بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون عنوان کرد:

"مارون" در مسیر رشد سودآوری/ اجرای یک طرح توسعه طی ماه های آتی

پروژه پتروشیمی بوشهر که بزرگترین پروژه مشارکتی "مارون" به شمار می رود، در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 33 درصدی داشته و واحد بازیابی اتان و متانول آن از سال آینده راه اندازی می شود و می توان از درآمد حاصل از فعالیت واحدهای مذکور برای تأمین مالی جهت بهره برداری از سایر واحدهای پروژه پتروشیمی بوشهر استفاده نمود.
کد خبر : ۱۵۷۳۱۷
نویسنده :
جمشیدی
شرکت پتروشیمی مارون طی عملکرد شش ماهه اول سال مالی جاری مبلغ 3131 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده که این رقم با احتساب درآمد 1200 میلیارد ریالی معادل 300 ریال به ازای هر سهم ناشی از سرمایه گذاری "مارون" در شرکت پتروشیمی لاله که تملک 64 درصدی سهام آن را در اختیار دارد، مبلغ 3431 ریال محاسبه می گردد. از این رو، این مجموعه طی دوره مذکور موفق به پوشش 59 درصدی سودبرآوردی 5802 ریالی شده است.

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز در ارزیابی عملکرد "مارون" طی نیمه اول سال مالی جاری عنوان کرد: این مجموعه طی عملکرد دوره مذکور از لحاظ تولید و فروش محصولات مناسب عمل کرده است. به گونه ای که مقدار تولید محصولات طی عملکرد شش ماهه اول امسال با رشد 22.5 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه بوده و در کنار آن مقدار فروش محصولات طی دوره مورد بررسی حدود 3400 میلیارد ریال افزایش داشته است.

مصطفی احمدزاده افزود: آمار تولید و فروش محصولات بیانگر روند رو به رشد مقدار تولید و فروش محصولات است. حال آنکه درآمد فروش محصولات طی این دوره به دلیل افت بهای جهانی نفت و قیمت فروش محصولات پتروشیمی و نیز رکود بازارهای جهانی با افت نامحسوس مواجه شده که امیداوریم این امر طی ماه های آتی بهبود یابد، در غیر این صورت به طور قطع کاهش درآمد فروش از محل رشد مقدار تولید و فروش محصولات جبران خواهد شد.

وی در خصوص زمان ارائه پیش بینی درآمد هر سهم شرکت پتروشیمی مارون بر اساس عملکرد میاندوره ای سال مالی جاری ابراز داشت: با توجه به شرایط بازارهای جهانی و روند قیمت جهانی نفت اولین پیش بینی درآمد هر سهم و سودبرآوردی 5802 ریالی بدون تغییر باقی می ماند. چرا که در شرایط فعلی روند آتی بهای جهانی نفت در هاله ای از ابهام قرار دارد. از این رو انتظار می رود تا اولین بودجه با توجه به عملکرد 9 ماهه سال جاری تعدیل یابد مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت فروش محصولات با نوسانات متعددی همراه بود، در این خصوص گفت: نرخ فروش محصولات از ابتدای سال تاکنون به طور میانگین بین 15 تا 35 درصد کاهش یافته است. حال آنکه همانطور که عنوان شد انتظار می رود تا افت درآمد فروش از محل افزایش تولید و با اجرای پروژه کمپرسور چهار جبران شود.

احمدزاده در خصوص طرح توسعه ای کمپرسور چهار گفت: این پروژه طی دی یا بهمن ماه سال جاری در اهواز به بهره برداری می رسد و در پی راه اندازی واحدهای تولیدی آن 85 تن در ساعات گاز تولید می شود که 25 درصد از حجم آن را گاز اتان تشکیل می دهد. به عبارت بهتر طی یک سال به خوراک گاز اتان "مارون" هشت درصد افزوده می شود که در افزایش تولید واحد الفین مورد استفاده قرار می گیرد. این مجموعه علاوه بر پروژه مذکور طرح های توسعه ای را در نظر دارد که در مرحله مطالعات به سر می برند و با هدف تضمین تأمین خوراک مصرفی تدوین می شوند.

وی در خصوص برنامه های "مارون" برای اجرای طرح های توسعه ای و برنامه افزایش سرمایه اظهار داشت: پروژه پتروشیمی بوشهر که بزرگترین پروژه مشارکتی "مارون" به شمار می رود، در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 33 درصدی داشته و واحد بازیابی اتان و متانول آن از سال آینده راه اندازی می شود و می توان از درآمد حاصل از فعالیت واحدهای مذکور برای تأمین مالی جهت بهره برداری از سایر واحدهای پروژه پتروشیمی بوشهر استفاده نمود.

مدیر مالی "مارون" در خاتمه پیرامون نحوه تأمین مالی برای بهره برداری از واحد بازیابی اتان و پروژه پتروشیمی بوشهر گفت: شرکت پتروشیمی بوشهر از فاینانس چین برای تأمین هزینه های ارزی خود استفاده کرده و از سوی دیگر سهامداران عمده شرکت پتروشیمی بوشهر همچون ساتا و "مارون" در قالب اجرای برنامه افزایش سرمایه نقدینگی لازم برای بهره برداری از واحدهای تولیدی این مجموعه را فراهم کردند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر