علاوه بر اینکه این افراد جریمه شده و ممکن است خودرویشان توقیف شود، خودروی این دسته از افراد ممنوع‌الفروش شده و امکان پرداخت عوارض و ... نیز برایشان مقدور نخواهد بود. به گفته سخنگوی ناجا، پرونده این افراد و شماره پلاک خودروهایشان نیز به پلیس امنیت ارجاع داده خواهد شد و پلیس راهور نیز می‌تواند متخلفان را به پارکینگ منتقل کند.

منتظر المهدی اضافه کرد: از زمان دستور فرمانده ناجا تا کنون به ۱۰ هزار نفر که اقدام به ارتکاب این جرایم کرده بودند تذکر داده و ۲۰۰۰ خودرو نیز توقیف شده است.وی ادامه داد: این تخلفات در تهران بیشتر است، اما در سراسر کشور زیر ذره‌بین پلیس بوده و با آن برخورد می‌شود.»


«روزنامه اعتماد» در گزارشی با عنوان« مرتضوي - زنجاني دو پرونده- يك اتهام» می نویسد:« سعيد مرتضوي، حالا به خوان آخر رسيده است. خواني كه او با به جريان افتادن پرونده قربانيان كهريزك آغاز كرد و در خوان دوم به پرونده سازماني عريض و طويل رسيد، اينك در خوان سوم عظيم‌ترين بخش از اتهامات خود را پيش رو دارد. دادستان سابق تهران حالا با خيالي راحت از احكام تبرئه كهريزك و يك سال حبس در پرونده تامين اجتماعي، ميهمان دادگاه كاركنان دولت مي‌شود. اين‌بار پرونده‌اي ١٨ جلدي، دوباره آقاي دادستان را براي چندمين بار به دادگاه باز مي‌گرداند، پرونده‌‌اي كه درست در روزهايي روي ميز رييس دادگاه كاركنان دولت قرار مي‌گيرد كه در دادگاهي ديگر نيز نام متهم آن به مراتب شنيده شده است. بابك زنجاني كه چند وقتي مي‌شود پرونده فساد اقتصادي وي در دادگاه انقلاب تهران در حال بررسي است، با آغاز دفاعيات خود از آن چك معروفي كه در وجه تامين اجتماعي كشيده است، مي‌گويد. چكي كه بابت خريد ١٣٨ شركت زير مجموعه سازمان تحت مديريت مرتضوي از سوي زنجاني صادر مي‌شود، آنقدر رفت و آمدها بين اين دو را زياد مي‌كند تا در نهايت به پايان دوره تصدي مرتضوي برسد و سرنوشت آن چك را در هاله‌اي از ابهام قرار دهد. حالا نوبت به مرتضوي مي‌رسد كه از اين چك بگويد و به دفاعيات زنجاني در اين خصوص پاسخ دهد. او كه روزي هرگونه ارتباط با زنجاني را كتمان و امضاي هر قراردادي بين خود و زنجاني را رد مي‌كرده است، امروز مجبور به پاسخگويي است. معاملاتي كه وي در زمان تصدي خود در تامين اجتماعي صورت داده است، حالا در برگه‌هايي از پرونده ١٨ جلدي به نگارش درآمده تا مديرعامل سابق تامين اجتماعي را وادار به شفاف‌سازي كند.

زنجاني كه در دفاعيات خود از چهار ميليارد يورويي مي‌گويد كه ١٠ روز قبل از تحريم به سازمان تامين اجتماعي داده است، زماني كه با قطع تلفن از سوي مرتضوي مواجه مي‌شود با ميانجيگري رييس دولت دهم مجوزي دريافت مي‌كند تا بتواند مقدار پولي را كه در وجه اين سازمان واريز كرده، دريافت كند. اما تنها پاسخي كه ‌توانست بر چهار ميليارد يورو خط قرمز بكشد ابراز شرمندگي سعيد مرتضوي بود كه از آن روز ديگر سرپرست نبود تا امضايش اعتباري داشته باشد. حالا مرتضوي مانده و كوله باري از جرايم مالي در تامين اجتماعي. امروز شعبه ١٠٥٧ دادگاه كاركنان دولت، دومين بخش از پرونده تامين اجتماعي را مورد رسيدگي قرار مي‌دهد. پرونده‌اي كه در خود جمعي از اتهامات را جاي داده است، دو هفته‌اي مي‌شود كه از دادسرا راهي دادگاه مي‌شود تا در قالب قانون آيين دادرسي جديد مورد رسيدگي قرار بگيرد.»


«روزنامه کیهان» در گزارشی به موضوع بحران سوریه و تبعات نشست وین پرداخته است.این روزنامه در این گزارش با عنوان«آینده سوریه قربانی نمایش خونبار پاریس» می نویسد:« نشست وین درباره بحران سوریه در حالی با ارائه یک طرح صلح به کار خود پایان داد که به نظر می‌رسد این طرح تحت تاثیر حوادث خونبار پاریس، در پی شکل دادن به آینده سوریه بدون توجه به الزامات و واقعیت‌های میدانی است. کمتر از 24 ساعت پس از حملات مرگبار پاریس، دومین نشست وین2 درباره بحران سوریه در وین برگزار شد. نشستی با حضور اتحادیه عرب، چین، مصر،‌ اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایران، عراق، ایتالیا، اردن، لبنان، عمان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی، انگلستان، سازمان ملل و اتحادیه اروپا تحت عنوان «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» که جو عمومی آن به شدت تحت تاثیر این حملات غافلگیرکننده بود و خروجی آن نیز بی‌تاثیر از این واقعه نبود.

سکوت درباره سرنوشت اسد

یکی از نکات قابل توجه در طرح ارائه شده در وین، سکوت آن درباره سرنوشت بشار اسد است. در حالی که جریان حامی تروریسم به سرکردگی آمریکا کنار گذاشتن اسد از قدرت را یکی از شروط اصلی خود عنوان می‌کرد، در این طرح در این مورد سکوت کرده است. سکوتی که نشانه‌ای از شکست راهبرد آنها در این زمینه است. معاون وزیر امور خارجه کشورمان که در وین حضور داشته است، با اشاره به اصرار برخی وزرای خارجه برای کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت گفت: جمهوری اسلامی ایران اجازه نداد که این مسئله در بیانیه پایانی قید شود و تأکید کردیم که فقط مردم سوریه حق دارند در این باره تصمیم بگیرند.

سکوت طرح درباره کلید حل بحران

با گذشت چهار سال از بحران سوریه، روشن‌ترین مسئله درباره تروریست‌های حاضر در جنگ سوریه آن است که این جریانات متنوع و متعدد بدون حمایت خارجی هرگز نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند. تا زمانی کانتینرهای مملو از انواع تسلیحات سبک و سنگین با دلارهای عربستان و قطر و حمایت ترکیه به خاک سوریه سرازیر می‌شود، نشستن در وین و تعیین جدول زمانی برای رسیدن به صلح کاری بیهوده و مضحک است. آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که تروریست‌ها از کجا و چگونه تغذیه و حمایت لجستیکی، تسلیحاتی، مالی و اطلاعاتی دریافت می‌کنند. اولین گام برای حرکت به سوی امنیت در سوریه، قطع این جریان مداوم است. سکوت طرح صلح سوریه درباره این موضوع کلیدی یک نشانه جدی و مهم از عدم اراده آمریکا برای حل بحران است. یک سال پیش جو بایدن، معاون اوباما در دانشگاه هاروارد درباره مهم‌ترین مانع شکست داعش در منطقه گفته بود؛ متحدان ما در منطقه بزرگ‌ترین مشکل هستند.

البته نباید فراموش کرد که آمریکا خود بزرگ‌ترین قطعه از پازل امنیت زدایی در غرب آسیا است و کشورهایی مانند عربستان، قطر، ترکیه و... پیمانکاران راهبرد بی‌ثبات‌سازی واشنگتن هستند.»


«روزنامه شرق» در گزارشی به سخنان مجید انصاری معاون رئیس جمهور در امور پارلمانی در در مراسم عزاداری هیأت متوسلین به اهل‌البیت(ع) (جمعیت قمی‌های مقیم تهران) پرداخته است. این روزنامه دراین گزارش با عنوان«بچه‌های مردم را شست‌وشوی مغزی می‌دهند»به نقل از انصاری می نویسد:« معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری با انتقاد شدید از اقدامات تخریبی برخی رسانه‌ها، گفت: «متأسفانه ده‌ها و صدها رسانه، از جیب مردم و از پول بیت‌المال تأسیس می‌شود که شب و روز علیه مردم کار می‌کنند و برای ریختن حیثیت و حرمت استوانه‌های انقلاب، سرمایه‌های اجتماعی و انسانی کشور مشغول تخریب هستند». حجت‌الاسلام مجید انصاری در مراسم عزاداری هیأت متوسلین به اهل‌البیت(ع) (جمعیت قمی‌های مقیم تهران) با تقبیح خلاصه‌کردن آموزه‌های دینی در پوسته آن، گفت: «برخی کانون‌ها در کشور شکل گرفته‌اند که بچه‌های مردم را جمع می‌کنند و به‌گونه‌ای شست‌وشوی مغزی می‌دهند و بذر کینه و نفرت علیه جریان‌های سیاسی درون نظام و شخصیت‌های برجسته دینی و انقلابی می‌پراکنند». انصاری گفت: «خدا نکند چند سال بعد چشم باز کنیم و ببنیم چنین گروه‌هایی در کشور رشد کرده‌اند؛ مگر منافقین در اول انقلاب مانند داعش عمل نمی‌کردند؟ مگر ائمه جمعه ما با عملیات انتحاری شهید نشدند؟ مقابله با این جریان‌ها وظیفه همه افراد جامعه است و ربطی به جناح‌بندی‌ها ندارد، بلکه مسئله نظام است». او با بیان اینکه تاکنون با لطف خداوند و با تدابیر نظام و آگاهی مردم در این منطقه ناامن، ایران کانون امنیت است، تصریح کرد: «اگر به هوش نباشیم، ما هم ممکن است گرفتار چنین جریاناتی شویم». معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری همچنین ضمن گلایه شدید از رفتار دوگانه صداوسیما در گذشته و حال، از مسئولان رسانه ملی خواست در شرایط بسیار دشوار کنونی که دولت و رئیس‌جمهور با همه اخلاص و توان مشغول تلاش و خدمت‌اند و با مشکلات بی‌سابقه و سنگین اقتصادی به‌ارث‌مانده دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به دولت کمک کند و از سیاه‌نمایی و القای ناکارآمدی که نتیجه‌ای جز مأیوس‌کردن مردم یا سلب اعتماد از رسانه ملی ندارد، خودداری کند.»


«روزنامه آرمان» در گزارشی به موضوع انتخابات پرداخته است. آرمان دراین گزارش با عنوان« عبور از روحاني با رمز اعتدال؟!» می نویسد:« بيراه نيست كه گفته شود فعاليت‌هاي انتخاباتي همه طيف‌هاي سياسي از چندي قبل آغاز شده و آنها در تلاش هستند تا تعداد بيشتري نماينده از طيف منتسب به خود راهي بهارستان كنند. اكنون طيف اصولگرا با وجود داشتن اختلافات زياد در درون خود سعي مي‌كند در سكوت با برگزاري جلسات وحدت با گروه‌هايي در سال‌هاي گذشته به نوعي سفره خود را از آنها جدا كردند از جمله جبهه پايداري به وحدت برسند. اصلاح‌طلبان هم جلسات مستمري را برگزار مي‌كنند تا در تركيب مجلس دهم به نوعي مجلس ششم ديگري بسازند اما آنها يك موضوع را فراموش كردند و آن هم حاميان دولت است. اصلاح‌طلبان به‌خوبي واقف هستند كه رقيب پيش از دولت يازدهم اجازه فعاليت سياسي به آنها نمي‌داد و از هر راهي سعي در كنار زدن آنها داشت اما شعار روحاني كه همان اعتدال بود آنها را با قدرت به عرصه سياست بازگرداند؛ به عبارتي «اعتدال» رمز بازگشت اصلاحات بود و حاميان روحاني هم در دوران قبل از انتخابات همراه با اصلاح‌طلبان براي پيروزي او تلاش كردند بنابراين تفاوتي ميان آنها با اصلاح‌طلبان در اين پيروزي نيست اما اكنون آنچه از اخبار اصلاح‌طلبان برداشت مي‌شود نشاني از اين طيف همراه آنها در سال92 نيست و اصلاح‌طلبان تنها از جناح خودشان كه در سال‌هاي سال با هم همپيمان بودند سخن مي‌گويند و لاغير. شايد اينگونه گفته شود كه حاميان دولت درصدد ارائه ليست مجزا هستند اما در عالم واقعيت مشخص است همانطور كه در انتخابات رياست‌جمهوري، روحاني بدون اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبان بدون روحاني‌ موفق به پيروزي نمي‌‌شدند اكنون هم اين احتمال زياد است كه حاميان روحاني بدون اصلاح‌طلبان نتوانند به بهارستان برسند. حزب اعتدال و توسعه مهم‌ترين قطب پيروزي روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري بود. آيا شايسته نبود براي تقدير از فعالیت‌های این حزب و مشی میانه‌روی سیاسی آن افرادی هم از این حزب در ليست اصلاحات قرار گيرد تا لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان به تعادل انتخاباتی هم برسد و میانه‌روی در آن به عنوان یک شاخص عیان‌تر و آشکارتر باشد؟ همراهي نكردن برخی اصلاح‌طلبان با اعتدال‌طلبان تداعی معناي عبور از روحاني را به اذهان متبادر می‌سازد كه به‌ظاهر رمز آن «اعتدال» خواهد بود که شایسته این گروه از فعالان سیاسی نیست.»


«روزنامه جوان» در گزارشی به تبعات حادثه تروریستی پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«غرب در وحشت پاریس غرق شد» می نویسد:« داعش با حملات روز جمعه پاريس، به يكي از اهداف اصلي خود، يعني ايجاد و گسترش ترس و رعب دست يافته است. پس از حملات پاريس، وحشت سرتاسر اروپا را فرا گرفته و دولت‌هاي اروپايي از ترس تكرار حملات تروريستي حالت آماده باش اعلام كرده‌اند.

پس از حملات جمعه شب پاريس، تدابير امنيتي در كشورهاي اروپايي به طور بي‌سابقه‌اي تشديد شده است. رسانه‌هاي انگليسي گزارش دادند كه يگان برگزيده تجسس ويژه نيروهاي امنيتي انگليس به دنبال اتخاذ تدابير امنيتي بيشتر در مكان‌هاي مهم اين كشور و در راستاي پشتيباني از افسران پليس مخفي مستقر شدند. به گزارش ديلي تلگراف، مقام‌هاي انگليس از شنبه شب اقدام به اجراي بزرگ‌ترين عمليات امنيتي در اين كشور از زمان وقوع حملات تروريستي ژوئيه 2005 در شهر لندن كرده‌اند. منابع ضد تروريستي انگليس فاش ساختند كه بالغ بر 450 افراطي انگليسي از سوريه به انگليس بازگشتند. چارلز فار، مدير دفتر امنيت و ضد تروريستي انگليس هشدار داده كه «داعش در حال الهام بخشيدن به آن دسته از افراد در انگليس است كه نمي‌توانند به اراضي اين گروه در عراق و سوريه بروند و از آنها خواسته حملاتي در محل سكونتشان انجام دهند.» وي افزود: حدود 750 شهروند انگليسي كه موجب نگراني براي سرويس‌هاي اطلاعاتي و امنيتي هستند به سوريه سفر كرده‌اند و از ميان آنها حدود 60 درصد به كشور ما بازگشتند. دولت ايتاليا هم سطح آماده باش امنيتي را در اين كشور بالا برده و عمليات كنترل مرزها را تشديد كرده است. همچنين روسيه حالت آماده باش كامل در سراسر خاك خود اعلام كرده و عمليات بازرسي و تفتيش در بازارهاي مردمي، تأسيسات عمومي، محل‌هاي تجمع مردمي، ايستگاه‌هاي قطار و ايستگاه‌هاي اتوبوس را آغاز كرده است.

همچنين وزير كشور آلمان اعلام كرد به دنبال وقوع حملات تروريستي مرگبار در پاريس، احتمال وجود نيروهاي افراطي در آلمان وجود دارد. «توماس دي مايزري» وزير كشور آلمان عصر شنبه گفت، پس از اقدامات تروريستي جمعه شب در پاريس، مقامات آلمان تدابير امنيتي در اماكن عمومي اين كشور از جمله ايستگاه‌هاي راه آهن را تشديد كرده‌اند.»


«روزنامه قانون» در یادداشتی به قلم محمدرضا خاتمی با عنوان«چرا زنان به زنان رأي نمي دهند؟» می نویسد:« مسئله حقوق سیاسی زنان از دیدگاه من احتیاج به آسیب شناسی دارد و البته خیلی با این که نزدیک به انتخابات، زنان مطالبه گر شوند، موافق نیستم. من به شخصه موافق عدم تبعیض بین مردان و زنان هستم. عده‌ای معتقد به تبعیض مثبت هستند. واقعیت این است که در کشور هایی مثل ایران که در حال پیشرفت هستند حضور زنان در عرصه های مختلف علاوه بر اینکه باعث مشارکت بیشتر مردم می شود به خاطر روحیات خاص زنان باعث کاهش خشونت و تنش‌ها هم در مجلس

می شود.

اما واقعیت این است که حضور زنان اگر با رانت باشد برای دوره ای موقت و به طور مثال یک یا دو دوره می تواند مفید باشد اما تداوم پیدا نمی کند. به همین دلیل ما باید امکان حضور زنان را در عرصه های دیگر فراهم کنیم تا آنان به طور طبیعی بتوانند به مناصبی مانند مجلس دست پیدا کنند تا روند رشد فعالیت شان تداوم پیدا کند. به طور مثال وقتی در دانشگاه تعداد اساتید زن زیاد شود امکان اینکه رئیس گروه، دانشکده و دانشگاه هم از زنان انتخاب شود زیاد است و از سوی ديگر شانس انتخاب یک وزیر علوم زن نیز افزایش می یابد. زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی هنوز آنچنان که باید و شاید حضور فعالی ندارند البته شاید به خاطر شرایط خاص اجتماعی کشور که بر زنان تحمیل می شود مانند خانه داری، همسرداری نيز باشد. بنابراین به نظرم باید حرکتی از پایه شروع و امکان حضور آنان در نهاد های عمومی، اجتماعی و مدنی زیاد تر شود تا رشد طبیعی طی شده و حضور زنان در عرصه‌های تصمیم گیری ماندگارتر شود. اینکه زنان از مردان به دنبال 30 درصد سهمیه برای فعالیت باشند شاید پسندیده نباشد اما نمی شود با این روش هم مخالفت کرد، معتقدم این روند یک روند پایدار نخواهد بود. اگر اين کار از پایه انجام شود، ديگر نیازی به خواهش زنان یا راه‌اندازی کمپین هایی برای مطالبه حق شان نباشد بلکه این شرایط را برای زنان فراهم می کند که مردان از آن ها بخواهند که در لیست شان قرار بگیرند. اگر در کشور ما مردم سالاری به طور کامل حاکم بود همه ما باید تلاش می کردیم یک تبعیض مثبت صورت بگیرد و 30 درصد حق زنان در انتخابات رعایت شود اما هم اکنون دعوا بین زن و مرد یا جنسیت‌ها نیست بلکه بحث بر سر حقوق و نفس حقوق انسانی است و این موضوع شرایط خاصی را به ما تحمیل می کند. ممکن است در انتخابات با زنانی شایسته روبه رو باشیم که امکان رای آوری آن ها صفر یا خیلی کم در مقابل یک مرد باشد. اینجا تکلیف چیست؟آیا قرار است به قیمت رعایت 30 درصد، مجلس را از دست بدهیم؟یا اینکه باید به این موضوع بیندیشیم که ما هم اکنون در یک شرایط ویژه هستیم و نیاز به یک مجلس معتدل و کارشناس داريم و آن زمان است كه از طریق آن مجلس مي‌توانيم برای دستیابی زنان به حقوق‌شان عمل کنیم. این پیچیدگی‌ها سبب می شود ما نتوانیم به خواسته آرمانی خود که سهم 30 درصدی زنان دست پیدا کنیم ضمن اینکه در کشور ما سنت هایی وجود دارد که مانع بزرگی بر سر راه پیشرفت زنان است.من سوالی هم از زنان در کشور دارم که نیاز به آسیب شناسی دارد وبه نظرم زنان قبل از اينكه بخواهند مطالبه‌اي از جامعه داشته باشند بايد به آن پاسخ دهند و آن اين است كه چرا زنان به زنان رای نمی دهند در صورتی که نیمی از جامعه ایران را زنان تشكيل مي دهند مي‌توانند با رای به همجنس‌های خود به سهمیه ای بیش از 30 درصد دست پیدا کنند البته این موضوع فقط در کشور ما حاکم نیست بلکه در کشورهای پیشرفته هم با این مسائل روبه‌رو هستیم.»


«روزنامه رسالت» نیز در یادداشتی به قلم«حنیف غفاری» با عنوان«تروریسم خوب، تروریسم بد» می نویسد:« آنچه مسلم است اينکه "تروريسم” به هر شکل آن مذموم است ، اما مذموم تر

از خود تروريسم، خط کشي ميان تروريستها و تقسيم بندي آنها بر اساس مکان و نحوه عمليات آنهاست. اصلي ترين و خونبار ترين خطر غرب که عواقب و تبعات آن در جهان امروز قابل مشاهده است، تقسيم بندي تروريستها به دو دسته خوب و بد است. بر اين اساس اگر تروريستها در محدوده جغرافيايي جهان اسلام هر روزه دست به سر بريدن، آتش کشيدن انسانها به صورت زنده، قرباني کردن آنها به فجيع ترين نحو ممکن، بمب گذاري و اقداماتي از اين قبيل بپردازند ، مقامات رسمي آمريکا و برخي کشورهاي اروپايي واکنشي از خود نشان نمي دهند. گويا آنها مشغول مشاهده فيلمي هستند که واقعيتي ندارد! برخورد دوگانه سازمانهاي بين المللي از جمله سازمان ملل متحد در قبال فجايعي که توسط تروريستهاي تکفيري در داخل خاک اروپا و منطقه رخ مي دهد، نمادي بارز از تقسيم بندي تروريسم به دسته ها و رسته هاي گوناگون است. تا زماني که اين نگاه وقيحانه از قاموس سازمانهاي بين المللي رخت بر نبندد، تروريسم فضاي مناسب براي رشد سرطاني خود در جهان را پيدا خواهد کرد.

از سال 2011 ميلادي تا آستانه سال 2015 ميلادي، ايالات متحده آمريکا استراتژي "توليد و مديريت تروريسم” در منطقه را در پيش گرفت.مديريت تروريسم از سوي کاخ سفيد دقيقا به معناي تقسيم بندي تروريستها به دو قسمت خوب و بد هستند. از ديد آمريکا ، تروريستهاي بد ، آنهايي هستند که در صحنه عمليات تاکتيکي در راستاي منافع کوتاه مدت و بلند مدت واشنگتن و متحدانش عمل نکرده و بنابراين بايد نابود شوند. با اين حال افرادي که به صورت غير مستقيم در زمين غرب بازي کرده و "در جهان اسلام دست به عمليات تروريستي زده” و " در محدوده جغرافيايي جهان اسلام نيز از بين مي روند” در ذيل تروريستهاي مطلوب غرب دسته بندي مي شوند. آمريکا اين خط کشي خطرناک را در سال 2011 ميلادي به ديگر کشورهاي ناتو نيز تفهيم کرد. البته در اينجا آمريکا دچار خطاي محاسباتي فاجعه باري در بعد امنيتي ماجرا شد! قرار بود مطابق محاسبه ايالات متحده و ناتو،تروريستها در مدت زماني کوتاه و در بازه زماني کمتر از يکسال حکومت سوريه را از بين برده و خود نيز در خاک سوريه از بين بروند و سپس "سوريه جديد” را به آمريکا و متحدان منطقه اي آن يعني ارتجاع عرب واگذار کنند. با اين حال با گذشت زمان و فرسودگي تروريستها، غرب شاهد غلبه رشد تروريسم بد نسبت به تروريسم مطلوب خود شد.»

اشتراک گذاری :
ارسال نظر