بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
با بررسی تغییرات ارزش بازار طی دو دوره به دست آمد:

رشد ارزش بازار صنایع کوچک و آب شدن سرمایه سهامداران مطرح بورس

تداوم روند نزولی بورس طی تقریباً دو سال اخیر تبعات منفی متعددی را برای بازار سهام و سهامدارانش در پی داشته و به موجب کاهش ارزش سهام شرکت های فعال در بورس ارزش بازار سهام نیز با افت قابل توجهی مواجه شده است و در نهایت حاکمیت روند منفی در بورس سبب کاهش شاخص ها و نماگرهای بازار سرمایه شده است.
کد خبر : ۱۵۸۰۲۸
نویسنده :
جمشیدی
روند نزولی بازار سرمایه در حالی به دلایل مختلفی تداوم یافته و سهامداران هر روز شاهد کاهش سرمایه خود هستند که در پی خروج نقدینگی از بورس و بروز مشکل عمیق کمبود نقدینگی در بازار سرمایه حجم و ارزش معاملات آن روز به روز کاهش می یابد. به طوریکه بازار سرمایه که در روزهای اخبار خوش سیاسی ارزش معاملات قابل توجه تا مرز 1000 میلیارد تومان در یک روز را به خود دیده، در شرایط فعلی به سختی با احتساب معاملات سهام در دو بازار بورس و فرابورس و نیز معاملات بلوکی به 100 میلیارد تومان می رسد که بعضاً در برخی موارد علیرغم تلاش متولیان بازار سرمایه برای افزایش ارزش معاملات روزانه به کمک معاملات بلوکی، اما معاملات کم حجم سهام در بورس ارزشی به مبلغ کمتر از 100 میلیارد تومان را نیز در بازار سرمایه رقم زده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، تداوم روند نزولی بورس طی تقریباً دو سال اخیر تبعات منفی متعددی را برای بازار سهام و سهامدارانش در پی داشته و به موجب کاهش ارزش سهام شرکت های فعال در بورس ارزش بازار سهام نیز با افت قابل توجهی مواجه شده است و در نهایت حاکمیت روند منفی در بورس سبب کاهش شاخص ها و نماگرهای بازار سرمایه شده است.

به طوریکه بر اساس اطلاعات موجود در گزارش عملکرد بازار اوراق بهادار در آبان 94 که توسط شرکت بورس منتشر شده ارزش بازار سهام طی معاملات آبان ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش 20.7 درصدی همراه شده و از 344 هزار و 60 میلیارد تومان به 272 هزار و 980 میلیارد تومان رسیده است.

بر این اساس، از میان 37 صنعت مورد بررسی ارزش بازار تنها هفت صنعت افزایش یافته که از میان آنها می توان به گروه ساخت، تلویزیون و دستگاه ها با تک سهم "لپارس"، حمل و نقل و انبارداری، دباغی و پرداخت چرم با تک نماد "وملی"، منسوجات، ماشین آلات دستگاه های برقی، رایانه و نیز وسایل اندازه گیری با تک سهم "آکنتور " اشاره کرد. به طوریکه جایگاه نخست جدول رتبه بندی صنایع از نظر افزایش ارزش بازار به گروه ساخت رادیو و تلوزیون اختصاص می یابد چرا که معاملات ماه گذشته موجب افزایش حدود 63 درصدی ارزش بازار گروه مذکور شده و بعد از آن صنایع حمل نقل و دباغی و پرداخت چرم در جایگاه های دوم و سوم قرار می گیرند.

رشد ارزش بازار صنایع کوچک و آب شدن سرمایه سهامداران مطرح بورس

این در حالی است که مابقی صنایع یعنی 30 صنعت فعال در بازار سرمایه طی معاملات آبان ماه امسال با کاهش ارزش سهام مواجه شدند که در صدر آنها صنایعی همچون فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای، استخراج نفت گاز به جز اکتشاف، استخراج کانه های فلزی، محصولات کاغذی و فلزات اساسی قرار می گیرند.

به گونه ای که ارزش بازار گروه پالایشی با افت بیش از 59.6 درصدی از 34 هزار و 422 میلیارد تومان به 14 هزار و 99 میلیارد تومان کاهش می یاید که نسبت به سایر صنایع بیشترین کاهش ارزش بازار را در ماه گذشته تجربه کرده است.

رشد ارزش بازار صنایع کوچک و آب شدن سرمایه سهامداران مطرح بورس

کمترین کاهش ارزش بازار نیز در گروه دارو با کاهش حدود یک درصدی و نیز صنعت پتروشیمی با افت 3.6 درصدی رقم خورده است و شرکت های فعال در گروه های مذکور کمترین کاهش ارزش بازار طی ماه گذشته را سپری کردند.

در پایان این گزارش می افزاید، اگرچه بیشترین ارزش بازار در گروه هایی همچون ساخت رادیو، دباغی، منسوجات ثبت شده، اما همانطور که از جدول های بالا مشخص است، ارزش بازار گروه های مذکور پس از رشد چند درصدی به رقم های چشمگیری نرسیده اند و حتی ارزش بازار آنها پس از تجربه افزایش حائز اهمیتی درصد نامحسوسی از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص می دهند و سهم کوچکی در ارزش معاملات و نیز ارزش بازار سهام دارند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر