بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵
کد خبر : ۱۵۷۴۲۰

بازار سهام در دومین روز معاملاتی هفته همچنان زیر سایه بازارگردانی سهام با نوسان نماگرها در محدوده‌ای که مدیریت شده بودند، با ۳۷ واحد رشد از رسیدن به کانال 63 هزار واحد ناکام ماند. روز گذشته شرکت‌های کوچک و برخی تک‌سهم‌های بازار دوم بورس و همچنین سهم‌های فرابورسی مورد توجه خریداران نوسان‌گیر بازار بودند. بازار سهام در روزهای اخیر بازاری متعادل اما همچنان کم‌حجم است که به لطف معامله‌گران نوسان‌گیر بازار بسیار کوتاه‌مدت شده است. در حال حاضر بازار سهام چندان به اخبار شرکت‌ها واکنش نشان نمی‌دهد و سفته‌بازی از هر مسئله‌ای چشمگیرتر است و با توجه به وضعیت فعلی بورس، برخی سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند از حداقل سود در این شرایط بهره ببرند.

کاهش 33 درصدی سود یک بانک نسبت به آخرین پیش‌بینی

در گروه بانک برخی از نمادها روند صعودی و مثبت در پیش گرفتند و بانک ملت با 28میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. بانک گردشگری بعد از کاهش ۲۸ درصدی سود سال مالی جاری، اولین سود ۹۵ را هم با کاهش ۳۳ درصدی نسبت به آخرین سود ۹۴ پیش‌بینی کرد و احتمال دارد نماد این بانک متوقف شود. در گروه خودرو و ساخت قطعات طی روزهای اخیر در بازه منفی و گروه ساخت قطعات همچنان در حال رشد بوده و مثبت معامله می‌شوند و برخی از نمادهای آن در صف خرید بودند و پارس‌خودرو با معامله 11 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد.

هفته گذشته اگرچه روزهایی نسبتا کم‌خبر را برای خودروسازی کشور رقم زد، همان اخبار کم به نوبه خود حاشیه‌ساز شدند، از جمله سفر بی‌سر و صدای ایران‌خودرویی‌ها به فرانسه و همچنین توقف ناگهانی تسهیلات خودرو. معاون فروش و بازاریابی سایپا با بیان اینکه خریداران خودرو اقساطی خارج از ظرفیت و اختصاص وام بانکی به خودروهای با تحویل‌ ۶۰ و ۹۰ روزه تعیین تکلیف شد، گفت: برای تحویل خودرو منتظر اعتبار بانکی هستیم که پیش‌بینی می‌شود طی دو روز آینده عملی شود.

تشکیل صف فروش در نماد پلی‌اکریل

گروه فرآورده نفتی چند روزی است که از بازه منفی خود خارج نشده و تنها دو نماد پالایش نفت بندرعباس و نفت پارس نمادهای مثبت این گروه بودند. پالایش نفت اصفهان با معامله 5 میلیون سهم بیشترین حجم گروه و بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل برجا گذاشت. در گروه محصولات شیمیایی نمادها به‌طور متعادل معامله شدند و همچنین شاهد تشکیل صف فروش پلی‌اکریل بعد از چند هفته در بازه مثبت ماندن بودیم که با معامله 11 میلیون سهم بیشترین حجم معامله شده گروه را دربر گرفت. اتحادیه سراسری تعاونی‌های تأمین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی با ارسال نامه‌ای به معاون اجرایی رئیس‌جمهور اعتراض خود را نسبت به موضع‌گیری‌های مسئولان عالی صنعت مبنی بر خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا اعلام کرد.

ادامه معاملات کم‌حجم

در گروه فلزات اساسی با وجود اینکه بیشتر نماد‌های این گروه منفی معامله می‌شدند، لوله و ماشین‌سازی ایران و ملی سرب و روی ایران در صف خرید قرار گرفتند و شرکت آهن و فولاد ارفع هم صف خرید خود را حفظ کرده بود. ذوب‌آهن اصفهان با معامله 9 میلیون سهم بیشترین حجم در این گروه داشت. در گروه حمل و نقل نماد تایدواتر خاورمیانه تنها نماد مثبت این گروه بود که احتمال می‌رود دلیل رشد مثبت آن، فروش یکی از ساختمان‌های ذی‌ربط باشد. معاملات این گروه بسیار کم حجم بود. شرکت تایدواتر خاورمیانه با اعلام فروش ۴۵ میلیارد تومانی یک ساختمان در تهران خبر داد و سود خالص این دارایی را محاسبه کرد.

ثبت 12 هزار و 475 نوبت معامله در بازارهای فرابورس

بازار فرابورس در نخستین روز آذر، شاهد خرید و فروش 79 میلیون ورقه بهادار در 12 هزار و 475 نوبت بود. معاملات نخستین روز آذرماه 1394 در بازارهای فرابورس با خرید و فروش 79 میلیون و 320 هزار ورقه بهادار در 12 هزار و 475 نوبت به ارزش 288 میلیارد و 310 میلیون ریال به پایان رسید و آیفکس هم با تغییر جزئی نسبت به روز قبل نمایانگر عدد 700.81 واحد شد. در روز گذشته، ذوب‌آهن اصفهان مانند روز گذشته بیشترین حجم و ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرد و 9 میلیون و 400 هزار سهم به ارزش 20 میلیارد و 270 میلیون ریال در نماد این شرکت معامله شد.

این گزارش حاکی است، سهام آهن و فولاد ارفع در کنار صنعتی مینو و بانک سرمایه بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند و در سوی دیگر بازار، سهام شرکت‌های توسعه خدمات بندری سینا، خوارزمی، گروه فن‌آوا و نفت ایرانول با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند.همچنین نماد شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، بانک دی، قند شیروان، صنایع نسوز توکا، پالایش نفت تهران و پالایش نفت لاوان به عنوان پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی معرفی شدند. گفتنی است نماد شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، بانک دی، قند شیروان، پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی پربیننده‌ترین نمادهای امروز فرابورس بودند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر