بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
مستطيل شيشه اي تالار

یک روز تا موعود

امروز خودرویی ها و بانکی ها وضعیت به نسبت بهتری را سپری کردند که این امر تحت تأثیر نیم نگاه مثبت برخی سرمایه گذاران به جلسه فردای آژانس بین المللی بود تا تنها یک قدم تاروز موعود باقی بماند. چرا که فردا پرونده PMD بسته می شود و با تصویب پیش نویس قطعنامه ایران با گروه 1+5 شاهد لغو تحریم ها خواهیم بود.
کد خبر : ۱۵۸۲۳۰
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 94.09.23 شاخص بازار اول ( تالار اصلي) با 80 واحد کاهش به رقم 42712 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 123 واحد کاهش عدد 140876 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 36 واحد کاهش به رقم 24220 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وتجارت" با 12 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شبندر" با 44 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد افزایش به رقم 681 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 606 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1127 میلیارد ریال رسید.

امروز بازار شرایطی بهتر از روز قبل را داشت، اما همچنان نفت و افت بهای آن سایه سیاه خود را بر سر بورس و قیمت سهام افکنده و قصدی هم برای برداشتن این سایه سنگین از سر بورس ندارد.

به گزارش بورس نیوز، تحت تأثیر این عامل پالایشی ها هم چند روزی است بر مدار نزولی راه می روند. آن هم در شرایطی که هنوز خبری از ابلاغیه پالایش و پخش نیست.

اما امروز خودرویی ها و بانکی ها وضعیت به نسبت بهتری را سپری کردند که این امر تحت تأثیر نیم نگاه مثبت برخی سرمایه گذاران به جلسه فردای آژانس بین المللی بود تا تنها یک قدم تاروز موعود باقی بماند. چرا که فردا پرونده PMD بسته می شود و با تصویب پیش نویس قطعنامه ایران با گروه 1+5 شاهد لغو تحریم ها خواهیم بود.

از این رو بازار در دو گروه بانک و خودرو نگاه نسبی مثبت سرمایه گذاران را به نظاره نشست تا اغلب نمادهای فعال آنها در دامنه نوسان مثبت قیمت ها مورد معامله قرار گیرند.

اما آنچه امروز به وضوح در تالار شیشه ای حس می شد گیر افتادن بورس بر سر دو راهی روند مثبت و منفی بود. چرا که برخی با اعتقاد بر تصویب این پیش نویس و اجرای توافق برجام به آینده بازار سهام امیدوار بودند و در مقابل برخی اثر اتفاقات و سیاست های اقتصادی داخلی را آنچنان پر رنگ می دانند که معتقدند پیامد منفی آن به این زودی بورس را رها نخواهد کرد. که همین امر به نوسانات قیمت ها در بازار دامن می زند.

به عبارتی گرچه اغلب پیش بینی ها بر اجرایی شدن برجام و حل مشکلات مرتبط با PMD و حذف همه تحریم های نفتی و بانکی از دی ماه امسال استوار است و قطعاً پیامدهای مثبت این امر بر بورس بی تأثیر نیست، اما آنچه ذهن فعالان و سرمایه گذاران بورسی را درگیر ساخته، این است که بالاخره پس از اجرای برجام دولت چه برنامه هایی را در نظر خواهد گرفت؟ چه تصمیمی برای پول های بلوکه شده ایران وجود دارد و آیا بستر های لازم برای حضور و فعالیت سرمایه گذار خارجی فراهم شده است یا خیر؟ به عبارتی همه چشم ها دوخته شده به مسایل داخلی و هماهنگی بین حرف و عمل دولت.

اما امروز در تالار "خپارس" تحت تأثیر خبر تولید محصول مشترک با رنوی فرانسه با نام رنو ساندرو تا حداکثر قیمت های مثبت مجاز روزانه پیش رفت و این خبر بازخورد مثبتی را برای این سهم در پی داشت.

ضمن اینکه این روزها بحث انعقاد قرارداد مجدد بین ایران خودرو با پژو نیز در حالی بر سر زبان ها افتاده که حتی در صورت حصول این توافقات انتظار قابل توجهی نمی توان از ایجاد تحول در خودرویی ها داشت. چرا که حضور شرکت های رنو و پژوی فرانسه در صنعت خودروسازی ایران این نکته را یادآوری می کند که تنها شرکای قدیمی به کشور باز می گردند که نتیجه آن تداوم تولید خودروی L90 و مگان در پارس خودرو و پژوی 405 و 206 در ایران خودرو است، اما موضوع ورود تکنولوژی از کشورهای جدید و تولید و عرضه محصولات متنوع تر و با کیفیت تر که بتواند صنعت خودروی ایران را متحول کند، تنها یک خواب و رویای واهی بیش نیست.

در مجموع بیش از این با اتفاقات تکراری بورس سرتان را درد نیاوریم؛ اما امیدواریم فردا شاهد اتفاقاتی باشیم که این روند فرسایشی هر چه سریع تر از تالار شیشه ای دور شده و بزودی روزهایی مثبت برای جبران هر چه سریع تر زیان سهامداران رقم بخورد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
هیچ اتفاقی نمیفته بورس با کمبود پول و نقدینگی مواجه شده سرمایه همه سوخت دیگه کسی اعتمادی به این بازار نداره اگه هم قرار باشه بازار مثبت و سبز بشه چند روز بیشتر نخواهد بود و بعداز چند روز کوتاه باز سقوط و ریزش شروع میشه فقط بعضیا فرصت فروش پیدا میکنن و در میرن و بعضیا یه نوسان کوچیک میگیرن و نقد میکنن خلاصه این بازار به این زودیا رشد نمیکنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
کاش دولت تکلیف خود را با بورس روشن کند تا مردم هم تکلیف خود را بدانند.
به نظر میرسد بورس در حال حاضر مانند بچه سر راهی و ناخلفی است که از هر طرفی طرد میشود و فی‌الحال فراری شده است. رام کردن هم هزینه دارد و هم صبوری بسیار میطلبد.
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
از فردا رشد شارپی را خواهیم چشید گوارا وجود سهامداران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
اما موضوع ورود تکنولوژی از کشورهای جدید و تولید و عرضه محصولات متنوع تر و با کیفیت تر که بتواند صنعت خودروی ایران را متحول کند، تنها یک خواب و رویای واهی بیش نیست.
واقعاَ گل گفتی قربون دهنت.
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
متاسفانه زمانی کهنفت 100 دلار بود هیچ اتفافی در بورس نمی افتاد و کاملا بی ربط بودند اما الان که سقوط کرده بورس بیچاره را نیز به پرتگاه کشانده و تجربه ماه های گذشته نشان دادهمانطور که برای حصول توافق چند ماه انتظار کشیدیم و آخر چیزی جز ضرر نصیبمان نشد این هم همان خواهد شد هر روز یک بهانه
سالار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
بزک نمیر بهار میاد . کمبزه با خیار میاد .
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳
## بورس نیوز تو دسته دامادی یا دسته عروس؟ مثل اینکه از هر طرف که باد بیاد بادش میدی. زمانی که چند سهم مثبت میشن به باد انتقادشون می گیری. زمانی که منفی میشن دایه مهربانتر از مادر میشی. هر سایت بورسی بر اساس سبد سهامی که داره بازار رو تحلیل میکنه. این تحلیل های آبکی شماست که مردم رو گیج کرده و نمیزاره مردم آسایش داشته باشن.
ساري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲
انصافا حرفاتون بجا بود اونا عمري تكنولوژي به ما انتقال بدن
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
امروز و فردا بهترین موقعیت برای فرار است.اگر که در ذهن خود وقایع گذشته را مرور کنیم.
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
بورس نیوز عزیز با تمام احترامی که برایتان قائل هستم یا از دنیا بی خبری یا قصد انحراف افکار سهامداران راداری با اوضاع واحوال منطقه وجهان دنیا به سمت جنگ جهانی پیش میرود ان وقت شما با کلمه پی ام دی میخواهید اقتصاد ایران وجهان را به حرکت دراورید چرا مثل کبک سرت رازیر برف کردی فکر میکنی شکار چی هم که سهامداران هستند هیچ چیز نمی بینند
هدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
خداوند صابرین را دوست دارد سهامداران حقیقی ارزان نفروشید. میدانم همه مالباخته ایم