بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

جای خالی پر رنگ ابزار های آتی در بازار سرمایه ایران

ابزارهای مالی طراحی شده به افراد اجازه می دهد در هر شرایطی بتوانند در بازارهای مالی سود کسب کنند همچنین این ابزارها امکان بهره گیری از تمام حالات بازار سرمایه را برای سرمایه گذاران ممکن می سازد. بازار آتی در کشور ایران بیشتر ذهن را به سمت بازار آتی سکه می برد و عده اندکی از بازار آتی سهام مطلع هستند و برخی نیز در صورت اطلاع در آن فعالیت نمی کنند.
کد خبر : ۱۵۸۰۹۱
نویسنده :
یارمحمدی
قراردادهای آتی ابزارهای مالی هستند که به منظور پوشش ریسک طراحی شده اند. این قراردادها یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین ابزارهای مالی طراحی شده برای بهبود بازارهای مالی هستند، توسعه قراردادهای آتی باعث شد تا این ابزارها با توجه به ماهیتشان، جنبه پیش بینی کنندگی به خود بگیرند و انتظارات فعالان بازار از آینده دارایی پایه را نشان دهند.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: ابزارهای مالی طراحی شده به افراد اجازه می دهد در هر شرایطی بتوانند در بازارهای مالی سود کسب کنند همچنین این ابزارها امکان بهره گیری از تمام حالات بازار سرمایه را برای سرمایه گذاران ممکن می سازد. بازار آتی در کشور ایران بیشتر ذهن را به سمت بازار آتی سکه می برد و عده اندکی از بازار آتی سهام مطلع هستند و برخی نیز در صورت اطلاع در آن فعالیت نمی کنند.

ابوالفضل جعفری در ادامه افزود: طی دو سال اخیر فعالان بازار، بورس را اغلب قرمز رنگ دیده اند و هفته هایی که در تمام روزهای آن شاخص سبز رنگ خودنمایی کند، معدود و انگشت شمار بوده اند. حجم و ارزش معاملات در بازار سرمایه بسیار پایین است و به اصطلاح گرد مرگ بر روی بازار سرمایه پاشیده اند. کمتر کسی حوصله دنبال کردن بازار و خرید و فروش را دارد. در چنین شرایطی جای خالی ابزارهای مالی که بتواند سود را در یک نقطه ثابت نگه دارد یا ریسک را پوشش دهد به شدت احساس می شود که متأسفانه در بازار سرمایه ایران تنها به ابتدایی ترین ابزارهای مالی بسنده شده است.

وی تشریح کرد: حتی در همین شرایط که تنوع ابزارهای مالی در ایران به اندازه تنوع رنگ تلویزیون های سیاه و سفید دهه هفتاد است، استفاده از آتی سهام مغفول مانده و به آن توجهی نمی شود. این در حالی است که با همین حجم کم معاملات، بازار آتی طی یکسال اخیر توانسته سودهای بالای 50% را نصیب سرمایه گذاران نماید. کافیست کمی با تفکر و برنامه قدم بردارید تا بتوانید از سقوط بازار نیز سود بگیرید. بطوریکه فروشنده قرارداد آتی ایران خودرو سررسید پایان شهریور 1394، از اوایل مرداد ماه 1394 تا سررسید، حدود 55 درصد سود میانیگن سالانه را نصیب خود نموده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: نکته قابل توجهی که باعث ایجاد چنین سودهایی می شود، خاصیت اهرمی این قراردادهاست که با سرمایه کم می توان تا 5 برابر سرمایه اولیه خرید کرده و روی این مبلغ بزرگتر سود کسب نمود.

جعفری در رابطه با کارایی این ابزار در بازار سرمایه ایران، گفت: طبیعتا با فعال شدن این بازار و افزایش حجم معاملات، کارایی این بازارها افزایش یافته و نمی توان به راحتی به چنین سودهایی دست یافت، اما بهرحال این امکان فراهم است که در بازارهای نزولی هم رمقی برای سرمایه گذاران باقی بماند و بتوانند توانایی پیش بینی خود را آزمایش کنند و قدرت تحلیل های خود را بسنجند. اما متاسفانه علاوه بر این که سرمایه گذاران با وجود نارضایتی از وضعیت فعلی بازار، در این بازار فعالیتی ندارند؛ بنظر می رسد سازمان هم برنامه مشخصی برای توسعه این بازار نداشته باشد.

وی در توضیح سخنان خود گفت: سازمان در آخرین شاهکار خود در 14 آذر اقدام به بازگشایی نماد آتی تاپیکو نمود، در حالی که سررسید این قرارداد 28 آذر می باشد! چنین اقداماتی این اندیشه را به ذهن متبادر می سازد که گویا مسئولین سازمان از وجود بازار بی خبرند و اصلا به آن نگاه توجهی ندارند. در این مدت کوتاه سرمایه گذاران ممکن است حتی از وجود چنین قرادادی مطلع نشوند تا بخواهند به معامله آن بپردازند.

وی در خاتمه تاکید کرد: در شرایطی که سازمان بر تحلیل و سرمایه گذاری بلندمدت تأکید دارد، چنین اقداماتی مغایر با سیاست های سازمان و اقدامی در راستای ترویج سفته بازی و دیدگاه کوتاه مدت می باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸
حجم معاملات اتی سهام بسیار پایین است

هیچ کدام از سهام ها اصلا تقاضای خرید یا فروشی برایش وجود ندارد

حتی بزرگان و سهامداران عمده این سهمها هم از چنین ابزاری یا بلد نیستند استفاده کنند

ویا ارزش و سودی در این ابزار نمیبینند

بخصوص که سر رسیدهای دو ماهه هم دارند و باید دائم معامله کنند

از همه مهمتر عدم اثرگذاری افزایش سرمایه و یا بسته ماندن سهم میباشد