بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
کد خبر : ۱۵۸۰۰۷
مرضیه افخم، مرتضی مرادیان، محسن محمدی، مرتضی رحیمی زارچی، هادی فرجوند، مهدی هنردوست و سید رسول مهاجر حجازی عهده‌دار سفارتخانه‌های ایران در مالزی، دانمارک، تایلند، نیجریه، کنیا، پاکستان و سوئد منصوب شدند.

 تهران اخیراً شاهد برگزاری همایش سراسری سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای دومین بار در دولت یازدهم بود. نقش دیپلماسی در توسعه ایران و ایجاد ثبات منطقه‌ای در دوران پسابرجام، 2 محور اصلی این همایش بود.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پیش از برگزاری این همایش یکی از بحث‌های مهم این سمینار را نحوه استفاده اقتصادی از شرایط پسابرجام برشمرده بود.
مسافران جدید دستگاه دیپلماسی
در این سمینار سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران که به زودی عازم محل ماموریت می‌شوند نیز حضور داشتند.

هر سال در فصل تابستان براساس روال طبیعی اداری در وزارت امور خارجه، جابه جایی سفرا صورت می‌گیرد و با توجه به استقرار بیش از یکصد نمایندگی در خارج از کشور و دوره سه ساله مأموریت‌ها، سالانه به طور متوسط بین 30 تا 40 سفیر و رئیس نمایندگی جا به جا می‌شوند. البته هنوز مراحل انتصاب سفیر و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور برای برخی از سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور انجام نشده و یا در ماه‌های آتی صورت خواهد گرفت.

همانگونه که ظریف در ابتدای عهده‌داری سکان دستگاه دیپلماسی به خبرنگار فارس گفته بود: سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور باید توسط مدیران داخل وزارت خارجه پر شود و چرخش در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همچون سایر نقاط دنیا، قسمتی از کار است.

در همین راستا خبرگزاری فارس اقدام به انتشار گزارشی در خصوص مسافران جدید دستگاه دیپلماسی کرده که عهده‌دار سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور شده و یا قرار است عهده‌دار این سمت‌ها شوند.

بر همین اساس، «مرضیه افخم» نخستین سخنگوی وزارت خارجه ایران و همچنین اولین سفیر زن جمهوری اسلامی با سپردن مسئولیت سخنگویی به حسین جابرانصاری راهی مالزی می‌شود تا عهده‌دار سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور شود. سید محمدجلال فیروزنیا پیش از افخم عهده‌دار این سمت بود.

 افخم در دوران وزرات علی‌اکبر ولایتی معاون اداره اطلاعات و انتشارات و در دوران وزارت سید کمال خرازی مدیرکل اطلاعات و مطبوعات و در دوره وزارت علی‌اکبر صالحی مدیرکل دیپلماسی عمومی این وزارتخانه و در دوران وزارت ظریف نیز عهده‌دار سخنگویی و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه بود.

«مرتضی مرادیان» مدیرکل مشترک المنافع و قفقاز وزارت امور خارجه ایران نیز به جای حمید بیات عهده‌دار سفارت جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ شد.
مسافران جدید دستگاه دیپلماسی
 مرتضی مرادیان

 «محسن محمدی» نیز سفیر جدید ایران در بانکوک و جایگزین حسین کمالیان شد.

«مرتضی رحیمی زارچی» رئیس اداره اول دیپلماسی عمومی وزارت خارجه و سفیر اسبق ایران در عمان و همچنین یمن نیز عهده‌دار سفارت ایران در نیجریه (ابوجا) شد.
مسافران جدید دستگاه دیپلماسی
مرتضی رحیمی زارچی
هادی فرجوند نیز به عنوان سفیر جدید ایران در نایروبی (کنیا) و جایگزین ملک حسین گیوزاد شد. فرجوند همچنین عهده‌دار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لهستان بوده است.

مسافران جدید دستگاه دیپلماسی
هادی فرجوند

 «مهدی هنردوست» معاون مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه نیز به جای علیرضا حقیقیان سفیر جدید ایران در پاکستان شد. هنردوست پیش از این سفیر ایران در آتن (یونان) نیز بوده است.

کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن، سرکنسول ایران در بمبئی، رئیس اداره اول و دوم جنوب شرق آسیا و مدیرکل امور اداری وزارت خارجه از دیگر سمت‌های هنردوست بوده است.
مسافران جدید دستگاه دیپلماسی
مهدی هنردوست
«سید رسول مهاجر حجازی» مدیر کل شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه و سفیر اسبق ایران در لیسبون (پرتغال) نیز به جای حمیدرضا شاکری نیاسر عهده‌دار سفارت ایران در استکهلم (سوئد) شد.

سید رسول مهاجر همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مجارستان و رومانی و کاردار جمهوری اسلامی ایران در کلمبیا و مدیرکل کنسولی وزارت خارجه بوده است.
مسافران جدید دستگاه دیپلماسی
سید رسول مهاجر
«پیمان سعادت» مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار وزارت خارجه نیز قرار است به عنوان سفیر جدید ایران و به جای محمود بریمانی راهی بروکسل شود.

مسافران جدید دستگاه دیپلماسی
 پیمان سعادت

«جهانبخش حسن‌زاده» سفیر سابق ایران در ماداگاسکار به عنوان سفیر جدید جمهوری دموکراتیک کنگو راهی کینشازا شد.

مسافران جدید دستگاه دیپلماسی
جهانبخش حسن‌زاده

 حسن زاده پیش از این عهده‌دار سفارتخانه‌ ایران در سنگال بوده است.

«محسن موحدی قمی» معاون مدیرکل آفریقا و سفیر اسبق ایران در تانزانیا نیز به عنوان سفیر ایران در آفریقای جنوبی و جایگزین محمد فرجی راهی پرتوریا شده است.

 مسافران جدید دستگاه دیپلماسی
محسن موحدی قمی

«مجید مطلبی شبستری» نیز به جای بهنام بهروز عهده‌دار سفارت ایران در آتن (یونان) شده است.

مطلبی شبستری همچنین عهده‌دار سفارت ایران در سنگاپور نیز بوده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر