بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
در شرایط فعلی و با توجه به اتفاقات رخ داده طی دو سال اخیر، فعالان بازار سرمایه نسبت به آینده اقتصاد کشور و رفتار و عملکرد مسئولان بی اعتماد شده اند و طبیعی به نظر می رسد که ناهماهنگی ایجاد شده میان نظام اقتصادی کشور و فعالان اقتصادی موجب بی اعتنایی سرمایه گذاران نسبت به انتشار هر خبری شده است.
کد خبر : ۱۵۸۴۸۲
نویسنده :
جمشیدی
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حالی طی هفته گذشته در یکی از مصاحبه های خود با برخی از رسانه ها از کاهش قیمت خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی در روزهای آتی خبر داد که این موضوع با واکنش منفی سهامداران و فعالان بازار سرمایه مواجه شد و روند قیمتی سهام شرکت های پتروشیمی همچنان در مسیر نزولی ادامه یافت.

در همین ارتباط، قائم مقام انجمن گروه کارفرمایان صنعت پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اقتصاد کشور ما به دولت و مسائل حاکمیتی وابستگی زیادی دارد و متأسفانه مقامات مسئول در این بخش طی دو سال اخیر مناسب عمل نکرده اند.

به گونه ای که در این مدت شاهد از بین رفتن اطمینان در حوزه های مختلف ناشی از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه دولتمردان همچون افزایش قابل توجه قیمت خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی بودیم. از این رو در شرایط فعلی و با توجه به اتفاقات رخ داده طی دو سال اخیر، فعالان بازار سرمایه نسبت به آینده اقتصاد کشور و رفتار و عملکرد مسئولان بی اعتماد شده اند و طبیعی به نظر می رسد که ناهماهنگی ایجاد شده میان نظام اقتصادی کشور و فعالان اقتصادی موجب بی اعتنایی سرمایه گذاران نسبت به انتشار هر خبری شده است.

فریبرز کریمایی به لزوم بررسی ابعاد مختلف جهت تعیین قیمت خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی اشاره کرد و ابراز داشت: در این راستا می بایست مزیت های رقبای خارجی مورد بررسی قرار بگیرد و قیمت مناسبی در بازه بلند مدت تعیین شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات انجام شده جهت کاهش قیمت خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی به نتیجه مثبتی ختم شده است؟"، گفت: انجمن گروه پتروشیمی مذاکرات و مکاتبات متعددی با وزارت نفت انجام داده و دولت می بایست بر اساس آنچه که در قانون بودجه مصوب کرده نسبت به تعیین قیمت گاز طبیعی در بازه بلند مدت اقدام کند و نرخ خوراک فعلی اصلاح گردد. چرا که قیمت 13 سنتی برای گاز طبیعی مصرفی در شرایطی تعیین شده که بهای جهانی نفت در محدوده 100 تا 120 دلار بوده است، حال آنکه اکنون قیمت نفت به 30 دلار رسیده و قیمت فروش محصولات تولیدی به شدت کاهش یافته است. از این رو، بر اساس قانون باید قیمت گاز طبیعی مصرفی با در نظر گرفتن عواملی همچون قابلیت رقابت پذیری و میانگین قیمت های موجود در کشورهای خارجی اصلاح شود و در همین راستا وزارت نفت زمان های مختلفی را جهت تعیین تکلیف نرخ نهایی گاز طبیعی اعلام کرده که البته محقق نشده است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی می بایست کاهش یابد، ادامه داد: به نظر اعضای انجمن و با توجه به تمام شرایط موجود حداکثر قیمت خوراک مصرفی واحد های پتروشیمی می بایست به ازای هر متر مکعب 8.5 سنت تعیین گردد. با این حال امیدواریم وزارت نفت نظر خود را در خصوص قیمت نهایی گاز طبیعی مصرفی واحدهای پتروشیمی طی هفته های آتی اعلام کند.

قائم مقام انجمن گروه کارفرمایان صنعت پتروشیمی در خصوص اثرات احتمال رشد نرخ دلار در بازار آزاد بر وضعیت سودآوری صنعت پتروشیمی به عنوان صنعت صادرات محور اظهار داشت: ارزش تولیدات گروه پتروشیمی حدود 23 هزار میلیارد تومان محاسبه می شود که 50 درصد از آن به کشور های خارجی صادر می شود. علاوه بر این، نظام اقتصادی کشور شناور یا مدیریتی نیست و مهمترین ابزار بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز، میزان عرضه آن در بازار آزاد می باشد که با توجه به افت بهای نفت امکان رشد دلار در بازار آزاد وجود دارد. بر این اساس، می توان گفت به طور قطع افزایش نرخ ارز بر وضعیت سود آوری شرکت های پتروشیمی اثر مثبت اعمال می کند که این امر به میزان رشد قیمتی ارز بستگی دارد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
نرخ خوراک پتروشیمی بستگی به نرخ خوراک بعضی مسولین دارد.
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
دیشب چه کسانی برنامه پایش را تا آخر نگاه کردند؟اگر ندیدید بروید در سایتش نگاه کنید.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
سلام اگه دولت بگه نرخ خوراک 7 یا 8 سنت باز هم باید خیلی احتیاط کرد چون حتما یک خواب دیگه این دفعه برای دلار پتروشیمی ها دیده و میخواد دلار اون هارو مفت بگیره چاره کار بورس تغییر بینش دولت به بورس هست که اون هم بعیده پس مواظب باشیم دیگه گول نخوریم .
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
اقایان نماینده مجلس و زنگنه چرا با جان ومال مردم بازی می کنید شما روز قیامت باید پاسخ بدهید سهام 128هزار تومانی نفت تهران چرا باید 3500ریال بشود ایا دلیل ان پائین امدن نفت است یا پائین امدن بنزین جز این است که شرکت نفت و دولت دستش را در جیب سهامدار می کند ایا این عدالت است بگذارید شرکت های پالایشی نفت خام را از عراق بخرند ان موقع ببینید سهام پالایشگاهی به اوج می رسد یا نه شرکت بورس پیگیری کند.
ناشناس
-
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
میشه یه نفر بیاد واضحبگه دلیل این که نرخ خوراک به 13سنت رسید و حالا میگن کم شده ولی اعلام نمیکنن چیه؟