بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
در بررسی ارزش بازار صنایع طی دو دوره بدست آمد:

معادل 19 ماه یارانه مردم ، سرمایه ها در بورس دود شد !

افزایش و کاهش ارزش بازار 37 صنعت شامل 318 شرکت طی دوره مذکور مورد بررسی قرار گرفته که طی آن هشت صنعت با رشد ارزش بازار مواجه شدند، 28 گروه یعنی 76 درصد از کل صنایع افت ارزش بازار را تجربه کردند و ارزش بازار صنعت تأمین برق، گاز، بخار و آب گرم بدون تغییر مانده است.
کد خبر : ۱۵۷۲۳۲
نویسنده :
جمشیدی
بازار سرمایه طی یک سال اخیر روند منفی متداولی را پشت سر گذاشت و وقایع مثبت گوناگون در حوزه سیاسی و اقتصادی نتوانست مانعی برای حرکت مصرانه بازار سرمایه در مسیر نزولی شود. بطوریکه بموجب روند منفی متداول بورس که از دی ماه سال 92 آغاز شد ارزش سهام اغلب شرکت های فعال در این بازار با افت قابل توجهی همراه شدند و زیان هنگفتی را برای سهامدارن به بار آوردند.

بر اساس گزارش بورس نیوز صرف نظر از دلایل و عوامل موثر بر این امر که فراوان در خصوص آن صحبت شده، در این گزارش به بررسی و معرفی صنایعی که بیشترین رشد یا افت ارزش بازار را طی 30 مهر 94 نسبت به 30 مهر 93 داشته اند، پرداخته شده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت بورس، افزایش و کاهش ارزش بازار 37 صنعت شامل 318 شرکت طی دوره مذکور مورد بررسی قرار گرفته که طی آن هشت صنعت با رشد ارزش بازار مواجه شدند، 28 گروه یعنی 76 درصد از کل صنایع افت ارزش بازار را تجربه کردند و ارزش بازار صنعت تأمین برق، گاز، بخار و آب گرم بدون تغییر مانده است.

علاوه بر این ارزش بازار کل صنایع طی دوره مذکور با افت حدود 20 درصدی از 338 هزار و 163 میلیارد تومان به 271 هزار و 436 میلیارد تومان کاهش یافته است. بر این اساس ارزش بازار صنایع از 30 مهر 93 تا 30 مهر 94 با کاهش بیش از 66 هزار و 727 میلیارد تومانی مواجه شده که این رقم معادل 19 ماه اعتبار دولت برای پرداخت ماهیانه حدود 3500 میلیار تومان یارانه به بیش از 76 میلیون ایرانی است. به گونه ای که معاملات یک سال اخیر بازار سرمایه، نتیجه ای جز هدر رفتن سرمایه و نقدینگی معامله گران و سهامداران و دود شدن بودجه دولت برای پرداخت 19 ماه یارانه نتیجه دیگری در بر نداشته است.

از سوی دیگر کاهش 66 هزار و 727 میلیارد تومانی کل صنایع طی دوره مذکور معادل مجموع ارزش روز شش مجموعه بزرگ فعال در بازار سرمایه همچون پتروشیمی مارون، ارتباطات سیار ایران، نفت و گاز پارسیان، مخابرات ایران، سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین و نیز سرمایه گذاری غدیر است. به عبارت بهتر طی معاملات یک سال اخیر ارزش بازار شش شرکت مذکور که از مجموعه های مطرح بازار سرمایه به شمار می روند، از بین رفته است.

بر اساس این گزارش، از میان صنایعی که با رشد ارزش بازار همراه شده اند می توان به صنایعی همچون ساخت رادیو، تلویزیون و دستگاه ها و وسایل، حمل و نقل و نیز منسوجات اشاره کرد که در کنار آنها گروه های ماشین آلات دستگاه های برقی، دباغی، رایانه، سایر واسطه گری های مالی و بیمه قرار می گیرند.

دود شدن اعتبار دولت برای پرداخت 19 ماه یارانه به مردم/ افت ارزش بازار 76 درصد از صنایع

این در حالی است که صنایع فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای، استخراج نفت و گاز و خدمات جنبی به جز اکتشاف، محصولات کاغذی با بیشترین افت ارزش بازار همراه شدند.

دود شدن اعتبار دولت برای پرداخت 19 ماه یارانه به مردم/ افت ارزش بازار 76 درصد از صنایع

علاوه بر این، محصولات چوبی، کشاورزی و دامپروری، استخراج ذغال سنگ و نیز استخراج سایر معادن در ردیف های بعدی قرار می گیرند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
با سلام:حرکت وبازی کثیفی در سهام صا درات انجام میشود با ترساندن سهامداران خرد وبا گذاشتن قیمت سهام درمنفیدر رنج بالا/سهام را با قیمت نازل در حال خرید هستند>با تشکر
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
دلواپسان می خواهند با ثروت های طی هشت سال دولت نهم و دهم هر طور شده دولت یازدهم را در دام خود بیاندازند . همین امروز را ببین . در حالیکه بازار کنفی هست نماد همراه با معاملات بلوکی حقوقی جو بازار را بدتر کرد . اصلا مافیای دولت نهم و دهم هدفی جز زمین زدن این دولت ندارد
پارسا سپاهانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
دیگه هیچ سهامداری به این دولت امید ندارد اینقدر ضعیف عمل کرد که دیگه نمیتواند بازار بورس را برگرداند و العان معاملات در حداقل بسر میبرد و تصمیمات باید خیلی بزرگ باشد تا بورس برگردد مثل خوراک و بهر مالکانه و سود بانکی که اگه در این موارد تصمیمی گرفته نشود به هیچ وجه بازار بر نمیگردد . البته سهامداران هم که بعضی روزها اعتراض میکردند دیگه ناامید ناامید گشته اند که این خود معضلی بزرگتر از خود بورس است .چونکه با اعتراض لااقل وزرا یادشون میامد که بازار بورسی هم هست که دو سال است افت میکند و گناه سهامدارش چیست . روحانی هر چند بی گناه است ولی تدبیراش ضعیف است و سال 96 قطعا رای نمیاورد .
فرهاد
KAZAKHSTAN
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
درود بر دولت تدبیر و امید و تیم اقتصادی با کفایتش. بازار سرمایه و بخش تولید بشدت مدیون این دولت هستند.
فرهاد
KAZAKHSTAN
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
درود بر دولت تدبیر و امید و تیم اقتصادی با کفایتش. بازار سرمایه و بخش تولید بشدت مدیون این دولت هستند.
شایان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
این دولت هیچ گونه برنامه اقتصادی ندارد فقط با دپی نقدی پول در بانکها توانسته کمی تورم را مهار نماید واکثر صنایع با ضرر های هنگفتی روبه رو بوده وتنها توانسته اند با بدهکار کردن خود ودریافت وام با بهره بسیار بالا خود را سرپا نگه دارند
امینی
ROMANIA
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
الان مدیریت ثنوسا مدافع سهامداران شده طی 10سال گذشته در هرکجا سرمایهگذاری کرده تیرش به سنگ خورده سال به سال هم به زیانش اضافه می شود در حالی که طی 10 سال ملک قیمتش 10برابر شده امسال این شرکتها زیاد می باشد مدیران چه بلائی که بر سر سهامدارهای خرد نیاوردند
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
کاش دولت برای رونق بورس اجازه میداد این کارت های 10 میلیونی با بهره 12 درصد در اختیار سهامداران بورس قرار میگرفت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
البته این دولت بدون برنامه اقتصادی وارد میدان شده و تیم اقتصادیش هماهنگ نیستن اولین ریس جمهور 4 ساله ایران میشه
ناشناس
GERMANY
پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۲
چشم اقای روحانی روشن که از ساده گی ما در اعتماد به خودش چنین استفاده ای کرد .